موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 29-12-2015, 03:36 AM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 4
شكر 3 مرات في 3 مشاركات
مطلوب : شرح عمل روت أو تركيب روم مطبوخ للنوت 10 نسخة SM-P601

السلام عليكم ...

امتلك تابلت Samsung SM-P601 .. خارج الضمان ( دولي )
نظام اندرويد 5.1.1 طبعا انا حدثت النظام بروم رسميه روسيه باستخدام Odin وباتباع شرح من اقسام منتداكم الكريم
طبعا انا جديد في عالم الاندرويد ومكنتش اعرف اي مصطلحات لحد امبارح قريت موضوع الاخ brhoomy والحمد الله فهمت المصطلحات

متطالباتى ..

دلوقتى عشان قدامى روم وحيدة مطبوخة ل 5.1.1 و طريقة روت وحيدة
ده لينك الروم لانى مش فاهم اية ميزاتها واتمنى من حضراتكم الاطلاع عليها من هنا

وفي روم اخري بس لاندرويد 4.2.2 وانا ممكن ارجع للنظام القديم واركب الروم المطبوخة عادي من هنااااا

دلوقتى مشكلتى الاساسية انى مش مطور لذا بطلب من احد المطورين الخبراء بالقسم ان يطلع علي الرومين لانى مش عارف اقرر بسبب الحيرة والتررد لانى مش عارف اية احسن ليا وحطيت علي اسسهم طالباتى
الاتية

1- .. هل انسى موضوع الروت واجيب روم فيها كل شئ وخلاص ؟

2 - هل موضوع الاكسبوزد بيلغي موضوع اارومات المعدله ؟ والافضل الروت فقط حاليا ؟

3- روت او روم كل الداتا بتعتى هتتمسح .. مفيش طريقة اعمل لداتا Backup للداتا شاملة من غير روت ؟

4 - ايه هيا اهم برامج الروت والتى يمكن ان استفاد منها بشكل كامل ؟

ومتشكررررررررررر جداااااااااااااااااا ليكم وجزاكم الله كل خير ومستنى رد حضراتكم الكريم
whyspam غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو whyspam
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
Samsung Galaxy Note 10.1 Edition 2014 تنبيه واخذ... منتدى ترقيات الأجهزة اللوحية Google Android Mohammed_Farahat 2 2347 01-01-2016 03:26 AM
ما الفرق بين روت chainfire و systemless أو TWRP ؟... قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android aletewy 1 1336 30-12-2015 10:47 PM
مطلوب : شرح عمل روت أو تركيب روم مطبوخ للنوت 10... قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android aletewy 12 4320 29-12-2015 03:36 AM
مشكلة بنقل التطبيقات بشكل كامل ... الرجاء... منتدى هواتف Google Android العام whyspam 8 2072 27-12-2015 08:50 PM

اعلان

قديم 29-12-2015, 11:44 AM   #2
wanam
خبير نظام Android

الصورة الرمزية wanam

مشاركات الشكر: 1,135
شكر 5,552 مرات في 1,754 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة whyspam مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ... انا متاسف جدا اولا اني هطول عليكم في الموضوع . وثانيا انا حطيت الموضوع في قسم الهواتف وهو في الحقيقة تابلت ودي غلطة غير مقصودة ولذا اترك امر النقل والتصرف لادارة ان كنت مخطئ في طرح الموضوع بالقسم الصحيح . ولا استطيع ان املك شئ سوا دعائي لمن يساعدنى .. وان كان ذلك كافيا ؟؟
امتلك تابلت Samsung SM-P601 .. خارج الضمان ( دولي )
نظام اندرويد 5.1.1 طبعا انا حدثت النظام بروم رسميه روسيه باستخدام Odin وباتباع شرح من اقسام منتداكم الكريم
عشان مطولش علي حضرتكم سبب الروت اللي قررت اعمله لانى في الاساس جايب التابلت لالعاب ولاسف ندمت بعد ما اشتريت وقلت ياريتنى جبت Nvidia تابلت خاصتا انو بنفس السعر لكن مع الوقت حبيت النوت جدا وحاولت اتفادي العيوب لكن لقيتها كلها طالبة روت
1- معظم الالعاب بتطلب GPu Nvidia ولقيت طريقة كده باستخدام GLTools [root] فقلت مش مشكلة الالعاب دي
2 - بعد تحديثي ل 5.1.1 كنت حاطط امل ان سامسونج تنقل التطبيقات بالدااتا بتعاتها خاصتا جيم لوفت مسحات العابها حضرتكم عارفين
3 - في بعض الالعاب والبرامج بتقول This app is incompatible with your device واتضح ان اغلبهم مشكله مشتركة لمن يتواجد في الدول العربية بعيدا عن الاجهزة وعرفت ان اغلب حلها بروت
4 - عايز استفاد بنقطه الاستفادة من البطارية بشكل كامل صحيح هيا شغالة حلو لكن لواحد بيحب الجيمز عايز استفاد جدا من النقطة

5 - متشوق جدا لمعرفة برامج الروت وازاي استفاد منها بشكل كامل .. واية اهم برامج الروت

طبعا كنت بحاول اتغاضى عن كل ده لكن تانى نقطه كانت الاساس ومش لاقي حل ليها نهائى ولو لقيت حل للنقطه دي ممكن انسي موضوع الروت .. ليه متررد وخايف لان عملت روت قبل كده لموب نوت2 وحسيت ان التاتش بتاعى مش زي الاول خاصتا الاصوات بتاع التاتش مكن يكون في سبب اخر لده لكن حاليا انا عشان بحاول اختصر الموضوع واسف مرة اخري لاطاله

انا لية قلت كل ده عشان تعرفو متطالباتي وهل النقط دي بالفعل هتتحل مع الرووت ؟
ولو هتتحل طبعا انا جديد في عالم الاندرويد ومكنتش اعرف اي مصطلحات لحد امبارح قريت موضوع الاخ brhoomy والحمد الله فهمت المصطلحات
انا جيد جدا في الانجليزية وبالبحث لقيت موقع مطورين تحت اسم Xda وعرفت بالبحث في منتداكم ان الحمد لله لينا ناس فخر كمطورين .. لقيت واحد حاطط مشكله بيقول
I installed the official android 5.1.1 (from sammobile) on my tablet Samsung Note 10.1 P601 using Odin.

But of course the root is gone .. I can't find any way to root it .
.
وغالبا هتكون نفس مشكلتى لكن لقيت مطور حاطط رد بروم مطبوخة وطريقة روت غريبة عن اللي في المنتدي طبعا انا هحترم المنتدي الجميل والكريم ده اقل شئ علي اللي بيقدمو لينا ومش هقدر احط اي روابط احتراما ليه
بالنسبه لطريقة الروت هعتمد عليكم فيها ويجزيكم الله خيرا .. لان لقيت طرق بس معرقش انهو الافضل مثل SuperSU
لكن فكرت بردود المطورين لقيت ناس حاطه رومات مطبوخة فيها برامج وكاتبين انها بتحسن اداء الجهاز وكلام كتير وده قلت هيرحينى اكتر خاصتا ان الروم بتنزل بالروت بتاعها من غير ما اعمل اي شئ بس ملقتش غير واحده متوافقه مع 5.1.1 وكاتب
This is my link to P601XXUDOJ5_P601ODDDOJ3_INU which is cooked by SupperS kitchen, deodex, root, blaot removed, and
include Modem.

بس برضو معرفتش اجيب افضل روم لتابلت بدون علم حضرتكم لان اصلا لسه معرفش هعمل روت ولا لاء طبقا لسرد موضوعى وخاصتا بعد قرائتى عن الإكسبوزد - وانه برنامج ابتدي يلغي موضوع الرومات المعدله .. والامر لديكم لكن اخر مشكلة دلوقتى لو عملت روت او روم كل الداتا بتعتى هتتمسح .. مفيش طريقة اعمل لداتا Backup للداتا شاملة من غير روت ؟

ومتشكررررررررررر جداااااااااااااااااا ليكم وجزاكم الله كل خير ومستنى رد حضراتكم الكريم
لم أفهم كثيرا مما تريده أخي، لكن إن كنت تسأل عن كيفية الروت، أنصحك بالروت الجديد systemless، الذي لا يغير أي شيء في بارتشن النظام، الطريقة سهلة و مشروحة هنا، تأكد فقط من أنك تتوفر على نفس نسخة الجهاز lt03ltexx (Samsung Galaxy Note 10.1 (2014) Qualcomm LTE) قبل تركيب الريكوفري.
wanam غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 4 من الاعضاء يشكرون wanam على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة
قديم 29-12-2015, 04:59 PM   #3
whyspam
عضو جديد

شكر 3 مرات في 3 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wanam مشاهدة المشاركة
لم أفهم كثيرا مما تريده أخي، لكن إن كنت تسأل عن كيفية الروت، أنصحك بالروت الجديد systemless، الذي لا يغير أي شيء في بارتشن النظام، الطريقة سهلة و مشروحة هنا، تأكد فقط من أنك تتوفر على نفس نسخة الجهاز lt03ltexx (Samsung Galaxy Note 10.1 (2014) Qualcomm LTE) قبل تركيب الريكوفري.
معلش انا كنت بشرح بالتفصيل عشان تعرفو حالة الجهاز مر باية ..
اانا باخد رئيكم كيف اتصرف في مشاكلي السابقة والموضوع طويل عشان مليان اسئلة وحضرتك قلتلي عن الروت بس الرجاء المراجعه .. انا اختصرت الموضوع بشكل افضل لحضرتك .. ووضحت النقط كاملة في اخر الموضوع .. ومتشكر جدا لرد

نقطة اخيرة ازاي اتاكد من موضوع lt03ltexx (Samsung Galaxy Note 10.1 (2014) Qualcomm LTE قبل تركيب الريكوفري.؟ هو بيتكلم انه عملها علي جهازو SM-P600 وبيقول مفش عارف باقي الاجهزة مجربهاش .. لكن في ناس جربت علي SM-P605 ونجحت وفي ناس عندها مشاكل انا جهازي SM-P601
قديم 29-12-2015, 07:29 PM   #4
wanam
خبير نظام Android

الصورة الرمزية wanam

مشاركات الشكر: 1,135
شكر 5,552 مرات في 1,754 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة whyspam مشاهدة المشاركة
معلش انا كنت بشرح بالتفصيل عشان تعرفو حالة الجهاز مر باية ..
اانا باخد رئيكم كيف اتصرف في مشاكلي السابقة والموضوع طويل عشان مليان اسئلة وحضرتك قلتلي عن الروت بس الرجاء المراجعه .. انا اختصرت الموضوع بشكل افضل لحضرتك .. ووضحت النقط كاملة في اخر الموضوع .. ومتشكر جدا لرد

نقطة اخيرة ازاي اتاكد من موضوع lt03ltexx (Samsung Galaxy Note 10.1 (2014) Qualcomm LTE قبل تركيب الريكوفري.؟ هو بيتكلم انه عملها علي جهازو SM-P600 وبيقول مفش عارف باقي الاجهزة مجربهاش .. لكن في ناس جربت علي SM-P605 ونجحت وفي ناس عندها مشاكل انا جهازي SM-P601
يمكنك التأكد من خلال محتوى ملف بجهازك
/system/build.prop
إبحث عن "ro.product.name"

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
wanam غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون wanam على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 29-12-2015, 07:45 PM   #5
body2year
عضو جديد

مشاركات الشكر: 2
شكر 3 مرات في 3 مشاركات

موضوع مميز

body2year غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر body2year على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 29-12-2015, 08:07 PM   #6
whyspam
عضو جديد

شكر 3 مرات في 3 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wanam مشاهدة المشاركة
يمكنك التأكد من خلال محتوى ملف بجهازك
/system/build.prop
إبحث عن "ro.product.name"

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
اقتباس:
مشاء الله انته مركز علي ازاي اعمل روت وناسي اي سؤال اخر هههههههههههههههه
بالنسبه ل
ro.product.name = lt033gxx أظن كده مفيش حل غير انى ارجع لروم الاصلية 4.4.2 وبعدها اعمل روت او اركب روم صح ؟ بس لقيت ناس كاتبه ان بيمشى مع نفس نوع جهازي لان الاختلاف في wifi بس
قديم 30-12-2015, 05:41 AM   #7
whyspam
عضو جديد

شكر 3 مرات في 3 مشاركات

بحثت عن حاجة كده .. autoroot.chainfire.eu ولقيت فيه lt033gxx متوافق مع 5.1.1 بس اكيد مش نفس الطريقة
لانى كنت شاكك انى هغير بس t03wifiue/ ب lt033gxx ؟ .. بس شكلها حاجة مختلفة.. بصراحة مش عارف اعمل اية اجرب ولا ارجع لنظام 4.4.2 ورت

قديم 30-12-2015, 09:20 PM   #8
whyspam
عضو جديد

شكر 3 مرات في 3 مشاركات

للرفع والتذكير

قديم 01-01-2016, 05:01 PM   #9
aletewy
عضو اساسي

الصورة الرمزية aletewy

مشاركات الشكر: 5,055
شكر 3,510 مرات في 2,159 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اولا طالما انت على الاصدار 5.1 فالافضل هو الروم الاول لكيلا تفقد الشبكة بالرجوع للكيتكات كما اظنك تقصد اصدار الروم الثاني 4.4.2 وليس 4.2.2 فان كنت تقصد الثاني فعلا فاياك ان تفعل ذلك
والروم الاول هو افضل اصلا من الثاني فالثاني اصدار بيتا معدل توقف المطور عن دعمه وملعوب فيه وغالبا به مشاكل اما الاول فهو روم خام غير ملعوب فيه سوى انه مروت ومخفف من التطبيقات الغير مهمة فقط
اما بالنسبة للاسئلة
1- مش هتفرق كتير مع الروم الخام 5.1 الذي ارفقته وكل له ميزة
ميزة الرووت سيحافظ على رومك الرسمي اما الروم المعدل فسيمكنك من تركيب اي تعديل عليه مستقبلا لانه ديدوكسيد ولكن لا اعتقد ان لهاتفك مودات تعديل وانت لست متمرس لذا اعمل رووت وحظك ان مطورنا ونام يدعم اكسبوزد لرومك الرسمي 5.1
2- السؤال مش مفهوم لكن كما فهمت من السؤال انه يغني عن الرومات المعدلة وليس يلغي فالاجابة ان كنت تقصد يلغي فلا
اما ان كنت تقصد يغني كما اعتقد فلا في العموم ايضا ولكن في حالتك نعم لان الرومات التي وضعتها ليست معدلة بالمعني المعروف يعني ليس فيها اضافات كثيرة كما تتخيل اذن فالافضل الرووت للمرة الثانية
3- الرووت لا يحزف الداتا ولا كل الرومات لكن ربما تحدث مشكلة تضطر لحلها لازالة الداتا كما انه يفضل عمل الوايبات قبل تركيب اي روم لذا خذ نسخة احتياطية
برامج النسخ من غير رووت عقيمة وخصوصا ان كنت تقصد داتا الالعاب ويوجد برنامج واحد يمكنك من هذا لا يحضرني اسمه وان اردته احضره لك
اما بالنسبة لو تقصد بالداتا هو الاسماء والرسائل واصل التطبيقات فيمكنك نسخها بسهولة بعشرات البرامج من الماركت وافضل super backup المتميز
لذا خذ نسخة من الذاكرة على الكمبيوتر وانسخ بالبرنامج الذي اخبرتك عنه قبل الرووت
وان اردت تركيب الرووم فاعمل رووت اولا وانسخ داتا الالعاب ببرنامج تايتينيوم الجبار ثم اعمل الوايبات وركب الرووم
لذا فالافضل الرووت للمرة الثالثة
ويمكنك تركيب الرووم الاول فوق رومك الحالي مباشرة بدون وايب ولن يحزف شئ لكن ربما يحدث مشاكل
4- اهم برامج الرووت !!!!! لا يوجد مهم واهم احمد ربنا انه يوجد رووت لهاتفك اصلا فاغلب التاب ليس لها رووت وم المميز ان تجد نوعين من الرووت
وان كنت تقصد ببرامج الرووت هو البرامج التي تروت من الهاتف نفسه فلا تجدي نفعا مع هذا الاصدار
واذن من الاربع نقاط نتبين ان الرووت هو الافضل لك فلنتحدث عن الطريقة
الطريقة التي ارفقها لك مطورنا الاستاذ ونام وحظك انه رد عليك في هذا الموضوع طريقة جديدة تصلح لهاتفك كما ترى من هنا
http://forum.xda-developers.com/show...63&postcount=5
المهم استخدم الملف الاول في رقم 3 وليس الملف الثاني الخاص بهاتف 605 ولكن انتبه لما قاله المطور بين قوسين مع هذا الملف (you must use Spen to navigate, touch won't work) ستضطر لاستخدام القلم في التصفح بدلا من التاتش الذي سيتوقف
فان كنت متخوف من هذا فعليك بسي اف رووت الاشهر الاسهل المجرب لاصدار 5.1 من هنا
https://download.chainfire.eu/379/CF...gxx-smp601.zip
وان عدت للكيتكات 4.4.2 ولا انصحك بهذا ولا اعرف لم تقترح هذا وما الفائدة منه المهم هذا رووت له لو احتجته نفس نوع الرووت السابق
https://download.chainfire.eu/485/CF...gzc-smp601.zip
اتمنى اكون اجبتك بوضوح والاهم افدتك

aletewy غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر aletewy على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 02-01-2016, 04:09 AM   #10
whyspam
عضو جديد

شكر 3 مرات في 3 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aletewy مشاهدة المشاركة
اولا طالما انت على الاصدار 5.1 فالافضل هو الروم الاول لكيلا تفقد الشبكة بالرجوع للكيتكات كما اظنك تقصد اصدار الروم الثاني 4.4.2 وليس 4.2.2 فان كنت تقصد الثاني فعلا فاياك ان تفعل ذلك
والروم الاول هو افضل اصلا من الثاني فالثاني اصدار بيتا معدل توقف المطور عن دعمه وملعوب فيه وغالبا به مشاكل اما الاول فهو روم خام غير ملعوب فيه سوى انه مروت ومخفف من التطبيقات الغير مهمة فقط
اما بالنسبة للاسئلة
1- مش هتفرق كتير مع الروم الخام 5.1 الذي ارفقته وكل له ميزة
ميزة الرووت سيحافظ على رومك الرسمي اما الروم المعدل فسيمكنك من تركيب اي تعديل عليه مستقبلا لانه ديدوكسيد ولكن لا اعتقد ان لهاتفك مودات تعديل وانت لست متمرس لذا اعمل رووت وحظك ان مطورنا ونام يدعم اكسبوزد لرومك الرسمي 5.1
2- السؤال مش مفهوم لكن كما فهمت من السؤال انه يغني عن الرومات المعدلة وليس يلغي فالاجابة ان كنت تقصد يلغي فلا
اما ان كنت تقصد يغني كما اعتقد فلا في العموم ايضا ولكن في حالتك نعم لان الرومات التي وضعتها ليست معدلة بالمعني المعروف يعني ليس فيها اضافات كثيرة كما تتخيل اذن فالافضل الرووت للمرة الثانية
3- الرووت لا يحزف الداتا ولا كل الرومات لكن ربما تحدث مشكلة تضطر لحلها لازالة الداتا كما انه يفضل عمل الوايبات قبل تركيب اي روم لذا خذ نسخة احتياطية
برامج النسخ من غير رووت عقيمة وخصوصا ان كنت تقصد داتا الالعاب ويوجد برنامج واحد يمكنك من هذا لا يحضرني اسمه وان اردته احضره لك
اما بالنسبة لو تقصد بالداتا هو الاسماء والرسائل واصل التطبيقات فيمكنك نسخها بسهولة بعشرات البرامج من الماركت وافضل super backup المتميز
لذا خذ نسخة من الذاكرة على الكمبيوتر وانسخ بالبرنامج الذي اخبرتك عنه قبل الرووت
وان اردت تركيب الرووم فاعمل رووت اولا وانسخ داتا الالعاب ببرنامج تايتينيوم الجبار ثم اعمل الوايبات وركب الرووم
لذا فالافضل الرووت للمرة الثالثة
ويمكنك تركيب الرووم الاول فوق رومك الحالي مباشرة بدون وايب ولن يحزف شئ لكن ربما يحدث مشاكل
4- اهم برامج الرووت !!!!! لا يوجد مهم واهم احمد ربنا انه يوجد رووت لهاتفك اصلا فاغلب التاب ليس لها رووت وم المميز ان تجد نوعين من الرووت
وان كنت تقصد ببرامج الرووت هو البرامج التي تروت من الهاتف نفسه فلا تجدي نفعا مع هذا الاصدار
واذن من الاربع نقاط نتبين ان الرووت هو الافضل لك فلنتحدث عن الطريقة
الطريقة التي ارفقها لك مطورنا الاستاذ ونام وحظك انه رد عليك في هذا الموضوع طريقة جديدة تصلح لهاتفك كما ترى من هنا
http://forum.xda-developers.com/show...63&postcount=5
المهم استخدم الملف الاول في رقم 3 وليس الملف الثاني الخاص بهاتف 605 ولكن انتبه لما قاله المطور بين قوسين مع هذا الملف (you must use Spen to navigate, touch won't work) ستضطر لاستخدام القلم في التصفح بدلا من التاتش الذي سيتوقف
فان كنت متخوف من هذا فعليك بسي اف رووت الاشهر الاسهل المجرب لاصدار 5.1 من هنا
https://download.chainfire.eu/379/CF...gxx-smp601.zip
وان عدت للكيتكات 4.4.2 ولا انصحك بهذا ولا اعرف لم تقترح هذا وما الفائدة منه المهم هذا رووت له لو احتجته نفس نوع الرووت السابق
https://download.chainfire.eu/485/CF...gzc-smp601.zip
اتمنى اكون اجبتك بوضوح والاهم افدتك
ده انته جاوبت وعديت البحر وشقيت .. بس خلينى اوضحلك كلي شئ ان وقت حضرتك سمح .. اولا بس لازم اشكرك واحب اقول لبعض المطورين العرب بطلو غرور .. ولا اخص بذلك احد بعينة او منتدى بعينة .. ولكن رسالة لكل من يتعالي عن الرد والمساعدة علي الاعضاء خدو المثل من القصة
انا بقالي اسبوع من ساعة ما حطيت الموضوع ده .. وانا شغال شات وضاربلي كام صداقة مع كام واحد من XDA .. لذا انا هشرحلك اللي تم وحضرتك تقولي اية الاخبار وفي الاخر هقولك المشاكل اللي ظهرت او المتطلبات اللي متحققتش
اولا انا عرفت ان الموضوع كله بيرجع لفريق المطورين سواء من TWRP >> CHainfire او اي كان .. بس عرفت ان دول احسن اثنين والفرق مابينهم ان Fire بيعمل كل حاجة بضغطه واحده بس معادا ملف الريكوفري او الريكفوري مود وده لازم يرجع لنوع الجهاز بتاعك برضو بالظبط عشان ميعملش مشاكل لكن ما علينا .... ROOT IS ROOT وف النهاية استخدمت بالفعل Chain لحد ما يظهر ريكفوري مود مناسب لجهازي . وهو تابلت ليس تليفون

مبدائيا الطريقة اللي رفعها الاخ ونام .. دي اللي كنت اقصدها .. في بداية موضوع بس عتقد ان الموضوع محدش قراؤ كويس رغم اني وضحت .وعدلت الشرح مرتين .. قد اكون انا المخطئ ولكن ما علينا
الطريقة دي ناس كتير بتشتكي منها .. والطريقة دي لما قلي انهاكويسة وسهلة انا شكيت لان باين جدا من الردود كله عنده مشاكل الا من لدية نفس الجهاز وفيهم ناس ظهرتلهم مشاكل بعد فترة وفي الاخر كان الرد من اغلب الناس معايا في المحادثات Hang on, shouldn't they also work on P601? That's disturbing if there isn't a root for it. There has to be. لان البيلد متوقف علي النوع المودم والواي فاي في الغالب في جزء كمان بيتعلق بربط المودم فيه بيبوظ الدنيا لبعض التطبيقات وده اللي قلهولي ناس بالمراسلة
يعنى هما اساسا شكين .. وعلي العموم انا حتى لاا اخرج عن نطاق الموضوع .. انا رسلت اعضاء والاغلب قالو لازال في بعض المشاكل لكن ما علينا

ثانيا .. طبعا استفدت كتير منهم وفهمت كل شئ وفهمت كل حاجة تقريبا منقصليش غير اني اتعلم ازاي افكك الجهاز هههههههههه طبعا اكيد بحفذ نفسي شوية هههه .. مش هجرب في جهاز ب 5000 ج لكن علي الاقل عرفت يعنى تركيب وبيعمل اية ومصدره اية اي كان روم او روت او كرنل او غيرو ..
بصراحة موضوع تجريب الرومات ده روعه وعايز اعمله بس عايز وقت وهبتدي فيه اليومين الجاين لكن خلينى اتهنى ببرامج الروت شوية
ثالثا بذكر البرامج ده شعوري .. كتير ومش عارف اهمهم اية لكن بجربهم لدرجة اني عملت استعادة ضبط مصنع 5 مرات للجهاز واعدت تنزيل BS لكن اكتشفت ان لو اعدت تركيب الروت بال Odin بينزل ال BS بس لانه بيلقاي باقي التركيب موجود
رابعا المشاكل كلها حاليا تتعلق بالبرامج ودول اللي يمكن لسة بجرب فيهم لذلك هفصلهم في نقط ..
1- بعض البرامج بتطلب BusyBox ومش عارف اية ده ولسه ببحث عليه لكن المشكله ان البرامج اللي بتطلب تحديث ليه بلقيها بعد كده شغالة تمام .. والسؤال هو عمرك شفت سفالة اكتر من كده

انا بصراحة ابتديت احس ان احتيجات الروت ابتدت تتلاشي

2 - انا مهتم جدا بمجال الالعاب ولاسف ندماااااااااان شديد الندم اني مجبتش Nivida Tab بالعلم انه يمكن ارخص من التابلت بتاعي وده لانى جربت اداة GL TOOLS واعتقد دي اللي انته تقصدها .. مقدرش اقول علي العاب كتير لكن علي لعبة QUBE فقط وهيا لشركة نيفيادا اشتغلت بس اللعبة عبارة عن ايد والايد دي مجسمة جدا لكن لما شغلتها بالاداة لقيتها بيضة خالص .. وانا عارف ان دي مشكلة TEXTURE لكن حاليا ببحث عن حل اذا كنت تقصد الاداة دي .. او لديك حل

3 - .. يعنى من خلال محادثتى مع الشباب في XDA اول املي كان انقل الالعاب ل SD عشان اعبي الجهاز براحتي .. لكن عرفت ان الالعاب دي هتتقل لان سرعة ال SD مش نفس سرعة الذاكرة بتاع الجهاز بالعكس ابطاء بالضعف عشر مرات الا لو كانت من فئه فوق الثامنة ودي غالية وبرضو سرعتها ضعيف جدا .. لكن مش كل الالعاب يعنى علي سبيل المثال في العاب الدتا بتعتها من ملف واحد دي ممكن تشتغل حلو وبرضو بتختلف لنوع الدتا ..

4- بلوك اعلانات اية ومسح برامج اية وتغير شكل اية كل ده مش بيهمنى انا عندى جهاز يشتغل كويس وشكله معفن مفيش مشكلة معايا حتى لو السيمز طينى هههههههههه

5 - الواضح انى محتار في البرامج اللي بيقولو انها بتقتل اي برامج شغالة بالخلفية اعتقد ان الاصدار الجديد لاندرويد مبقاش يسيب برامج في الخلفية الا لو متقفلش لكن ما علينا انا من كتر ما جربتهم مش لاقي ولا واحد حلو

6 - كده نقصلي الاكسبوزد .. عايز اعرف بيعمل اية ولزمتو اية لكن عرفت انه اطور بواسطه مطورين rovo89 و Tungstwenty عملوه عشان مشاكل الريكفوري وبالفعل سالت كتير لكن علي حد علمي الان انه كل فكرته انه بينزل Modules ودي مسؤله عن تغير الشكل برضو بس باختلاف انظمة اخري بمعنى لو تليفون HTC وعجبك شكل البار سيتم بتاعو بتجيبو عادي بيه علي تليفون وليكن سامسونج .. بس لو استخداماته كده بس فعلا يبقي ميلزمنيش

طولت عليك بس بصراحة كانت تجربة حلوة انك تعتكف في البيت اسبوع وتتعلم بدل ما يجى حد يحن عليك باجابة مش كاملة ومش بيتابع .. وبعدين تتجاهل الموضع بالكامل .. لكن طبعا مشاء الله انته ردك وافي واكيد مقصدش اي شخص بعينة لكن ده اللي حصل معايا ومع غيري .. في اي منتدي عربي .. لاسف والموضوع يختلف قليلا في عرب كافي >> لقيت المطورين في XDA بيعلمونى وبيردو لعي اسئلة مهما كانت تافهه برد وافي وكامل .. ولاسف الناس دي بتطبق النظام الاسلامي في المعاملات رغم انه لا يعلمو الكثير عن الاسلام
من علم علما فكتمه ألجمه الله يوم القيامة بلجام من نار كما قال الإمام الشافعي: كلما ازددت علماً ازددت علماً بجهلي، العلم الذي تطلبه للعمل يزيدك تواضعاً، و قرباً من الناس، و حباً لله، و رحمة بالخلق، والعلم الذي تطلبه للافتخار يحجبك عن الناس، و يصبح دركات إلى الهلاك.

مش بحدد مكان بعينة ولا شخص بعينة انا نشرت الموضوع ده في اكثر من 5 منتديات عربية والنتيجة والمحصله 0 طبعا هنا اختلف الامر قليلا وده واضح من شكري الجزيل لكم

في النهاية

اكيد ممكن اكون مخطئ في بعض المعلومات لكن بالوقت هصحح اللي اخطائت فية .. .. مرة اخري متشكر ليك

جبين اضفلك انى حليت مشكلة ال GL وحاليا بعمل صور وشرحو بالكامل
قديم 03-01-2016, 03:12 PM   #11
aletewy
عضو اساسي

الصورة الرمزية aletewy

الاوسمة التي حصل عليها

طبعا بعض الاشياء التي تحدث عنها الان لم تسال عليها اصلا وانا لم اتحدث عنها مثل النقطة2 اعتقد انك تخاطبني حين تقول الاداة دي اللي انت تقصدها كيف اقصدها وانا لم اتطرق الى هذا الموضوع بتاتا ولا انت
انا شايف انك تاعب نفسك بالبحث عن لا شئ اتبع ماقلته لك في تعليقي الاول ركب رووت فاير مع اي ريكفري معدل
وكما قلت لك twrp هو ريكفري فقط وليس له علاقة بالرووت
بردو النقطة رقم 4 مش عارف ايه دخلها بالموضوع
الاكسبزود تقريبا بتقدر تغير منه شكل الروم او خصائصه كانك تعدل على الروم باحتياجاتك بدلا من تركيب روم معدل لكن كما قلت لك هذا الامر يحتاج روم دياوكسيد واغلب الموديولز لا تعمل مع الرسمي اوكسيد
ايضاح فقط وليس رد المطور ونام وهو اكثر مطور رايته في حياتي متواضعا
لاحظ اننا لا نعمل هنا بل لدينا اشغال ونحاول ان ندخل ولو قليلا لمساعدة الاخرين
صدقني الاغلب يريد المساعدة ولكن المشكلة في الوقت والمعلومة

العضو التالي يشكر aletewy على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 04-01-2016, 08:34 PM   #12
whyspam
عضو جديد

شكر 3 مرات في 3 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aletewy مشاهدة المشاركة
طبعا بعض الاشياء التي تحدث عنها الان لم تسال عليها اصلا وانا لم اتحدث عنها مثل النقطة2 اعتقد انك تخاطبني حين تقول الاداة دي اللي انت تقصدها كيف اقصدها وانا لم اتطرق الى هذا الموضوع بتاتا ولا انت
انا شايف انك تاعب نفسك بالبحث عن لا شئ اتبع ماقلته لك في تعليقي الاول ركب رووت فاير مع اي ريكفري معدل
وكما قلت لك twrp هو ريكفري فقط وليس له علاقة بالرووت
بردو النقطة رقم 4 مش عارف ايه دخلها بالموضوع
الاكسبزود تقريبا بتقدر تغير منه شكل الروم او خصائصه كانك تعدل على الروم باحتياجاتك بدلا من تركيب روم معدل لكن كما قلت لك هذا الامر يحتاج روم دياوكسيد واغلب الموديولز لا تعمل مع الرسمي اوكسيد
لاحظ اننا لا نعمل هنا بل لدينا اشغال ونحاول ان ندخل ولو قليلا لمساعدة الاخرين
صدقني الاغلب يريد المساعدة ولكن المشكلة في الوقت والمعلومة
اقتباس:
طبعا بعض الاشياء التي تحدث عنها الان لم تسال عليها اصلا
زي اي وحضرتك تقصد اية اصلا ؟ مش فاهم النقطة دي

اقتباس:
اعتقد انك تخاطبني حين تقول الاداة دي اللي انت تقصدها كيف اقصدها وانا لم اتطرق الى هذا الموضوع بتاتا ولا انت
انا اسف فعلا دي لغبطة منى ورد جه غلط وكانت لموضوع اخر بس عشان كنت واخدها كوبي
اقتباس:
ولو تقصد ده بالنقطة اللاولي .. انا فعلا كل ده عملتو مش منكم بنسبه 70 % نظرا لتاخير الرد والتجاهل .. بل من منتدي المطورين لو مش مصدق اديلك العضوية حضرتك وتشوف بنفسك ازاي الناس بتسعدنى وماشين معايا خطوة بخطوة ومقدر طبعا مشغالكم لكن لا يحق لك تكذيبي ولذلك انا مش هدافع عن نفسي في النقطة دي لان ده هيتثبت بمواضيع ليا ان شاء الله قريبا .. باللي اتعلمتو المواضيع هتكون في منتدي المطورين ..

اقتباس:
متشكر ليك وتابعت مع الاخ ونام ووضح لي النقطة في مضووع الاكسبوزد
اقتباس:
قلت في موضوعي لم اتهم احد بعينة في ذلك بل رائيت ناس دون ذكر اسماء يتجاهلون كل المواضيع الخاصة بالاعضاء .. وتم الايضاح من قبل الادارة لظروفهم الخاص .. بل كل من رد في موضوعي هو له جزيل الشكر الخاص .. ودعتلكم ياعم ولا الدعوة مش كفاية

اخير انا اتحداك لو قريت الموضوع لاخر او اولة .. انته اول واحد انته وونام اشكركم بالشكل ده في 5 منتديات عربية ههههههههههههههههه

ياراجل ده انا بقولك
اقتباس:
ده انته جاوبت وعديت البحر وشقيت
معرفش انته منين لكن لو من مصر هتفهم دي كويس .. يعنى جوبت ووفيت كتير اكتير اكتير

لو بس حد قراء
اقتباس:
واحب اقول لبعض المطورين العرب بطلو غرور
لازم تحطو خط احمر تحت كلمة لبعض وتكملو باقي الجملة ولا اخص بذلك احد بعينة او منتدى بعينة .. ولكن رسالة لكل من يتعالي عن الرد والمساعدة علي الاعضاء خدو المثل من القصة

اخيرا انا طول عمري بحترم الرائ والرائ الاخر لم الحظ ابدا فيكم الغرور انت او ونام ولاسف انا حزين جدا لفهمكم ده .. بالعكس انا بوضح انكم بتسعدونى وفي ناس تانية متجاهلة الموضوعات

وما احزننى اكثر ردك علي شكري لك بالاهانة ..
العضو التالي يشكر whyspam على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 06-01-2016, 10:29 PM   #13
aletewy
عضو اساسي

الصورة الرمزية aletewy

الاوسمة التي حصل عليها

[quote=whyspam;4995648]

اقتباس:
اقتباس:
زي اي وحضرتك تقصد اية اصلا ؟ مش فاهم النقطة دي
انا قلتلك زي ايه وانت رديت بالفعل في السطر التالي انها لخبطة وايضا موضوع الالعاب والبرنامج لم تتحدث عنه سابقا
اقتباس:
انا اسف فعلا دي لغبطة منى ورد جه غلط وكانت لموضوع اخر بس عشان كنت واخدها كوبي
لا اسف ولا حاجة انا كنت عايز افهم فقط واعرفك ان في حاجات في كلامك مش مفهومة
و
اقتباس:
لو تقصد ده بالنقطة اللاولي ..
انا لم اقصد الجملة الاولى
اقتباس:
انا فعلا كل ده عملتو مش منكم بنسبه 70 % نظرا لتاخير الرد والتجاهل .. بل من منتدي المطورين لو مش مصدق اديلك العضوية حضرتك وتشوف بنفسك ازاي الناس بتسعدنى وماشين معايا خطوة بخطوة
لم اسالك فعلته من هنا ام من هناك مش هتفرق المهم تحل مشكلتك مفيش مشكلة انك تتعلم شئ من هنا او من منتدى المطورين فكلنا تعلمنا في منتدى المطورين ومعظم مافي المنتدى هنا هو من منتدى المطورين ننقله لنساعد من لا يعرف من الاخوة العرب ايه المشكلة ولم تظن ان هذا اتهام فترد عليه
اقتباس:
ومقدر طبعا مشغالكم لكن لا يحق لك تكذيبي ولذلك انا مش هدافع عن نفسي في النقطة دي لان ده هيتثبت بمواضيع ليا ان شاء الله قريبا .. باللي اتعلمتو المواضيع هتكون في منتدي المطورين ..
كيف كذبتك اخي ارجو ان تكتب الجملة التي دلت على تكذيبك وما كان لي ان اكذبك

اقتباس:
متشكر ليك وتابعت مع الاخ ونام ووضح لي النقطة في مضووع الاكسبوزد
العفو لا شكر ولا حاجة ففكرة المنتديات هي ان نساعد بعضنا بعضنا هذا واجب ونفعله مسرورين والحمد لله انه قد وضح لك ما اردت
اقتباس:
قلت في موضوعي لم اتهم احد بعينة في ذلك بل رائيت ناس دون ذكر اسماء يتجاهلون كل المواضيع الخاصة بالاعضاء .. وتم الايضاح من قبل الادارة لظروفهم الخاص .. بل كل من رد في موضوعي هو له جزيل الشكر الخاص .. ودعتلكم ياعم ولا الدعوة مش كفاية :
طبعا الدعوة افضل من اي شئ ونحن لا ننتظر الشكر اصلا ولم نطلبه فكيف وصل لك ذلكانا لم اكتب عن ونام لارد على اتهام منك فانت وضحت ذلك وانا استوعبته وانا وضحت ذلك ايضا
اقتباس:
اخير انا اتحداك لو قريت الموضوع لاخر او اولة .. انته اول واحد انته وونام اشكركم بالشكل ده في 5 منتديات عربية ههههههههههههههههه
وتتحداني ليه طبعا كلامك اننا اكثر من شكرتنا اسعدني لانه دلالة على اننا اكثر من افدناك
لكن مش عارف ان ليه مركز على موضوع الشكر ومين اللي طلبه اساسا
وانا رددت عليك قبل ان تشكرني وبالتالي لا انتظره ولكنه كرم منك وذوق رفيع ان تشكرني على واجبانا
اقتباس:
ياراجل ده انا بقولك معرفش انته منين لكن لو من مصر هتفهم دي كويس .. يعنى جوبت ووفيت كتير اكتير اكتير
طالما سالتني انا مصري هجاوبك بكل اسى واقول انا مصري ابن مصري وابن مصر الله عليه ولو انت مش مصري كنت هتنال نفس المساعدة فانا لم انظر الى دولتك قبل ان احاول مساعدتك
وانا فهمت كلمتك ان انا اجبت ووفيت لكنك طلبت اجابتي ثانية في نفس المشاركة فحسيت اني مش فاهم وانك ملخبط نفسك ولم تصل لشئ فاردت ان استوضح واوضح لك لا اكثر
اقتباس:
لو بس حد قراء لازم تحطو خط احمر تحت كلمة لبعض وتكملو باقي الجملة ولا اخص بذلك احد بعينة او منتدى بعينة .. ولكن رسالة لكل من يتعالي عن الرد والمساعدة علي الاعضاء خدو المثل من القصة
وانا مثلك ارسل رسالة لكل مغرور وارجو ان نساعد بعض بما نعرفه والا تلاشى العلم

اقتباس:
اخيرا انا طول عمري بحترم الرائ والرائ الاخر لم الحظ ابدا فيكم الغرور انت او ونام ولاسف انا حزين جدا لفهمكم ده .. بالعكس انا بوضح انكم بتسعدونى وفي ناس تانية متجاهلة الموضوعات
انا لم افهم من كلامك اني وونام مغرورين ولا اعرف كيف وصلك ذلك لترد عليه
اقتباس:
وما احزننى اكثر ردك علي شكري لك بالاهانة ..

ما يحزنني انا فعلا هو شعورك بالاهانة ومندهش كيف وصلك هذا الشعور وماهو الدال في ردي على ذلك
وعموما ان كنت شعرت بالاهانة من ردي فاعتذر لك واؤكد اني لم اقصد ذلك وما ينبغي لي ان افعل
في النهاية لم ارد لاجادل بل لانك شعرت باشياء انا لم اقصدها
وارجو الا نسترسل في التعليق على ذلك فنترك الموضوع الاصلي وننشغل بشئ لم يكن موجود اصلا
كل ما اطلبه منك في الرد هو الجملة التي كذبتك فيها والجملة التي اهنتك بها
لك مني الف تحية وعذر واسف
رد

العبارات الاستدلاليه
android, samsung, الاندرويد, البطارية, اندرويد, روت, سامسونج, شرح