موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
موضوع مغلق

قديم 28-02-2011, 04:15 AM   #176
CooL-4-EvEr
عضو اساسي

الصورة الرمزية CooL-4-EvEr

مشاركات الشكر: 4,140
شكر 2,968 مرات في 1,296 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

رد مزدوج

CooL-4-EvEr غير متصل  

اعلان

قديم 28-02-2011, 04:25 AM   #177
ابراهيم الايفون
عضو جديد

مشاركات الشكر: 2
شكر 2 مرات في 2 مشاركات

عاوز اعرف اشغل wifi على جهاز الجالكسى s 19000 بس الموبيل مش عاوز يدخل علشان لازم اكتب الايميل والباسورد بتاع جوجل وشكرا

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 28-02-2011, 04:29 AM   #178
CooL-4-EvEr
عضو اساسي

الاوسمة التي حصل عليها

اخي الكريم بخصوص هذه المشكله

(( عندى مشكله فى حهاز جالكسى S 19000 ان انا كتبت رمز المرور خطا وبعد كده ظهر ليه اكتب الايميل والباسورد المهم انا عملتله الايميل على جوجل بس المشكله انا معنديش نت انا مش عارف اعمل ايه بظبط وشكرا))

لا تحتاج الى نت فقط اكتب ألايميل والباسورد الذي استخدمته مسبقا للدخول للماركت
سيطلب منك ادخال رمز أو رقم سري جديد
غير ذلك اتبع طريقه الأخ momohal المذكوره في الأعلى

CooL-4-EvEr غير متصل  
قديم 28-02-2011, 05:05 AM   #179
ابراهيم الايفون
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات
ابراهيم الايفون

حضرتك ممكن توضح موضوع ال market انا شريه جديد ومش عارف فيه اوووى وفهمنى هل الايميل علشان يفتح لازم يدخله نت على الجهاز انا عملتله ايميل على جوجل وكتبته برده مش عاوز يخش وشكرا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:49 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:35 AM ---------

انا نسيت الايميل والباسورد اللى كتبتهم فى الماركت عاوز اعرف افتح الغاء التامين عن طريق جوجل علشان الجهاز لايوجد به نت وانا عملتله الايميل على جوجل وجربته مش عاوز يفتح بعد اذنكم انا مش عارفاعمل ايه وشكرا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:51 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:49 AM ---------

انا نسيت الايميل والباسورد اللى كتبتهم فى الماركت عاوز اعرف افتح الغاء التامين عن طريق جوجل علشان الجهاز لايوجد به نت وانا عملتله الايميل على جوجل وجربته مش عاوز يفتح بعد اذنكم انا مش عارفاعمل ايه وشكرا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:01 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:51 AM ---------

المشكله عندى انا معايا جهاز جالكسى s 19000 عاوز اعرف كيفيه فتح الايميل والباسورد اللى هو معطى ليه المهم انا عملتله ايميل على جوجل وكتبته برده مش رادى يدخل والجهاز لايوجد به نت انا مش عارف اعمل فيه ايه وانا شريه لسه جديد وانا ناسى الباسورد بتاع ال market فبعد اذنكم انا مش عارف اعمل ايه وشكرا على المجهود الرائع

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:04 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:01 AM ---------

وياريت عاوز اعرف تشغيل wifi لو الامر تتطلب دخول نت على الجهاز بعد اذنكوا اصل الجهاز لايوجد به نت وهو طالب الايميل جوجل وعملته ومش عاوز يدخل ارجو المساعده ومتشكرين جدا وناسف للازعاج

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:05 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:04 AM ---------

المشكله عندى انا معايا جهاز جالكسى s 19000 عاوز اعرف كيفيه فتح الايميل والباسورد اللى هو معطى ليه المهم انا عملتله ايميل على جوجل وكتبته برده مش رادى يدخل والجهاز لايوجد به نت انا مش عارف اعمل فيه ايه وانا شريه لسه جديد وانا ناسى الباسورد بتاع ال market فبعد اذنكم انا مش عارف اعمل ايه وشكرا على المجهود الرائع

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 28-02-2011, 06:37 AM   #180
zizofouad
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 0 مرات في 0 مشاركات
فلاش

آلرجاء المساعدة

احاول ان اعمل فلاش لجهاز جلاكسي من خلال اودين الى الروم الصلي jpjpg.
الجهاز كان يعمل بفيرموير 2.2 و speedmode lag fix.

الجهاز الان واقف في الدونلود مود و اوين يعطي رسالة "can't open specified file line 1455"

و الشكر مسبقا

zizofouad غير متصل  
قديم 28-02-2011, 03:59 PM   #181
momohal
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 34
شكر 135 مرات في 62 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizofouad مشاهدة المشاركة
آلرجاء المساعدة

احاول ان اعمل فلاش لجهاز جلاكسي من خلال اودين الى الروم الصلي jpjpg.
الجهاز كان يعمل بفيرموير 2.2 و speedmode lag fix.

الجهاز الان واقف في الدونلود مود و اوين يعطي رسالة "can't open specified file line 1455"

و الشكر مسبقا
حاول إعادة الهاتف إلى 2.1 ومن ثم إلى 2.2
حمل روم رسمي اخر
momohal غير متصل  
قديم 28-02-2011, 04:25 PM   #182
CooL-4-EvEr
عضو اساسي

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم الايفون مشاهدة المشاركة
حضرتك ممكن توضح موضوع ال market انا شريه جديد ومش عارف فيه اوووى وفهمنى هل الايميل علشان يفتح لازم يدخله نت على الجهاز انا عملتله ايميل على جوجل وكتبته برده مش عاوز يخش وشكرا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:49 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:35 AM ---------

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:51 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:49 AM ---------

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:01 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:51 AM ---------

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:04 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:01 AM ---------

وياريت عاوز اعرف تشغيل wifi لو الامر تتطلب دخول نت على الجهاز بعد اذنكوا اصل الجهاز لايوجد به نت وهو طالب الايميل جوجل وعملته ومش عاوز يدخل ارجو المساعده ومتشكرين جدا وناسف للازعاج

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:05 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:04 AM ---------

:wack o:

وحده وحده الله يخليك ( انسى الماركت والوايرلس .........وخلينا في المهم )

طالما نسيت الايميل والباسورد

ما عندك حل الا تركب روم من جديد وهذه العمليه ستقوم بمسح جميع بيانتك اتبع الخطوات الموجوده في الموضوع خطوه خطوه

طريقة تركيب الروم العربي 2.1 والروت من جديد SGS - الكمبيوتر الكفي

ثم ركب الروم التالي

روم جديدة على ما أعتقد I9000JPJPG - الكمبيوتر الكفي
CooL-4-EvEr غير متصل  
العضو التالي يشكر CooL-4-EvEr على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 28-02-2011, 06:42 PM   #183
قيصر العميد
عضو نشط

الصورة الرمزية قيصر العميد

مشاركات الشكر: 132
شكر 106 مرات في 85 مشاركات

عندي مشكله يا اخوان ياريت تساعدوني
المتصفح عندي يعلق ويعطيني اهتزاز مرتين وبعدين يقفل
وش الحل انا ع روم العربيه الرسمي
I9000jxjPE
2,2

قيصر العميد غير متصل  
قديم 28-02-2011, 07:46 PM   #184
ابراهيم الايفون
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات
ابراهيم الايفون

بعد اذنكم انا معايا جهاز جالكسى s19000 فيه مشكله ان الايميل على جوجل انا عملته واجى اكتبه مش عاوز يدخل والجهاز الجالكسى لا يوجد به نت هل لازم يكون فى نت واذاى ادخل نت عليه وشكرا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:46 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:28 PM ---------

حضرتك اولا نشكرك على الفيديو الرائع بس فى حاجه انا حملت برنامج samsung kies وسطبته على الكمبيوتر بس المشكله لما وصلت الجهاز مرديش يقرا خالص على البرنامج بس هو فتح على الكمبيوتر عادى ممكن اعرف السبب وشكرا

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 28-02-2011, 09:32 PM   #185
momohal
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قيصر العميد مشاهدة المشاركة
عندي مشكله يا اخوان ياريت تساعدوني
المتصفح عندي يعلق ويعطيني اهتزاز مرتين وبعدين يقفل
وش الحل انا ع روم العربيه الرسمي
I9000jxjPE
2,2
حاول بمتصفح غير الذي تستعمل
read all the post
momohal غير متصل  
قديم 28-02-2011, 10:36 PM   #186
تنقيح النظر
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momohal مشاهدة المشاركة
1-ضع الجهاز على debogage mode في security&localisation/developement
هل نصبت درايفرات الجهاز ؟؟؟؟؟
الأخ المكرم شكرا لك وجزاك الله خيرا على الجواب، لكني لم أفهمه :rolleyes::rolleyes:
ولا أدي ما هو الـ : درايفرات الجهاز

أرجو أن لا أكون أثقلت عليك.
تنقيح النظر غير متصل  
قديم 01-03-2011, 12:16 AM   #187
ابراهيم الايفون
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات
ابراهيم الايفون

عاوز اعرف منين تحميل برنامج Odion3 ومعلش الرابط بعد اذنكوا وشكرا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:15 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:21 AM ---------

ممكن رابط التحميل بتاع برنامج Odion3 معلش بسرعه علشان انا نسيت اسطبه وشكراااااااااااااا

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:16 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 02:15 AM ---------

ممكن رابط التحميل بتاع برنامج Odion3 معلش بسرعه علشان انا نسيت اسطبه وشكراااااااااااااا

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 01-03-2011, 04:12 AM   #188
ابراهيم الايفون
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

ناقص فى عمليه الروم ملف pda و ملف phone مش عارف احصل عليهم منين ممكن بعد اذنكم ترسلوا اليهم فى رابط تحميل وشكرا على الازعاج

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 01-03-2011, 05:51 AM   #189
pac-man
عضو جديد

مشاركات الشكر: 11
شكر 26 مرات في 13 مشاركات

الجهاز بعد التحديث مو راضي يشتغل اشغله تولع لمبة الفلاش

و مو راضي يدخلني على وضع الداون لود بس الأودين يتعرف عليه

ومو راضي يدخلني على وضع الداون لود

الجهاز جالكسي تاب

pac-man غير متصل  
قديم 01-03-2011, 07:40 AM   #190
asm626
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اخوي محمد انا عندي مشكله مالقيت لها حل , توي شريت galaxy tab SCH-I800 من Verizon ابي حل لمشكلة تقطع الحروف العربيه ياليت لو تفيدني بأسرع وقت عشان لو مافيه حل ارجع الجهاز واسترد فلوسي

asm626 غير متصل  
قديم 01-03-2011, 04:45 PM   #191
HTC q8
عضو متفاعل

الصورة الرمزية HTC q8

مشاركات الشكر: 304
شكر 756 مرات في 272 مشاركات

- - - - - - - - - -

HTC q8 غير متصل  
قديم 02-03-2011, 12:11 AM   #192
CooL-4-EvEr
عضو اساسي

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asm626 مشاهدة المشاركة
اخوي محمد انا عندي مشكله مالقيت لها حل , توي شريت galaxy tab SCH-I800 من Verizon ابي حل لمشكلة تقطع الحروف العربيه ياليت لو تفيدني بأسرع وقت عشان لو مافيه حل ارجع الجهاز واسترد فلوسي
راجع هذا الموضوع

أكبر مفاجئات السنة.. تعريب جميع أجهزة أندرويد 2.2 - الكمبيوتر الكفي

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:11 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:08 AM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pac-man مشاهدة المشاركة
الجهاز بعد التحديث مو راضي يشتغل اشغله تولع لمبة الفلاش

و مو راضي يدخلني على وضع الداون لود بس الأودين يتعرف عليه

ومو راضي يدخلني على وضع الداون لود

الجهاز جالكسي تاب
وين اصدار الروم الأساسي؟؟؟؟ وأي روم استخدمت للتحديث
CooL-4-EvEr غير متصل  
قديم 02-03-2011, 05:05 AM   #193
ابراهيم الايفون
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات
ابراهيم الايفون

يا استاذه انا ببعت اسئله كتير مفيش حد بيسرسل الاجابات انا مش عارف هل ده منى يعنى انا مش عارف افتحها ولا ايه بظبط علشان انا عندى اسئله حول جهاز موبيل جالكسى s 19000 وشكرا وانا متاسف على الازعاج بس ياياريت الرد

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 02-03-2011, 05:26 AM   #194
momohal
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم الايفون مشاهدة المشاركة
يا استاذه انا ببعت اسئله كتير مفيش حد بيسرسل الاجابات انا مش عارف هل ده منى يعنى انا مش عارف افتحها ولا ايه بظبط علشان انا عندى اسئله حول جهاز موبيل جالكسى s 19000 وشكرا وانا متاسف على الازعاج بس ياياريت الرد
القليل من الصبر , سأقوم بالرد عن جميع إستفساراتك
momohal غير متصل  
قديم 02-03-2011, 05:32 AM   #195
ابراهيم الايفون
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

انا عملت روم 2.1 واتبعت الفيديو اللى انت اعطاته ليه وشكرا كثيرا بس انا بسال بعد كده اعمل ايه هو مسح كل البرامج انزل البرامج الجديده واالعاب والاغانى ازايه ياريت الشرح يبقا فيديو زى ما انت اعطاته ليه قبل كده وشكرا وجزاك الله كل خير

ابراهيم الايفون غير متصل  
قديم 02-03-2011, 07:44 AM   #196
roooraaa
عضو جديد

مشاركات الشكر: 3
شكر 19 مرات في 13 مشاركات

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخوي العزيز انا نزلت موضوع بمشكلتي هاذي بس مالقيت الرد الوافي واتمنى منك تساعدني
انا معايا جهاز جالكسي تاب شاريته قبل شهر وكان ماشي تمام معايا لكن فجأه النت ماعاد يفتح الشبكه موجوده ومكتوب انو متصله لكن النت مايفتح مادري ليه تركته ورجعت بعد ساعه وفتح معايا امكن دقيقه بعدين خلاص ماعاد يفتح
سويت اعاده ضبط المصنع والفورمات مانفع مادري ايش المشكله والنت عندنا شغال تمام لكن الجالكسي تاب مايفتحه
قالولي ركيبي روم او رام جديد لكن مافهمت ايش هياا وكيف طريقتها
اتمنى تساعدني انا خايفه انو النت مايفتح مرا ثانيه في الجهاز

roooraaa غير متصل  
قديم 02-03-2011, 02:57 PM   #197
fatehbenkc
عضو مشارك

شكر 42 مرات في 36 مشاركات

السلام عليكم,
هاتفي هو الجلاكسي آس ,أريد تثبيت برنامج من نوع jar
ثبت برنامج J2ME لكن هذا الأخير لم يقم بعمله و تطلعلي هذه الرسالة : Custom Error Java
أرجو المسلعدة و جزاكم الله بألف خير

fatehbenkc غير متصل  
قديم 02-03-2011, 07:53 PM   #198
أندلسي_مصر
عضو جديد

مشاركات الشكر: 8
شكر 0 مرات في 0 مشاركات

جهازي جالاكسي تاب اشتريته من المنطقة الحرة بدبي .. الجهاز معايا له 3 شهور وكان تمام .. فجأة فوجئت أني كل ما أنزل برنامج أو أشيل برنامج واعمل ريست يرجع الوضع كأني ما سويت لا تنزيل ولا شيل (install & Uninstall) .. و الجهاز اصبح مش ثابت ابدا (force close) كل شوية .. جربت ريست و هارد ريست ما نفع .. جربت انزل الأورانج روم و ركبت .. بس كل ما ابدأ الجهاز كل شيئ يسوي force close و باسماء البرامج اللي كانت على الجهاز وكأني ما سويت ليه أي ريست أو فورمات أو تحميل لروم جديدة!!

الملاحظ ان الجهاز بيبدأ الفورس كلوز بعد ما يعمل قراءة للميموري الداخلية ويقولي Media scanning completed.

هل فيه أي وسيلة للتخلص من المشكلة دي؟ وشكرا جزيلا مقدما.

أندلسي_مصر غير متصل  
قديم 02-03-2011, 09:56 PM   #199
momohal
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أندلسي_مصر مشاهدة المشاركة
جهازي جالاكسي تاب اشتريته من المنطقة الحرة بدبي .. الجهاز معايا له 3 شهور وكان تمام .. فجأة فوجئت أني كل ما أنزل برنامج أو أشيل برنامج واعمل ريست يرجع الوضع كأني ما سويت لا تنزيل ولا شيل (install & Uninstall) .. و الجهاز اصبح مش ثابت ابدا (force close) كل شوية .. جربت ريست و هارد ريست ما نفع .. جربت انزل الأورانج روم و ركبت .. بس كل ما ابدأ الجهاز كل شيئ يسوي force close و باسماء البرامج اللي كانت على الجهاز وكأني ما سويت ليه أي ريست أو فورمات أو تحميل لروم جديدة!!

الملاحظ ان الجهاز بيبدأ الفورس كلوز بعد ما يعمل قراءة للميموري الداخلية ويقولي Media scanning completed.

هل فيه أي وسيلة للتخلص من المشكلة دي؟ وشكرا جزيلا مقدما.
قم بفرمطة الذاكرة الداخلية
تحميل الروم كاملة(pda+modem+csc+pit) بإختيار repartition
أعلمني بالجديد
momohal غير متصل  
قديم 02-03-2011, 10:44 PM   #200
أندلسي_مصر
عضو جديد

مشاركات الشكر: 8
شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momohal مشاهدة المشاركة
قم بفرمطة الذاكرة الداخلية
تحميل الروم كاملة(pda+modem+csc+pit) بإختيار repartition
أعلمني بالجديد
شكرا لردك يا كريم,

1) جربت الفرمطة الداخلية (settings -> SD & Memory -> Format) ولم تفعل شيئا.
2) انا لم استخدم كل هذه الخيارات من قبل .. ولدي الملف التالي:
- P1000JHKA1_P1000JHKA1_P1000JXJM2_HOME.ta r وهو ملف الأورانج. هل اقوم باختياره هو فقط ؟ واعتذر على اسئلتي ولكن لو تفضلت بالإشارة إلى موضوع هنا سأقرؤه فورا وانفذه.

عموما قمت باختيار ملف الأورانج السابق و اختيار repartition وقام بالتحميل بنجاح .. بعد الريستارت نفس الأعراض وبرنامج "setup" حتى force close.. والبرامج القديمة موجودة كلها .. بالمناسبة الجهاز كان معمول ليه رووت له شهرين.

وشكرا مرة أخرى لاهتمامك.
أندلسي_مصر غير متصل  
موضوع مغلق

العبارات الاستدلاليه
android, galaxy, galaxy s, rom, samsung, samsung galaxy, usb, الايميل, البطارية, الريكفري, الواي فاي, برامج, تركيب, تنصيب, جالكسي, جالكسي نوت, حساب, روت, روم, ريكفري, سامسونج, كتب, مطبوخ, نوت