موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 02-09-2014, 02:50 PM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 2 مرات في 2 مشاركات
مشكلة تهنيج فى سامسونج نوت 2

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي مشكله فى جهاز نوت 2 .. الجهاز كان شغال بشكل كويس بعد عمل ابديت 4.4.2 بس كان قطع شبكه وبعد محاولات عديدة فى تصليحها التليفون بقي مهنج جدا خصوصا لما اجى افتح ال screen lock فرمت الجهاز ونزلتله فلاشه 4.4.2 اصليه من تاني المشكله بقي انه الجهاز فى اول مره تشغيل للسوفت الجديد بيهنج وانا بختار اعدادات اللغه و الجوجل اكونت و ميكملش و يروح واقف خالص و يعمل ريستارت و يتعاد نفسح الحركه مش عارف ادخل على السوفت وير خالص ومهما عملتله فورمات و نزلت رومات تانيه بيفضل مهنج .. نزلت عليه روم متعدل اسمه DN3 الروم بتشتغل كويس بس اول لما الشاشه قفل ويعمل لوك الجهاز يهنج ميرضاش يفتح ولازم اعمله ريستارت
حد يساعدني يا شباب جزاكم الله خيرا
MDissoky غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر MDissoky على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة

اخر 5 مواضيع للعضو MDissoky
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
مشكلة تهنيج فى سامسونج نوت 2 قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android amor1987 5 4043 02-09-2014 02:50 PM

اعلان

قديم 06-09-2014, 12:50 AM   #2
mah202
عضو جديد

شكر 14 مرات في 8 مشاركات

اخي . اظن ان الخطأ من عندك . الروم الاصلية 4.4.2 عندما اردت تغريها . ما نوع الريكفري ؟ و هل قمت بعمل clear data و Clear chase ؟ اذا لم تقم بهاتين الخطوتين سوف تواجه مشاكل التهنيج

اذا كانت مشكلة في الرامات . استخدم برنامج أل Grenify

اذا كانت المشكلة سوفت وير . انصحك بالابتعاد عن النسخة 4.4.2 . بسبب كثرة الشكوى من التحديث في النوت 2 و الاس 4

mah202 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 07-09-2014, 09:12 AM   #3
MDissoky
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

الريكفرى كان philz recovery
و عملت فورمات داتا و اخترت اختيار clear new rom installation
و عملت wipe cache و wipe dalvik cache
و بعد كده بنزل السوفت من الاودين

حاليا تم حل مشكله التهنيج بعد عمل فورمات و تنزيل سوفت اكتر من مره.. و شغال حاليا ب 4.4.2 بس الشبكة انقطعت و قمت بتفليش ملف مودم MJ9 وجاب شبكة.. هل فى اى شيئ افضل من الحل ده ولا كده التليفون سليم وتمام ؟؟؟؟

العضو التالي يشكر MDissoky على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 07-09-2014, 02:07 PM   #4
Ryashi
عضو اساسي

الصورة الرمزية Ryashi

مشاركات الشكر: 745
شكر 842 مرات في 571 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MDissoky مشاهدة المشاركة
الريكفرى كان philz recovery
و عملت فورمات داتا و اخترت اختيار clear new rom installation
و عملت wipe cache و wipe dalvik cache
و بعد كده بنزل السوفت من الاودين

حاليا تم حل مشكله التهنيج بعد عمل فورمات و تنزيل سوفت اكتر من مره.. و شغال حاليا ب 4.4.2 بس الشبكة انقطعت و قمت بتفليش ملف مودم MJ9 وجاب شبكة.. هل فى اى شيئ افضل من الحل ده ولا كده التليفون سليم وتمام ؟؟؟؟
اذهب الى لوحة الاتصال
اضغط *#06#
سوف يظهر لك ارقام
ويوجد تحت البطارية رقم
شوف هل الرقمين متطابقين
Ryashi غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 07-09-2014, 02:36 PM   #5
MDissoky
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

الرقم متطابق

قديم 23-01-2015, 11:39 AM   #6
amor1987
عضو جديد

مشاركات الشكر: 68
شكر 52 مرات في 29 مشاركات
نفس المشكله

انا اعاني من نفس المشكله مع النوت 2 ومش لاقي اي حل الجدهاز بيهنج كتيير جدا لدرجه انا الشاشه تفقل ومتفتحش تاني الا اذا عملت اعاده تشغيل الجهاز وبرده اول لما يفتح و الشاشه تقفل نفس الكلام علما باني في بدايه المشكله كنت علي روم miui وفجاه ومن غير سابق انذار حصلت المشكله فغيرت الروم الي dn4 v2 ولكن بقت المشكله كما هي فرجعت الي الروم الاصلي 4.1.2 وبردو نفس المشكله وقررت انزل روم اربع ملفات مع ملف البت وكانت روم 4.1.2 فكانت مش بتكمل في الاودن فشوفت روم 4 ملفات تاني 4.3 ونزلتها وتمام بس المشكله كما هي و يبقي الوضع كما هو عليه ومش لاقي اي حل ممكن حد يفيدني اعمل ايه لاني مش لاقي اي حل تاني

amor1987 غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
سامسونج, screen lock, نوت