موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى Google Android للبرامج
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 23-03-2014, 05:24 AM   #1
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 160
شكر 49 مرات في 33 مشاركات
نقاش حول الخصوصية في نظام اندرويد وصلاحيات بعض التطبيقات هاااام

السلام عليكم
هذا الموضوع اكتبه للتنبيه وان كنت مخطأ ارجو التصحيح
اليوم دخلت متجر سامسونج ووجدت تطبيق مفيد للشيخ الشعراوي رحمه الله وعند قيامي بتحميله قرأت صلاحيات البرنامج وليس اول برنامج تظهر صلاحياته كما سأذكر

اولا هذا تطبيق ديني في المقام الأول

من ضمن صلاحياته مراقبة مكالماتك الهاتفيه وتسجيلها

الاتصال بالانترنت

ما يهمني هو الجزء الاول مراقبة المكالمات الهاتفيه وتسجيلها !!!

والسؤال البرنامج مجرد ادعية وفيديوهات وصوتيات للشيخ الشعراوي ما دخلها في تسجيل المكالمات ومراقبتها؟؟

لست ادري هل اصبح اندرويد مرتع لبرامج التجسس؟؟؟؟؟؟؟

وعند قيامي بتنزيل التطبيق نبهني فورا برنامج clueful وهو برنامج مجاني انصحكم بتحميله تابع لشركة بايت ديفندر واخبرني بان البرنامج خبيث ويقوم البرنامج بفحص صلاحيات البرامج عبر السحاب cloud بمعنى يتم فحص البرامج وصلاحيتها عندما تكون متصل بالانترنت ويعطيك تقرير عن صلاحيات كل برنامج والخبيث منها يكون عليه علامة باللون الاحمر والمتوسط باللون الاصفر والامن باللون الاخضر.

والسؤال هنا لماذا مبرمج التطبيق يمنح نفسه هذه الصلاحيات؟

عموما تم ابلاغ سامسونج عن البرنامج وتقيمه بنجمة واحده وكتابة ان من صلاحياته التجسس على المكالمات ولابد نحن كعرب ان نبين لجوجل ولسامسونج اننا لسنا بأغبياء وقبل تنزيل اي برنامج اقرأ صلاحياته جيدا.

خلاصة كلامي اغلب البرامج في اندرويد للتجسس وكتابة تقييم عن كل برنامج ليس حل لهذه المشكلة الحل الوحيد استبدال النظام

ثانيا قمت بتحميل لعبة sniper 3d
وفيها نفس الصلاحيات وعند تثبيتها قام برنامج avg بتنبيهي ان البرنامج خبيث وحذفه!! اشعر انني استخدم نظام اسوء من الوندوز! ولا احد يتهمني بالتعصب انا اتكلم بالمنطق والأدلة وكنت اتوسم في الاندرويد خيرا لكنه خيب امالي.

استخدمت نظام ابل ولم اجد هذه المهازل ابدا ولا زلت استخدمه وفي الوقت الحالي افكر في بيع التابلت وشراء اي باد ميني طالما ان الحماية في الاندرويد رديئة بل اصبحت مرطع للمتجسسين وأعداء الدين الاسلامي والمسلمين.

احببت فقط ان احذركم حفظاً لأعراض اخواتي واخواني المسلمين

والسلام عليكم

محمد فايد22 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 7 من الاعضاء يشكرون محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اخر 5 مواضيع للعضو محمد فايد22
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
رومات cyanogenmod ام رومات سامسونج التي تأتي مع... منتدى ترقيات الأجهزة اللوحية Google Android rowihel2010 5 2925 25-03-2014 06:45 AM
نقاش حول الخصوصية في نظام اندرويد وصلاحيات بعض... منتدى Google Android للبرامج eyadk 25 8612 23-03-2014 05:24 AM
مستخدمي اندرويد خصوصية صفحتك على فيسبوك منتهكه... منتدى Google Android للبرامج محمد فايد22 13 6656 18-03-2014 10:06 PM
sent from samsung مثل الاي فون منتدى Google Android للبرامج محمد فايد22 3 1547 23-02-2014 02:21 AM
هل تطبيقات كسر سرعة المعالج تضر الجهاز؟ قسم ترقيات الأجهزة الأخرى بنظام Google Android محمد فايد22 3 1581 20-02-2014 02:03 AM

اعلان

قديم 23-03-2014, 07:33 AM   #2
omarr2011
عضو جديد

مشاركات الشكر: 48
شكر 21 مرات في 16 مشاركات

للأسف ... هذا من عيوب الاندرويد... وللحفاظ ع الخصوصية يتوجب علينا تحميل برامج وأغلبها يحتاج لروت حتى تتمتع بصلاحيات أوسع عكس نظام الايفون المدمج فيه خاصية الصلاحيات

Envoyé de mon SM-N9005 en utilisant Tapatalk

omarr2011 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون omarr2011 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 23-03-2014, 07:42 AM   #3
محمد فايد22
عضو مشارك

اين هي هذه البرامج التي تتحكم في الصلاحيات؟ مع العلم ان جهازي فيه رووت نسخة الاندرويد 4.0.4 بحثت كثيرا ولم أجد برامج حماية البرنامج الوحيد اللي وجدته اسمه app ops لكنه لم يعمل معي ويعطيني رسالة خطأ في تحليل الحزمة مع اني عامل رووت ! حتى هذا البرنامج لا اثق فيه فقد يكون برنامج مزيف منظر على الفاضي يعني اما نظام ios لا يحتاج لوجع الدماغ ده كله البرامج بيتم فحصها واي انتهاك للخصوصية البرنامج مبينزلش المتجر وبيتم طرد المبرمج

العضو التالي يشكر محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 23-03-2014, 03:42 PM   #4
الكامن
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 23
شكر 45 مرات في 32 مشاركات

كلامك سليم جدا
استغربت كثيرا من بعض البرامح التي تريد
الوصول الى سجل الهاتف!!
المشكلة أنه لايوجد بديل للنظام التشغيلي اندرويد
الا ايوز وعيب الايوز رغم انني استخدمه منذ ٢٠٠٨
أنه مقتصر على الايفون
يعني ماتقدر تغير جهازك اذا كنت من محبي التغيير
الاندرويد تقدر تشتري جالكسي نكسس اتش تي
اووبو ال جي ...خيارات متعددة

الكامن غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون الكامن على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 23-03-2014, 04:07 PM   #5
wmb999
عضو متفاعل

الصورة الرمزية wmb999

مشاركات الشكر: 546
شكر 332 مرات في 230 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فايد22 مشاهدة المشاركة
اين هي هذه البرامج التي تتحكم في الصلاحيات؟ مع العلم ان جهازي فيه رووت نسخة الاندرويد 4.0.4 بحثت كثيرا ولم أجد برامج حماية البرنامج الوحيد اللي وجدته اسمه app ops لكنه لم يعمل معي ويعطيني رسالة خطأ في تحليل الحزمة مع اني عامل رووت ! حتى هذا البرنامج لا اثق فيه فقد يكون برنامج مزيف منظر على الفاضي يعني اما نظام ios لا يحتاج لوجع الدماغ ده كله البرامج بيتم فحصها واي انتهاك للخصوصية البرنامج مبينزلش المتجر وبيتم طرد المبرمج
بامكانك اخي تستخدم اداة XPrivacy الخاصة ببرنامج Xposed installer وهي تهتم بالامور هذي اقصد الصلاحيات و بامكانك تختار الصلاحيات اللي تحب انك تحظرها عالبرنامج حتى لو كان يستخدم الكاميرا رح تمنع التطبيق من استخدامها لكن مادري اذا تشتغل على نظام 4.0.4 او تحتاج نظام جيلي بين
بامكانك متابعة الموضوع هذا اللي يتكلم عن Xposed installer و من داخل التطبيق تقدر تبحث عن اداة XPrivacy و تفعلها انا كنت استخدمها فترة و خصوصا مع برنامج نمبربوك و كنت امنعه من دخول قايمة الاسماء
wmb999 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون wmb999 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 23-03-2014, 08:34 PM   #6
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wmb999 مشاهدة المشاركة
بامكانك اخي تستخدم اداة XPrivacy الخاصة ببرنامج Xposed installer وهي تهتم بالامور هذي اقصد الصلاحيات و بامكانك تختار الصلاحيات اللي تحب انك تحظرها عالبرنامج حتى لو كان يستخدم الكاميرا رح تمنع التطبيق من استخدامها لكن مادري اذا تشتغل على نظام 4.0.4 او تحتاج نظام جيلي بين
بامكانك متابعة الموضوع هذا اللي يتكلم عن Xposed installer و من داخل التطبيق تقدر تبحث عن اداة XPrivacy و تفعلها انا كنت استخدمها فترة و خصوصا مع برنامج نمبربوك و كنت امنعه من دخول قايمة الاسماء
حملته واشتغل وكل حاجه لكني تايه في البرنامج ومش فاهم فيه حاجه ياريت شرح ولو عربي على اليوتيوب او من اي موقع بالصور لاني بحثت وملقتش شيء ونفسي اعرف كنت بتمنع البرنامج ازاي هل بازالة علامة صح ؟ من الدخول لقائمة الأسماء؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:34 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:09 PM ---------

في مشكلة بتظهر framework not installted عشان كده البرنامج غير فعال حاولت اثبت احدث نسخة البرنامج اظهر رسالة فشل cannot write able !!!
عدد 2 من الاعضاء يشكرون محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 23-03-2014, 11:15 PM   #7
tahagamal
عضو نشط

مشاركات الشكر: 3
شكر 92 مرات في 77 مشاركات

دى مشكله الاندرويد مفيش خصوصيه للاسف علشان كده لازم تتاكد من البرنامج قبل ما تنزله

tahagamal غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون tahagamal على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 24-03-2014, 03:21 AM   #8
wmb999
عضو متفاعل

الصورة الرمزية wmb999

اقتباس:
حملته واشتغل وكل حاجه لكني تايه في البرنامج ومش فاهم فيه حاجه ياريت شرح ولو عربي على اليوتيوب او من اي موقع بالصور لاني بحثت وملقتش شيء ونفسي اعرف كنت بتمنع البرنامج ازاي هل بازالة علامة صح ؟ من الدخول لقائمة الأسماء؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:34 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:09 PM ---------

في مشكلة بتظهر framework not installted عشان كده البرنامج غير فعال حاولت اثبت احدث نسخة البرنامج اظهر رسالة فشل cannot write able !!!
اخوي البرنامج بسيط بعد ماتفعل برنامج xposed و تسوي رستارت و تحمل الاداة برايفسي و تثبتها و تفعلها و تسوي رستارت
رح تدخل عالاداة نفسها و بيفتح لك قايمة البرامج رح للبرنامج اللي تبيه و نفرض مثلا وتساب و تضغط عليه (عالاسم) و رح يعطيك عدة تصاريح خاصة بالوتساب ننزل مثلا عند الكاميرا و تشيل العلامة من قدامها و تسوي حفظ و تخرج تجرب الكاميرا في الوتساب تلقاها ماتشتغل و كذا تطبق الخطوات على اي تطبيق.. و لو انجليزيتك تمام تقدر تشوف دليل الاداة من هنا https://github.com/M66B/XPrivacy/blob/master/README.md

بالتوفيق ولو واجهت مشكلة اسأل انا حملتها الحين عشان لو في شي امدك بشرح مصور

By •• GT-I9100
عدد 2 من الاعضاء يشكرون wmb999 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 24-03-2014, 03:32 AM   #9
محمد فايد22
عضو مشارك

جاري التجربة الان

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:32 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:30 AM ---------

بتظهر هذه الرسالة باللون الاحمر the latest version of xposed is crunttly not active did you install the framwork and reboot?

العضو التالي يشكر محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 24-03-2014, 03:37 AM   #10
gaser_m
عضو جديد

مشاركات الشكر: 21
شكر 28 مرات في 20 مشاركات

كلام حضرتك سليم فعلا مما اضطرنى لاستخدام برنامج permission manager وده بيسمح بالتعديل على صلاحيات اى برنامج وبيوضحلك كمان الصلاحيات اللى ممكن تسبب خطوره على خصوصياتك المثبته مسبقا على الهاتف وسبب استخدامى ليه كنت محتاج تطبيق غير موجود فى الماركت وكان مدمج فيه صلاحيات مبالغ فيها وقدرت اعدل عليه والحمد لله شغال تمام

gaser_m غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر gaser_m على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 24-03-2014, 03:40 AM   #11
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gaser_m مشاهدة المشاركة
كلام حضرتك سليم فعلا مما اضطرنى لاستخدام برنامج permission manager وده بيسمح بالتعديل على صلاحيات اى برنامج وبيوضحلك كمان الصلاحيات اللى ممكن تسبب خطوره على خصوصياتك المثبته مسبقا على الهاتف وسبب استخدامى ليه كنت محتاج تطبيق غير موجود فى الماركت وكان مدمج فيه صلاحيات مبالغ فيها وقدرت اعدل عليه والحمد لله شغال تمام
للأسف برنامج سهل لكن لا يعمل على نسخة 4.0.4 والبرنامج اللي الاخ قال عليه فيه صلاحيات موسعه لمنع البرامج من التجسس ومميزات كتير
قديم 24-03-2014, 03:46 AM   #12
gaser_m
عضو جديد

اقتباس:
للأسف برنامج سهل لكن لا يعمل على نسخة 4.0.4 والبرنامج اللي الاخ قال عليه فيه صلاحيات موسعه لمنع البرامج من التجسس ومميزات كتير
تمام اهم حاجه الافاده ويقوم بنفس الوظيفه لكن البرنامج المفروض يدعم نسخة الايس كريم عادى حسب صفحته على جوجل بلاى

https://play.google.com/store/apps/d...missionmanager

Requires Android
4.2 - 2.2
عدد 2 من الاعضاء يشكرون gaser_m على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 24-03-2014, 03:59 AM   #13
محمد فايد22
عضو مشارك

انا هجرب انزله تاني وافتكر انه طلب حاجه اسمه box وتم تحميله وبعد تحميلها اخبرني ان الاداة لا تعمل الا على معالجات انتل ! هجرب تاني واوافيكم بالتفاصيل وان شاء الله الفايدة تعم على الجميع

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:55 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:49 AM ---------

اقتباس:
تمام اهم حاجه الافاده ويقوم بنفس الوظيفه لكن البرنامج المفروض يدعم نسخة الايس كريم عادى حسب صفحته على جوجل بلاى

https://play.google.com/store/apps/d...missionmanager

Requires Android
4.2 - 2.2
اشتغل معايا تاني ازاي الله أعلم !!

وجاري تجربته في تويتر في خدمة تحديد المواقع وهوافيكم بالتفاصيل

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:59 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:55 AM ---------

تمت تجربته على تويتر البرنامج بيقوم باعادة بناء حزمة برنامج اخر لتويتر لكن من غير صلاحيات زي تحديد المواقع هل ده طبيعي في كل البرامج؟
قديم 24-03-2014, 04:02 AM   #14
gaser_m
عضو جديد

تمت تجربته على تويتر البرنامج بيقوم باعادة بناء حزمة برنامج اخر لتويتر لكن من غير صلاحيات زي تحديد المواقع هل ده طبيعي في كل البرامج؟

طبيعى اخى الفاضل لاتقلق هو فعلا بيقوم باعادة بناء الملف تانى لالغاء الصلاحيه اللى حضرتك بتحددها وبيتم تنصيب البرنامج مره اخرى بالصلاحيات الجديده

عدد 2 من الاعضاء يشكرون gaser_m على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 24-03-2014, 04:07 AM   #15
محمد فايد22
عضو مشارك

جاري التغريد الأن والتجربه واشكرك جزيلا اخي الفاضل

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:07 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:05 AM ---------

حصل فريز او تجميد للبرنامج ! وظهرت رسالة تم ايقاف تويتر وز موافق وبس !

قديم 24-03-2014, 04:13 AM   #16
gaser_m
عضو جديد

اقتباس:
لوسمحت برنامج
number book بيشتغل طبيعى مع حضرتك بعد منعه من الوصول للاسماء فعلا؟؟؟ انا اعتقد ان ده سبب رئيسى لتشغيل البرنامج بشكل سليم ولو كده يبقى فكره كويسه جدا للحفاظ على الخصوصيه بس لو كله عمل كده البرنامج مش هيلاقى اسماء يظهرها

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:13 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:09 AM ---------

اقتباس:
جاري التغريد الأن والتجربه واشكرك جزيلا اخي الفاضل

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:07 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:05 AM ---------

حصل فريز او تجميد للبرنامج ! وظهرت رسالة تم ايقاف تويتر وز موافق وبس !
دى بتحصل لو حضرتك لاغيت صلاحيه اساسيه فى عمل البرنامج ممكن تجرب البرنامج الاخر وتشوف النتيجه
قديم 24-03-2014, 04:38 AM   #17
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
لوسمحت برنامج
number book بيشتغل طبيعى مع حضرتك بعد منعه من الوصول للاسماء فعلا؟؟؟ انا اعتقد ان ده سبب رئيسى لتشغيل البرنامج بشكل سليم ولو كده يبقى فكره كويسه جدا للحفاظ على الخصوصيه بس لو كله عمل كده البرنامج مش هيلاقى اسماء يظهرها

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:13 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:09 AM ---------

دى بتحصل لو حضرتك لاغيت صلاحيه اساسيه فى عمل البرنامج ممكن تجرب البرنامج الاخر وتشوف النتيجه
اشكركم وبخصوص برنامج xprivacy نجح في ايقاف الكاميرا بالنسبة لبرنامج كك وفشل في اعطاء موقع وهمي بالنسبة لبرنامج تويتر بمعنى اخر جاب موقعي الحقيقي
عدد 2 من الاعضاء يشكرون محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 24-03-2014, 04:46 AM   #18
gaser_m
عضو جديد

يعنى اللى اشتغل مع حضرتك تمام اداة xprivacy تقصد؟؟ علشان نقوم بتجربتها ايضا والكل يستفيد لانى مفهمتش قصدك بالظبط

العضو التالي يشكر gaser_m على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 24-03-2014, 06:33 AM   #19
wmb999
عضو متفاعل

الصورة الرمزية wmb999

اقتباس:
اشكركم وبخصوص برنامج xprivacy نجح في ايقاف الكاميرا بالنسبة لبرنامج كك وفشل في اعطاء موقع وهمي بالنسبة لبرنامج تويتر بمعنى اخر جاب موقعي الحقيقي
انا قريت بداية دليل البرايفسي و يقول انه مايعطل صلاحيات البرامج على عكس مانجر برمشن اللي ممكن يعطي فورس كلور للبرنامج وانا جربته و واجهت المشكلة هذي بالنسبة لبرايفسي يعطي صلاحيات وهمية و الله اعلم بالنسبة للموقع في التويتر ماقد جربت اللي سبق و جربته كان مع كاميرا الوتس

By •• GT-I9100

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:33 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:29 AM ---------

اقتباس:
لوسمحت برنامج
بالنسبة لنمبر بوك بعد منع الاسماء عنه شغال بشكل طبيعي لكن كنت اذا دخلت عالبرنامج يكون مو متعرف على البلد الموجود فيها و كنت احدد قبل ماحط الرقم البلد اللي انا ببحث فيها على عكس اول كانت البلد محددة و موجودة تلقائيا

By •• GT-I9100
العضو التالي يشكر wmb999 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 24-03-2014, 05:28 PM   #20
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
يعنى اللى اشتغل مع حضرتك تمام اداة xprivacy تقصد؟؟ علشان نقوم بتجربتها ايضا والكل يستفيد لانى مفهمتش قصدك بالظبط
اشتغلت ايوه لكنها معقده يعني لازم تبقى عارف انت بتعمل ايه والا البرنامج مش هيتشغل كان قصدي ان الاداة بتعطي للمتجسس موقع وهمي عن موقعك لكنها فشلت في ذلك

باقي الصلاحيات اللي المفروض تتأكد منها زي وصول برنامج معين لايميلاتك سواء في جوجل او فيس بوك او غيره من البرامج الله اعلم اذا كان البرنامج فعلا بيمنع البرامج دي من الوصول لايميلاتك ولا لا لكنه فعلا منع الكاميرا وفشل في اعطاء موقع مزيف لتويتر عن موقعي

باختصار البرنامج معقد وعاوز شرح بالصور او شرح فيديو عربي لان اي غلطه ممكن تمنع البرنامج عن العمل وميتصلش بالانترنت.

وعاوز اختبارات بجد منكم وكل واحد يكتب تجربته مثلا البرنامج نجح في منع ايه ؟ وفشل في منع ايه

ملاحظة مهمة بعد التعديل على الصلاحيات متنساش تعمل من فوق حفظ القالب عشان يحفظ الصلاحيات الجديدة والا كل اللي انت عملت ملوش لازمه

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:28 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:25 PM ---------

اقتباس:
انا قريت بداية دليل البرايفسي و يقول انه مايعطل صلاحيات البرامج على عكس مانجر برمشن اللي ممكن يعطي فورس كلور للبرنامج وانا جربته و واجهت المشكلة هذي بالنسبة لبرايفسي يعطي صلاحيات وهمية و الله اعلم بالنسبة للموقع في التويتر ماقد جربت اللي سبق و جربته كان مع كاميرا الوتس

By •• GT-I9100

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:33 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:29 AM ---------

بالنسبة لنمبر بوك بعد منع الاسماء عنه شغال بشكل طبيعي لكن كنت اذا دخلت عالبرنامج يكون مو متعرف على البلد الموجود فيها و كنت احدد قبل ماحط الرقم البلد اللي انا ببحث فيها على عكس اول كانت البلد محددة و موجودة تلقائيا

By •• GT-I9100

ممكن توضح يعني ايه صلاحيات وهمية ؟ تقصد مثلا صلاحيات منظر على الفاضي و غير فعاله ؟ وان برنامج مانجر برمشن افضل منه وممكن توضح يعني ايه "فورس كلور" ؟
قديم 25-03-2014, 12:36 AM   #21
gaser_m
عضو جديد

اقتباس:
اشتغلت ايوه لكنها معقده يعني لازم تبقى عارف انت بتعمل ايه والا البرنامج مش هيتشغل كان قصدي ان الاداة بتعطي للمتجسس موقع وهمي عن موقعك لكنها فشلت في ذلك

باقي الصلاحيات اللي المفروض تتأكد منها زي وصول برنامج معين لايميلاتك سواء في جوجل او فيس بوك او غيره من البرامج الله اعلم اذا كان البرنامج فعلا بيمنع البرامج دي من الوصول لايميلاتك ولا لا لكنه فعلا منع الكاميرا وفشل في اعطاء موقع مزيف لتويتر عن موقعي

باختصار البرنامج معقد وعاوز شرح بالصور او شرح فيديو عربي لان اي غلطه ممكن تمنع البرنامج عن العمل وميتصلش بالانترنت.

وعاوز اختبارات بجد منكم وكل واحد يكتب تجربته مثلا البرنامج نجح في منع ايه ؟ وفشل في منع ايه

ملاحظة مهمة بعد التعديل على الصلاحيات متنساش تعمل من فوق حفظ القالب عشان يحفظ الصلاحيات الجديدة والا كل اللي انت عملت ملوش لازمه

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:28 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:25 PM ---------

ممكن توضح يعني ايه صلاحيات وهمية ؟ تقصد مثلا صلاحيات منظر على الفاضي و غير فعاله ؟ وان برنامج مانجر برمشن افضل منه وممكن توضح يعني ايه "فورس كلور" ؟
اعتقد اخى الفاضل يقصد اغلاق اجبارى للبرنامج force close والله اعلم وبالنسبه لاستخدام البرنامج سأقوم بتجربته لاحقا ولاتقلق اخى الفاضل فلغتى الانجيلزيه تؤهلنى للتعامل معه وهاعمل موضوع مفصل عنه اذا سمح لى الوقت بذلك وشكرا لك مره اخرى على التوضيح
قديم 25-03-2014, 05:13 AM   #22
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
اعتقد اخى الفاضل يقصد اغلاق اجبارى للبرنامج force close والله اعلم وبالنسبه لاستخدام البرنامج سأقوم بتجربته لاحقا ولاتقلق اخى الفاضل فلغتى الانجيلزيه تؤهلنى للتعامل معه وهاعمل موضوع مفصل عنه اذا سمح لى الوقت بذلك وشكرا لك مره اخرى على التوضيح
نتمني ذلك اخي جاسر وحاول تدرس البرنامج من جميع جوانبه ولو قدرت ترفع فيديو عربي على اليوتيوب بصوتك تقدر من خلاله تشرح البرنامج لنا كمستخدمين عرب صدقني ناس كتير هتدعي لك وفي انتظار تقييمك للبرنامج ان استحق عمل موضوع عنه ياريت متتأخرش ولو ميستحقش ياريت تخبرنا على الأقل نبحث عن البديل

خالص تحياتي
قديم 25-03-2014, 06:35 PM   #23
wmb999
عضو متفاعل

الصورة الرمزية wmb999

اقتباس:
ا

ممكن توضح يعني ايه صلاحيات وهمية ؟ تقصد مثلا صلاحيات منظر على الفاضي و غير فعاله ؟ وان برنامج مانجر برمشن افضل منه وممكن توضح يعني ايه فورس كلور؟
اعتذر اخوي محمد انشغلت وامس كنت سهران عند واحد صاحبي المهم
بخصوص البرنامج المفروض بعد ماتسوي او تعدل الصلاحية تروح للضبط >مدير التطبيقات > الكل و تروح للبرنامج فرضاً تويتر و تسوي له اغلاق اجباري و ارجع افتح البرنامج و جرب تغرد و لاحظ اذا كشف موقعك او لا بس لا تنسى توقف خيارات الموقع الثلاثة اللي تكون موجودة في الضبط > خدمات الموقع عشان تضمن خصوصية كاملة
الاصدار الجديد للبرايفسي اسهل بكثير من قبل الواجهة الجديدة صارت اسهل بكثير و فيها محتوى معرب اكثر من زمان صدقني البرنامج سهل و انا كنت احاول اني اسوي شرح بس والله انشغلت كثير و ان شاء الله الاخ جاسر يقوم بالشرح و التفصيل للاداة تقبل مروري

By •• GT-I9100

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:35 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:26 PM ---------

APK manager permission جربته هذا البرنامج و مشكلته يسبب فورس كلوز اغلاق بقوة و يخرب البرنامج و رح تضطر تركب البرنامج اللي غيرت صلاحيته من جديد و تيتي زي مارحتي جيتي ماستفدنا شي
اما الوهمية اقصد بها في اداة البرايفسي اذا طلب البرنامج قائمة اسماء الهاتف يتم ارسال قائمة فاضية للجهة اللي تطلبها يعني مثلا في نمبربوك معروف ان البرنامج هذا يقوم بنسخ جميع ارقام جوالك لما تكون مركب البرايفسي و تعدل في الصلاحية حق النمبربوك و تلغي صلاحية الاسماء يتم ارسال قايمة فاضية لسيرفر نمبربوك و بكذا تضمن ان البرنامج مايصير له اغلاق بقوة و تقدر تستخدمه بدون صداع نسخ الاسماء للشركة .

ابيك تجرب الخطوات اللي ذكرتها بالترتيب بالتمام و الكمال لبرنامج التويتر و تغرد و تشوف اذا يتم مشاركة الموقع او لا لأني غردت انا بس ماعرفت اكشف اذا رفع موقعي او لا في انتظار تجربتك
:rolleyes:

By •• GT-I9100
قديم 27-03-2014, 04:51 PM   #24
talal
عضو نشط

مشاركات الشكر: 28
شكر 323 مرات في 133 مشاركات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انصح بأستخدام مود xprivacy لمن لديه روت

نزلت موضوع شرح مختصر اتمنى يكون واضح للجميع

مهم جدا شرح تقييد صلاحيات التطبيقات ( تحتاج روت )

talal غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر talal على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 28-03-2014, 04:36 AM   #25
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
اعتذر اخوي محمد انشغلت وامس كنت سهران عند واحد صاحبي المهم
بخصوص البرنامج المفروض بعد ماتسوي او تعدل الصلاحية تروح للضبط >مدير التطبيقات > الكل و تروح للبرنامج فرضاً تويتر و تسوي له اغلاق اجباري و ارجع افتح البرنامج و جرب تغرد و لاحظ اذا كشف موقعك او لا بس لا تنسى توقف خيارات الموقع الثلاثة اللي تكون موجودة في الضبط > خدمات الموقع عشان تضمن خصوصية كاملة
الاصدار الجديد للبرايفسي اسهل بكثير من قبل الواجهة الجديدة صارت اسهل بكثير و فيها محتوى معرب اكثر من زمان صدقني البرنامج سهل و انا كنت احاول اني اسوي شرح بس والله انشغلت كثير و ان شاء الله الاخ جاسر يقوم بالشرح و التفصيل للاداة تقبل مروري

By •• GT-I9100

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:35 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:26 PM ---------

APK manager permission جربته هذا البرنامج و مشكلته يسبب فورس كلوز اغلاق بقوة و يخرب البرنامج و رح تضطر تركب البرنامج اللي غيرت صلاحيته من جديد و تيتي زي مارحتي جيتي ماستفدنا شي
اما الوهمية اقصد بها في اداة البرايفسي اذا طلب البرنامج قائمة اسماء الهاتف يتم ارسال قائمة فاضية للجهة اللي تطلبها يعني مثلا في نمبربوك معروف ان البرنامج هذا يقوم بنسخ جميع ارقام جوالك لما تكون مركب البرايفسي و تعدل في الصلاحية حق النمبربوك و تلغي صلاحية الاسماء يتم ارسال قايمة فاضية لسيرفر نمبربوك و بكذا تضمن ان البرنامج مايصير له اغلاق بقوة و تقدر تستخدمه بدون صداع نسخ الاسماء للشركة .

ابيك تجرب الخطوات اللي ذكرتها بالترتيب بالتمام و الكمال لبرنامج التويتر و تغرد و تشوف اذا يتم مشاركة الموقع او لا لأني غردت انا بس ماعرفت اكشف اذا رفع موقعي او لا في انتظار تجربتك
:rolleyes:

By •• GT-I9100
تمت التجربة مع اصدار مستقر مع البرنامج وكانت المفاجأة مدهشة بخصوص تويتر طبعا

طلبت من تويتر انه يحدد موقعي وفعلت الجي بي اس من الاعدادات وقمت بالتغريد اكثر من 3 مرات وحددت على علامة مشاركة الموقع والمفاجأة كانت ان xprivacy عطل خاصية تحديد المواقع في التويتر يعني حتى لو انت مفعلها مش بيظهر موقعك اصدار xposed الي انا شغال عليه وظبط معايا هو 2.4.1

لكن هناك ملاحظة مبرمج البرنامج وضح انه بذل مجهود كبير للتحكم في صلاحيات البرامج لكنه في نفس الوقت لا يضمن ان كان البرنامج سيعمل بشكل صحيح في كل البرامج ام لا وانه مش مسؤول فكل اللي علينا اننا نعتمد على تجاربنا ومتنساش تعمل حفظ للقالب من فوق وتنشيط لجهازك على موقعهم هما هيبعتوا لك لنك التنشيط في البرنامج
رد

العبارات الاستدلاليه
book, المكالمات, الاسماء, الاندرويد, اندرويد, google, سامسونج, شرح, عربي, فورس كلوز