موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 29-04-2011, 03:08 PM   #76
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

مشاركات الشكر: 328
شكر 775 مرات في 315 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamoor1984 مشاهدة المشاركة
مشكور على موضوعك يا اخ حليم بس انت قولت فى المشاركة الاولى ان بعض الاجهزة التعبانة لازم يتعملها روت
بس لو حضرتك تقصد الجلاكسى فا انا احب اقولك انة كسرعة افضل بكتير من السونى وشاشة افضل بكتير
وبيتحدث لاندرويد 2.3 وارخص بكتير
ودى وجهة نظرى الشخصية بس انا شايف انة فعلا يستحق يكون احسن جهاز اندرويد وان جالاكسى 2 نازل خلاص وهو اللى هيغزو السوق
سونى جميل بس لما تقول على الجلاكسى اس انة تعبان يبقى حرام عليك لان لما نقارن المفروض نقارن سونى اريكسون ارك ب جلاكسى 2 صح ولا انا غلطان؟
مش جلاكسى اس كان بينافس x10? 10xاللى هو اسوء جهاز اندرويد نزل وكان فية عيوب كتيرة ابسط حاجة المالتى تاتش انت متخيل؟؟مفيش اصلا وجة مقارنة
صح برضة ولا انا غلطان
ياريت المقارنة نراعى فيها عامل الزمن ولما نقارن يكون جهازين نزلوا مع بعض مش جهازين فرق بينهم حوالى سنة ونص
ارجو انك متزعلش بس دى وجهة نظرى وانا مقتنع بيها تماما
انا احترم تماما وجهة نظرك
زي ما انا قلت قبل كده انها كلها قناعات شخصية - على فكرة لم اكن اتحدث عن اي جهاز لسامسونج عندما قلت الأجهزة التعبانة-
ان مش بزعل ابدا من اي نقاش موضوعي بدون انحياز, لأن النقاشات الموضوعية تفيد الأعضاء بينما التحيز لأي جهاز ايا كان يضرهم.
بالنسبة للمقارنة انا لم اقارن ابدا بين الآرك و اي جهاز آخر في هذا الموضوع لأن الموضوع مخصص للآرك فقط.
لو انت شايف ان افضل جهاز في التاريخ هو Galaxy S اذن اكيد انت صح, و لو غيرك شايف ان افضل جهاز في الكون هو HTC Desire اكيد ايضا انه صح.
بس انا عاوزك تعرف حاجه, معظم مستخدمين الهواتف الذكية ليست لديهم القدرة و المعرفة الكافية لعمل الروت او استخدام رومات معدلة او حل مشاكل و تغيير Kernels ليس لعيب فيهم و لكن ليس لديهم الوقت الكافي لذلك.
المبدأ الأساسي عند شراء جوال او محمول او نقال او موبايل اني استطيع استخدامه بكفاءه و بدون مشاكل من اول تشغيل بعد ما افتح الكرتون Out of box, بعد كده لو حبيت اغير روم او اكسر سرعة المعالج الخ دي قصة تانية, و لهذا السبب الآيفون في القمة - لست من انصار الآيفون و لكن احقاقا للحق -.
شركة سامسونج هي الافضل بلا منازع في الهاردوير الداخلي لأجهزتها, لكن لنفرض انك مستخدم غير محترف لهواتف اندرويد و عاوز جهاز تستخدمه في الدخول على الانترنت و استعراض بريدك الالكتروني الخاص بالشركة Exchange و استخام ال GPS لمعرفة الطريق, و مش عندك وقت كل شوية توديه صيانة او تغير روم او تعدل سوفتوير.
هل تستطيع ان تنصحه بجهاز Galaxy S, لا اعتقد.
عن نفسي انا حاليا انصحه بجهاز من تلاته, Iphone 4 او XPERIA ARC او HTC Desire العادي, طبعا حسب حالته المادية.
اما وجهة نظري الشخصية بالنسبة للجالاكسي اس فقط و ليس كل اجهزة سامسونج هي انه جهاز يحتوي على افضل هاردوير مع اسوأ خامات صنع و سوفتوير سئ و واجهة استخدام شكلها سئ.

يا أخي الفاضل ما ينفعش اني اشتري جهاز جهاز جديد و اول ما اشغله الاقيه مليان مشاكل تجعله غير قابل للاستخدام الا لما اعمل روت و اغير روم.

ارجو المعذرة عن خروجي عن الموضوع اخواني الافاضل و لن اخرج عنه مرة اخرى
Halim غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 8 من الاعضاء يشكرون Halim على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اعلان

قديم 29-04-2011, 09:01 PM   #77
heema12
في الانتظار

الصورة الرمزية heema12

مشاركات الشكر: 17
شكر 53 مرات في 24 مشاركات

هل يوجد به كاميرا اماميه

heema12 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر heema12 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 29-04-2011, 10:29 PM   #78
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heema12 مشاهدة المشاركة
هل يوجد به كاميرا اماميه
لا توجد كاميرا امامية
قديم 29-04-2011, 11:10 PM   #79
lionheart01
عضو جديد

مشاركات الشكر: 8
شكر 14 مرات في 8 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Halim مشاهدة المشاركة

زي ما انا قلت قبل كده انها كلها قناعات شخصية - على فكرة لم اكن اتحدث عن اي جهاز لسامسونج عندما قلت الأجهزة التعبانة-
ان مش بزعل ابدا من اي نقاش موضوعي بدون انحياز, لأن النقاشات الموضوعية تفيد الأعضاء بينما التحيز لأي جهاز ايا كان يضرهم.
بالنسبة للمقارنة انا لم اقارن ابدا بين الآرك و اي جهاز آخر في هذا الموضوع لأن الموضوع مخصص للآرك فقط.
لو انت شايف ان افضل جهاز في التاريخ هو Galaxy S اذن اكيد انت صح, و لو غيرك شايف ان افضل جهاز في الكون هو HTC Desire اكيد ايضا انه صح.
بس انا عاوزك تعرف حاجه, معظم مستخدمين الهواتف الذكية ليست لديهم القدرة و المعرفة الكافية لعمل الروت او استخدام رومات معدلة او حل مشاكل و تغيير Kernels ليس لعيب فيهم و لكن ليس لديهم الوقت الكافي لذلك.
المبدأ الأساسي عند شراء جوال او محمول او نقال او موبايل اني استطيع استخدامه بكفاءه و بدون مشاكل من اول تشغيل بعد ما افتح الكرتون Out of box, بعد كده لو حبيت اغير روم او اكسر سرعة المعالج الخ دي قصة تانية, و لهذا السبب الآيفون في القمة - لست من انصار الآيفون و لكن احقاقا للحق -.
شركة سامسونج هي الافضل بلا منازع في الهاردوير الداخلي لأجهزتها, لكن لنفرض انك مستخدم غير محترف لهواتف اندرويد و عاوز جهاز تستخدمه في الدخول على الانترنت و استعراض بريدك الالكتروني الخاص بالشركة Exchange و استخام ال GPS لمعرفة الطريق, و مش عندك وقت كل شوية توديه صيانة او تغير روم او تعدل سوفتوير.
عن نفسي انا حاليا انصحه بجهاز من تلاته, Iphone 4 او XPERIA ARC او HTC Desire العادي, طبعا حسب حالته المادية.
اما وجهة نظري الشخصية بالنسبة للجالاكسي اس فقط و ليس كل اجهزة سامسونج هي انه جهاز يحتوي على افضل هاردوير مع اسوأ خامات صنع و سوفتوير سئ و واجهة استخدام شكلها سئ.

يا أخي الفاضل ما ينفعش اني اشتري جهاز جهاز جديد و اول ما اشغله الاقيه مليان مشاكل تجعله غير قابل للاستخدام الا لما اعمل روت و اغير روم.

الله يوفقك يا أخي

و انا شخصياً , مستخدم سابق للجالاكسي أس

و الحمد لله إني توفقت في الأكسبيريا آرك

و هذي عن قناعه شخصية كمان
lionheart01 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون lionheart01 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 30-04-2011, 12:25 AM   #80
heema12
في الانتظار

الصورة الرمزية heema12

مشاركات الشكر: 17
شكر 53 مرات في 24 مشاركات

يعني تنصحني اخي برمي الجلكسي تاب في الدولاب وشراء سوني اريكسون ارك

heema12 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر heema12 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 30-04-2011, 12:33 AM   #81
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heema12 مشاهدة المشاركة
يعني تنصحني اخي برمي الجلكسي تاب في الدولاب وشراء سوني اريكسون ارك
يا أخي الفاضل ان كنت فعلا تقصد الجلكسي تاب فلا علاقة بين الاثنين, هذا تابليت و ذاك جوال كفي.
اما ان كنت تقصد الجالاكسي اس فالطبع ليس لي الحق ان انصحك بشراء الآرك او عدم شراءه.
المهم هو اقتناعك الشخصي, لو انت مقتنع بجوالك و يلبي كافة احتياجاتك لاتغيره, التغيير لمجرد التغيير لا داعي له.
عدد 3 من الاعضاء يشكرون Halim على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 30-04-2011, 01:27 AM   #82
BJM
عضو اساسي

الصورة الرمزية BJM

مشاركات الشكر: 895
شكر 1,945 مرات في 818 مشاركات

هل نزل الريكفري للجهاز؟؟؟؟

BJM غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر BJM على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 30-04-2011, 05:37 AM   #83
كوفي و توفي
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 68
شكر 144 مرات في 94 مشاركات

السلام عليكم
اشكرك اخوي حليم على الموضوع
اخوني عندي مشكله في الماركت لا استطيع تحميل اي برنامج او العاب اذا جيت احمل يطلع start download ولا يحمل ماادري شنو المشكله
مع العلم ان امس كان ما فيه مشكله يحمل عادي بس اليوم صارت المشكله
اتمنى احد عنده حل حق المشكله...شكراً

كوفي و توفي غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر كوفي و توفي على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 30-04-2011, 11:53 AM   #84
saudomnia
عضو مشارك

الصورة الرمزية saudomnia

مشاركات الشكر: 11
شكر 42 مرات في 22 مشاركات

رجاء خاص من الاخوان
ارجو رفع مجلد الfonts من الsystem
من الاخوة اللي عاملين رووت
غيرت الخطوط وودي ارجع للاصلي

saudomnia غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر saudomnia على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 30-04-2011, 12:51 PM   #85
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BJM مشاهدة المشاركة
هل نزل الريكفري للجهاز؟؟؟؟
لم ينزل بعد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوفي و توفي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
اخوني عندي مشكله في الماركت لا استطيع تحميل اي برنامج او العاب اذا جيت احمل يطلع start download ولا يحمل ماادري شنو المشكله
العفو اخي
تأكد ان عندك مساحة كافية لتنزيل البرامج و اعمل ريستارت للجهاز

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saudomnia مشاهدة المشاركة
رجاء خاص من الاخوان
ارجو رفع مجلد الfonts من الsystem
من الاخوة اللي عاملين رووت
غيرت الخطوط وودي ارجع للاصلي
تفضل يا أخي

ARC_Fonts.zip

عدد 4 من الاعضاء يشكرون Halim على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 30-04-2011, 01:34 PM   #86
saudomnia
عضو مشارك

الصورة الرمزية saudomnia

مشاركات الشكر: 11
شكر 42 مرات في 22 مشاركات

بارك الله فيك وشكر الله لك

saudomnia غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر saudomnia على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 30-04-2011, 03:42 PM   #87
كوفي و توفي
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 68
شكر 144 مرات في 94 مشاركات

مشكور اخوي حليم على الرد
المساحه المتوفره عندي 190 ميجابات و مسحت اقلب البرامج الموجوده على الجهاز وعملت رستارت ونفس المشكله

كوفي و توفي غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-04-2011, 04:54 PM   #88
tamoor1984
عضو جديد

مشاركات الشكر: 5
شكر 84 مرات في 30 مشاركات

اقتباس:

انا طبعا احترم رئيك وكلامك منطقى جدا لكن الروت مش بيكمل 5 دقايق يعنى حضرتك ذكرت العيوب وقلت خامات رديئة لكن مذكرتش ان فية احسن شاشة فى تاريخ الموبايلات ونسيت تقول انة من اسرع بروسيسور نزل حتى الان لكن يمكن التيجرا افضل بس طبعا التيجرا جديد ومينفعش نقارن قديم بجدبد
نسيت تقول انة بينزل فية ميمورى مش موجودة فى اى جهاز htc او sony نسيت تقول انة هاردوير رهييب بسعر قليل
معلش لما نحط كل الكلام دة فى كفة واننا نعمل روت فى 5 دقايق فى الكفة التانية
اعتقد انى هختار انى اتعب 5 دقايق وهعمل روت ومش هنزل روم زى ما انت بتقول لانة اصلا مش محتاج روم هو محتاج روت بس
الجلاكسى اس فية مشكلة بسيطة جدا فى السوفت ورير عاملة مشاكل كتيرة فى الاستخدام وتخيل ان المشكلة دى حلها بيخلص فى 5 دقايق بس
ومع احترامى ليك ولرئيك انا مسكت htc desire hd جهاز شاشتة حقيرة جدا بالنسبة للجلاكسى
بالنسبة لخامة التصنيع هو فعلا بلاستيك بس انا كانت معاية سامسونج اومنيا وبلاستيك ووقع منى قول مثلا 20 مرة ومحصلش فية خدش ولما الشركة تنزلك موبايل سعرة حلوة وتققل من جودتة دة مش عيب لانها كانت ممكن تعملة بجودة اعلى بس ساعتها المفروض يكون ضعف تمن htc لانة حرام يكون احسن فى بروسيسور ورام وشاشة وارخص او بنفس السعر وكمان الناس زعلانة عشان بلاستيك
يعنى نسيتوا كلة اللميزات دى وبتقوقوا بلاستيك مع ان البلاستيك مستحيل يحصلة حاجة
معلش انا اصلا تخصص محاسبة تكاليف وفاهم يعنى اية جودة انتاج وسعر ولما بفكر فى الحاجة لازم افكر فيها من جميع الجهات
قبل ما هنهى معاك الكلام هقولك حاجة واحدة
الجلاكسى يكسب الديزاير اتش دى فى شاشة وميمورىوبروسيسور وارخص منة ب 1000 هل دة مش تنافس من الناحية الاقتصادية السامسونج افضل ولازم اى حد يقول افضل لو بيفكر بنظرية افضل امكانيات مع احس سعر
السامسونج فية عيوب معاك حق بس الاتش تى سى فية برضة عيوب والسونى اريكسون القديم كان كلة عيوب
شكرا ليك
tamoor1984 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 30-04-2011, 08:41 PM   #89
osmane
عضو نشط

الصورة الرمزية osmane

مشاركات الشكر: 483
شكر 677 مرات في 229 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamoor1984 مشاهدة المشاركة
انا طبعا احترم رئيك وكلامك منطقى جدا لكن الروت مش بيكمل 5 دقايق يعنى حضرتك ذكرت العيوب وقلت خامات رديئة لكن مذكرتش ان فية احسن شاشة فى تاريخ الموبايلات ونسيت تقول انة من اسرع بروسيسور نزل حتى الان لكن يمكن التيجرا افضل بس طبعا التيجرا جديد ومينفعش نقارن قديم بجدبد
نسيت تقول انة بينزل فية ميمورى مش موجودة فى اى جهاز htc او sony نسيت تقول انة هاردوير رهييب بسعر قليل
معلش لما نحط كل الكلام دة فى كفة واننا نعمل روت فى 5 دقايق فى الكفة التانية
اعتقد انى هختار انى اتعب 5 دقايق وهعمل روت ومش هنزل روم زى ما انت بتقول لانة اصلا مش محتاج روم هو محتاج روت بس
الجلاكسى اس فية مشكلة بسيطة جدا فى السوفت ورير عاملة مشاكل كتيرة فى الاستخدام وتخيل ان المشكلة دى حلها بيخلص فى 5 دقايق بس
ومع احترامى ليك ولرئيك انا مسكت htc desire hd جهاز شاشتة حقيرة جدا بالنسبة للجلاكسى
بالنسبة لخامة التصنيع هو فعلا بلاستيك بس انا كانت معاية سامسونج اومنيا وبلاستيك ووقع منى قول مثلا 20 مرة ومحصلش فية خدش ولما الشركة تنزلك موبايل سعرة حلوة وتققل من جودتة دة مش عيب لانها كانت ممكن تعملة بجودة اعلى بس ساعتها المفروض يكون ضعف تمن htc لانة حرام يكون احسن فى بروسيسور ورام وشاشة وارخص او بنفس السعر وكمان الناس زعلانة عشان بلاستيك
يعنى نسيتوا كلة اللميزات دى وبتقوقوا بلاستيك مع ان البلاستيك مستحيل يحصلة حاجة
معلش انا اصلا تخصص محاسبة تكاليف وفاهم يعنى اية جودة انتاج وسعر ولما بفكر فى الحاجة لازم افكر فيها من جميع الجهات
قبل ما هنهى معاك الكلام هقولك حاجة واحدة
الجلاكسى يكسب الديزاير اتش دى فى شاشة وميمورىوبروسيسور وارخص منة ب 1000 هل دة مش تنافس من الناحية الاقتصادية السامسونج افضل ولازم اى حد يقول افضل لو بيفكر بنظرية افضل امكانيات مع احس سعر
السامسونج فية عيوب معاك حق بس الاتش تى سى فية برضة عيوب والسونى اريكسون القديم كان كلة عيوب
شكرا ليك
عذرا اخي الكريم هذا الموضوع غير مخصص للنقاشات والاخ حليم جالس يبذل كل جهده لمساعدة اخوانه في حل المشاكل الموجودة في جهاز الارك وهذه النقاشات بتخلي الصفحة ذات طابع حاد وهو مالا يريده الاخ حليم وتقبل مروري اخي الكريم بارك الله فيك
osmane غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 5 من الاعضاء يشكرون osmane على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 01-05-2011, 03:05 AM   #90
tamoor1984
عضو جديد

مشاركات الشكر: 5
شكر 84 مرات في 30 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osmane مشاهدة المشاركة
عذرا اخي الكريم هذا الموضوع غير مخصص للنقاشات والاخ حليم جالس يبذل كل جهده لمساعدة اخوانه في حل المشاكل الموجودة في جهاز الارك وهذه النقاشات بتخلي الصفحة ذات طابع حاد وهو مالا يريده الاخ حليم وتقبل مروري اخي الكريم بارك الله فيك
اسف اخوية العزيز
tamoor1984 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 4 من الاعضاء يشكرون tamoor1984 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 01-05-2011, 11:40 AM   #91
king
عضو نشط

الصورة الرمزية king

مشاركات الشكر: 762
شكر 253 مرات في 151 مشاركات

اخي حليم
هل يمكنني نقل البرامج إلى الذاكره الخارجيه بدون الروت وكيف ؟
ولعبة الأنجري بيرد لا تتحمل معي هل بسبب كبر حجمها ؟
وياريت لو تنثحنا بأهم البرامج الأساسية المتوافقة مع الجهاز مثل ( الصلاه - القران - التاسك مانجير - افضل لونشر .... )
وشكرا جزيلا على الجهد الجبار

king غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 01-05-2011, 01:17 PM   #92
osmane
عضو نشط

الصورة الرمزية osmane

[QUOTE=king;2422065]اخي حليم
هل يمكنني نقل البرامج إلى الذاكره الخارجيه بدون الروت وكيف ؟
ولعبة الأنجري بيرد لا تتحمل معي هل بسبب كبر حجمها ؟
وياريت لو تنثحنا بأهم البرامج الأساسية المتوافقة مع الجهاز مثل ( الصلاه - القران - التاسك مانجير - افضل لونشر .... )
وشكرا جزيلا على الجهد الجبار[/QUO

بالنسبة لنقل البرامج بدون روت لايمكن نقل كل البرامج بدون الروت يمكنك نقل برامج معينة فقط اما مع الروت يمكنك نقل معظم البرامج وبالنسبة للعبة انا محمل الثلاث نسخ ومافي مشاكل والحجم ماله علاقة اعد المحاولة وانشاء الله يمشي الحال اما عن افضل البرامج
- الصلاة prayer time pro تحصله في الماركت فيه القبلة وتقدر تحطة على widget وتقدر تخصص الاذان الي تريده بس المشكله مافي عربي

- القران في برامج كثيرة من افضلها في موضوع احد الاخوة في المنتدى
الآن حمل أو حدث مصحف التجويد برواية حفص مع التفسير وكلمات القرآن - الكمبيوتر الكفي
التاسك منجر صعب انك تعرف ان هذه البرامج مفيده للجهاز ولذلك من الصعب ترشيح برنامج معين

اللونشر الاصلي ممتاز وفي واحد اخر في الماركت ايضا ممتاز موجود ايضا في موضوع لاحد الاخوة في المنتدى
برنامج عمل مجلدات (مثل الآيفون) GO Launcher - الكمبيوتر الكفي.

والله الموفق

عدد 3 من الاعضاء يشكرون osmane على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 01-05-2011, 01:43 PM   #93
king
عضو نشط

الصورة الرمزية king

مشاركات الشكر: 762
شكر 253 مرات في 151 مشاركات

مشكور أخي عثمان

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:43 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:23 PM ---------

وهل من الممكن في اللونشر الأصلي للجهاز تعديل الفولدر الخاص بمستعرض الصور لأنه يعرض كل الصور التي في الجهاز وانا لا ارغب بذلك وارغب فقط في استعراض فولدر محدد وشكرا

king غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 01-05-2011, 07:01 PM   #94
osmane
عضو نشط

الصورة الرمزية osmane

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king مشاهدة المشاركة
مشكور أخي عثمان

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:43 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:23 PM ---------

وهل من الممكن في اللونشر الأصلي للجهاز تعديل الفولدر الخاص بمستعرض الصور لأنه يعرض كل الصور التي في الجهاز وانا لا ارغب بذلك وارغب فقط في استعراض فولدر محدد وشكرا
لاعلاقة بين اللونشر وبرنامج عرض الصور اخي فذا برنامج ياتي مع النظام بغض النظر عن اللونشر بامكانك استعراض الصور حسب الفولدر باستعمال file explorer
العضو التالي يشكر osmane على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 03-05-2011, 03:37 AM   #95
kk.hh.ss
عضو نشط

الصورة الرمزية kk.hh.ss

مشاركات الشكر: 191
شكر 201 مرات في 88 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

السلام عليكم الاخ حليم والاخوه جميعا وبارك الله في جهودكم
إخواني واجهتني مشكله ان الجهاز بعد كا حملت أحد البرامج أعاد التشغيل ولكن قفل فتح الشاشه لا يعمل ووجدت
مكتوب بالأعلى نو سيرفس ولا تستجيب الشاشه للمس نهائيا قمت بتجربة فك الشريحه والذاكره بدون فائده قمت
بالاتصال على الجهاز يعطي جرس ويجاوب عادي وعند إقفال الخط يرجع الوضع كما هو عليه عدم فتح قفل الشاشه والآن اريد طريقه لعمل فورمات والجهاز مقفل هل من طريقه بارك الله فيكم

kk.hh.ss غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر kk.hh.ss على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 03-05-2011, 10:10 AM   #96
ALKA'ABI
عضو نشط

مشاركات الشكر: 135
شكر 282 مرات في 85 مشاركات

يا جماعة الخير
بعد استخدام الجهاز لفتره
اعتقد انه يقطع المكالمه بعد فتره وجيزه ، واحيانا ما تسمع الطرف الاخر
هل هذا الكلام صحيح ، ام ان المشكله عندي فقط ، شو رايكم ؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:58 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:55 AM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kk.hh.ss مشاهدة المشاركة
إخواني واجهتني مشكله ان الجهاز بعد كا حملت أحد البرامج أعاد التشغيل ولكن قفل فتح الشاشه لا يعمل ووجدت
مكتوب بالأعلى نو سيرفس ولا تستجيب الشاشه للمس نهائيا قمت بتجربة فك الشريحه والذاكره بدون فائده قمت
بالاتصال على الجهاز يعطي جرس ويجاوب عادي وعند إقفال الخط يرجع الوضع كما هو عليه عدم فتح قفل الشاشه والآن اريد طريقه لعمل فورمات والجهاز مقفل هل من طريقه بارك الله فيكم

if your phone is frozen:

Turn the power off. If your Sony Ericsson Xperia Arc is frozen, pull the battery out and reinsert it
Hold the Left and right buttons located beneath the display
Press and release the Power button
Follow the on-screen instructions to hard reset your phone

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:10 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:58 AM ---------

وهنا شرح تفصيلي ايضا
Sony Ericsson XPERIA ARC hard reset
ALKA'ABI غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون ALKA'ABI على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 03-05-2011, 06:04 PM   #97
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kk.hh.ss مشاهدة المشاركة
اجابك الاخ الفاضل ALKA'ABI.
هل حللت المشكلة ام تريد الترجمة بالعربية.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ALKA'ABI مشاهدة المشاركة
يا جماعة الخير
بعد استخدام الجهاز لفتره
اعتقد انه يقطع المكالمه بعد فتره وجيزه ، واحيانا ما تسمع الطرف الاخر
هل هذا الكلام صحيح ، ام ان المشكله عندي فقط ، شو رايكم ؟
لم تواجهني هذه المشكلة من قبل
عادة معظم المشاكل تظهر عند تحميل برنامج غير متوافق مع اندرويد 2.3.2
تأكد من توافقية البرامج قبل تحميلها.
ارجو المشاركة اذا وجدت الحل
قديم 03-05-2011, 07:36 PM   #98
kk.hh.ss
عضو نشط

الصورة الرمزية kk.hh.ss

مشاركات الشكر: 191
شكر 201 مرات في 88 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

الشكر لكم إخواني جاري التجربه

kk.hh.ss غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر kk.hh.ss على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 03-05-2011, 09:47 PM   #99
ALKA'ABI
عضو نشط

مشاركات الشكر: 135
شكر 282 مرات في 85 مشاركات

اقتباس:

لم تواجهني هذه المشكلة من قبل
عادة معظم المشاكل تظهر عند تحميل برنامج غير متوافق مع اندرويد 2.3.2
تأكد من توافقية البرامج قبل تحميلها.

ارجو المشاركة اذا وجدت الحل
لربما اخي الحالم ، كما تعلم لا نتأكد من البرنامج اذا كان متوافق مع اصدار النظام بالعادة ، حمل والسلام

ممكن بعد فترة اعمل هارد ريست وان شاء الله نفيدكم بالنتائج

اعجبني نقاشك شكرا لك
ALKA'ABI غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر ALKA'ABI على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 03-05-2011, 10:56 PM   #100
موج عالي
عضو نشط

مشاركات الشكر: 28
شكر 298 مرات في 148 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوفي و توفي مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

غير اللغه اخي العزيز
موج عالي غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
مفتوح, موبايلي, اللغة العربية, الاسماء, الانترنت, الاندرويد, الوايرلس, ابل, اريكسون, اندرويد, اكسبيريا, بطارية, gingerbread, google, حساب, led, شرح, سوني, sony, عربي, xperia, ويندوز