موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Windows Phone > الارشيف > منتديات Windows Mobile > منتدى Windows Mobile للترقيات > قسم ترقيات اجهزة (HTC)
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 24-12-2010, 02:16 PM   #1
عضو فعال

الصورة الرمزية wassimemam

مشاركات الشكر: 221
شكر 670 مرات في 248 مشاركات
مشكلة ربط ال HTC HD 2 مع الكمبيوتر على نظام الاندرويد غير ال Evo

السلام عليكم

مشكلتى هى عندما أشتغل بأى نظام اندرويد من نوع غير ال Evo مش عارف ليه لما بربط ال USb بالجهاز و بحط فولدرات الصور و الاغانى و التعريب بعد كده بفصل الموبيل و بدخل على file explore مش بلاقى الفولدرات ولا بتاعت التعريب ولا الصور ولا الاغانى مع انى أرجع أصول الهاتف على الكمبيوتر الاقيهم موجودين ؟؟!!!!!!!!! و بالتعالى مش عارف ولا أعرب ولا أشوف صورى على الجهاز الموبيل ... طيب ايه المشكلة :rolleyes:؟؟؟؟ هل فيه طريقة معينة لربط ال USB بالكمبيوتر ؟؟؟؟؟

مع العلم ان الربط عادى جدا على الاندرويد Evo ?????!!! طيب ايه المشكلة طيب

أرجووو رد الخبراء ؟؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:16 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:56 PM ---------

ما ظهرتش الصور و الاغانى الا لما عملت ريستارت لنظام الاندرويد وهو :: MDJ_FroYo_Streak_v.0.5_RAM_Edition طيب و وهو انا كل لما هوصل الجهاز و احط ملفات جديدة عمله ريستارت عشان شوفها ؟؟!!!! مع العلم انى عملت Refresh من برنامج file explore و برده الفولدرات مظهرتش ؟؟؟؟!! و كمان مش عارف أعرف النسخة دى خالص .!؟؟؟؟ ياريت الرد من فضلكم .؟؟؟
-------------------------------------
يا جماعة ياريت خبراء المنتدى يفهمونى المشكلة ايه ؟؟؟؟ ساعات كتير بفتح فولدر ال Images اللى انا حطه على الميمورى من الكمبيوتر مش بيرضى ولا يفتح ولا يتشال خالص مش عارف المشكلة دى ديما تحصل معايا فى نسخ الاندرويد المختلفه عن Evo و انا عايز أغير ال Evo دى ياريت مساعده

wassimemam غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو wassimemam
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
جيلبيرك IOS 11.2.6 هل فيه ام لا ؟؟؟ ارجو الرد ؟! قسم برامج السيديا Cydia youssef alonso 2 4892 30-03-2018 11:31 PM
من الافضل لل remote play هواتف سوني ام ps vita ? منتدى هواتف Google Android العام wassimemam 1 3467 28-03-2018 09:06 PM
هل من طريقة لاستخدام DS4 تحكم ال PS4 على ايفون x... منتدى أجهزة الايفون iPhone العام wassimemam 5 4199 28-03-2018 02:35 PM
عايز برنامج R-play لعمل remote play لجهاز ps4 منتدى الايفون iPhone و الايبود iPod والايباد iPad للبرامج snzd1 1 5130 26-03-2018 08:19 PM
مشكلة Could not activate iphone للايفون 5s مش... منتدى أجهزة الايفون iPhone العام samsung 4 6043 16-03-2018 09:54 PM

اعلان

قديم 24-12-2010, 03:30 PM   #2
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الصورة الرمزية ربيعة بن نزار

مشاركات الشكر: 47,937
شكر 35,700 مرات في 18,174 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

في الغالب لما تشبكه مع الجهاز يعطيك خيار وضع القرص القابل للإزالة وقد تكون هذه المشكلة من نفس الروم وهل هذه المشكلة موجودة إلى الآن ؟
هل تريد تجربة روم آخر ؟ وهل تريد عربي كامل كتابة وقراءة وقوائم ؟
ربيعة بن نزار غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 24-12-2010, 03:46 PM   #3
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربيعة بن نزار مشاهدة المشاركة
في الغالب لما تشبكه مع الجهاز يعطيك خيار وضع القرص القابل للإزالة وقد تكون هذه المشكلة من نفس الروم وهل هذه المشكلة موجودة إلى الآن ؟

هل تريد تجربة روم آخر ؟ وهل تريد عربي كامل كتابة وقراءة وقوائم ؟
ياريت .... انا معنيش خبرة فى الرومات اوى .... جربت ال Evo بس مشكلته معايا هوه ان صوت المكالمات واطى و طريقة الرد السحب للأسفل فا كل ما حد يكلمنى و اجى اطلع الموبيل من جيبى يفتح عليه... عشان كده عايز نظام يكون الرد فيه السحب للجانب و يكون مستقر و صوته عالى و نقسى فى المكالمات و يعمل مع البلوتوث و الوايرلس بشكل طبيعى و جيد و كمان ياريت تبعتلى لينك لانى فعلا احترت جدا.... و بخصوص العربى مش مشكلة عندى الا قراءة المواقع و الرسائل و كتابتها .. انا بعرب ببرنامج GScript فاياريت لو هتبعتلى نسخة تقولى تتعرب بانى فولدر تعريب و أكون شاكر جدا و عايزه يكون شغال طبعا على جوجل عشان أسترد ال COntact من على ايميلى ال gmail معلش هتعبك معايا ....
قديم 24-12-2010, 04:05 PM   #4
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

رابط الروم

MDJ FroYo HD v. 4.4 [Kernel: MDJ S7.6HD]

ملحقات هذا الروم

طريقة التعريب يفضل يدوي

قديم 24-12-2010, 04:08 PM   #5
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
رابط الروم

MDJ FroYo HD v. 4.4 [Kernel: MDJ S7.6HD]

ملحقات هذا الروم

طريقة التعريب يفضل يدوي

ربنه يخليك أخى بس انا مبتدأ ياريت تفهمنى أعمل ايه وحده وحده ؟؟؟! انا بحمل فى رابطة الروم الان .. ايه بقى ملحقاته ده ؟؟؟ و التعريب ياريت شرح وحده وحده .. انا الان بحمل الروم
قديم 24-12-2010, 04:14 PM   #6
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wassimemam مشاهدة المشاركة
ربنه يخليك أخى بس انا مبتدأ ياريت تفهمنى أعمل ايه وحده وحده ؟؟؟! انا بحمل فى رابطة الروم الان .. ايه بقى ملحقاته ده ؟؟؟ و التعريب ياريت شرح وحده وحده .. انا الان بحمل الروم
ابشر من عيوني الملحقات سلمك الله هي التعريب شامل قراءة وكتابة وقوائم عربي وتعريب واجهه وإن شاء الله الشرح بيكون سهل بس اصبر على ما تنزل الروم بالتوفيق
قديم 24-12-2010, 04:18 PM   #7
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
ابشر من عيوني
الله يخليك .... بس فين الشرح ؟؟؟ ... انا بحمل الروم اهوه بس عايز اعرف ازاى اركبة و يكون فيه عربى مش مهم قوائم لو صعبه المهم رسائل و صفحات نت و كتابة دى سهلة عن طريق ابراهيم كيبورد .... بس أعرف أركبة الروم عادى ملف الاندرويد ثم وضع ملفات ماذا للتعريب ؟؟Evo ولا ديذرت ولا Nexus ولا انى و اعربه ؟؟؟؟ بس كده ده المهم ؟؟؟ و هل النسخة تعمل بكفاءة و صوت عالى فى المكالمات و الكاميرا و البلوتوث ؟؟الان وصلت تحميل 50% و ياريت كون ناظم مستقر و قوى , اقدر انقل الملفات بشكل طبيعى عشان انا بدأت احبط جدا من الجهاز
قديم 24-12-2010, 04:25 PM   #8
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

إذا كنت قد ركبت روم اندرويد من قبل فهي نفس الطريقة وشرح التعريب في الرابط الثالث وهي خاصة لهذا الروم وللفائدة أكثر إطلع على هذه الصفحة

للأسد¦ تعريب الاندرويد ¦ Desire - Evo - Nuxes -HD - Z - MIUI - CM6 - الكمبيوتر الكفي

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:25 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:21 PM ---------

روم الأندرويد الموجود في جهازك حاليا لا تحذفه انقله على الكمبيوتر ممكن تحب ترجع له بعدين
قديم 24-12-2010, 04:32 PM   #9
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
إذا كنت قد ركبت روم اندرويد من قبل فهي نفس الطريقة وشرح التعريب في الرابط الثالث وهي خاصة لهذا الروم وللفائدة أكثر إطلع على هذه الصفحة

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:25 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:21 PM ---------

روم الأندرويد الموجود في جهازك حاليا لا تحذفه انقله على الكمبيوتر ممكن تحب ترجع له بعدين
روم الاندرويد معايا كده كده و اصلا مش عاجبنى لعيوبة اللى ذكرتها و هما صوت المكالمات واطى و طريق الرد على المكالمات للسفل فعندما اسحب الموبيل من جيب البنطول يفتح على الناس من غير لسه ما اعرف مين معايا ... الويندوز اللى عندى هوه Miri & Dinik ROM v18 & v19
كمان ديما لما بنزل نظام أندروريد و عربته مثلا و اعمل ريستارت ميدخلش على طول على الاندرويد لما افتحه لا ... لازم يعمل ريستارت كذا مره مع انى الميمورى اللى داخلة Sandisk كلاس 4
ياريت تساعدنى و تفكرنى بس بطريقة تنزيل الروم مره تانية أكون شاكر جداااا
قديم 24-12-2010, 04:34 PM   #10
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
روم الاندرويد معايا كده كده و اصلا مش عاجبنى لعيوبة اللى ذكرتها و هما صوت المكالمات واطى و طريق الرد على المكالمات للسفل فعندما اسحب الموبيل من جيب البنطول يفتح على الناس من غير لسه ما اعرف مين معايا ... الويندوز اللى عندى هوه Miri & Dinik ROM v18 & v19
كمان ديما لما بنزل نظام أندروريد و عربته مثلا و اعمل ريستارت ميدخلش على طول على الاندرويد لما افتحه لا ... لازم يعمل ريستارت كذا مره مع انى الميمورى اللى داخلة Sandisk كلاس 4
ياريت تساعدنى و تفكرنى بس بطريقة تنزيل الروم مره تانية أكون شاكر جداااا
روم ميري ودينيك ثابت وجميل هل اكتمل تحميل الروم
قديم 24-12-2010, 04:39 PM   #11
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
روم ميري ودينيك ثابت وجميل هل اكتمل تحميل الروم
نعم الان أكتمل التحميل ..... ماذا أفعل بالخطوات ؟؟؟؟؟ و شكرا جدا لسرعة ردك الله يخليك والله نفسى اضيفك على الايميل بس مش لاقى مكان الرسائل الخاصة .. فى انتظار الخطوات
قديم 24-12-2010, 04:41 PM   #12
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

قم بتحميل الروم على جهازك واضغط على ملف CLRCAD ثم haret اتنظر قد يتأخر إلى عشر دقائق أو اكثر شوية

قديم 24-12-2010, 04:45 PM   #13
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
قم بتحميل الروم على جهازك واضغط على ملف CLRCAD ثم haret اتنظر قد يتأخر إلى عشر دقائق أو اكثر شوية
تمام .... لكنى نزلت ملف ال date 512 من الاندرويد اللى كان عندى .. هل هذا صح ؟؟؟

ثم اذا غلط ماذا بعد CLRCAD ثم haret اتنظر ؟؟؟؟بأى تعريب ادخل .؟؟؟Evo ولا Desire ولاNuxes ؟؟
قديم 24-12-2010, 04:48 PM   #14
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

بارك الله فيك التعريب في الرابط الثاني أعلى وسوف تجد برنامج اسمه root explorer قم بتثبيته لأن العمل بيكون عليه خليك من ملف data اللي نزلته اتبع الخطوات
قديم 24-12-2010, 04:51 PM   #15
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
بارك الله فيك التعريب في الرابط الثاني أعلى وسوف تجد برنامج اسمه root explorer قم بتثبيته لأن العمل بيكون عليه خليك من ملف data اللي نزلته اتبع الخطوات
مش شكلة بس أنى نوع تعريب بنزله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟Evo ولا Desire ولاNuxes ؟؟ عشان يكون متوافق مع الاندرويد MDJ FroYo HD v. 4.4 [Kernel: MDJ S7.6HD ؟؟؟؟
قديم 24-12-2010, 04:54 PM   #16
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

ادخل على رابط الملحقات تلقى رابط ملف التعريب بتكون طريقة التعريب يدوي اهم برنامج root explorer
قديم 24-12-2010, 05:04 PM   #17
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
ادخل على رابط الملحقات تلقى رابط ملف التعريب
تمام تم تحميل العربى و جارى محاوله تعريب النظام بس المشكلة الكبيرة يا غالى هى ان فتح قفل الشاشة هو للسحب للأسفل و انا اريد ان يكون الفتح القفل للجنب حتى لو جت مكالمة ما افتح على حد لما أسحبة من جيبى ؟؟؟!!!؟؟؟؟
قديم 24-12-2010, 05:06 PM   #18
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
تمام تم تحميل العربى و جارى محاوله تعريب النظام بس المشكلة الكبيرة يا غالى هى ان فتح قفل الشاشة هو للسحب للأسفل و انا اريد ان يكون الفتح القفل للجنب حتى لو جت مكالمة ما افتح على حد لما أسحبة من جيبى ؟؟؟!!!؟؟؟؟
الروم معه ثيمات جميلة بس لا تستعجل على رزقك فك الضغك وانقل المجلدات مثل ماهي إلى الذاكرة ثم - ادخل عن طريق الكمبيوتر على مجلد Android ثم مجلد media وبداخل المجلد تجد مجلد audio ثم بداخله مجلد ringtones و notifications وهي للنغمات والتنبيهات خذ منها ما يناسبك واحذف الباقي
- بعدها شغل نظام android ثم شغل برنامج root exploerer
قديم 24-12-2010, 05:24 PM   #19
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
الروم معه ثيمات جميلة بس لا تستعجل على رزقك فك الضغك وانقل المجلدات مثل ماهي إلى الذاكرة ثم - ادخل عن طريق الكمبيوتر على مجلد Android ثم مجلد media وبداخل المجلد تجد مجلد audio ثم بداخله مجلد ringtones و notifications وهي للنغمات والتنبيهات خذ منها ما يناسبك واحذف الباقي

- بعدها شغل نظام android ثم شغل برنامج root exploerer
انا عملت كل اللى انت قولتلى عليه بس مش عارف ازاى أسطب ملف ال Root exploerer ??

انا حطيته على الميمورى بس مش عراف الاقى ب file Explore???!! ازا أسطب Root exploerer ؟؟؟
قديم 24-12-2010, 05:28 PM   #20
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

شوف فيه طريقة طفي اندرويد وارجع لـ windows ثم انسخ ملف root explorer في مجلد AndroidApps الموجود داخل مجلد Android ثم شغل android ثاني مرة تلقاه مع البرامج على طول
قديم 24-12-2010, 05:40 PM   #21
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
شوف فيه طريقة طفي اندرويد وارجع لـ windows ثم انسخ ملف root explorer في مجلد AndroidApps الموجود داخل مجلد Android ثم شغل android ثاني مرة تلقاه مع البرامج على طول
تمام كده عربت الجهاز حتى بدون ريستارت( مش مشكلة القوائم انا بستخدم انجليزى المهم الرساءل و المواقع و اقدر أكتب عربى ) الله يخليك .. كله كده تمام الا حاجة واحده بس هيه الرد على المكالمات عايز اخليه بدل السحب لتحت أخليه للجنب ازااااااااى ؟؟؟؟؟ مع العلم كل الثيمات لتحت برده :rolleyes:
قديم 24-12-2010, 05:44 PM   #22
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
تمام كده عربت الجهاز حتى بدون ريستارت( مش مشكلة القوائم انا بستخدم انجليزى المهم الرساءل و المواقع و اقدر أكتب عربى ) الله يخليك .. كله كده تمام الا حاجة واحده بس هيه الرد على المكالمات عايز اخليه بدل السحب لتحت أخليه للجنب ازااااااااى ؟؟؟؟؟ مع العلم كل الثيمات لتحت برده :rolleyes:
صار يكتب عربي الآن اما بالنسبه لزرالقفل ممكن تلقاه في قسم البرامج في منتدى google بأكون صريح معك android ما استخدمه إلا نادرا جرب الروم واشبكه بالكمبيوتر وجرب اتصالاته والإنترنت مبروك
قديم 24-12-2010, 06:04 PM   #23
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
صار يكتب عربي الآن اما بالنسبه لزرالقفل ممكن تلقاه في قسم البرامج في منتدى google بأكون صريح معك android ما استخدمه إلا نادرا جرب الروم واشبكه بالكمبيوتر وجرب اتصالاته والإنترنت مبروك
شكرا على المساعده بس الحلو مش بيكمل .... انا نقلت الاغانى و الصور على الميمورى بالكمبيوتر و بعدين بشوفهم الحين مفيش حاجة دخلت برده ... و كمان انا سوية بحث عن موضوع الملف بس للأسف برده بيرد لتحت بس .. بس طبعا ده ميقللش من جهدك الكبير معايا و سرعة ردك والله فيك الخير انت شخص رائع تستحق الترقية بالمنتدى .. كل الشكر لك و اذا وجدت حل لبعض هذه المشاكل خبرنى
العضو التالي يشكر wassimemam على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 24-12-2010, 07:00 PM   #24
ربيعة بن نزار
خبير الاجهزة الكفية

الاوسمة التي حصل عليها

بارك الله فيك ابحث في الماركت عن متصفح ملفات اسمه astro أو أي متصفح آخر وكمان
قديم 25-12-2010, 01:17 PM   #25
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
بارك الله فيك ابحث في الماركت عن متصفح ملفات اسمه astro أو أي متصفح آخر وكمان
خلاص يا غال تم تعريب الرسائل و صفحات النت و ده المهم عندى و طبعا الكيبورد عن طريق برنامج Ibrahim keybourd .....

المشكلة الان و الوحيده هيه الرد على المكالمات عن طريق سحب القفل للأسفل :rolleyes: ....

انا عايز اغير طريقة الرد و اخليها للسحب للجنب و ليس للأسفل كما فى نسخة MDJ_FroYo_Streak_v.0.5_RAM_Edition .. هل ممكن الساعدة من احد ؟؟؟؟
العضو التالي يشكر wassimemam على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
رد

العبارات الاستدلاليه
الاندرويد, اندرويد, froyo, htc, usb