موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > المنتديات الاعلامية > منتدى الأخبار
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد
اذا حاز الموضوع على اعجابك امل عمل اعادة تغريد من هنا

قديم 20-09-2012, 12:42 PM   #1
عضو فعال

الصورة الرمزية wassimemam

مشاركات الشكر: 221
شكر 670 مرات في 248 مشاركات
لحظة من فضلك Appstore يكتسح Market الأندرويد

خاص بموقع الكمبيوتر الكفى : لاحظت فى الفترة الاخيرة نقض قوى على الأيفون 5 و شركة أبل بشكل رهيب و التفاخر بجهاز سامسونج و الهارد وير ووجدت فعلا أحد اصدقائى فى احد المواقع يقول رأيه فى النظامين وليس فى الهارد وير و شعرت و كأنه بتكلم على لسانى عندما كنت املك جهاز ال S2 و كان له هذا الكلام الرائع و الحقيقى 100 % :

VS

انا مستخدم اندرويد لاكثر من سنة دلوقتى وطبعا معايا الايباد , الاندوريد انا جربت 8 اجهزة فى السنة واخرهم ال ONE X وال S3 , مشكلة الاندرويد الازلية كانت وما زالت هى التطبيقات ،، انا بالنسبة لى اهم حاجة فى الجهاز هو السرعة والشاشة الكويسة والكاميرا والبطارية و التطبيقات طبعا السرعة والشاشة والكاميرا موجودة فى اى جهاز اندرويد وبرضه فى الايفون

تبقى المشكلة فين البطارية السيئة فى اى جهاز اندرويد باستثناء ال One x وال S3 وهى برضه مش القوية بالدرجة الكبيرة فهى تكفى الاستخدام المتوسط

نيجى للستور والتطبيقات ،، مفيش اى وجه مقارنة من اى نوع بين الستور بتاع app store وال google play , طبعا واحد هيقولى الاتنين فيهم كام تطبيق وفيهم التطبيقات الاساسية والالعاب وكل حاجة , طيب خلينا نقارن حاجة حاجة

1- عدد التطبيقات فى الاندرويد كبير ولكنه خادع لوجود عدد كبير من تطبيقات ال SYSTEM + الثيمات + التطبيقات السيئة والمخادعة والمفيرسة

2- التطبيقات الاساسية ،، تمام موجودة فى ال IOS وال ANDROID وبرضه ال Black berry ,والويندوز موبايل وحتى النوكيا زى ال facebook , Twitter , drop box , what's app, viber خلاص يبقى التطبيقات الاساسية متساوية مفيش مشكلة

3- التطبيقات بقى المميزة او الخدمية المميزة ،، ودى اغلبية فى App store شوية منهم اتنقلوا مؤخرا وشوية لسه فى App store

زى مثلا Tweetbot اللى لسه متنقلش وهو افضل تطبيق twitter وكمان مثلا Sparrow افضل تطبيق للايميل ، تطبيق زى Mypad وده لسه متنقلش فيه تطبيقات اتنقلت بعد سنين زى Snapseed , Instagram يعنى التفوق هنا وبشدة لل Appstore

نيجى بقى لاهم نقطة الالعاب

واحد يقولى انا متهمنيش الالعاب فى حاجة انا مش جايب جها العاب ،، خلاص يبقى الاندرويد ممكن يكون كويس معاك , لكن بواقعية شديدة الشاشة المضيئة وتسابق الشركات على البروسيسور و تحسين كروت الفيجا وتكبير الشاشة فقط من اجل الالعاب اكيد مش من اجل برنامج الايميل مثلا الالعاب تتفوق وبشدة خصوصا فى الالعاب الهارد كور التى تستخدم كل موارد الجهاز لل App store وحتى العاب الاركيد الصغيرة التفوق لل Appstore وبالارقام فالشركة الوحيدة التى تقدم العاب قوية هى Game loft ، اتكلم طبعا على الاندرويد وللاسف تنزلها بعد ال IOS بشهور مثل Modern combat , Asphalt 7 , Darkknight rises

وللاسف ليست كل الالعاب موجودة على google play خاصة الالعاب المميزة ،، بالاضافة للسيئة الكبيرة وهى عدم امكانك شراء الالعاب من الماركت الخاص بنا هنا ،، فلازم افعل الماركت الامريكى وعمل حيل كثيرة بالروت من اجل شراء لعبة واكيد انا مش شارى جهاز 32 جيجا وبكارت فيجا عالى زى التيجرا 3 علشان انزل عليه اغانى ،، يكفى ال IPOD الكلاسيك لكده , يعنى كان معايا ال ONE X ببروسيسور TEGRA 3 ومش عارف اشترى لعبة

نروح بقى للAPP STORE

هناك العديد من الالعاب بما يسمى Console graphic لم تنزل للاندرويد حتى الان لان الشركات لا تريد التطوير للاندرويد وساذكر بعضها

1- Wild blood من شركة Game loft والتى تقدم العديد من الالعاب للاندوريد ,وهى لعبة معمولة ب Unreal Engine القوى جدا والذى لم يقدم اى شئ للاندرويد الان

2 - Infinity blade 2 وطبعا اللعبة غنية عن التعريف ومفيش اى مقارنة بينها وبين اى لعبة تانية على الاندرويد

3- Horn

4- Sky gamblers Air supremacy

بالاضافة للشركات الكبيرة فى عالم الالعاب التى تقدم العابها حصريا لل IOS زى Epic game , Konami , square enix , Capcom وغيرها كثير , ده طبعا غير اللالعاب الصغيرة التى تقتل الوقت فى اوقات كثيرة وغير موجود اكثر من نصها فى الاندرويد

اخيرا بقى اهم نقطة فى الاستور هى سهولة الشراء ممكن تعمل اكونت امريكى عادى فى مصر او حتى تشترى بالفيزا فى مصر ونفس الستور الموجود تقريبا , وطبعا النقطة المهمة ان كل التطبيقات تعمل على كل الاجهزة ال IOS القديمة او الجديدة يعنى مش محتاج تشترى التطبيق اكثر من مرة او تجيب تطبيق على الايفون 4 وتكتشف انه لا يعمل على الايفون 5 مثلا زى ما بيحصل فى الاندوريد , والاهم التطبيقات العربية والاسلامية وتطبيقات لتعليم طفلى العربية الغير موجودة تماما على الاندرويد ، واتحدى "اشتريت مرة XPERIA S ونص تطبيقاتى المجانية حتى لم تعمل لعدم التوافق ( مشكلة كبيرة ) "

معلش استفضدت شوية فى موضوع المتجر ده لانه روح الجهاز ،، اكيد مش بشترى جهاز ب 3000 او 4000 وافضل اكبر فى المواصفات وانا مش هشغل غير شوية اغانى وافتح الايميل والانترنت يبقى اى موبايل ب 1000 جنيه او اقل يدينى نفس الفعالية , لكن محتاج جهاز يعمل كل حاجة ،، يكون سريع ، فعال ، كاميرا كويسة ، تطبيقات كتير ،، اقدر انزل كتب ومجلات " مش لازم اكون فى امريكا يعنى " وغير كده كتير

الخلاصة بقى

الايفون 5 قد يكون ورقيا اقل من ال S3 ولكن عمليا لن يكون بطيئا ، لن يكون ثقيلا ، لن تكون شاشته سيئة ، لن تكون بطاريته سيئة ، مش هيهنج , هيشغل اغانى ، هيشغل فيديو ولكن هيتفوق فى انه له تطبيقات اكثر واسهل ومتنوعة ، ماركت مرتب وخالى من البرامج السيئة

هفتقد ايه فى الاندرويد ؟؟ ماهو اكيد الاندرويد مش سئ

هفتقد البلو توث ، هفتقد البرامج المصغرة الويدجت ، هفتقد تخصيص شاشة المكتب وغيرها ، هفتقد تنزيل رومات مختلفة وتغيير شكل التليفون ،، مش هفتقد ال NFC على فكرة لانى معملتش بيها حاجة من ساعة ما جبت الاندرويد خالص ولا هفتقد الشاحن اللاسلكى لانى اتحدى اى حد يقولى هو اى فايدة ان احط التليفون يشحن على قاعدة ثابته واسميه شحن لاسلكى وهو برضه غير متحرك وواصل بقاعدة ثابتة , ولكن لو خيرت بين التطبيقات المميزة وبين المميزات اللى فوق اكيد هختار التطبيقات لانى محتاج حاجة عملية , مش المهم المواصفات ايه المهم الجهاز بيعمل ايه , وللى بيقول صحيح التطبيقات غالية واجيب فلوس للتطبيقات منين , 50$ يكيفوك تطبيقات مهمة لمدة سنة على الاقل , والاهم من كده الخصومات اللى بتتعمل يعنى انا بجيب اللعب ببلاش او ب 1$ يعنى 6 جنيه وتشتغل على كل الاجهزة بتاعتى واجهزة 4 اصاحبى كمان والاهم والاهم فيه برامج بتديك تطبيقات ببلاش وكروت ايتيونز ببلاش وانا مجربها وواخد انا واصحابى كروت ب 50 $ فى اقل من شهرين ولسه بنجمع وبنجيب اللى احنا عايزينه

وببلاش والاكونت الواحد يشترك فيه 2 او 3 , ده لو مش بتحب الجيل بريك , و فى النهاية لكم مطلق الحرية فى الأختيار

اعداد شخصي
wassimemam غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 90 من الاعضاء يشكرون wassimemam على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اخر 5 مواضيع للعضو wassimemam
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
جيلبيرك IOS 11.2.6 هل فيه ام لا ؟؟؟ ارجو الرد ؟! قسم برامج السيديا Cydia youssef alonso 2 4873 30-03-2018 11:31 PM
من الافضل لل remote play هواتف سوني ام ps vita ? منتدى هواتف Google Android العام wassimemam 1 3446 28-03-2018 09:06 PM
هل من طريقة لاستخدام DS4 تحكم ال PS4 على ايفون x... منتدى أجهزة الايفون iPhone العام wassimemam 5 4171 28-03-2018 02:35 PM
عايز برنامج R-play لعمل remote play لجهاز ps4 منتدى الايفون iPhone و الايبود iPod والايباد iPad للبرامج snzd1 1 5117 26-03-2018 08:19 PM
مشكلة Could not activate iphone للايفون 5s مش... منتدى أجهزة الايفون iPhone العام samsung 4 6036 16-03-2018 09:54 PM

اعلان

قديم 20-09-2012, 12:53 PM   #2
Alobaid_kw
عضو اساسي

الصورة الرمزية Alobaid_kw

مشاركات الشكر: 571
شكر 557 مرات في 286 مشاركات

مشكور وبارك الله فيك على الموضوع الجميل اللذي يشرح التفوق والهبوط بين المتجرين

Alobaid_kw غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 6 من الاعضاء يشكرون Alobaid_kw على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 12:57 PM   #3
wassimemam
عضو فعال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكلبوني مشاهدة المشاركة
شكلك قديييم يوم تقول (android market )
زيزي كلامك صحيح ولكن مبالغ فيه

فمثلا جهازي جالكسي نيكسوس وجهاز اخوي ايفون

الـappstore اسوأ بمررااااااحل من Google play من ناحية البحث والعرض والاسعار
أخى يعنى انا بكتب كلام بالدليل و اللى حصل معايا شخصيا .. جديد بقى ولا قديم اوك قول زى ما تقول فهى حقائق انا لمستها شخصيا و متفق مع الموضوع تماما ولو كنت فكرت تقرأ الموضوع كنت عرفت انى حديث
عدد 10 من الاعضاء يشكرون wassimemam على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 12:58 PM   #4
إبراهيم906
عضو متفاعل

مشاركات الشكر: 1,731
شكر 728 مرات في 323 مشاركات

على الرغم من أني افضل الاندرويد عموما لكن كلام الاخ وتحليله صحيح

إبراهيم906 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 23 من الاعضاء يشكرون إبراهيم906 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 12:59 PM   #5
hwoarang
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 5
شكر 72 مرات في 32 مشاركات

اول مرة اشوف احد يتكلم صح , بعيد عن التعصب
مع أني افضل الاندرويد لكن كلام الاخ صحيح ,,,

hwoarang غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 24 من الاعضاء يشكرون hwoarang على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:00 PM   #6
bstky1973
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 1
شكر 85 مرات في 36 مشاركات

كلام لايسمن ولايغني من جوع
نريد الحياد
ونبذ التعصب والانتماءات للشركات
طبعا هذا الكلام الذي كتب مبالغ فيه

bstky1973 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 10 من الاعضاء يشكرون bstky1973 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:00 PM   #7
AbdullahT
عضو نشط

الصورة الرمزية AbdullahT

مشاركات الشكر: 422
شكر 960 مرات في 132 مشاركات

عفوا بس ممكن توضح شنو موضوعك بالضبط ؟
العنوان يعطي انطباع غير عن المحتوى !
بدأت بالهاردوير للاجهزه و اخر شي تكلمت على التطبيقات و الالعاب ! شنو علاقة الهاردوير بالماركت ؟
و اثبت بموضوعك انك لا تملك اي فكره عن البلاي ستور. معظم الالعاب و التطبيقات الي تكلمت عنها موجوده بالبلاي ستور وانت قلت انها غير موجوده !!!

اسمحلي موضوعك غير منظم و ينقصه المصداقيه

مع احترامي لك من اسوأ المواضيع التي قرأتها

AbdullahT غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 20 من الاعضاء يشكرون AbdullahT على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:02 PM   #8
shadad
عضو اساسي

الصورة الرمزية shadad

مشاركات الشكر: 14,149
شكر 21,225 مرات في 4,291 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

عندي برنامج اساسي اسمه websharing ولو مليون سنة ما ينزل على نظام ابل لانه يتيح لي الاتصال لا سلكيا بالهاتف والتعامل مع ملفات ومجلدات داخل الهاتف دون اللجوء الى برنامج او كيبل وابل لن تغنينا عن الايتيونز التحفه هههه .
الواتس اب بلفوس بايفون ووبلاش في اندرويد من حيث الجوده وبنفس الميزات وبسهوله شديده. ايش تعريف الجوده ؟ يعني ابالندرويد البرامج تخبط ؟ تنتهي صلاحيتها ..تفسد .. نفس المبرمج ونفس البرنامج !

انسى اللي فوق. ايش المغزى من الموضوع؟

shadad غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 36 من الاعضاء يشكرون shadad على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:02 PM   #9
al3ash8
عضو فعال

الصورة الرمزية al3ash8

مشاركات الشكر: 234
شكر 1,787 مرات في 462 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wassimemam مشاهدة المشاركة
الاندوريد انا جربت 8 اجهزة فى السنة واخرهم ال ONE X وال S3
ما شاء الله 8 اجهزة !!!
يعني كل شهر او شهر ونص جهاز جديد ,,الله يزيدك من نعيمه
al3ash8 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 27 من الاعضاء يشكرون al3ash8 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:03 PM   #10
youtube
عضو مشارك

الصورة الرمزية youtube

مشاركات الشكر: 381
شكر 559 مرات في 159 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكلبوني مشاهدة المشاركة
شكلك قديييم يوم تقول (android market )
زيزي كلامك صحيح ولكن مبالغ فيه

فمثلا جهازي جالكسي نيكسوس وجهاز اخوي ايفون

الـappstore اسوأ بمررااااااحل من Google play من ناحية البحث والعرض والاسعار
الكلام هذا زمان

شوف المتجر الان في ios 6 البحث والعرض اصبح افضل بمراحل

ثم ان المعضله ليست في البحث والعرض

المعضله في نوعية وجودة البرامج
youtube غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 10 من الاعضاء يشكرون youtube على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:04 PM   #11
bomariam1
عضو نشط

الصورة الرمزية bomariam1

مشاركات الشكر: 101
شكر 567 مرات في 211 مشاركات

هل تستطيع ارسال، مسح وتحديث البرامج في الايباد عن طريق الحاسب الالي بدون توصيل الايباد؟

مرسل من نوت 10.1

bomariam1 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 11 من الاعضاء يشكرون bomariam1 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:04 PM   #12
Ahmed_p800
عضو اساسي

مشاركات الشكر: 3,957
شكر 6,477 مرات في 1,194 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

كلام سليم, كثير من البرامج (ليس كلها) على الجوجل بلاي ذات جودة منخفضة

يعني نسبيا, جودة البرامج بالابل اكبر

هذا من تجربتي للستورين

Ahmed_p800 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 9 من الاعضاء يشكرون Ahmed_p800 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:05 PM   #13
fadak
عضو مشارك

الصورة الرمزية fadak

مشاركات الشكر: 1
شكر 171 مرات في 36 مشاركات

موضوع ممتاز يفتقد الي الموضوعيه

الايفون بختصار
لا يسمع ولا يري ولا يتكلم
بلوتوث لا يوجد
ارسال ملفات وافاي لا يوجد
شبك مع اي جهاز اخر لا يوجد
ارسل البيانات عن طريق الوافي لا يوجد
الايتونز معقد واتحدي ان الكثير لا يعرف استعماله
لا يوجد ذاكره داخلية
نقل الاسماء والبيانات والصور فقط تحتاج فني
الاعطال وما ادراك ما الاعطال وقطع السماعه والشاشه
اتحدي اي شخص غير الشاشة المكسوره علي انها اصلية فلا يوجد

لا تزعل فهناك المزيد

fadak غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 20-09-2012, 01:06 PM   #14
pqft
عضو مشارك

الصورة الرمزية pqft

مشاركات الشكر: 208
شكر 56 مرات في 29 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wassimemam مشاهدة المشاركة
خاص بمنتدى الكفى :
لاحظت فى الفترة الاخيرة نقض قوى على الأيفون 5 و شركة أبل بشكل رهيب و التفاخر بجهاز سامسونج و الهارد وير ووجدت فعلا أحد اصدقائى فى احد المواقع يقول رأيه فى النظامين وليس فى الهارد وير و شعرت و كأنه بتكلم على لسانى عندما كنت املك جهاز ال S2 و كان له هذا الكلام الرائع و الحقيقى 100 % :

VS

انا مستخدم اندرويد لاكثر من سنة دلوقتى وطبعا معايا الايباد

الاندوريد انا جربت 8 اجهزة فى السنة واخرهم ال ONE X وال S3

مشكلة الاندرويد الازلية كانت وما زالت هى التطبيقات ،، انا بالنسبة لى اهم حاجة فى الجهاز هو السرعة والشاشة الكويسة والكاميرا والبطارية و التطبيقات

طبعا السرعة والشاشة والكاميرا موجودة فى اى جهاز اندرويد وبرضه فى الايفون

تبقى المشكلة فين البطارية السيئة فى اى جهاز اندرويد باستثناء ال One x وال S3 وهى برضه مش القوية بالدرجة الكبيرة فهى تكفى الاستخدام المتوسط

نيجى للستور والتطبيقات ،، مفيش اى وجه مقارنة من اى نوع بين الستور بتاع app store وال google play

طبعا واحد هيقولى الاتنين فيهم كام تطبيق وفيهم التطبيقات الاساسية والالعاب وكل حاجة

طيب خلينا نقارن حاجة حاجة

1- عدد التطبيقات فى الاندرويد كبير ولكنه خادع لوجود عدد كبير من تطبيقات ال SYSTEM + الثيمات + التطبيقات السيئة والمخادعة والمفيرسة

2- التطبيقات الاساسية ،، تمام موجودة فى ال IOS وال ANDROID وبرضه ال Black berry ,والويندوز موبايل وحتى النوكيا

زى ال facebook , Twitter , drop box , what's app, viber

خلاص يبقى التطبيقات الاساسية متساوية مفيش مشكلة

3- التطبيقات بقى المميزة او الخدمية المميزة ،، ودى اغلبية فى App store شوية منهم اتنقلوا مؤخرا وشوية لسه فى App store

زى مثلا Tweetbot اللى لسه متنقلش وهو افضل تطبيق twitter وكمان مثلا Sparrow افضل تطبيق للايميل ، تطبيق زى Mypad وده لسه متنقلش

فيه تطبيقات اتنقلت بعد سنين زى Snapseed , Instagram

يعنى التفوق هنا وبشدة لل Appstore

نيجى بقى لاهم نقطة الالعاب

واحد يقولى انا متهمنيش الالعاب فى حاجة انا مش جايب جها العاب ،، خلاص يبقى الاندرويد ممكن يكون كويس معاك

لكن بواقعية شديدة الشاشة المضيئة وتسابق الشركات على البروسيسور و تحسين كروت الفيجا وتكبير الشاشة فقط من اجل الالعاب اكيد مش من اجل برنامج الايميل مثلا

الالعاب تتفوق وبشدة خصوصا فى الالعاب الهارد كور التى تستخدم كل موارد الجهاز لل App store وحتى العاب الاركيد الصغيرة التفوق لل Appstore

وبالارقام فالشركة الوحيدة التى تقدم العاب قوية هى Game loft ، اتكلم طبعا على الاندرويد وللاسف تنزلها بعد ال IOS بشهور مثل Modern combat , Asphalt 7 , Darkknight rises

وللاسف ليست كل الالعاب موجودة على google play خاصة الالعاب المميزة ،، بالاضافة للسيئة الكبيرة وهى عدم امكانك شراء الالعاب من الماركت الخاص بنا هنا ،، فلازم افعل الماركت الامريكى وعمل حيل كثيرة بالروت من اجل شراء لعبة واكيد انا مش شارى جهاز 32 جيجا وبكارت فيجا عالى زى التيجرا 3 علشان انزل عليه اغانى ،، يكفى ال IPOD الكلاسيك لكده

يعنى كان معايا ال ONE X ببروسيسور TEGRA 3 ومش عارف اشترى لعبة

نروح بقى للAPP STORE

هناك العديد من الالعاب بما يسمى Console graphic لم تنزل للاندرويد حتى الان لان الشركات لا تريد التطوير للاندرويد وساذكر بعضها

1- Wild blood من شركة Game loft والتى تقدم العديد من الالعاب للاندوريد ,وهى لعبة معمولة ب Unreal Engine القوى جدا والذى لم يقدم اى شئ للاندرويد الان

2 - Infinity blade 2 وطبعا اللعبة غنية عن التعريف ومفيش اى مقارنة بينها وبين اى لعبة تانية على الاندرويد

3- Horn

4- Sky gamblers Air supremacy

بالاضافة للشركات الكبيرة فى عالم الالعاب التى تقدم العابها حصريا لل IOS زى Epic game , Konami , square enix , Capcom وغيرها كثير

ده طبعا غير اللالعاب الصغيرة التى تقتل الوقت فى اوقات كثيرة وغير موجود اكثر من نصها فى الاندرويد

اخيرا بقى اهم نقطة فى الاستور هى سهولة الشراء ممكن تعمل اكونت امريكى عادى فى مصر او حتى تشترى بالفيزا فى مصر ونفس الستور الموجود تقريبا

وطبعا النقطة المهمة ان كل التطبيقات تعمل على كل الاجهزة ال IOS القديمة او الجديدة يعنى مش محتاج تشترى التطبيق اكثر من مرة او تجيب تطبيق على الايفون 4 وتكتشف انه لا يعمل على الايفون 5 مثلا زى ما بيحصل فى الاندوريد

والاهم التطبيقات العربية والاسلامية وتطبيقات لتعليم طفلى العربية الغير موجودة تماما على الاندرويد ، واتحدى

"اشتريت مرة XPERIA S ونص تطبيقاتى المجانية حتى لم تعمل لعدم التوافق ( مشكلة كبيرة ) "

معلش استفضدت شوية فى موضوع المتجر ده لانه روح الجهاز ،، اكيد مش بشترى جهاز ب 3000 او 4000 وافضل اكبر فى المواصفات وانا مش هشغل غير شوية اغانى وافتح الايميل والانترنت يبقى اى موبايل ب 1000 جنيه او اقل يدينى نفس الفعالية

لكن محتاج جهاز يعمل كل حاجة ،، يكون سريع ، فعال ، كاميرا كويسة ، تطبيقات كتير ،، اقدر انزل كتب ومجلات " مش لازم اكون فى امريكا يعنى " وغير كده كتير

الخلاصة بقى

الايفون 5 قد يكون ورقيا اقل من ال S3 ولكن عمليا لن يكون بطيئا ، لن يكون ثقيلا ، لن تكون شاشته سيئة ، لن تكون بطاريته سيئة ، مش هيهنج

هيشغل اغانى ، هيشغل فيديو

ولكن هيتفوق فى انه له تطبيقات اكثر واسهل ومتنوعة ، ماركت مرتب وخالى من البرامج السيئة

هفتقد ايه فى الاندرويد ؟؟ ماهو اكيد الاندرويد مش سئ

هفتقد البلو توث ، هفتقد البرامج المصغرة الويدجت ، هفتقد تخصيص شاشة المكتب وغيرها ، هفتقد تنزيل رومات مختلفة وتغيير شكل التليفون ،، مش هفتقد ال NFC على فكرة لانى معملتش بيها حاجة من ساعة ما جبت الاندرويد خالص ولا هفتقد الشاحن اللاسلكى لانى اتحدى اى حد يقولى هو اى فايدة ان احط التليفون يشحن على قاعدة ثابته واسميه شحن لاسلكى وهو برضه غير متحرك وواصل بقاعدة ثابتة

ولكن لو خيرت بين التطبيقات المميزة وبين المميزات اللى فوق اكيد هختار التطبيقات لانى محتاج حاجة عملية

مش المهم المواصفات ايه المهم الجهاز بيعمل ايه

وللى بيقول صحيح التطبيقات غالية واجيب فلوس للتطبيقات منين

50$ يكيفوك تطبيقات مهمة لمدة سنة على الاقل

والاهم من كده الخصومات اللى بتتعمل يعنى انا بجيب اللعب ببلاش او ب 1$ يعنى 6 جنيه وتشتغل على كل الاجهزة بتاعتى واجهزة 4 اصاحبى كمان

والاهم والاهم فيه برامج بتديك تطبيقات ببلاش وكروت ايتيونز ببلاش وانا مجربها وواخد انا واصحابى كروت ب 50 $ فى اقل من شهرين ولسه بنجمع وبنجيب اللى احنا عايزينه

وببلاش والاكونت الواحد يشترك فيه 2 او 3

ده لو مش بتحب الجيل بريك

و فى النهاية لكم مطلق الحرية فى الأختيار
أخي أولا أشكرك علي هذا الموضوع لأنك عبرت عما يجول في خاطري وأضيف نحن مستخدمي أجهزه الماك نستمتع بالكثير من المزايا الأخري مثل iCloud وهي ميزه ممتازة مع أجهزة الماك حيث انه علي سبيل المثال أن تم إضافة رقم هاتف أو كتابه ملاحظه أو تحديد ميعاد أو مناسبة في أي جهاز iPhone , iPod touch , iPad ,iMac ,laptop تجد أنها قد أضيفت للأجهزة الأخري حتي ولو كنت خارج المنزل أو المكتب وكذللك الحال بالنسبة للبرامج و المفضلة الخاصة بك وهذا يتم بدون أدني مجهود أو برامج إضافية أو تدخل مني
كذلك ميزه FaceTime وهي مهمه بالنسبة لي للتواصل بيني وبين إخوتي الذين يعيشون في دول أخري وهي كما تعلم ذات جوده عاليه ليست متوفرة في البرامج الأخري
كذلك الحال بالنسبة Imassage بالرغم انه يمكن استعمال what's app
بالإضافة الي استقرار نظام التشغيل
pqft غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 10 من الاعضاء يشكرون pqft على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:07 PM   #15
scorbion
عضو اساسي

الصورة الرمزية scorbion

مشاركات الشكر: 113
شكر 541 مرات في 230 مشاركات

شكرا على الموضوع الرائع اخي العزيز
لكن باستخدامك للايفون ستفقد اهم ميزه انت لم تذكرها وهي الحرية الكاملة في المشاركة بجميع انواعها

scorbion غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 17 من الاعضاء يشكرون scorbion على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:10 PM   #16
youtube
عضو مشارك

الصورة الرمزية youtube

مشاركات الشكر: 381
شكر 559 مرات في 159 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadad مشاهدة المشاركة
عندي برنامج اساسي اسمه websharing ولو مليون سنة ما ينزل على نظام ابل لانه يتيح لي الاتصال لا سلكيا بالهاتف والتعامل مع ملفات ومجلدات داخل الهاتف دون اللجوء الى برنامج او كيبل وابل لن تغنينا عن الايتيونز التحفه هههه .
الواتس اب بلفوس بايفون ووبلاش في اندرويد من حيث الجوده وبنفس الميزات وبسهوله شديده. ايش تعريف الجوده ؟ يعني ابالندرويد البرامج تخبط ؟ تنتهي صلاحيتها ..تفسد .. نفس المبرمج ونفس البرنامج !

انسى اللي فوق. ايش المغزى من الموضوع؟
الجودة تعني اتقان وجرافيك وطريقة عرض وتشغيل التطبيق

لو تقارن كثير من البرامج راح تشوف ان البرنامج في الاندرويد كأنه شغال على نظام جافا

الوان سيئه وخطوط اسوأ وطريقة عرض بدائيه وانا جربت كثير من البرامج على الاثنين

هنا تكمن قوة متجر ابل
youtube غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 10 من الاعضاء يشكرون youtube على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:10 PM   #17
Nari
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 122
شكر 504 مرات في 131 مشاركات

انا شابك فوق 8 اجهزة بحساب واحد لأني مشتري تطبيقات مدفوعة

Nari غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون Nari على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:11 PM   #18
sprinteriphonic
عضو جديد

مشاركات الشكر: 2
شكر 29 مرات في 7 مشاركات

ان لون الدم عندي اندرويد
لكن كلام الاخ وسيم صحيح 100%
و بصراحة التحليل مستوى راقي جدا

sprinteriphonic غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 12 من الاعضاء يشكرون sprinteriphonic على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:11 PM   #19
pqft
عضو مشارك

الصورة الرمزية pqft

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bomariam1 مشاهدة المشاركة
هل تستطيع ارسال، مسح وتحديث البرامج في الايباد عن طريق الحاسب الالي بدون توصيل الايباد؟

مرسل من نوت 10.1
نعم أخي ممكن أضافه أي برنامج أو حزفه بدون التوصيل بالحاسب
عدد 4 من الاعضاء يشكرون pqft على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:15 PM   #20
wassimemam
عضو فعال

بشكركم كلكم على المشاركات الرائعة اما عن الشخص اللى بيقولى نصاب واضح من عضويتك انك جديد و جارى تبليغ الادارة عشان تشيلك الاكونت خالص ..... مره تانية اشكركم كل الناس المحترمة و المحايدة و ان شاء الله بكرة اكون مصورلكم الأستور اللى هروحة فى اول يوم بيع للايفون 5

عدد 7 من الاعضاء يشكرون wassimemam على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:16 PM   #21
pqft
عضو مشارك

الصورة الرمزية pqft

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorbion مشاهدة المشاركة
شكرا على الموضوع الرائع اخي العزيز
لكن باستخدامك للايفون ستفقد اهم ميزه انت لم تذكرها وهي الحرية الكاملة في المشاركة بجميع انواعها
ماذا تقصد أخي بفقدان المشاركة هل هي البرامج الاجتماعية أم نقل الملفات
عدد 2 من الاعضاء يشكرون pqft على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:16 PM   #22
iMacMan
عضو مشارك

الصورة الرمزية iMacMan

مشاركات الشكر: 131
شكر 1,110 مرات في 185 مشاركات

شكراً على الموضوع ومشاركت الرأي

رغم موافقتي لك في اغلب ما ذكرت
الا انني ارى ان اغلب البرامج التي يحتاجها الشخص متوفره لنظامين خصوصاً البرامج الشهيره

واوافقك جداً بالنسبه للشراء في بلاي ستور ، فأغلب البرامج لا تتوفر للشراء في الشرق الاوسط
والغريب انها تتواجد للعرض ولاكن ليس للشراء ، تجربه شخصيه واجهتها كثيراً

بعض الاخوه ذكروني بالهواتف قبل خمس سنوات (قبل الاي فون الاول)
"يرسل بلوتوث" ، "بطاريه قابله للأستبدال" ، "ذاكره خارجيه " ... الخ

iMacMan غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون iMacMan على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:16 PM   #23
g.s1
عضو نشط

الصورة الرمزية g.s1

مشاركات الشكر: 163
شكر 152 مرات في 41 مشاركات

كلامك كله خطأ
بشهوررر العاب قيم لوفت !!!!!
ليه الكذب ؟
اسفالت صدرت بعد اسبوعين
باتمان صدرت بنفس الوقت
ياخي تقول برامج ومدري ايش والعاب
اولا العاب الاندرويد رائعة وفيها الممتع
العاب الابستور لازم فلوس لانه كل شي بفلوس !!!!
ولازم جلبريك وقلق
وبعدين انا اجزم ان الان معظم برامج الايفون ان لم تكن كلها موجودة في الاندرويد
واول ما سمعتك تقول ماركت دريت انك مخزن هذا الموضوع من قبل 8 شهور
تحياتي

g.s1 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 20-09-2012, 01:17 PM   #24
الشبح 10
عضو نشط

الصورة الرمزية الشبح 10

مشاركات الشكر: 475
شكر 594 مرات في 178 مشاركات

ههههههه
حرام عليكم
الايفوني:
1-تطبيقات الاندرويد غير بس سريع و ثابت و كمرة و متصفح رائعين
2-الاندرويد غير ثابت و بطيئ وتتطبقاته على طول crash وكله فيروسات (على اي اساس؟؟!)
3-الاندرويد=اليفون+جيلب ريك
مرة واحدة الاندرويد زي الايفون
الاندرويدي:
ios رائع و خفيف و سريع بس عقييييييييم و معظم التطبيقات بفلوس وليس عملي بسبب الايتونز ولا يحتوي على متصفح ملفات و لا استطيع العيش به إلا بجيلبريك و هو غير آمن و السيديا مليئة بالفيروسات
عكس الاندرويد

الشبح 10 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 9 من الاعضاء يشكرون الشبح 10 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 20-09-2012, 01:18 PM   #25
طلووو
عضو جديد

الصورة الرمزية طلووو

مشاركات الشكر: 175
شكر 65 مرات في 29 مشاركات

اشكر صاحب الموضوع
استخدم النظامين، والفرق كبير جداً لصالح الآبستور سواء من ناحية جودة او نوعيه او حتى منطقية أسعار الابلكيشنز
الاخوان المنادين بالبعد عن التعصب ، ناقشوا فكرة الستور واتركوا الأجهزة قليلا فقد مللنا فعلا من النقاش العقيم
تحياتي

طلووو غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 8 من الاعضاء يشكرون طلووو على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
رد

العبارات الاستدلاليه
android, الماركت, الايميل, الايباد, الايفون, الاندرويد, البلوتوث, ايتيونز, اندرويد, google, ipod, سامسونج, ستور, شراء, xperia, ويندوز, نقل, كتب