موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 21-11-2010, 02:18 AM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 4
شكر 2 مرات في 2 مشاركات
اسألة بخصوص الHtc Desire

السلام عليكم
ايه رايكم فيه؟؟
عندي كذا سؤال كدة بخصوصه
اولا = انا شوفت عيوبه كدة في موقع gsmarena
من ضمنهم
Limited storage available to the user on the system partition (you are left with only 120 MB for installing apps)

فانا مش فاهم قصدهم ايه؟ يعني انا عندي عدد محدود من التطبيقات اللي اسطبها ؟؟؟ 120 ميجا فقط؟؟؟!!!

وعيب اخر No DivX and XviD video playback
فهل يوجد برامج تخليه يشغل الصيغ ديه؟؟

و
No voice dialing
مش فاهم ايه المقصود منها؟؟؟

وايضا Non hot-swappable memory card
وبردو مش فاهم ايه المقصود منها؟؟
http://www.gsmarena.com/htc_desire-review-468.php
____
ثانيا تصويره سيء ام جيد؟؟ يعني مثلا لو قارناه بالسامسونج الويف (تصوير ثابت وفيديو)

___
ثالثا :بالنسبة للملاحة(فهي مهمة بالنسبالي) فهل يوجد برامج ملاحة جيدة جداا تدعم خرائط مصر تكون مكركة؟؟

رابعا: بالنسبة للانرويد انا مستخدمتوش قبل كدة لكن اللي عاوزه اعرف ايه اللي يميز الاندرويد عن باقي الانظمة مثل السيمبيان ويجعله نظام جباار؟؟؟؟؟

وشكرا وجزاكم الله خيراا..

Khaled A غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو Khaled A
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
هل يوجد تحديث للديزاير العادي 2.3 رسمي؟ وحل... قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android Khaled A 5 1656 13-07-2011 01:25 AM
مشكلة اليوتيوب والذاكرة الداخلية في الـHtc Desire منتدى هواتف Google Android العام Khaled A 3 1187 18-05-2011 07:41 PM
اسألة عن الـHTC desire بخصوص اليوتيوب والذاكرة... منتدى هواتف Google Android العام Khaled A 1 1825 30-04-2011 12:15 PM
جديد في عالم الاندرويد وعندي بعض الاسئلة عن... قسم ترقيات الأجهزة الأخرى بنظام Google Android ams_121 1 1161 28-04-2011 04:16 PM
سؤال بخصوص كاميرة الموبايل الأمامية منتدى هواتف Google Android العام the axeman 3 1536 11-04-2011 05:16 AM

اعلان

قديم 21-11-2010, 04:05 AM   #2
ماجد الشوق
عضو مشارك

الصورة الرمزية ماجد الشوق

مشاركات الشكر: 452
شكر 145 مرات في 71 مشاركات

انا بصراحه محتار بين جهازين

1/ السامسونج جالكسي كابتيفيت

2/ الديزاير

-------

الاشياء الناقصه بالديزاير والي اشوفها عيب حصلت السامسونج يحمل هذي الاشياء وهي

1/ الذاكره الداخليه بالسامسونج 8 او 16 قيقا
2/ يشغل جميع الصيغ ومنها Xvid -Divx
3/ يصور اتش دي فيديو 720

انا اشوف هذي المقارنه بتخليك تشوف جهاز ثاني غير عن الديزاير وبيحمل نظام الاندرويد

والسعر متقارب جدا من 1800-2000

وبخصوص الملاحه يوجد برامج كثير للملاحه بنظام الاندرويد

::

انا حبيت اذكر مقارنه بين السامسونج والديزاير عشان انا افكر بالديزاير وايضا بالسامسونج
فبينت لك النواقص بالديزاير الي متوفره بجهاز ثاني

ماجد الشوق غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر ماجد الشوق على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 21-11-2010, 09:16 AM   #3
Garmin555
عضو نشط

الصورة الرمزية Garmin555

مشاركات الشكر: 74
شكر 121 مرات في 96 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Khaled A مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
ايه رايكم فيه؟؟
عندي كذا سؤال كدة بخصوصه
اولا = انا شوفت عيوبه كدة في موقع gsmarena
من ضمنهم
فانا مش فاهم قصدهم ايه؟ يعني انا عندي عدد محدود من التطبيقات اللي اسطبها ؟؟؟ 120 ميجا فقط؟؟؟!!!
Limited storage available to the user on the system partition (you are left with only 120 MB for installing apps)
وعيب اخر No DivX and XviD video playback
فهل يوجد برامج تخليه يشغل الصيغ ديه؟؟

و
No voice dialing
مش فاهم ايه المقصود منها؟؟؟

وايضا Non hot-swappable memory card
وبردو مش فاهم ايه المقصود منها؟؟
http://www.gsmarena.com/htc_desire-review-468.php
____
ثانيا تصويره سيء ام جيد؟؟ يعني مثلا لو قارناه بالسامسونج الويف (تصوير ثابت وفيديو)

___
ثالثا :بالنسبة للملاحة(فهي مهمة بالنسبالي) فهل يوجد برامج ملاحة جيدة جداا تدعم خرائط مصر تكون مكركة؟؟

رابعا: بالنسبة للانرويد انا مستخدمتوش قبل كدة لكن اللي عاوزه اعرف ايه اللي يميز الاندرويد عن باقي الانظمة مثل السيمبيان ويجعله نظام جباار؟؟؟؟؟

وشكرا وجزاكم الله خيراا..

تقدر تركب ذاكره لحد 32 GB

,وتركب البرامج الي انتا عاوزها مافيش مشاااكل ...

فويس دايلني يعني يتعرف علي اوامر الصوت ويعمل لك اتصال لسه ماجربتهاش ومش عمليه من اصلوا

التصوير مافيش مشاكل .. ولو ان الصوت المصاحب مش كويس مقارنه بجوال عادي

الملاحه كويسه شغال القوقل من الاساس فيه وفي خرائط كمان

انصحك تاخذ لك لفه في المنتدي عن مميزات الديزاير وتشوف من التجارب الفعليه
Garmin555 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر Garmin555 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 23-11-2010, 04:31 AM   #4
Khaled A
عضو جديد

مشاركات الشكر: 4
شكر 2 مرات في 2 مشاركات

شكرااااا للردود يا جماعة
يعني هو افضل ولا الايفون افضل مثلا؟؟؟؟؟

Khaled A غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 23-11-2010, 09:01 AM   #5
AMEENOUFISSA
عضو جديد

الصورة الرمزية AMEENOUFISSA

مشاركات الشكر: 11
شكر 1 مرة في 1 مشاركة

انا عندي ديزاير ومابنصحك بكل htc بشكل عام هو جهاز جيد بس بالنسبة لسعرو لازم يكون بمواصفات اعلى وكمان بيتإخرو لينزل تعريب رسمي للجهاز

AMEENOUFISSA غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 24-11-2010, 01:35 PM   #6
Alfy
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 122
شكر 82 مرات في 62 مشاركات

الديزاير المتاح رسميا فى مصر والشرق الوسط معرب بالكامل من قبل HTC
جهاز جبار يعمل بكفاءة عالية جدا ومن مميزاته:
امكانية عمل روت له بسهوله تامة ويعنى ذلك امكانية اضافة مميزات فى النظام الداخلى للجهاز والتحكم فى صرف البطارية كذلك تحديثه باستمرار الى احدث اصدار دون انتظار الشركه الأم لتنزيله والتعريب دائما جاهز ويعمل بكفاءة عالية جدا وعن تجربه والأخوة هنا ما شاء الله خبراء فى هذا المجال
مشكلة الذاكرة الداخلية موجوده فى اصدار اندرويد 2.1 المعرب رسميا والمتاح فى مصر والشرق الوسط وفى انتظار التحديث لنظام 2.2 المعرب والذى يتيح استخدام الذاكرة الخارجية بالكامل والتى تصل الى 32 جيجا مع الأخذ فى الأعتبار ان هناك برامج تابعة لجوجل لا تعمل الا على الذاكرة الداخلية مثل جوجل ايرث
اما اذا كنت مثلى ولا تريد الأنتظار فالبديل متاح وهو عمل روت للجهاز وهى عملية سهلة جدا ومشروحه هنا فى المنتدى بالتفصيل الممل والروت كما ذكرت لك يجعل الجهاز مفتوح تفعل به ماتشاء من حيث الشكل او المضمون المهم ان الروت اتاح لى انزال اصدار 2.2 وتعريبه بسهولة ويسر وتحسين اداء الجهاز بصفة عامة
انا مثلا يهمنى جدا التصفح والأخبار وال gps وكلهم يعملون بكفاءة تامة و ال GPS التقاط اشارته سريع جدا ولن تصدق اننى التقط اشارة الأقمار وانا داخل المنزل بعكس النوكيا السابق الذى كنت امتلكه والذى اعتبر نظامه (السيمبيان) غبيا مقارنه بالأندرويد
اخيرا الديزاير من وجهة نظرى جهاز متين وصايع بالبلدى وكمام سعره معقول جدا 3750 جنيه
اما العيوب فمعروف ان HTC ليست رائدة فى مجال كاميرات الهواتف او المالتى ميديا بصفة عامة لذلك اذا كانت المالتى ميديا تهمك فالسامسونج x9000 او السونى اكسبيريا 10 قد يكونوا خيار افضل
اما اذا اردت جهاز يتحكم فيك وتستأذنه عند اجراء ايه عملية داخليه فالأى فون هو خيارك فلديه بالتاكيد امكانيات ممتازة خاصة فيما يخص الملتى ميديا

Alfy غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
الاندرويد, اسألة, برامج, htc, خرائط