موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 16-12-2011, 11:35 PM   #26
laith87
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 6 مرات في 4 مشاركات

تحية...الى جميع الاعضاء....

laith87 غير متصل   رد مع اقتباس

اعلان

قديم 17-12-2011, 11:56 AM   #27
Qais_003_r
عضو جديد

الصورة الرمزية Qais_003_r

مشاركات الشكر: 20
شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة malikowdli مشاهدة المشاركة
ومن ناحية موضوعك الى على الرابط
ايش تقصد بالاصدار القديم بجملة ( tethering & Portable Hotspot )
هذا ميزة جعل الهاتف كمودم واي فاي

زي الي موجودة على نسخة gingerbread
ولا شي ثاني

عشان نفهم ايش نحمل لان هذة بتكون ميزة حلوة افضلها عن الاصدار الجديد اذا هي غير متوفرة فيه

ياسيد

بس لما طلع لي شاشة سودا وفيها كلام بخط صغير باللون الاصفر والازرق اضن هذة الي تقصد فيها شاشة الريكفري
بس لما شفت المقاطع الى على اليوتيوب في اشياء ناقصة عندي مثل install from sd card

ما فهمت ايش اسوي هناك

طيب الان كيف بثبت الروم

انا عجزت اعطيني ايميلك وبس

النسخة القديمة بتاعة 25.11.2011 تقريبا مش فيها مشاكل وبعتبرها احسن من النسخ الاحدث
علشان موضوع الهوت سبوت اللي بيشغل الجهاز كاروتر .. ودي انا بحتاجها كتير
علشان كده سايب النسخة القديمة والنسخة الاحدث معاها

انا عايز اعرف انت علي اي نسخة روم دلوقتي
وموضوع الريكفري انا ممكن اساعدك فيه علي قد ما اقدر . ادخل علي البروفايل بتاعي وهاتلاقي الايميل
وكلمني زي ما انت عايز .. وعمري ما هاتأخر عنك ابدا

حاجه كمان موضوع الثيم ده بغيره يمكن كل اسبوع يعني .. متحتارش بين الاشكال المهم الروم نفسه
ودي شويه صوره كمان من الجديد
من الثيم تقدر تغير الشكل اللي انت عايزه وهاوريك شويه صور

روم MIUI بدعم كامل للغة العربية, للجهاز U8800

من customize زي ما انت شايف في اسفل الشااشة تقدر تغير كل حاجه ولوحدها مش بس الثيم كله حته واحده

ودي نماذج لانواع الخطوط وفيه غيرها كتير

دي نماذج لشاشة قفل الجهاز

ودي نماذج من شاشة بدء الجهاز

ودي شاشة بدء الجهاز تبعي دلوقتي

Qais_003_r غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر Qais_003_r على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 17-12-2011, 06:18 PM   #28
malikowdli
عضو جديد

شكر 14 مرات في 6 مشاركات

ياحبيبي بقولك انا بستخدم الروم الاصلي والرسمي لنسخة 2.3
الي البايلد حقه هو
U8800V100R001C00B517G001(Beta1.0)(Overse as Normal)(Gingerbread

فزي ماقلت لك انا عندي في شاشة الريكفري
اعلاها تظهر مكتوب ( android system recovery )
و لا يظهر في اسفلها الخيارات مكتوب install from SD card

بينما في مقاطع اليوتيوب يظهر في اعلى شاشة الريكفري مكتوب ( clock workmodmod recovery)
ويظهر في اسفلها عند الخيارات مكتوب install from SD card

وين العله بالضبط انا جهازي هواوي اديوس x5 نفس جهازك
ورفعنا الروم الى بطاقة البطاقة الخارجية الى هو ( MIUI.us_u8800_1.11.25_Eng_RTL ) على كلامك انها افضل نسخة من دون مشاكل .. ولا انا غلطان بالنسخة ؟

جهازي عملت له روت حتى بعض التطبيقات الي زي تصوير الشاشة كان اول يطلب مني روت لكن الان يعمل
وعندد تطبيق روم مناجر في الاول يطلب مني روت ولكن الان يعمل ... يعني الروت شغال حتى لما افرمت الجوال يبقى تطبيق سوبريوزر موجود

بس زي ماقلنا ايش الشي الناقص ؟
الخطوة الاولى عن الروت نجحنا ..... باقي اخر خطوة كيف انصب الروم الله يوفقك ساعدي ... ما انسالك جميلك

تحياتي

malikowdli غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 17-12-2011, 11:17 PM   #29
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
ياحبيبي بقولك انا بستخدم الروم الاصلي والرسمي لنسخة 2.3
الي البايلد حقه هو
U8800V100R001C00B517G001(Beta1.0)(Overse as Normal)(Gingerbread

فزي ماقلت لك انا عندي في شاشة الريكفري
اعلاها تظهر مكتوب ( android system recovery )
و لا يظهر في اسفلها الخيارات مكتوب install from SD card

بينما في مقاطع اليوتيوب يظهر في اعلى شاشة الريكفري مكتوب ( clock workmodmod recovery)
ويظهر في اسفلها عند الخيارات مكتوب install from SD card

وين العله بالضبط انا جهازي هواوي اديوس x5 نفس جهازك
ورفعنا الروم الى بطاقة البطاقة الخارجية الى هو ( MIUI.us_u8800_1.11.25_Eng_RTL ) على كلامك انها افضل نسخة من دون مشاكل .. ولا انا غلطان بالنسخة ؟

جهازي عملت له روت حتى بعض التطبيقات الي زي تصوير الشاشة كان اول يطلب مني روت لكن الان يعمل
وعندد تطبيق روم مناجر في الاول يطلب مني روت ولكن الان يعمل ... يعني الروت شغال حتى لما افرمت الجوال يبقى تطبيق سوبريوزر موجود

بس زي ماقلنا ايش الشي الناقص ؟
الخطوة الاولى عن الروت نجحنا ..... باقي اخر خطوة كيف انصب الروم الله يوفقك ساعدي ... ما انسالك جميلك

تحياتي

بص ياغالي .. انت نزلت الروم مانجر ... مظبوط

أتبع الخطوات التالية
افتح البرنامج وهاتلاقي في الجزء الاعلي منه تنزيل اخر نسخه من الريكفوري
ولو تأخد بالك من انه الموجود حاليا رقم النسخة وهاتلاقيها عندي 5.0.2.6
اختر الخيار الاول flash clockworkmod recovery

هايطلب من تأكيد نوع الجهاز وهوه هواوي u8800 . هاتختارها

هايبد بعد كده بعملية الفلاش لنسخة الريكفوري

بعد اما يخلص هايطلب منك صلاحيات السوبر يوزر .. اعطية الصلاحية

تمت العملية بنجاح اضغط علي موافق

بعد كده اعمل ريستارت وادخل للريكفوري . . . من نفس البرنامج الخيار التاني
او الطريقة العادية بس الاولي احسن طبعا لو اشتغلك معاك خلاص او تروح للطريقة اليدوية
الطريقة هيه ... اطفئ الجهاز نهائيا ثم .. اضغط علي زر الصوت لاعلي ثم اضغط علي زر التشغيل لمده ثواني وهاتدخل الي الريكفوري مود

مبروك عليك ... اخر نسخه من الريكفوري

نيجي بقي للنقطة تنزيل النسخة وخليك معايا نقطه نقطة .. يعني اختر الخيارات زي ما انا هاقولك بالظبط
طبعا هايكون معاك نسخة الروم علي الميموري كارد >> الخيارات هيه
زر البحث ينفذ الامر الحالي
زر الهوم ينتقل للامر الاعلي
زر القائمة ينتقل للامر الاسفل
زر الرجوع ينتقل للقائمة السابقة

* install zip form sdcard
* choose zip form sdcard
دور علي نسخة الروم في الميموري وهاتبقي زي التالي اضعط الملف
* MIUI.us_u8800_1.11.25_Eng_RTL.zip
هايبدأ في تحميل الروم معاك .. بعد اما يخلص اخرج للقائمة الاساسية
واختر الاوامر التالية
* wipe data/ factory reset
وده طبعا لاول مره تنصيب .. يعني لو انت بتحدث نسخة الروم لنسخة احدث ... يفضل الا تختار الامر ده
علشان يمسح كل البيانات والداتا الخاصة ويرجع النسخة لاصلها زي ما انت هاتشوفها بإذن الله
* wipe cache partition
وفيه خطوة كمان في اول مره اختر الخيار في نهاية القائمة
* advanced
* wipe dalvik cache.
واخرج للقائمة الرئيسية
واختر
* reboot system now

واصبر 30 ثانية وهاتلاقي نفسك معاك جهاز تاني ... ومش هاحكيلك عليه خليك تجرب وتقولي النتيجة
العضو التالي يشكر Qais_003_r على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 20-12-2011, 03:41 AM   #30
malikowdli
عضو جديد

شكر 14 مرات في 6 مشاركات

ياحبيبي بقولك انا ماشي معاك حبه حبه بس الشي الغريب انه في شاشة الريكفري مكتوب عندي
( android system recovery ) ومفروض يكون مكتوب ( clockworkmod recovery )
ومن بين الخيارات غير متوفر خيار ( install zip form sdcard ) بينما مفترض يكون متوفر

يعني انه انا عندي شي غريب مختلف عن اجهزتكم ولا كييييييييف

قديم 20-12-2011, 12:03 PM   #31
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
ياحبيبي بقولك انا ماشي معاك حبه حبه بس الشي الغريب انه في شاشة الريكفري مكتوب عندي
( android system recovery ) ومفروض يكون مكتوب ( clockworkmod recovery )
ومن بين الخيارات غير متوفر خيار ( install zip form sdcard ) بينما مفترض يكون متوفر

يعني انه انا عندي شي غريب مختلف عن اجهزتكم ولا كييييييييف
شوف ياصاحبي أنا عطيتك الطريقة ازاي تعمل فلاش للريكفوري للنسخة اللي عندي
اقرأ كويس واستخدم الروم مانجر زي ما قولتلي انه عندك وشغال
قديم 20-12-2011, 04:54 PM   #32
malikowdli
عضو جديد

شكر 14 مرات في 6 مشاركات

ماقصرت تقديري وشكرا لاهتمامك بالموضوع .... تحياتي

قديم 24-12-2011, 11:17 PM   #33
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

انا اسف للازعاج
انا معي موبيل u8800
حدثته لاخر اصدار اندرويدو
U8800V100R001C00B517G001(Beta1.0)(Overse as Normal)(Gingerbread)

و عندي مشكلة اللغة العربية مقلوبة ارجوك ساعدني اعمل ايه بالظبط الله يخليك عشان انا ضايع

cela333 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 25-12-2011, 08:53 AM   #34
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

و كمان فيه مشكلة لما بجي اعمل flash clockworkmod recovery وبعد ما اختار نوع العدة بيدين رسالة بيقولي
an error occurred while attempting to run privileged commands
مش عارف اعمل تحديث للريكيفري خالص ولما بعمل الريكيفري التقليدي مش بيرضه يدخلني علي الكارت عشان اجيب من الملف المضغوط
ارجوك ساعدني

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:53 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:00 AM ---------

بس ياسيدي انا وصلت وعرفت اعمل الميو وسطبته بس سطبت اصدار جديد المهم انا مش عارف اوصل للحاجات الي علي كارت الميموري فيه و لاعارف انسخ الاسامي وكمان العربي فيه مشقلب برضه

قديم 25-12-2011, 08:45 PM   #35
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cela333 مشاهدة المشاركة
و كمان فيه مشكلة لما بجي اعمل flash clockworkmod recovery وبعد ما اختار نوع العدة بيدين رسالة بيقولي
an error occurred while attempting to run privileged commands
مش عارف اعمل تحديث للريكيفري خالص ولما بعمل الريكيفري التقليدي مش بيرضه يدخلني علي الكارت عشان اجيب من الملف المضغوط
ارجوك ساعدني

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:53 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:00 AM ---------

بس ياسيدي انا وصلت وعرفت اعمل الميو وسطبته بس سطبت اصدار جديد المهم انا مش عارف اوصل للحاجات الي علي كارت الميموري فيه و لاعارف انسخ الاسامي وكمان العربي فيه مشقلب برضه
الف مبروك عليك النسخة يارب تعجبك .. بس لو انت استخدمت النسخة اللي موجوده هنا بتاعة يوم 25.11.2011 هاتلاقيها شغاله بالعربي المظبوط .. انا معدل اللغة العربية ومظبوطة وانا ممكن اعدلك النسخة اللي انت عايزها واعدل العربي فيها .. قولي بس اي نسخة انت نزلتها عندك هل هيه 23.12.2011
ولا فيه نسخة عندي قبل دي يوم 16.12.2011 فيها شويه تعديلات وخيارات زياده عن الطبيعية
يعني ممكن تخلي الساعة في اي ناحية من الشاشة سواء بالوسط او اليسار ... ممكن تغير اسم الشبكة تبعك بأي اسم انت عايزه . ممكن تغير الالوان للوحة التنبيهات زي ما انت عايز ... وخيارات اكتر كمان ...
ودي صوره يمكن تأخد بالك ازاي يبقي شكله

بس فيه تنبيه صغير النسخة اللي تبع يوم 25 شغال فيها خاصية tethering & portable hotspot .... بس كل النسخ اللي بعد كده مش شغالة معاها .... انما باقي النسخ الاحدث شغالة تمام قوي بس ناقصها الخاصية دي

ودي الخاصية اللي في اخر الصوره من تحت علشان تقدر تأخد بالك منها

يعني ايه مش عارف تنسخ الاسماء .. المفروض انك عملت باك اب علي كارت الميموري او انت مخزنهم علي حساب جوجل تبعك ... واول ما تدخل الحساب وتعمل تزامن هاتنزل الاسماء مره تانية
قديم 27-12-2011, 07:48 PM   #36
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

يباشا الف شكر ليك علي الرد انا نزلت النسخة بتاعت 25/11
بس فيه نسخ احدث ياريت لو عندك نسخة احسن وفيها العربي كويس اديني اللينك بتاعها وانا اسطبها
مشكلة كارت الميموري انه انا حاطط كارت 8 جيجا مقري 2 جيجا لما بدخل علي خيارات كارت الميموري مش عارف ليه
هيه ايه الخاصية ديه بتعمل ايه الي انت بتقولي عليها
ومفيش حل اني اسطب النسخة الاندرويد العادية بتاعت العدة الجديدة ويكون متصلح فيها العربي
انا اسف علي الازعاج لكن الموضوع شيق وانا اتعلمت منك كتير خالص

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:48 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:46 PM ---------

بس هيه صراحة نسخة دلع ياريت تديني الاحدث او تعرفني انزل منين النسخة الاحدث ويكون العربي شغال وياريت لو فيه طريقة اقدر اتوصل معاك بيها بشكل اسرع

قديم 03-01-2012, 01:54 PM   #37
VaMpYMaSTeR
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات
ارجو المساعده

قمت بالخطأ بتنصيب الابديت الخاص ب U8800pro لجهاز U8800 والان الجهاز مو شغال.. بس يظهر لوجو هواوي ومافي شي... جربت اكتر من 5 روم ونفس الشئ.. ممكن المساعده ؟؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:54 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 02:53 PM ---------

عند توصيل الجهاز بكابل اليو س ب يظهر الجهاز بأسم U8800pro

VaMpYMaSTeR غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 04-01-2012, 02:27 AM   #38
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

ارجوك ساعدني انا نزلت اب ديت لكن مكملش وعملي مشكلة في الجهاز ومش عارف حتي ادخل علي الشاشة الودرية اغير منها الريكفيري او حتي اعمل اب ديت تاني ارجوك ساعدني

قديم 04-01-2012, 10:28 PM   #39
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VaMpYMaSTeR مشاهدة المشاركة
قمت بالخطأ بتنصيب الابديت الخاص ب U8800pro لجهاز U8800 والان الجهاز مو شغال.. بس يظهر لوجو هواوي ومافي شي... جربت اكتر من 5 روم ونفس الشئ.. ممكن المساعده ؟؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:54 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 02:53 PM ---------

عند توصيل الجهاز بكابل اليو س ب يظهر الجهاز بأسم U8800pro
ده رابط لنسخة الريكفوري للجهاز U8800 تقدر بعديها تنزل اي نسخة انت عايزها
والجهاز مغلق اضغط علي زر الصوت لاعلي وزر الصوت لاسفل وزر تشغيل الجهاز .... هاتدخل علي الشاشة الوردية
بعديها وصل الجهاز بالكمبيوتر وهاتلاقي الجهاز ظهر عندك استبدل نسخة الريكفوري الموجوده داخل المجلد بالنسخة دي
http://sourceforge.net/projects/geno...0.img/download
مع اعادة تسمية الملف بإسم recovery.img والاحتفاظ بالملف القديم بإسم وليكن recovery_.img

وانت شغال من الريكفوري ... دي نسخة ايس كريم ساندويتش .. بس دي نسخة اختبارية , يعني ممكن يقابلك مشاكل في النسخة
http://sourceforge.net/projects/geno...o.zip/download

ودي نسخة جينجر بيريد ... وان شاء الله شغالين معاك تمام علي النسخة 2.3.5
MIUI.us_u8800_1.12.9_MUL_RTL.zip

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:28 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:25 PM ---------

اقتباس:
ارجوك ساعدني انا نزلت اب ديت لكن مكملش وعملي مشكلة في الجهاز ومش عارف حتي ادخل علي الشاشة الودرية اغير منها الريكفيري او حتي اعمل اب ديت تاني ارجوك ساعدني

محتاج اعرف اي نسخة اندرويد شغال عليها علشان اعطيك ملف الريكفوري المناسب ليها
وبعد كده اديك لينك للملفات الاصلية للجهاز او لينك لاخر نسخة لاي نسخة اندوريد معدلة انت عايز تنزلها علي جهازك
وان شاء الله الجهاز هايشتغل معاك تمام.

علي العموم دي رابط لنسخة الاندرويد 2.2 الاصلية ومنها تقدر تركب الريكفوري اللي في اول بوستات
وبعديها تركب نسخة MIUI الموجوده في اول بوست أو اي نسخة تحب تنزلها
قديم 05-01-2012, 09:46 AM   #40
VaMpYMaSTeR
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

[QUOTE=Qais_003_r;3151727]ده رابط لنسخة الريكفوري للجهاز U8800 تقدر بعديها تنزل اي نسخة انت عايزها
والجهاز مغلق اضغط علي زر الصوت لاعلي وزر الصوت لاسفل وزر تشغيل الجهاز .... هاتدخل علي الشاشة الوردية
بعديها وصل الجهاز بالكمبيوتر وهاتلاقي الجهاز ظهر عندك استبدل نسخة الريكفوري الموجوده داخل المجلد بالنسخة دي
مع اعادة تسمية الملف بإسم recovery.img والاحتفاظ بالملف القديم بإسم وليكن recovery_.img

وانت شغال من الريكفوري ... دي نسخة ايس كريم ساندويتش .. بس دي نسخة اختبارية , يعني ممكن يقابلك مشاكل في النسخة

جربت كل النسخ وكل نسخ الريكفوري .. اكثر شئ وصلت ليه ان لوجو هواوس بيظهر وبعده شاشه ال MIUI وبعدها بتظهر إضاءه غريبه في الشاشه والجهاز بيهنج ومافي اي استجابه.
اعتقد ان في شئ في المازر بورد

قديم 05-01-2012, 10:05 AM   #41
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VaMpYMaSTeR مشاهدة المشاركة
جربت كل النسخ وكل نسخ الريكفوري .. اكثر شئ وصلت ليه ان لوجو هواوس بيظهر وبعده شاشه ال MIUI وبعدها بتظهر إضاءه غريبه في الشاشه والجهاز بيهنج ومافي اي استجابه.
اعتقد ان في شئ في المازر بورد
طول ما الجهاز بيشتغل معاك وبتقدر تدخل علي الريكفوري او الشاشة الوردية
ده معناه ان المازر بورد سليم ومفيش مشاكل في الهاردوير
بس المشكله في السوفت وير ... جرب نسخة ريكفوري مع نسخة اندرويد متوافقين مع بعض
يعني نسخة U8800 مع نسخة ريكفوري 2.2 مع ابديت للجهاز باندرويد 2.2
او مثلا نسخة ريكفوري تبع اندرويد 2.3 وتقدر تنزل بيها الفيرم وير اندويد الاصلي 2.3
قديم 05-01-2012, 12:53 PM   #42
VaMpYMaSTeR
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اوكي.. بجرب مره ثانيه بعد الدوام وبقولك النتيجه.. وشكرا علي اهتمامك

قديم 07-01-2012, 06:56 PM   #43
sssblackhawksss
عضو جديد

مشاركات الشكر: 4
شكر 28 مرات في 15 مشاركات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من يومين احد الاصدقاء طلب مني تحديث جهازه الهواوي u8800 وقمت بالفعل بالتحديث للنسخة الرسمية من الموقع والتي تحمل اصدار اندرويد خبز الزنجبيل 2.3.5 وهنا كانت المشكلة الكبرى في عدم دعمها للعربية والحروف المنفصلة وبالعكس اي من اليسار لليمن وبدأت التجارب لمحاولة تعريبها او ع الاقل حل مشكلة الحروف المنفصلة طبعا طبقت طريقة عمل روت للنسخة الرسمية وتحديث الريكفري الى النسخة 5.0.2.7

المهم بعد تجربة اغلب الطرق بما فيها طريقة اخونا madmack وطرق اخرى وكانت المشكلة اما لا تنجح او يعلق الجهاز على شعار هواوي واقوم باعادة تسطيب النسخة من جديد
وبعد كل هذا العناء والساعات المتواصلة قررت اجرب روم مطبوخة غير الرسمية وبالفعل دخلت منتدى المطورين ووجدت روم MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 بتاريخ 4-1-2012 وقمت بتركيبها على الجهاز وكانت نفس المشكلة بالنسبة للحروف وبدأت بحث جديد وتجارب كثيرة وبحث على الانترنت واعادة تثبيت الروم مرات كثيرة

واخير والحمدلله نجح التعريب كاملا قراءة وكتابة وقوائم ومتصفح وكل شيء من اجمل ما يكون

طبعا الفضل لموضوع احد اخوانا في قسم الجلاكسي اس 1 والذي نجح بتعريب نسخة miui كاملة للجالاكسي واحد الاخوان في الردود وضع طريقة للتجربة لغير رومات الجالاكسي ولكنها لم تنجه بشكل كامل لانها عربت القوائم وكل شي ولكن بقي مشكلة تشابك الحروف اذ انها تظهر منفصلة وهنا ايضا بدأ بحث جديد عن حل هذه المشكلة ووجدت موضوع لاحد الاخوة لطريقة تعريب نسخ miui باستخدام سكربت اسمه MIUI-RTL-T9-Script-V5

وبالفعل قمت بتطبيق السكربت على الروم ونجحت الطريقة ولكنه تعريب قراءة وكتابة من دون قوائم

وهنا بدأت بالعمل من جديد ورجعت لموضوع اخونا الذي ذكرته قبل قليل ونقلت بعض الملفات من الروم العربية الخاصة بالجلاكسي الى الروم MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 ومن ثم قمت بتطبيق السكريبت على الروم بعد نقل الملفات من روم الجالاكسي وقمت بتركيب الروم على الهواوي وبالفعل نجحت الطريقة مية بالمية ولله الحمد
واصبح الجهاز معرب بنسبة تتجاوز 95% ام لم نقل 100%

سأقوم رفع النسخة ان شاء الله واضع رابطها هنا لمن يحب التجربة والاستمتاع بروم miui العربية الكاملة

طبعا حتى لا نضيع حق احد يجب ان اشكر كل من كان له يد في نجاح الطريقة

amro habib

والموضوع الذي استفدت منه كثيرا [ روم ] الMiUI معرب بالكامل بتعريب القوائم - الكمبيوتر الكفي

واخص بالذكر ايضا الاخ abuyosef

ومشاركته القيمة في نفس الموضوع الكمبيوتر الكفي - عرض مشاركة واحدة - [ روم ] الMiUI معرب بالكامل بتعريب القوائم

والاخ الفاضل والمبدع الكبير في سماء المنتدى الاخ أبا محمد وموضعه القيم الحل الجديد لتعريب رومات الMIUI - الكمبيوتر الكفي

كي لا انسى حق احد او اضيع جهد احد فالشكر موصول لكل الاخوة الاكارم الذي يسعون لتعريب الاندرويد كاملا والاستمتاع بلغتنا العربية لغة القران في انظمة الاندرويد

بارك الله في جهود الجميع وان شاء الله دائما الى الامام

انتظرو الرابط واتمنى ان لا يطول كثيرا بسبب الانترنت الصارووووووووووووووو وخ :rolleyes::rolleyes:
sssblackhawksss غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 07-01-2012, 07:08 PM   #44
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sssblackhawksss مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

من يومين احد الاصدقاء طلب مني تحديث جهازه الهواوي u8800 وقمت بالفعل بالتحديث للنسخة الرسمية من الموقع والتي تحمل اصدار اندرويد خبز الزنجبيل 2.3.5 وهنا كانت المشكلة الكبرى في عدم دعمها للعربية والحروف المنفصلة وبالعكس اي من اليسار لليمن وبدأت التجارب لمحاولة تعريبها او ع الاقل حل مشكلة الحروف المنفصلة طبعا طبقت طريقة عمل روت للنسخة الرسمية وتحديث الريكفري الى النسخة 5.0.2.7

المهم بعد تجربة اغلب الطرق بما فيها طريقة اخونا madmack وطرق اخرى وكانت المشكلة اما لا تنجح او يعلق الجهاز على شعار هواوي واقوم باعادة تسطيب النسخة من جديد
وبعد كل هذا العناء والساعات المتواصلة قررت اجرب روم مطبوخة غير الرسمية وبالفعل دخلت منتدى المطورين ووجدت روم MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 بتاريخ 4-1-2012 وقمت بتركيبها على الجهاز وكانت نفس المشكلة بالنسبة للحروف وبدأت بحث جديد وتجارب كثيرة وبحث على الانترنت واعادة تثبيت الروم مرات كثيرة

واخير والحمدلله نجح التعريب كاملا قراءة وكتابة وقوائم ومتصفح وكل شيء من اجمل ما يكون

طبعا الفضل لموضوع احد اخوانا في قسم الجلاكسي اس 1 والذي نجح بتعريب نسخة miui كاملة للجالاكسي واحد الاخوان في الردود وضع طريقة للتجربة لغير رومات الجالاكسي ولكنها لم تنجه بشكل كامل لانها عربت القوائم وكل شي ولكن بقي مشكلة تشابك الحروف اذ انها تظهر منفصلة وهنا ايضا بدأ بحث جديد عن حل هذه المشكلة ووجدت موضوع لاحد الاخوة لطريقة تعريب نسخ miui باستخدام سكربت اسمه MIUI-RTL-T9-Script-V5

وبالفعل قمت بتطبيق السكربت على الروم ونجحت الطريقة ولكنه تعريب قراءة وكتابة من دون قوائم

وهنا بدأت بالعمل من جديد ورجعت لموضوع اخونا الذي ذكرته قبل قليل ونقلت بعض الملفات من الروم العربية الخاصة بالجلاكسي الى الروم MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 ومن ثم قمت بتطبيق السكريبت على الروم بعد نقل الملفات من روم الجالاكسي وقمت بتركيب الروم على الهواوي وبالفعل نجحت الطريقة مية بالمية ولله الحمد
واصبح الجهاز معرب بنسبة تتجاوز 95% ام لم نقل 100%

سأقوم رفع النسخة ان شاء الله واضع رابطها هنا لمن يحب التجربة والاستمتاع بروم miui العربية الكاملة

طبعا حتى لا نضيع حق احد يجب ان اشكر كل من كان له يد في نجاح الطريقة

amro habib

والموضوع الذي استفدت منه كثيرا [ روم ] الMiUI معرب بالكامل بتعريب القوائم - الكمبيوتر الكفي

واخص بالذكر ايضا الاخ abuyosef

ومشاركته القيمة في نفس الموضوع الكمبيوتر الكفي - عرض مشاركة واحدة - [ روم ] الMiUI معرب بالكامل بتعريب القوائم

والاخ الفاضل والمبدع الكبير في سماء المنتدى الاخ أبا محمد وموضعه القيم الحل الجديد لتعريب رومات الMIUI - الكمبيوتر الكفي

كي لا انسى حق احد او اضيع جهد احد فالشكر موصول لكل الاخوة الاكارم الذي يسعون لتعريب الاندرويد كاملا والاستمتاع بلغتنا العربية لغة القران في انظمة الاندرويد

بارك الله في جهود الجميع وان شاء الله دائما الى الامام

انتظرو الرابط واتمنى ان لا يطول كثيرا بسبب الانترنت الصارووووووووووووووو وخ :rolleyes::rolleyes:
نحن في انتظار النسخة وشكرا لمجهودك الجبار

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:08 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:05 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Qais_003_r مشاهدة المشاركة
ده رابط لنسخة الريكفوري للجهاز U8800 تقدر بعديها تنزل اي نسخة انت عايزها
http://sourceforge.net/projects/geno...0.img/download

http://sourceforge.net/projects/geno...o.zip/download

MIUI.us_u8800_1.12.9_MUL_RTL.zip

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:28 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:25 PM ---------

محتاج اعرف اي نسخة اندرويد شغال عليها علشان اعطيك ملف الريكفوري المناسب ليها
وبعد كده اديك لينك للملفات الاصلية للجهاز او لينك لاخر نسخة لاي نسخة اندوريد معدلة انت عايز تنزلها علي جهازك
وان شاء الله الجهاز هايشتغل معاك تمام.

علي العموم دي رابط لنسخة الاندرويد 2.2 الاصلية ومنها تقدر تركب الريكفوري اللي في اول بوستات
وبعديها تركب نسخة MIUI الموجوده في اول بوست أو اي نسخة تحب تنزلها

شكرا لكي ياخي الكريم انا حلت المشكلة جيبت نسخة اندروريد قديمة وسطبتها وبعدين سطب نسخة الفيفا العربية وحاليا شغال بيها انا نفس في نسخة نسخة جينجر بيريد بتكون معربة وكمان تقرا الكارت الميميوري بتاعي كامل عشان مش بيرضه يتقري وانا جربت نسختين ونفس المشكلة معايا
قديم 08-01-2012, 03:09 AM   #45
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

معلش سؤال صغير يعني ايه اعمل root للنسخة انا ملاحظ الكلمة ديه كتير بس مش فاهم ايه المستفاد منها ممكن حد يفهمني وشكرا علي تعبكم معانا وربنا يخليكم لينا
قديم 08-01-2012, 03:38 PM   #46
sssblackhawksss
عضو جديد

مشاركات الشكر: 4
شكر 28 مرات في 15 مشاركات

اعتذر عن التأخير في رفع الروم ولذلك لمشاكل الانترنت فكل مرة يفصل النت ويعيد التحميل الا ان نجح اخيرا

هذا رابط الروم المعربة كاملا بإذن الله

MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 full arabic support.zip - 4shared.com - online file sharing and storage - download

وهذا رابط من منتدى المطورين لشرح طريقة تثبيت الروم

[rom][u8800][4/1/12][2.6.35] miui 1.12.30 ml - xda-developers

اتمنى ان تنجح مع الجميع دون مشاكل وان يستمتع اصحاب الجهاز باللغة العربية مع روم miui الرائعة

واحب ان انوه اني لا اتحمل اي مسؤولية في عطل اي جهاز لاني قمت بتجريب الروم على جهاز صديقي ونجحت معي بفضل الله وحاليا لا املك الجهاز ولكن قد تم تعريب رومه بفضل الله

شكرا مرة اخرى لكل الاقائمين على تعريب رومات miui وكل نسخ الاندرويد
sssblackhawksss غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-01-2012, 11:54 PM   #47
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
معلش سؤال صغير يعني ايه اعمل root للنسخة انا ملاحظ الكلمة ديه كتير بس مش فاهم ايه المستفاد منها ممكن حد يفهمني وشكرا علي تعبكم معانا وربنا يخليكم لينا
الروت للجهاز بيعطيك صلاحة المستخدم العالي... تقدر منها تعدل في ملفات السيتسم مثلا لو عايز
تقدر تسطب برامج مهمه زي الروم مانجر .. روت اكسبلورر ... او مارك اكسس مثلا تفتح بيه المارك الامريكي .. وتنزل برامج غير متاحة في السوق بتاعك ..
قديم 10-01-2012, 06:33 PM   #48
cela333
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Qais_003_r مشاهدة المشاركة
الروت للجهاز بيعطيك صلاحة المستخدم العالي... تقدر منها تعدل في ملفات السيتسم مثلا لو عايز
تقدر تسطب برامج مهمه زي الروم مانجر .. روت اكسبلورر ... او مارك اكسس مثلا تفتح بيه المارك الامريكي .. وتنزل برامج غير متاحة في السوق بتاعك ..
الف شكر ليك واتمني لو فيه طريقة اتواصل بيها معاك اسرع من كده
قديم 10-01-2012, 10:08 PM   #49
Qais_003_r
عضو جديد

شكر 16 مرات في 7 مشاركات

اقتباس:
الف شكر ليك واتمني لو فيه طريقة اتواصل بيها معاك اسرع من كده
الايميل علي الخاص للمراجعة السريعة والحوار علي الشات

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:08 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:15 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sssblackhawksss مشاهدة المشاركة
اعتذر عن التأخير في رفع الروم ولذلك لمشاكل الانترنت فكل مرة يفصل النت ويعيد التحميل الا ان نجح اخيرا

هذا رابط الروم المعربة كاملا بإذن الله

MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 full arabic support.zip - 4shared.com - online file sharing and storage - download

وهذا رابط من منتدى المطورين لشرح طريقة تثبيت الروم

[rom][u8800][4/1/12][2.6.35] miui 1.12.30 ml - xda-developers

اتمنى ان تنجح مع الجميع دون مشاكل وان يستمتع اصحاب الجهاز باللغة العربية مع روم miui الرائعة

واحب ان انوه اني لا اتحمل اي مسؤولية في عطل اي جهاز لاني قمت بتجريب الروم على جهاز صديقي ونجحت معي بفضل الله وحاليا لا املك الجهاز ولكن قد تم تعريب رومه بفضل الله

شكرا مرة اخرى لكل الاقائمين على تعريب رومات miui وكل نسخ الاندرويد
الف شكر ليك ياصديقي ... علي الرابط وعلي الروم
مع اني مش هاعرف اجربها لاني مش عندي اي جهاز هواوي دلوقتي
بس اسمحلي انا استخدمت الروم وبرابط تاني في منتدي المطوري
وده رابط تاني لاي حد عايز ينزله ... شكرا ليك مره تانية
MIUI_u8800_1.12.30_MUL_v2 full arabic support.zip
قديم 12-01-2012, 08:42 PM   #50
VaMpYMaSTeR
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

الحمد لله كان باقي في الكفاله 10 ايام وبدلت الجهاز ب U8800pro بنسخه 2.3.5 كامله وبالعربي كامل

بس المشكله الان اني مش قادر اعمل رووت للجهاز.. جربت كل الطرق اللي كانت بتجيب نتيجه مع U8800 بس ولا طريقه نجحت.. ممكن مساعده لو احد عنده طريقه للروت لل U8800pro

رد

العبارات الاستدلاليه
arabic, اللغة العربية, تاب, تنصيب, روم, شرح, rom, update