موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى Google Android للبرامج
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 18-03-2014, 10:06 PM   #1
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 160
شكر 49 مرات في 33 مشاركات
مستخدمي اندرويد خصوصية صفحتك على فيسبوك منتهكه 100%

امس كنت بعمل حساب جديد على الفيس بوك طبعا من خلال الجوال والجوال فيه شريحه انا مسجل عليها ارقام ناس اعرفها لكن هما ميعرفوش رقم الشريحة

المهم لما عملت الحساب ووصلت عند كلمة استيراد اصدقاء من جهات الاتصال في الهاتف وافقت على طول مع اني مكنتش بحب الطريقة دي اطلاقا والمفاجأة ان كل جهات الاتصال عندي ظهرت لي صفحاتهم هتقولوا لي ازاي عرفت انها صفحتهم هقولكم من شكل الصورة الرمزية لكل حساب !!

المهم كده من السهل جدا اي شخص يكون مسجل رقمك وداخل الفيسبوك يعرف صفحتك ويعرف انت بتكتب ايه او مشارك ايه وده خطر طبعا لانه كمان ممكن يضيفك ويفضل متابع منشوراتك وانا الحمد لله صفحتي عادية جدا لكن اكره انتهاك الخصوصية جدا.

ولو انا كلامي مش سليم حد يصحح لي

انا عملت اضافة لجهة اتصال واحده بس والفيس اخبرني انه سيتم ارسال 3 رسائل قصيرة

المشكلة يا جماعة انه جاب الصفحات المرتبطة كمان بصفحات جهات الاتصال عندي

مثلا في شخص اعرفه وضايف رقمه في جهات الاتصال في الجوال لقيت الفيسبوك جاب صفحته وصفحات اولاده وعرفتهم طبعا من صورهم !!!

على فكرة نظام التشغيل اندرويد على الموبايل بتاعي

ايه الحل للمشكلة دي؟؟؟؟؟؟؟

ملاحظة انا طرحت المشاركة في منتدى زيزوم للأمن والحماية وهو منتدى رائد في هذا المجال ويتضح من كلام الناس هناك ان نظام ابل اكثر امانا من نظام جوجل اندرويد وانا بعلن ندمي على شراء تابلت سامسونج 10.2 (هاتف وتابلت في نفس الوقت) باختصار اندرويد لا امان له
رابط المشاركة واللي عنده حل للمشكلة دي ياريت يوضح لنا
ط®طµظˆطµظٹط© طµظپط­طھظƒ ط¹ظ„ظ‰ ظپظٹط³ط¨ظˆظƒ ظ…ظ†طھظ‡ظƒظ‡ 100% | ط²ظٹط²ظˆظˆظ… ظ„ظ„ط£ظ…ظ† ظˆط§ظ„ط­ظ…ط§ظٹط©

محمد فايد22 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق

اخر 5 مواضيع للعضو محمد فايد22
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
رومات cyanogenmod ام رومات سامسونج التي تأتي مع... منتدى ترقيات الأجهزة اللوحية Google Android rowihel2010 5 2917 25-03-2014 06:45 AM
نقاش حول الخصوصية في نظام اندرويد وصلاحيات بعض... منتدى Google Android للبرامج eyadk 25 8603 23-03-2014 05:24 AM
مستخدمي اندرويد خصوصية صفحتك على فيسبوك منتهكه... منتدى Google Android للبرامج محمد فايد22 13 6641 18-03-2014 10:06 PM
sent from samsung مثل الاي فون منتدى Google Android للبرامج محمد فايد22 3 1543 23-02-2014 02:21 AM
هل تطبيقات كسر سرعة المعالج تضر الجهاز؟ قسم ترقيات الأجهزة الأخرى بنظام Google Android محمد فايد22 3 1574 20-02-2014 02:03 AM

اعلان

قديم 18-03-2014, 10:10 PM   #2
angelonline
عضو فعال

مشاركات الشكر: 827
شكر 632 مرات في 461 مشاركات

اولا حضرتك غلطان لانك دخلت رقم حسابك وسمحتله يدخل علي جهات الاتصال عندك
انا برفض وبكمل بقيت الخطوات عادي بدون ما اربط جوالي علي الفيس دي حاجة
الحاجة التانية ان جهات الاتصال اللي جابلك صفحاتهم دول هم ضيفين رقمهم علي الفيس وبما ان رقمهم عندك فطبيعي يظهرولك اما مثلا لو انت ضايف حد والحد ده مش رابط رقمه علي الفيس مش هيظهرلك الصفحة بتاعته اساسا

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

angelonline غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون angelonline على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة
قديم 18-03-2014, 11:07 PM   #3
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة angelonline مشاهدة المشاركة
اولا حضرتك غلطان لانك دخلت رقم حسابك وسمحتله يدخل علي جهات الاتصال عندك
انا برفض وبكمل بقيت الخطوات عادي بدون ما اربط جوالي علي الفيس دي حاجة
الحاجة التانية ان جهات الاتصال اللي جابلك صفحاتهم دول هم ضيفين رقمهم علي الفيس وبما ان رقمهم عندك فطبيعي يظهرولك اما مثلا لو انت ضايف حد والحد ده مش رابط رقمه علي الفيس مش هيظهرلك الصفحة بتاعته اساسا

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
اخي الكريم اشكرك على ردك لأن فيه بعض التوضيح واتمنى من ربنا اكون انا غلطان لكن انا جربت وعاوزكم تتأكدوا بنفسكم لأن الاختيار ده جاب لي اصدقاء اصدقائي او اقاربهم بصفحاتهم وصورهم مع ان رقمهم مش عندي اصلا معنديش غير رقم شخص واحد وعن طريق الرقم جاب بقيت العائلة بالصور والصفحة جربوا تاني ثانيا انا مش حاطط رقمي على الفيس بوك وجاب لي حسابي ممكن تفسير للغز ده؟؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:37 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:36 PM ---------

وده مقال يأكد كلامي ط¨ط±ظ†ط§ظ…ط¬ ط§ظ„ظپظٹط³ ط¨ظˆظƒ ظٹطھط¬ط³ط³ ط¹ظ„ظ‰ ط±ط³ط§ط¦ظ„ظƒ ط§ظ„ظ†طµظٹط© ظپظٹ طھطط¯ظٹط«ظ‡ ط§ظ„ط£ط®ظٹط± | ط¹ط§ظ„ظ… ط§ظ„ط±ظˆظ…ط§ظ†ط³ظٹ ©

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:49 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:37 PM ---------

الناس كلها محتاره وخايفه انا عارف لان الخصوصية شيء مهم لذلك وجب التنبيه واللي عنده حل يبلغنا واللي عاوز يجرب يتفضل وهيشوف بنفسه ويارب اكون انا غلطان لاني كده هبيع التابلت وأودع الأندرويد للأبد (ابل) لا تسمح بهذه المهازل ابدا وانا لست متحيز لأي شركة لأني معايا الايفون والسامسونج

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:07 AM 19-03-2014 ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:49 PM 18-03-2014 ---------

يرفع للأهمية وحاولوا تحملوا البرنامج من البلاي ستور وشوفوا صلاحايته كده !!
عدد 2 من الاعضاء يشكرون محمد فايد22 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 18-03-2014, 11:49 PM   #4
محمد فايد22
عضو مشارك

كلامي طلع مظبوط يا جماعة؟؟؟؟؟ نغير على نظام ابل افضل؟

قديم 19-03-2014, 03:50 PM   #5
هشام فون
عضو نشط

الصورة الرمزية هشام فون

مشاركات الشكر: 340
شكر 177 مرات في 133 مشاركات

اولا ياحبيبي انت غلطان ... لماذا ؟ الجواب الفيس بوك عند تسجيل الدخول يقول لك هل تريد مزامنة الاسماء ... لهذا السبب سوف ترى كل اصدقائي امام عينك لان ارقامهم محفوظة في جوالك ياعمري وهذه تعبتر ميزة من اجل عدم البحث عن اصدقائك وضياع الوقت في البحث 2 اذا كان البرنامج يتجسس على الرسائل فيوجد برامج حماية تمكنك من منع التجسس وكذلك قفل الرسائل برقم سري 3 اذا كان نظام ابل يوفر لك الحماية فلاتنسى ان نظام الابل يمكنه ان يتجسس على المكالمات ايضا وليس الرسائل فقط .
تحياتي لك

هشام فون غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون هشام فون على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 19-03-2014, 05:45 PM   #6
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rianyx مشاهدة المشاركة
مشكور اخي محمد على المعلومه وصحيحه100% لكن سوال يااخي محمد هل عندك معلومه ان الوضع طبيعي واللي يقولك ان ابل مافيها الكلام ماعنده سالفه انا شفت خبرك البارحه اي قبل 8ساعات وجالس اجرب الايفون حق واحد من اصحابي ونفس الكلام ويوم سالته قالي هذا هو الفيس بوك طبيعي الوضع ومثل ماقال صاحبي اللي قبلي انك معطيهم صلاحيه بضم جهات الاتصال يعني لا انتهاك خصوصيات ولا شي فقط انت اعطيت الموافقه وانت بنفس الوقت تقدر تحجب كل شي من الاعدادات والمشكله ليست فقط في الفيس بوك حتى في تويتر يعني المشكله من عندك وليست من الفيس بوك تحياتي لك وتاكد ان اي جهاز فيه ارقام سوا كان ايفون او جلكسي او ويندوز راح يطلب منك الموافقه وارجع اقولك تحياتي لك اخي محمد وجزاك الله كل خير على تنبيهك وارجو من اي شخص الانتباه واخذ الحذر من الفيس بوك وتويتر والتانقو و wechat و line والتالجرام وفوقل بلاس لان كل هذي البرامج بعضها يطلب منك وبعضها ينتهك خصوصياتك بدون موافقتك وشكرا
اهلا وسهلا بك اخي خليني اعلق على كلامك نقطة نقطة

بخصوص صلاحيات الفيسبوك فهي تختلف عن صلاحيات البرنامج نفسه في ابل ووصلت صلاحيات البرنامج لحد التقاط صور شخصية ده ظهر لي اثناء تثبيته من البلاي ستور وصلاحيات موسعه جدا.

يعني جوجل تجبرنا كمستخدمين اندرويد عشان نستخدم الفيسبوك يا توافق على صلاحيات التجسس بتاعتنا يا اما متنزلش البرنامج.

بعد محاولات مضنيه امس والمحاولة الى توصل الى حل هو عدم وضع رقم جوالك في الفيسبوك او تويتر لو وضعته هيجيب صفحتك وصفحات اصدقائك وأصدقاء اصدقائك كمان

وكلامك مظبوط احذروا الفيس وجوجل بلس بالذات وقبل تنزيل اي برنامج اقرأ الصلاحيات كويس مش تثبت البرنامج بسرعة !! المشكلة بقى ان البرنامج بيحدث نفسه تلقائي دي ميزه ممكن تشغلها تلقائي او توقفها وفي الحاله دي مش هتعرف ايه الصلاحيات الجديدة اللي اخدها التطبيق

حاولوا ان تعترضوا في تقييم البرنامج على صلاحياته مش كون اننا عرب نبقى مغفلين وضحوا لمبرمجي الفيسبوك ان الصلاحيات تجاوزت الحدود وقيم البرنامج بنقطة واحده.

الحل الوحيد كما ذكرت هو عدم وضع رقم جوالك في الفيس بوك واخفاء ايميلك من البحث عنه في الاعدادات الخاصة بك بفيسبوك وادخل على قسم التطبيقات في البرنامج لو لقيت برامج حاول من صلاحيتها النشر نيابة عنك احذفها لان بمرور الوقت بتاخد صلاحيات كبيرة وانت متعرفش ممكن تعمل لايكات لصفحات انت مخترتهاش والعديد.

وشكرا جزيلا لكل من تفاعل معي في الموضوع للوصول لحل

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:35 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:26 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام فون مشاهدة المشاركة
اولا ياحبيبي انت غلطان ... لماذا ؟ الجواب الفيس بوك عند تسجيل الدخول يقول لك هل تريد مزامنة الاسماء ... لهذا السبب سوف ترى كل اصدقائي امام عينك لان ارقامهم محفوظة في جوالك ياعمري وهذه تعبتر ميزة من اجل عدم البحث عن اصدقائك وضياع الوقت في البحث 2 اذا كان البرنامج يتجسس على الرسائل فيوجد برامج حماية تمكنك من منع التجسس وكذلك قفل الرسائل برقم سري 3 اذا كان نظام ابل يوفر لك الحماية فلاتنسى ان نظام الابل يمكنه ان يتجسس على المكالمات ايضا وليس الرسائل فقط .
تحياتي لك
ارد على حضرتك نقطة نقطة وجهازي سامسونج تاب2 10.2 جوال وتابلت في نفس الوقت وصراحة لم يسألني عن المزامنة اطلاقا . وكررت المحاولة اكثر من مره لم يسألني عن مزامنة جهات الاتصال اثناء تثبيت البرنامج لو عند حضرتك حل ياريت توضحه لي.

2 ردك الثاني منطقي لكن في جهاز زي جهازي لا تظهر لي اي اسألة عن المزامنه فما ذنبي انا ؟

3 اكون شاكر لك جدا لو اعطيتني برامج الحماية التي تمنع التجسس في الاندرويد وقفل الرسائل

4 صراحة جربت ابل وجربت اندرويد فرق شاسع في الحماية وابل ممكن تتجسس بس هتجسس على مين واحد غلبان زي حالاتي ؟؟؟ طبعا لا هتتجسس على الحكومات زي المانيا على ما اتذكر حذرت استخدام الايفون بين الشخصيات الرفيعة المستوى بل اعتقد حظرته من دخول الدولة بالكامل وممكن اكون انا مخطىء فصححوا لي

انا عند تثبيت الفيسبوك في ابل مش بيظهر لي ان من صلاحياته ادارة جهات الاتصال نيابة عني التقاط صور شخصية دون اذني ! لذلك يوجد برنامج في المتجر مجاني صمم خصيصا لقفل الكاميرا من التطبيقات دي النسخة المجانية منه محدودة الامكانيات واسمه camera block free

واكرر انا لست متحيز لأي نظام بالعكس انا حبيت انتقل من ابل الى اندرويد لكن اندرويد خيب ظني في الحماية والأمان دي وجهة نظر شخصية.

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:42 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:35 PM ---------

باختصار لو وضعت رقم موبايلك في الفيسبوك اي شخص يقدر يوصل لصفحتك عن طريقة ميزة البحث بالرقم ولو محطتش الرقم انت تقريبا في امان لكن مش في امان من الفيسبوك نفسه.

انا امبارح من خلال ارقام بعض الناس التي لا تهمني قدرت اوصل لصفحاتهم مع اني مكنتش اعرف ان عندهم اصلا صفحات فيسبوك (وربنا يستر علىى عبيده) لذلك وجب التنبيه والتعميم احذفوا ارقام موبايلاتكم من الفيسبوك واخفوا ايميلاتكم كمان من الاعدادات

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:45 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:42 PM ---------

اضافة بسيطة انا عمري ما سمعت ان في نظام ابل حد ممكن يتجسس على محادثاتك في واتس اب وانك محتاج فايرول على جهازك بالعكس لقيت في اندرويد ان ممكن حد يتجسس على محادثتك على الواتس اب وان الاندرويد في برامج حماية الله اعلم بقى ان كانت فعاله او لا ! لكن نظام ابل مفيهوش الكلام ده نهائي . مفهوم الفايرول والفايروسات في ابل منعدم تماما والأن ادركت قيمة الايفون بجد
قديم 19-03-2014, 06:30 PM   #7
محمد فايد22
عضو مشارك

اشتري جهاز بدون انترنت؟! نرجع للنوكيا ابو كشاف يا اخي الكريم انا بتكلم بالمنطق الجيلبريك ده لكسر حماية شبكة الهاتف وتشغيله على اي شريحة وتنزيل السيديا او لتنزيل البرامج المكركة مش اكتر ولا اقل هذا في نظام ابل اما نظام جوجل الاندرويد الحماية فيه رديئة .

هدفي من طرح الموضوع هو النقاش وان تعم الفائدة على الجميع لا اكثر ولا اقل

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 07:30 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 07:24 PM ---------

واكرر اتحدى اي شخص على نظام ابل انه يقدر يتجسس على رسايلك على الواتس اب

نظام ابل لا يحتاج فايرول اطلاقا اندرويد يحتاج وفي برنامج ممكن يحميكم اسمه wifi protector

نظام ابل لا يحتاج مضاد فيروسات

اي برنامج في متجر ابل لو شكوا انه بيتجاوز الصلاحيات او فيه شيء ضار بالمستخدم يتم طرد المبرمج وحذف البرنامج من المتجر الى الأبد

في ابل مفيش برنامج يطرح للتحميل الا بعد اختباره من خبراء الحماية في الشركة .

قديم 19-03-2014, 06:41 PM   #8
samad76
عضو متفاعل

الصورة الرمزية samad76

مشاركات الشكر: 34
شكر 499 مرات في 237 مشاركات

المشكل في الفايس بوك لا في الأندرويد.....

samad76 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون samad76 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 19-03-2014, 07:15 PM   #9
SKY.GO11
عضو فعال

الصورة الرمزية SKY.GO11

مشاركات الشكر: 1,948
شكر 1,328 مرات في 514 مشاركات

انت جاي اصلا تجادل بس وجاي توضح انه أبل أفضل من أندرويد (متعصب أبل يعني) ..وهذا واضح من ردودك ..والشباب وضحوا وما قصروا
لاكن انت لا زلت تصر على ابل وابل .. !!

ثانية أخي/ الفيس بوك وضع اصلا للتواصل الاصدقاء والعائلة مع بعض .. مو لاضافة الغرباء وناس ما نعرفهم ( وللاسف هذا احنا اللي نسويه .. ) احنا غيرنا أهمية واستخدام الفيس بوك في التواصل مع العائلة والاصداقاء الى شي آخر تماما

SKY.GO11 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون SKY.GO11 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 19-03-2014, 07:31 PM   #10
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SKY.GO11 مشاهدة المشاركة
انت جاي اصلا تجادل بس وجاي توضح انه أبل أفضل من أندرويد (متعصب أبل يعني) ..وهذا واضح من ردودك ..والشباب وضحوا وما قصروا
لاكن انت لا زلت تصر على ابل وابل .. !!

ثانية أخي/ الفيس بوك وضع اصلا للتواصل الاصدقاء والعائلة مع بعض .. مو لاضافة الغرباء وناس ما نعرفهم ( وللاسف هذا احنا اللي نسويه .. ) احنا غيرنا أهمية واستخدام الفيس بوك في التواصل مع العائلة والاصداقاء الى شي آخر تماما
الاخ الفاضل اقسم بالله العظيم وانا غير مجبر على القسم اصلا اني غير متعصب ابدا ابدا ابدا لأي شركة او اي نظام لكني قارنت بين النظامين بمنتهى الحيادية والأعضاء يحكموا بنفسهم على كلامي. واصلا انا معايا الجهازين ولو كنت متعصب كنت اشتريت ايباد افضل من التابلت اللي معي ففرق السعر مش كبير

النقطة الثانية اتفق معك فيها تماما والبعض لم يكن يعرفها بل ان الغالبية العظمى لا تعرف ذلك .

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:31 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:23 PM ---------

وللمرة الاخيرة انا طرحت العيوب في الاندرويد وذكرت المميزات في ابل ومحدش يقدر يقول اني بكذب في كلامي اي نعم ابل متزمته شويه من حيث البولوتوث الذي لم يعد له اهمية وبعض الأشياء البسيطة لكنها تتفوق على الاندرويد واحيلك الى هذا الرابط فيه معلومات موثقة بالصور
طظˆظ„ ط§ظ„ط¹ط§ظ„ظ…: طھظ‚ط±ظٹط± ط£ظ…ظ†ظٹ : طھط·ط¨ظٹظ‚ط§طھ ط£ظ†ط¯ط±ظˆظٹط¯ ظˆط§ظ†طھظ‡ط§ظƒ ط§ظ„ط®طµظˆطµظٹط©

اكتب في جوجل اندرويد وانتهاك الخصوصية ثم اعمل بحث
كرر المحاولة واكتب نفس العبارة لكن اذكر ابل ( ابل وانتهاك الخصوصية )

ستجد هذا الرابط من موقع العربية نت وعنوانه (آبل تطور برامج الـ"آي فون" لتفادي انتهاك الخصوصية)
http://www.alarabiya.net/articles/20...06/148035.html

تحدثت انا بالأدلة ولله الحمد وفي انتظار ردود منطقية بدون اي تعصب
قديم 19-03-2014, 08:19 PM   #11
tahagamal
عضو نشط

مشاركات الشكر: 3
شكر 92 مرات في 77 مشاركات

عادي كنت لغيت المزامنه

Sent from my HUAWEI MT1-U06 using Tapatalk

tahagamal غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر tahagamal على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 19-03-2014, 10:00 PM   #12
محمد فايد22
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tahagamal مشاهدة المشاركة
عادي كنت لغيت المزامنه

Sent from my HUAWEI MT1-U06 using Tapatalk
اخي احنا مش بنتكلم في مزامنه فقط احنا الموضوع اخدنا كمان للمقارنة بين النظامين لحد الأن نظام ابل يتفوق في الحماية والتطبيقات.
رد

العبارات الاستدلاليه
أندرويد, مضاد فيروسات, المكالمات, الايفون, الاسماء, الاندرويد, الفيس بوك, ابل, ايباد, اسألة, اندرويد, تاب, برامج, حماية, حساب, سامسونج, ستور, شراء, شريحة, فيسبوك, ويندوز