موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Windows Phone > الارشيف > منتديات Windows Mobile > منتدى Windows Mobile للترقيات > قسم ترقيات i-teq و Gigabyte
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 28-12-2007, 04:58 PM   #1
عضو جديد

الصورة الرمزية abunada87

مشاركات الشكر: 1
شكر 2 مرات في 2 مشاركات
Question طلب مساعده من الاعضاء الكرام في جهاز i-teq X-bond

السلام عليكم ورحمة الله
تحياتي لأحلى منتدى مهتم بأجهزة pocket PC صراحة وفي البايه انا بعد ما درست الموضوع شريت جهاز I-teq X-bond وحبيت اتعرف عليه واجرب استخدام اجهزة pocket PC وصراحة ما اخذت راي احد في الجهاز لا بمنتدى ولا من صديق حبيت اجازف وشريتو وهو الي جمعني وياكم على خير ان شاء الله في البداية انا تثقلت من الجهاز من ناحية الاستخدام والتعامل معاه لأنو وبصراحه في فرق واضح مقارنه مع NOKIA وللأمانه حبيت الجهاز خلال فتره بسيطه لأني بحثت وجبت واضبط فيه لاكن للأسف اسوء شغله بالجهاز الكمره والذاكرة الرئيسيه لأنها صغيره

انا بطرحلكم المشاكل الي انا واجهتها وان شاء الله ما تقصرو معاي وان شاء الله معاكم على طول بأذن الله

1/ البلوتوث يقولون ان الجهاز ممكن يدخل على اجهزه اخرى من غير موافقة الشخص المقابل وهذه خاصيه وانا حاولت وعجزت عنها ,وكمان عملية الارسال ما عرفتلها والاستقبال بطيئ ويكون على الذاكرة الرئيسية والذاكرة منخفضه كيف احول الملفات الملتقاه للذكاره الرئيسيه وارتاح من الكابوس هذا ,انا نزلت برنامج المشهور DR YAR وحسيت انو متعارض مع البلوتوث الاصلي شنو احسن طريقة للبلوتوث وشنو البرنامج الي ممكن انزلو عليه
2/عملية التعريب حاول اعربو كامل وما مشي "الكامل وجه الله " تعرب بنسبه 45%
3/شنو الطريقة الي ممكن اعدل فيها الكرة لأنو صراحه الكمرة تحطيم نحطيم من الآخر
4/الماسنجر ما يفتح يا اخوان ما ادري ليش نزلت سكايبي ومشي مثل الحلاوه
5/ برنامج الريل نزلتو ولاكن لا يدعم مثل الي في النوكيا واذا فتحت موقع YOUTUb يقولي انو الريل ما يدعم وعكسو في n95 جربتو يدعم مث الحلاوه
شباب الله يعطيكم العافيه انا طوت السالفه عليكم ارجو الرد والشرح بالتفصيل وشاكر لكم جميعاا
abunada87 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر abunada87 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة

اخر 5 مواضيع للعضو abunada87
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
ملحقات جهاز i-teq x-bond للبيع منتدى البيع والشراء abunada87 0 1124 23-01-2009 03:54 PM
معاي جهاز i-teq x-bond والشاشه انكسرة قسم ترقيات i-teq و Gigabyte pqrs343 3 6039 14-03-2008 06:04 PM
وين اقدر أحصل شاشه i-teq x-bond قسم ترقيات i-teq و Gigabyte AAM 1 1823 23-02-2008 09:11 PM
طلب مساعده من الخبراء الكرام في جهاز i-teq X-bond قسم ترقيات i-teq و Gigabyte osama_gma 5 2509 28-12-2007 04:58 PM

اعلان

قديم 29-12-2007, 03:12 AM   #2
osama_gma
عضو جديد

مشاركات الشكر: 39
شكر 18 مرات في 17 مشاركات

و الله انا معاك في كل اللي قلته
الجهاز جيد جدا لكن ليه اربع عيوب في نظري و طبقا لحاجياتي ليه
1- الكاميرا مش كويسة بس اعتقد انها معقولة بالمقارنة بكاميرات الكفي الاخري
2- حجم الذاكرة صغير جدا فعلا
3- الروم غير مستقرة - جرب تعملها تحديث و هتلاقي الجهاز الله يرحمه و هتوديه التوكيل هيبدله
4- ملوش دعم فني سواء علي الانترنت او في المحلات

بالنسبة لمشاكل البلوتوث اللي بتواجهك
1- للتخزين علي الذاكة الخرجية فــ Dr. Yar حل مشكلتك
و لكن انا عن نفسي بفضل ارسل بــ Resco File Explorer و استقبل بــ Dr. Yar
2- بالنسبة للارسال زي ما قلتلك انا باستخدم Resco Explorer

بالنسبة للتعريب مش عارف هل تقصد انه يكون النظام نفسه عربي ؟؟؟؟
يعني عايز ابدأ و البرامج والاعدادات و كده
انا عن نفسي مش بستظرف الحكاية دي اطلاقا و بفضل الانجليزي
لو تقصد انه يقرأ و يكتب العربي فأنا كنت منزل تحديث روم يدعم العربي و عندي برنامج في جيبي عين و مع الاتنين معنديش اي مشاكل في العربي ابدا
بس للاسف مش عارف ايه اللي حصل في موقع .com
علي العموم لو عايزتحديث الروم ممكن ارفعهولك بس حدث علي مسئوليتك الخاصة عشان الروم بتاعة الجهاز حساسه جدا و ناس كتير جدا اجهزتهم باظت اثناء التحديث و انا واحد منهم بس الحمد لله التوكيل استبدله بواحد جديد

بالنسبة للماسنجر فدي مشكلة برضه معايا و مش عارف حلها
بالنسبة لليو تيوب ففمنتدي البوكيت بي سي في ناس كتير كاتبه مواضيع عن الحكاية دي
فقط استخدم البحث في المنتدي و ستجدها ان شاء الله ;

osama_gma غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر osama_gma على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 29-12-2007, 08:58 AM   #3
abunada87
عضو جديد

الصورة الرمزية abunada87

مشاركات الشكر: 1
شكر 2 مرات في 2 مشاركات
Smile

اشكرك اخوي اسامه شكر خاص حبيبي على ردك المتواضع لاكن المشكله او انا بحث بالرياض على وكيل لل i-teq ولقيتو مقفل نءائيا يعني الظاهر انهم باعو اجهزتهم وفارقو الرياض عموما ما علينا يعني
بالنسبة للبلوتوث انا نزلت DR-YAR وحسيتو سوا تعارض مع البلوتوث الاصلي يعني مثلا اذا استقبلت رساله وانا حاط نغمة مخخصه للإستقبال ما تطلع وحددت برضو مكان للملفات الملتقاه من البلوتوث في الذاكرة الرئيسيه وما تجي هناك وعلى قصة التحديث بضو الله يعطيك العافيه اخاف اسوي تحديث وبعدين اجلس مشكله انا غنا عنها اذا تأكت من الوكيل انو موجود وقتها اجازف اما التعريب فما اتوقع انو الجهاز يتعرف كامل لاكن ممكن يتعرف بنسبه 80% تقريبا لاكن شكلي بخليه انجليزي والشكوه على الله لأنو الصراحه كل ما احد شاف الجهاز قالي اعطيني اياه ا ولما يشوفو انجليزي يعطيني على طول يعني ما يقدر يتفلسف ويدور فيه
طيب اخوي اسامه بالمسبه لبرنامج الريل بلير الممتاز والجديد نزلتو من الموقع الرسمي وما مشي علما انو الصيغه cab شو الحل برأيك حبيبي وشكرا إلك

ممكن تحملي برنامج Resco File Explorer وطريقة التعامل معاه وسؤال على الماشي الزر الي جمب الكمرة شو وظيفتو والمسنجر في مجال احذف القديم وانزل جديد واتعدا المشكله هذه وشكرا حبيبي على التعاون

abunada87 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر abunada87 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 31-12-2007, 01:45 PM   #4
osama_gma
عضو جديد

انا كنت اشتريته من فرع شركة سكاي في القصيم و اعتقد ان ليهم فرع في الرياض او يمكن كذا فرع كمان
بالنسبة لبرنام البلوتووث انا كنت متبدهدل من غيره الصراحة
كان الملفات بتنزل لنصها و متلاقيش مساحة يقوم يوقف و يمسحهم

اما برنامج ريل بلاير انا معنديش فكرة لاني مش باستخدمه اصلا
بس افتكر اني كنت نزلته زمان و كان شغال كويس بس رجعت شيلته عشان مش بحتاجه

اما عن Resco Explorer فده متصفح ملفات عادي زي File Explorer اللي موجود مع الويندوز بس فيه مزايا كتير و مريح جدا في الاستخدام و شكله احسن من File Explorer و بيتيح اختيارات للمستخدمين المتقدمين زي انك تشوف الملفات المخفية و تتعامل مع ملفات الروم ده غير انك ممكن تعدل في الريجستري و الخ
ابحث عنه علي المنتدي و نزل اخر نسخة
اعتقد انها 6.16 او 6.17

عن الزر اللي جنب الكاميرا فده بيكمن فيه سر الكاميرا
هتلاقي عندك علامتين واحده شبه زهرة اللوتس و التانيه شبه الاهرامات
لو الزر علي الزهرة ده معناه انك ظبطت الؤرة بتاعة الكاميرا لتصوير مشاهد قريبة زي مثلا لو عايز تصور ورقة في كتاب و في الحالة دي الكلام هيكون واضح جدا او لو عايز تصور حد واقف قدامك
لو الزر علي الاهرامات فبكده انت ممكن تصور حاجه بعيدة زي مثلا مئذنة المسجد او شخص واقف بعيد نسبيا

جرب تصور اي شئ بعيد نسبيا بوضع الزر علي الزهرة هتلاقي التفاصيل مش ظاهرة قوي لكن لو خليت الزر علي الاهرامات هتلاقي التفاصيل بتظهر كويس

المسنجر برضه ما اقدرش افتي فيه عشان في مصر النت علي سبكة المحمول لسه غالي و بالتالي عمري ما فكرت اظبط الماسنجر بتاع البوكيت

العضو التالي يشكر osama_gma على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2008, 01:55 PM   #5
x-bond
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 3 مرات في 3 مشاركات

يا اخوي انا كنت اعاني من المشكلة بس بعدين عرفت كيف استعمل الجهاز لو تبغى ترسل بالبلوتوث ببرنامج file explorer اختر beam file

ونصيحة للجميع خلوا ذاكرة الجهاز الرئيسية فاضية الا البرامج الرئيسية

بس المشكلة في الstorage memory 18mb

اما الماسنجر تحتاج update للنسخة الي عندك

بس صراحة الجهاز x-bond حلو وقوي

x-bond غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر x-bond على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2008, 02:16 PM   #6
osama_gma
عضو جديد

اقتباس:
بس صراحة الجهاز x-bond حلو وقوي
بمكن عشان مجربتش بوكت بي سي غيره

صدقني انا كنت برضه لحد ما جربت بوكت بي سي اخري مع اصحابي
اكتشفت ان جهازي بطئ و ذاكرة الداخلية صغيرة جدا
و ان ملوش دعم و ان مفيش روم تانية ليه

بس مازال عاجبني جدا و ناوي احتفظ بيه مع ايقاني بانه مش اقوي جهاز
رد

العبارات الاستدلاليه
البلوتوث, nokia