موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > ملتقى المطورين لنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 04-02-2013, 05:52 AM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 2 مرات في 2 مشاركات
عاجل: جلاكسي نوت 2 هاااي كوبي الصيني باندرويد 4.1.1

السلام عليكم

انا اشتريت من اسبوعين موبايل نوت 2 هاي كوبي وليس الاصلي
الجهاز يعمل بنسخة اندرويد 4.1.1
جيلي بين

مواصفاته كالاتلاي
برسيسور 1.2 mtk6577
رام 512 ذاكره داخليه 2 جيجا
موديل e1901 v77

الجهاز بصراحة ممتاز بالنسبه لسعره

بس في بعض مشاكل ظهرت فاستخدامه
اهمها

1-ان الواير ليس عند عمل كونكت علي شبكة محمية بباس ورد يعمل كونكت تمام ولا يوجد نت الا بعد عمل ريستارت عندها يتحول لون الوايرليس من الرمادي الي الازرق ويعمل النت

2-اوقات اخري لا يستجيب الجهاز لتحويل لغة الكتابه من عربي لانجليزي ويحتاج لريستارت

3-كاميرا الفيديو بتكون اضائتها غامقه فالفيديو مع اول فيديو يصور بعد عمل استوب ترجع الاضاءه طبيعيه
...نزلت برنامج lg camera اشتغلت زي الفل من غير مشاكل يعني العيب مش هاردوير

4-ساعات شريط المهام اللي فوق بتاع البلوتوث والجيبي اس الايقونات فيه متستجيبش للمس ويحتاج ريستارت برضو

المشاكل دي اعتقد انها كلها مشاكل سوفت وير

فكنت بتسائل هل ممكن تغيير نسخة الاندرويد اللي عالجهاز ... ممكن انزله سوفت جديد اقصد؟؟؟
وازاي انزله؟؟؟ والاقيه فين؟؟

ده فيديو للجهاز ومنتظر الافاده من حضراتكم
[VIDEO]https://www.youtube.com/watch?v=hjtJ0QzmTMo[/VIDEO]
والف شكر ليكم مقدما
semba19 غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو semba19
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
مساعده في تفليش نوت 2 كوبي باستخدام SP flash tool ملتقى المطورين لنظام Google Android classic 1 4 4681 02-04-2013 06:48 AM
حل مشكلة تغيير اللغه للنوت 2 الصيني باندرويد جيلي... ملتقى المطورين لنظام Google Android ms077 1 3487 05-02-2013 03:04 AM
عاجل: جلاكسي نوت 2 هاااي كوبي الصيني باندرويد... ملتقى المطورين لنظام Google Android amjad hz 10 21276 04-02-2013 05:52 AM

اعلان

قديم 09-02-2013, 04:49 AM   #2
semba19
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

قديم 21-02-2013, 12:36 AM   #3
ms077
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

السلام عليكم

الأخ الفاضل
إشتريت نفس الجهاز بالظبط زي حضرتك
وقابلني نفس المشاكل بالتفصيل زي ما حضرتك وضحت بالتمام
لكن ما عدا عيب حضرتك ماذكرتوش وحتلاقيه عندك أكيد وهو إن سنسور الشاشة لما بتكون في وسط مكالمة بيهيس او معيب لإنه المفروض وظيفته أصلا يخلي الشاشة منورة لما الجهاز يكون مش علي الأذن وبيضلمها لما بتكون علي الأذن لكنه للأسف بيخلي الشاشة تنور وتطفي بشكل عشوائي وهو مش علي الأذن وده عيب مضايقني جدا

وللأسف ده يعتبر غش من البائع إنه مش بيوضح العيوب دي لأني إكتشفت بالصدفة إن العيوب دي في كل الموديل ده مش مجرد جهاز واحد أو عيب صناعة غير متكرر ولا فايروس مثلا وحضرتك رابع جهاز اشوف فيه نفس العيوب دي

عموما الحمد لله محدش بيتعلم بلاش وحسبي الله ونعم الوكيل في الأخ حاتم اللي باعه لي من عالنت.

المهم أنا سعدت بحضرتك جدا وياريت نتعاون في موضوع حل مشكلة السوفت وير ده خصوصا موضوع الواي فاي اللي بيفصل ومش بيشتغل غير لما يتعمله ريستارت والكيبورد لما تعلق وشوية مشاكل مشابهة من النوع ده في بعض الوظائف وعلي فكرة أنا أعرف واحد ممتاز في صيانة الموبايلات وخليته فتح الجهاز علشان كنت عاوز أغير سنسور الشاشة ده ولكن للأسف مالقيتش بديل متتطابق لحد دلوقت واللي قهرني جدا إنه قال لي إن الجهاز ده مفتوح قبل كده ووراني الدليل علي كده علشان كده باقول وازيد حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا حاتم ياللي بعت لي الموبايل ده ب 1250 جنيه أختصمه يوم القيامة إن شاء الله

ms077 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 22-02-2013, 03:48 PM   #4
El Kbeer
عضو مشارك

شكر 42 مرات في 24 مشاركات

ياباشا كل حاجه علي اد فلوسها 1250 وماسك جالكسي نوت 2 يابلاش ده ميجيش تمن سمارت فون من الاصلي ...انا لو مكانك استحمل مشاكله ...

El Kbeer غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر El Kbeer على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 28-02-2013, 01:43 AM   #5
emuo
عضو جديد

مشاركات الشكر: 4
شكر 2 مرات في 2 مشاركات

حل مشاكل الجهاز دي كلها عندي بامر الله وعندي نسخه ممتازه مختلفه عن النسخه اللي بتنزل عليه مفيهاش اي مشكله من المشاكل المذكوره اللي معاه الجهاز وعنده مشاكل فيه يكلمني 01063030206

emuo غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 11-03-2013, 07:16 PM   #6
ms077
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emuo مشاهدة المشاركة
حل مشاكل الجهاز دي كلها عندي بامر الله وعندي نسخه ممتازه مختلفه عن النسخه اللي بتنزل عليه مفيهاش اي مشكله من المشاكل المذكوره اللي معاه الجهاز وعنده مشاكل فيه يكلمني 01063030206
الأخ الفاضل
أشكر بك تعاونك وبعد إذنك ممكن تبعت لي النسخة علي الخاص أو اللينك لتنزبلها أو حتي إصدارها لأبحث عنها

تحباتي لحضرتك
ms077 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-03-2013, 12:02 AM   #7
semba19
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms077 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

الأخ الفاضل
إشتريت نفس الجهاز بالظبط زي حضرتك
وقابلني نفس المشاكل بالتفصيل زي ما حضرتك وضحت بالتمام
لكن ما عدا عيب حضرتك ماذكرتوش وحتلاقيه عندك أكيد وهو إن سنسور الشاشة لما بتكون في وسط مكالمة بيهيس او معيب لإنه المفروض وظيفته أصلا يخلي الشاشة منورة لما الجهاز يكون مش علي الأذن وبيضلمها لما بتكون علي الأذن لكنه للأسف بيخلي الشاشة تنور وتطفي بشكل عشوائي وهو مش علي الأذن وده عيب مضايقني جدا

وللأسف ده يعتبر غش من البائع إنه مش بيوضح العيوب دي لأني إكتشفت بالصدفة إن العيوب دي في كل الموديل ده مش مجرد جهاز واحد أو عيب صناعة غير متكرر ولا فايروس مثلا وحضرتك رابع جهاز اشوف فيه نفس العيوب دي

عموما الحمد لله محدش بيتعلم بلاش وحسبي الله ونعم الوكيل في الأخ حاتم اللي باعه لي من عالنت.

المهم أنا سعدت بحضرتك جدا وياريت نتعاون في موضوع حل مشكلة السوفت وير ده خصوصا موضوع الواي فاي اللي بيفصل ومش بيشتغل غير لما يتعمله ريستارت والكيبورد لما تعلق وشوية مشاكل مشابهة من النوع ده في بعض الوظائف وعلي فكرة أنا أعرف واحد ممتاز في صيانة الموبايلات وخليته فتح الجهاز علشان كنت عاوز أغير سنسور الشاشة ده ولكن للأسف مالقيتش بديل متتطابق لحد دلوقت واللي قهرني جدا إنه قال لي إن الجهاز ده مفتوح قبل كده ووراني الدليل علي كده علشان كده باقول وازيد حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا حاتم ياللي بعت لي الموبايل ده ب 1250 جنيه أختصمه يوم القيامة إن شاء الله
السلام عليكم
بخصوص الموبايل النوت 2
انا كنت رحت لحد نجرب نسخه مختلفه
جربنا النسخه وبالفعل اتحلت جميع المشاكل بس للاسف الجهاز جاب سريال ولقينا الخطين مش شغالين
سبتهوله يصلح الخطين ورجع لقط شبكه ولكن للاسف مع رجوع الخطين للعمل رجعت جميع المشاكل..تقريبا في كونفلكت
الخلاصه ان الموضوع ليه حلول بس محتاجين حد يصبر عليه فالشغل ويجرب لحد ما يظبط لو عندك حد ابعتلي
قديم 29-03-2013, 10:15 PM   #8
almazen81
عضو نشط

الصورة الرمزية almazen81

مشاركات الشكر: 194
شكر 212 مرات في 141 مشاركات

سلام عليكم

صراحه لا املك الجهاز بس حبيت اساعدكم لحل المشكله

وجدت روم اسكريم في المطورين يمكن يفيدكم التعليمات والشرح موجود عدهم تفضلو الرابط

[Q] Root MTK6577 Clone Samsung Galaxy S9300 (e1901_v77_jbl1) - Page 2 - xda-developers

تحياتي
almazen81 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 19-04-2013, 11:47 PM   #9
semba19
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ms077 مشاهدة المشاركة
وعلي فكرة أنا أعرف واحد ممتاز في صيانة الموبايلات وخليته فتح الجهاز علشان كنت عاوز أغير سنسور الشاشة ده ولكن للأسف مالقيتش بديل متتطابق لحد دلوقت واللي قهرني جدا إنه قال لي إن الجهاز ده مفتوح قبل كده ووراني الدليل علي كده علشان كده باقول وازيد حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا حاتم ياللي بعت لي الموبايل ده ب 1250 جنيه أختصمه يوم القيامة إن شاء الله
ممكن تليفون الراجل اللي ودتله الجهاز عشان موبايلي حصله بريك
قديم 28-03-2014, 05:40 PM   #10
amjad hz
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

هل يمكنني انزال اي سوفتوير لاي جهاز اندرويد كوبي على جهازي htc one s كوبي

amjad hz غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
الاندرويد, البلوتوث, اندرويد, عربي, youtube, نوت, كاميرا