موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 14-07-2012, 03:10 PM   #276
عمران وقاد
عضو اساسي

الصورة الرمزية عمران وقاد

مشاركات الشكر: 6,226
شكر 14,338 مرات في 3,278 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة good-luck مشاهدة المشاركة
^^

تأثير شآشة إغلآق ألتلفزيون

يرّكـب عّ روم ألعرآق ألآيسكريم ؟؟
..

شُـكراً مُـقدماً ..
كلا بسببلك مشاكل -- غير متوافق
عمران وقاد غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر عمران وقاد على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة

اعلان

قديم 15-07-2012, 01:09 AM   #277
good-luck
عضو جديد

مشاركات الشكر: 241
شكر 128 مرات في 55 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمران وقاد مشاهدة المشاركة

كلا بسببلك مشاكل -- غير متوافق
..
اهـآـآـآ~
.. ألف شُـكر لك عزيزيّ ^^

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:09 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:07 AM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmmed2 مشاهدة المشاركة

أوووكي حبيبي ..

ججآريّ ألمتآبعه وألتجججربه ..

شُـكراً ))
good-luck غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 15-07-2012, 03:39 PM   #278
szeze
عضو متفاعل

الصورة الرمزية szeze

مشاركات الشكر: 8
شكر 99 مرات في 83 مشاركات

أنطباعي بعد قراءة كل المشاركات هو ....................
خليك على جهازك الاصلي بدون تغيير أفضل بكثيييييييييييير من اللي قاعد يحصل من مشاكل متنوعه مع بعض الاعضاء ( واحد بلوتوثة ما اشتغل ؟؟!! وواحد الوايرلس ؟؟!!! و و و)

szeze غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 16-07-2012, 09:23 AM   #279
szeze
عضو متفاعل

الصورة الرمزية szeze

مشاركات الشكر: 8
شكر 99 مرات في 83 مشاركات

ممكن شرح سهل لتركيب كيرنل فرانكو للنوت جينجر بريد jpla1 ؟
هذي اول تجربة لي بارك الله فيك

szeze غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 16-07-2012, 07:28 PM   #280
tata_1919
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 2 مرات في 2 مشاركات

لو سمحتو حد يفيدنى انا نزلت الروم العربي الرسمى للأيس كريم .4.0.3 للجالكسي نوت N7000jplpd
وكنت بعانى من شمكله ارتاع الحاراة والسخونه فى النصف الاعلى من الهاتف وانا مش فاهم اى حاجه فى الكلام دهبصراحه ومكنتش بشوف اى تعليقات بس بعد ما سمعت كلام كتير عن فقدان بعض الناس لهواتفهم بقيت مرعوب وهل الروم الرسمى ده محتاج اى اضافات علما بانى نزلت الروم بالodien من شرح على اليوتيوب بس انا اللى خايف منه سخونه الجاهز بيسخن من اقل حاجه ومش عارف الحل ايه .... يا ريت يا جماعه بالله عليكو حد يفيدنى

tata_1919 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 16-07-2012, 09:00 PM   #281
ronakm18
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 101
شكر 133 مرات في 83 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tata_1919 مشاهدة المشاركة
لو سمحتو حد يفيدنى انا نزلت الروم العربي الرسمى للأيس كريم .4.0.3 للجالكسي نوت N7000jplpd
وكنت بعانى من شمكله ارتاع الحاراة والسخونه فى النصف الاعلى من الهاتف وانا مش فاهم اى حاجه فى الكلام دهبصراحه ومكنتش بشوف اى تعليقات بس بعد ما سمعت كلام كتير عن فقدان بعض الناس لهواتفهم بقيت مرعوب وهل الروم الرسمى ده محتاج اى اضافات علما بانى نزلت الروم بالodien من شرح على اليوتيوب بس انا اللى خايف منه سخونه الجاهز بيسخن من اقل حاجه ومش عارف الحل ايه .... يا ريت يا جماعه بالله عليكو حد يفيدنى
انصحك بتغيير الكيرنل الى speed mood او كيرنل فرانكو 6 او كيرنل GL notecore
فهو افضل كيرنل لحد الان
والتجربة لاتخسرك شي ولاتخاف على جهازك من اي ضرر فقط لاتقم بعمل وايبات بأي كيرنل غير كيرنل abyss 4.3 فهو آمن جدا اما عن الاستخدام العالدي فجميع الكيرنلات ممتازة ولاتضر بالجهاز
ronakm18 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر ronakm18 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 17-07-2012, 12:51 AM   #282
tata_1919
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

يعنى موضع الكرينل ده هيساعد على خفض درجه الحراره الجهاز هى دى مشكلتى الوحيده مافيش اى حاجه تانيه انا كده كده ماكنتش فاهم اى حاجه بصراحه فافرمت الجهاز اصلا ^_^ والحمد لله بس مش قد ان افقد الجهاز بصراحه
فانا شاكر ليك جدا بجد ... وماعلش مافيش طريقه او لينك تنزيل الكرينل ده وشكرا تانى مره جدا
ronakm18

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:51 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 12:50 AM ---------

يعنى موضع الكرينل ده هيساعد على خفض درجه الحراره الجهاز هى دى مشكلتى الوحيده مافيش اى حاجه تانيه انا كده كده ماكنتش فاهم اى حاجه بصراحه فافرمت الجهاز اصلا ^_^ والحمد لله بس مش قد ان افقد الجهاز بصراحه
فانا شاكر ليك جدا بجد ... وماعلش مافيش طريقه او لينك تنزيل الكرينل ده وشكرا تانى مره جدا
ronakm18

قديم 17-07-2012, 04:42 AM   #283
tata_1919
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

انا نزلت speedmod-kernel-n7000-ics-k3-3-Odin.tar
بيقولو الاصدار ده حلو بس بصراحه انا معنديش اى خلفيه بينزل ازى على الجهاز لقيت مكتوب odin قلت ممكن يكون له علاقه بالبرنامج نفسه odin بس قلت اسأل قبل ما انزله على الهاتف ايه الطريقه ومعلش استحملنى بس عشان انا اول مره اعمل الموضوع ده فا معنديش اى معلومات عنه .. وهل فيه احسن من ده او كرنيل كفائته احسن ..

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:25 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:23 AM ---------

بيقولو الاصدار ده حلو بس بصراحه انا معنديش اى خلفيه بينزل ازى على الجهاز لقيت مكتوب odin قلت ممكن يكون له علاقه بالبرنامج نفسه odin بس قلت اسأل قبل ما انزله على الهاتف ايه الطريقه ومعلش استحملنى بس عشان انا اول مره اعمل الموضوع ده فا معنديش اى معلومات عنه .. وهل فيه احسن من ده او كرنيل كفائته احسن ..

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:26 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:25 AM ---------

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:40 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:26 AM ---------

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:42 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:40 AM ---------

قديم 17-07-2012, 09:21 AM   #284
ronakm18
عضو مشارك

نعم الكيرنل يلعب دور اساسي في درجة حرارة الجهاز وقوة البطارية وسرعه الجهاز
الطريقة كالاتي:
الدخول لوضعية الداونلودمود بالضغط على زر البور والهوم والصوت للاسفل تفتح نافذه الداونلود تضغط الصوت للاعلي للاستمرار ثم تقوم بفتح برنامج الاودن بالكومبيوتر وتضع ملف الكيرنل في خانة pda ثم تشبك الجوال بالكومبيوتر راح يتعرف على الاودن ويظهر مربع اصفر بالاودن دلالة على انه تم التعرف على الجهاز الان اضغط ستارت لتركيب الكيرنل وبعد الانتهاء راح يرست الجوال وافصله عن الكومبيوتر
وبعد تركيب الكيرنل قم بتحميل كيرنل notecore من المشاركة السابقة وقم بتحويله على ذاكرة الجوال ثم ادخل على وضعية الريكفري بالضغط على زر الهوم والبور ورفع الصوت للاعلى الثلاثة معا سوف يدخل الى وضعية الريكفري وثم تختار install zip file وتختار مكان حفظ الكيرنل وتركبه وبعدها ترست الموبايل وتكون حصلت على روت وكيرنل notecore الممتاز

واي سؤال انا حاظر
بس عندي ملاحظة رجاءا عدم تكرار مشاركاتك لان التكرار لايعني السرعه بالاجابة وراح تشوه الموضوع بتكرار الردود
قم بوضع رد واحد وان شاء الله الاعضاء سيساعدونك

العضو التالي يشكر ronakm18 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 17-07-2012, 11:25 PM   #285
tata_1919
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

بخصوص المشاركه اصل الجهاز كان فى مشكله فعملت كذا مشاركه ورا بعض , اعتذر ...

وشكرا ليك جدا على الشرح والوافى ده واتمنى ان الموضوع ينحل ان شاء الله ..
شكرا جدا مره تانيه ..

العضو التالي يشكر tata_1919 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 17-07-2012, 11:31 PM   #286
ronakm18
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tata_1919 مشاهدة المشاركة
بخصوص المشاركه اصل الجهاز كان فى مشكله فعملت كذا مشاركه ورا بعض , اعتذر ...

وشكرا ليك جدا على الشرح والوافى ده واتمنى ان الموضوع ينحل ان شاء الله ..
شكرا جدا مره تانيه ..
تدلل وهذا من واجبي واي مساعدة تحتاج انا حاظر
وثانيا انصحك بتركيب هذا الروم فهو اروع روم اراه منذ ان اشتريت النوت وسريع وممتاز وجميع الخدمات شغاله فيه من البلوتوث والواي فاي والثري جي
واذا اردت تركيب الروم ركب الكيرنل الاصلي المرفق مع الروم وهو سي اف روت
واي استفسار انا حاظر
قديم 18-07-2012, 12:42 AM   #287
tata_1919
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

انا حملت الكرينل وكله تمام ايه لازمه اكرينل notecare ده معلش ولو هو روت ... هل ينفع احمل كرينل من غير ما يبقى فى روت فى الجهاز ولا هو اصلا الكرينل ده روت معلش استحملنى شويه يا ronakm18

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:42 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 12:34 AM ---------

كده هندخل فى كلام تانى خالص عشان انا لسه مخلصتش من الاول بس لو ده احسن من الروم العربى الرسمى .. يبقى لو تقدر تفيدنى بالطريقه يا اما تكون زى ال odin عشان بصراحه طريقته سهله وما بتاخد وقت
وبجد انا عاجز عن الشكر اصلا ومش عارف اشكرك ازاى على تفاعلك ده شكرا جدا ^_^

قديم 18-07-2012, 07:57 AM   #288
ronakm18
عضو مشارك

بعد ماركبت كيرنل notecoe المشروح بالمشاركة السابقة تقوم بتحميل الروم ووضعه على الذاكرة الداخلية او الخارجية مثل مثل ماحملت الكيرنل وتذهب الى وضعية الريكفري زي الكيرنل بالضغط زر الهوم والبور والصوت للاعلى وعندما تفتح صفحة الريكفري قم بعمل وايب داتا ووايب كاش مثل الصورة
للنوت: رومات الايسكريم Franco.Kernel 3.0.15
والوايب كاش ايضا مثل الصورة
للنوت: رومات الايسكريم Franco.Kernel 3.0.15
ولكن لاتعمل اي وايب الا بعد تركيب كيرنل notecore لان بقية الكيرنلات غير امنه وتضر بالجهاز
بعد ماكمل الوايبات تركب الروم مثل تركيب الكيرنل عن طريق اختيار install zip from sdcard
وتختار ملف الروم
اثناء التنصيب تظهر لديك نوافذ تختار منها البرامج الي ماتحتاجها يعني ماراح يركبها وبعدها تختار البرامج الي تحتاجها ويركبها وبعدها تأتي مرحلة اختيار الكيرنل والمودم لاتغير اي شي اختار الكيرنل الاصلي للروم والمودم ايضا
وبعد تركيب الروم واعادة تشغيل الجوال انصح بتركيب كيرنل speedmod وهذا رابط للاودن لسهولة تركيبه وبعدها استمتع بالروم الجميل

قديم 18-07-2012, 03:09 PM   #289
tata_1919
عضو جديد

شكر 2 مرات في 2 مشاركات

بجد شكرا جدا جدا جدا جدا .... الله ينور عليك متشكر جدا بجد على تفاعلك ^_^

العضو التالي يشكر tata_1919 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 18-07-2012, 07:22 PM   #290
teq
عضو مشارك

الصورة الرمزية teq

مشاركات الشكر: 51
شكر 62 مرات في 40 مشاركات

انا حملته , وفكيت الضغط بس لمن افتح اودين واضغط PDA مآلآقيه الا مضغوط zip .!!! شو الحل !!

سوال / يصلح اركبه بدون فك ضغط ، يعني يكون مضغوط zip

teq غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 18-07-2012, 10:38 PM   #291
ronakm18
عضو مشارك

الروم لايفك الضغط عنه يركب مثل ماهو عن طريق الريكفري

رد

العبارات الاستدلاليه
الماركت, الايسكريم, البلوتوث, البطارية, الريكفري, الواي فاي, تاب, تحميل, تركيب, تنصيب, galaxy, galaxy note, روم, روت, سامسونج, شرح, ppc, samsung, عيوب, عربي, update, نوت, كيرنل