موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 20-08-2015, 12:23 AM   #101
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

مشاركات الشكر: 1,257
شكر 2,697 مرات في 1,760 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hichem128 مشاهدة المشاركة
انا خلصت و اشتغل عادي هو سخن شوي لما كان بيثبت الفايبر

طيب الضاهر انك مو موجود

على فكرة ما ضهرت الاسطر الحمر عندي التثبيت كان عاي بدون مشاكل

و في الاخير شكرا ابو حمزة
هلا اخي بالنسبه للسخونه عادي يمكن من التثبيت وبالنسبه للاسطر الحمراء ما تيجي عند تثبيت الروم تيجي لما تكون بتشغل الجوال على الشاشة البيضاء اللي مكتوب فيها htc على كل حال هى ما فيها مشكله عادي ما تأثر في شئ مسأله نفسيه لا اكثر ولا اقل وتظهر كدا
This build is for
development purposes only
Do not distribute outside of HTC
without HTC's written permission.
Failure to comply may
lead to legal action

على كل حال ما هي مشكله بالنسبه لو ما عجبك الروم في رومandroid revolution HD وايضا روم كويس انت جرب وحمل وفلش وشوف اللي يناسبك والله معك وانا موجود اي سؤال في الكيرنالات والمودات انا حاضر وبالتوفيق
أبو حمزه غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق

اعلان

قديم 20-08-2015, 11:18 AM   #102
hichem128
عضو جديد

مشاركات الشكر: 41
شكر 6 مرات في 6 مشاركات

اهلا ابو حمزة
انا بالفعل جربت Android_Revolution_HD-One بس عجبني الفايبر اكتر فرجعتلو
الاسطر الحمر انا كنت مفكر انك قصد رسائل خطا
الاسطر الحمر الي انت تقصدها انا حذفتها من هذا الشرح
http://forum.xda-developers.com/htc-...-wipe-t2965090

hichem128 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 20-08-2015, 01:52 PM   #103
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
اهلا ابو حمزة
انا بالفعل جربت Android_Revolution_HD-One بس عجبني الفايبر اكتر فرجعتلو
الاسطر الحمر انا كنت مفكر انك قصد رسائل خطا
الاسطر الحمر الي انت تقصدها انا حذفتها من هذا الشرح
http://forum.xda-developers.com/htc-...-wipe-t2965090
ايوه تمام كدا نخش على الكيرنال ههههههههه
في كيرنا ل معدل وهو بيظبط التليفوون افضل من ناحية الحراره وايضا في اختيارات بالسحب يقفل الموبايل وبالنقر مرتين يفتح الموبايل وتسريع الشحن وكيرنال جميل واكثر من رائع لو حبيت تجربه من هنا

http://forum.xda-developers.com/show....php?t=2249774

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:52 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:22 PM ---------

يرجى عمل نسخه احتياطيه من الروم في حال حدوث اي شيء والرجوع اليه مره اخرى وتجديد النسخه في كل فتره وخصوصا قبل استعمال المودات التي تتفلش عن طريق الريكفري بالتوفيق
عدد 2 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-08-2015, 06:48 PM   #104
hichem128
عضو جديد

شكر 6 مرات في 6 مشاركات

مشكو ر ابو حمزة
هو الحقيقة المرة الوحيدة الي سخن فيها اثناء تفليش الفايبر بعدها ما عاد سخن

انا ا جرب الكرنل ان شاء الله و راجع بعدين

قديم 21-08-2015, 12:11 AM   #105
hichem128
عضو جديد

شكر 6 مرات في 6 مشاركات

تمام ابو حمزة اشتغل تمام

قديم 21-08-2015, 05:40 PM   #106
hichem128
عضو جديد

شكر 6 مرات في 6 مشاركات

طيب سؤال اخير ابو حمزة backup يرجع الهاتف طبيعي زي مكان يعني نفرض انو تلف او اتفرمت على الخالص او علق على شاشة البداية هل backup يرجعو تاني و لا هو فقط بيحفض الصور و الفيديوهات و التطبيقات فقط

قديم 21-08-2015, 06:55 PM   #107
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
طيب سؤال اخير ابو حمزة backup يرجع الهاتف طبيعي زي مكان يعني نفرض انو تلف او اتفرمت على الخالص او علق على شاشة البداية هل backup يرجعو تاني و لا هو فقط بيحفض الصور و الفيديوهات و التطبيقات فقط
لا الباك اب بيرجع النظام اللي انت كنت مسوي له باك اب يعني مثلا انت مسوي باك اب من الروم الحالي بالنظام بالداتا بالتطبيقات بكل شيء انت سويته في النظام كل دا بيرجع بشرط انك ما تسوي فورمات للذاكره يعني لا تسوي فورمات داتا ولا wipe internal storge علشان هيحذف الباك اب اذا حبيت تسوي لازم تعمل نسخ للنسخه الاحتياطيه اللي داخل مجلد TWRP وكذلك الملفات الخاصه بك وتحفظها على الكمبيوتر لكن انت الان لست في حاجه لعمل فورمات داتا ولا wipe internal storge خلاص عملتها مره ما محتاج تعملها تاني وبالنسبه للصور والفيديوهات وها الاشياء فهي على ذاكرة الهاتف ولن يحدث لها شيء الا لو فرمت الجهاز عن طريق فورمات داتا وال wipe internal storge استعادة النسخه الاحتياطيه هيكون للنظام والتطبيقات بما فيها الواتس وها الاشياء واي شئ فلشته عن طريق الريكفري ودخل في النظام وما يأثر على الذاكره والملفات اللي انت حافظها عليها

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:55 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:49 PM ---------

يغني مثلا انت مسوي باك اب لروم فايبر ونزلت تطبيقات وخلافه وبعدين فلشت روم تاني وعملت ريستور للباك اب القديم بيرجع روم فايبر وبيتلغي الروم الثاني وانت ممكن تعمل باكب مثلا لروم فايبر بتطبيقاته وحبيت تفلش روم تاني وممكن ما يعجبك فتسوي باكب لروم فايبر علشان ترجعله لو ما حبيت الروم الجديد وممكن ايضا تسوي باك اب للروم الجديد وتتنقل بينهم بس لازم تسوي wipe لل cache و dalvik و system وdata فقط لا غير اوكي يعني انا عندي رومين فايبر وmiui وعامل باك اب للاتنين حبيت استعمل miui اعمل باك اب لاخر شئ كنت عليه من روم فايبر وبعدين ويبات واعمل ريستور لروم miui وقمت بتحديث الروم miui مثلا وقمت بتفليش اشياء عليه فاذن النسخه القديمه من هذا الروم بقت احدث فاقوم بعمل باك اب للنسخه المحدثه وبعد ذلك احذف النسخه القديمه فبكدا يكون عندي احدث نسخه من الباك اب وهكذا مع الروم الثاني
العضو التالي يشكر أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 21-08-2015, 07:09 PM   #108
hichem128
عضو جديد

شكر 6 مرات في 6 مشاركات

يسلمو ابو حمزة مشكور
هو دا لي كنت حابب اعرفه
انا راح اعملو بيكاب و احطو عندي في الكمبيوتر كاحتياط
الان اعتقد احنا عملنا كل شيء ما بقى شيء اخر اعملو

العضو التالي يشكر hichem128 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 21-08-2015, 07:21 PM   #109
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
يسلمو ابو حمزة مشكور
هو دا لي كنت حابب اعرفه
انا راح اعملو بيكاب و احطو عندي في الكمبيوتر كاحتياط
الان اعتقد احنا عملنا كل شيء ما بقى شيء اخر اعملو
هههههه حاجه تزعل صح ما في شيء تعمله تاني خلاص انت عندك في الروم vipe hub توجد به ثيمات واشياء كثيره انت بقا عيش وسوي اللي انت عايزه لكن تاكد لو بتنزل مودات من مواقع تانيه مش من داخل ال HUB انها تكون متوافقه مع اصدار الروم علشان ممكن يتوقف الروم وما يعمل Boot اوكي بالتوفيق والله معك وتقبل تحياتي
العضو التالي يشكر أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 21-08-2015, 07:28 PM   #110
hichem128
عضو جديد

شكر 6 مرات في 6 مشاركات

و الله صح امر محزن هههههه
انا بشكرك مرة اخرى و الله يجازيك خير يا رب
بالتوفيق والله معك ابو حمزة وتقبل تحياتي

العضو التالي يشكر hichem128 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
رد

العبارات الاستدلاليه
android, fastboot, firmware, google, htc, htc one, s-off, s-on, البوتلودر, الريكفري, الواي فاي, باكب, حماية, رسمي, روت, روم, ريستور, ريكفري, شرح, نقل