موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 27-04-2015, 05:15 PM   #26
ragab20191
عضو جديد

مشاركات الشكر: 22
شكر 13 مرات في 8 مشاركات

السلام عليك يا اخي de3bis انا عندي مشكله ما اجي احدث الجهاز من الرغم عملت كل الخطوات تمام بس الجهاز نظام رقمه 1.56 يطلب تحديث نظام الجهاز رقمه 1.58 وكل ما نزل التحديث نظام يدخل علي ريفكري و يحمل شويه يظهر
الصوره ده رابط :

عاوز احدث النظام الجهاز الي نظام 1.58 عشان اقدر احدث الجهاز الي نظام Lollipop 5.0.2 ارجو المساعده

ragab20191 غير متصل   رد مع اقتباس

اعلان

قديم 27-04-2015, 05:54 PM   #27
babteany
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 9 مرات في 8 مشاركات

مشكووووووووور على المجهود الرائع

babteany غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-04-2015, 07:47 PM   #28
سرآآج
عضو جديد

مشاركات الشكر: 7
شكر 7 مرات في 4 مشاركات

والله ربي يجازيك كل خير ويعلم الله كم تعبت على شان هالموضوع !
سؤالي اليك قبل ماقوم بالشرح ، الخطوة 11 :

اقتباس:
11) إذهب للهاتف ستجد تعليمات على الشاشة إختار Yes و سيبدأ الهاتف في إعادة التشغيل
12) و الأن لقد تم عمل UNLOCKED
الا الجهاز unlocked ! اليس من المفروض ان يكون locked او relocked حتي تنزل الابديت بصورة طبيعية ؟
سرآآج غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-04-2015, 09:49 PM   #29
oceean
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

عملت الخطوات وحملت التحديث واخدت منو الركفري وثبتو ولاكن لم يكمل تثبيت الروم استبدلت الملفين وصارت مشكله بكل الروم انو الذواكر صارت للقراءه فقط لا اقدر احمل ولا انسخ الروم لتثبيتها فرمتت الجوال ونفس الشي كلشي وقف بالجوال وانا حذفت الروت لم اقدر عمل شي فرمتت السستم وراحت الروم ولكن نفس الشي لم يتم تثببيت الروم من الركفري الاصلي لا يقدر على ايجادها على الكرت والان الهاتف بدون روم مع العلم انو لسا مفتوح البوت لودر un look رجا افيدوني لطريه استرجع الروم الرسمي وحملت روم من الموقع الرسمي بصيغه exe لكن لا اعرف المشكله عندما افتح الملف لايكمل ولا يعطي رساله خطا يختفي
رجاء ساعدوني

RUU_A5_CHL_L50_DESIRE_SENSE60_MR_Sprint_ WWE_VM_2.33.652.2_Radio_1.47.40.0224_NV_ SPCS_0.57_003_release_428217_signed_2.ex e

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:49 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:43 PM ---------

وهل يوجد نسخه باك اب لنفس الجهاز اقدر سترجعها لى جهازي

oceean غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 27-04-2015, 11:00 PM   #30
de3bis
عضو مشارك

شكر 159 مرات في 60 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سرآآج مشاهدة المشاركة
والله ربي يجازيك كل خير ويعلم الله كم تعبت على شان هالموضوع !
سؤالي اليك قبل ماقوم بالشرح ، الخطوة 11 :

الا الجهاز unlocked ! اليس من المفروض ان يكون locked او relocked حتي تنزل الابديت بصورة طبيعية ؟
لأ مش شرط ... أنا عملت التحديث و الجهاز unlocked

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:00 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:59 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oceean مشاهدة المشاركة
عملت الخطوات وحملت التحديث واخدت منو الركفري وثبتو ولاكن لم يكمل تثبيت الروم استبدلت الملفين وصارت مشكله بكل الروم انو الذواكر صارت للقراءه فقط لا اقدر احمل ولا انسخ الروم لتثبيتها فرمتت الجوال ونفس الشي كلشي وقف بالجوال وانا حذفت الروت لم اقدر عمل شي فرمتت السستم وراحت الروم ولكن نفس الشي لم يتم تثببيت الروم من الركفري الاصلي لا يقدر على ايجادها على الكرت والان الهاتف بدون روم مع العلم انو لسا مفتوح البوت لودر un look رجا افيدوني لطريه استرجع الروم الرسمي وحملت روم من الموقع الرسمي بصيغه exe لكن لا اعرف المشكله عندما افتح الملف لايكمل ولا يعطي رساله خطا يختفي
رجاء ساعدوني

RUU_A5_CHL_L50_DESIRE_SENSE60_MR_Sprint_ WWE_VM_2.33.652.2_Radio_1.47.40.0224_NV_ SPCS_0.57_003_release_428217_signed_2.ex e

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:49 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:43 PM ---------

أنا أول مرة أسمع عن روم من الموقع الرسمي بصيغه exe
de3bis غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر de3bis على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 28-04-2015, 12:04 AM   #31
oceean
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

بصيغه ruu

oceean غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-04-2015, 03:46 AM   #32
sheke.elray2
عضو جديد

الصورة الرمزية sheke.elray2

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

شكرا على المجهود ..
بس عايز اسأل فى حاجة .. هو ازاى هلغى الروت و بعدين هبدل ملفات فى ال system ؟! مش الموضوع ده محتاج روت ؟! و لا الخطوات انت مش عاملها بالترتيب ؟! لو كدة وضحلى الترتيب الصح معلش

sheke.elray2 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-04-2015, 02:38 PM   #33
de3bis
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheke.elray2 مشاهدة المشاركة
شكرا على المجهود ..
بس عايز اسأل فى حاجة .. هو ازاى هلغى الروت و بعدين هبدل ملفات فى ال system ؟! مش الموضوع ده محتاج روت ؟! و لا الخطوات انت مش عاملها بالترتيب ؟! لو كدة وضحلى الترتيب الصح معلش
أنا لما عملتها ماكانش فيه مشكلة و إنت شككتنى فى ترتيب خطواتى المكتوب فراجعت مصدر الخطوة دى بالتحديد و هو منتدى المطورون و لقيتهم عاملين نفس الترتيب ......
و على كل حال أعتقد لو حاولت تغير الترتيب لن يحدث مشكلة ..........

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:38 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:30 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oceean مشاهدة المشاركة
رجاء ساعدوني

يوجد نسخة و لكن أنا لم أجربها بنفسى و هذا هو رابطها

Google Drive
https://drive.google.com/file/d/0B6n...ew?usp=sharing

Copy Cloud
https://copy.com/fZW0ap2iVkBFJwGs

TWRP BACKUP for A5_DUG
lolipop 5.02

طريقة التنزيل .............

how to install
extract first part and it will automatically extract others
copy "TWRP" folder to your memory
install twrp
click restore and choose it
update apps from playstore to get latest versions (such as htc lockscreen , htc browser,.......,etc)

و أود أن أكرر عدم تجربتى لهذه الملفات بنفسى ..............
قديم 29-04-2015, 09:42 AM   #34
ragab20191
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

السلام عليك يا اخي de3bis انا عندي مشكله ما اجي احدث الجهاز من الرغم عملت كل الخطوات تمام بس الجهاز نظام رقمه 1.56 يطلب تحديث نظام الجهاز رقمه 1.58 وكل ما نزل التحديث نظام يدخل علي ريفكري و يحمل شويه يظهر
رابط صور ريكفري :
رابط صورة كبيرة الحجم (1061 kB)

رايط الصور bootloader :
رابط صورة كبيرة الحجم (2313 kB)

عاوز احدث النظام الجهاز الي نظام 1.58 عشان اقدر احدث الجهاز الي نظام Lollipop 5.0.2 ارجو المساعده

قديم 29-04-2015, 11:15 AM   #35
de3bis
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ragab20191 مشاهدة المشاركة
رابط صور ريكفري :

رايط الصور bootloader :
رابط صورة كبيرة الحجم (2313 kB)

مبدئيا من صورة ال BootLoader واضح إن إنت عملت Relock و لم تعمل UnLock مرة أخرى أما بالنسبة لباقى البيانات فهى عادية و مماثلة لباقى الأجهزة بما فيها أرقام النظام
برجاء قراءة الصفحة الأولى من هذا الموضوع المشاركة " #12 " للأخ " mode2001 " و الذى أرفق صورة لل BootLoader على جهازه

و نجح مؤخرا فى إتمام التحديث (بعد عدة محاولات بالطبع)

تفاصيل عمل ال UNLock موجودة بالشرح فى الجزء " خامسا - ب "
قديم 29-04-2015, 11:35 AM   #36
سرآآج
عضو جديد

شكر 7 مرات في 4 مشاركات

السلام عليكم ،، اخي انا عامل relock ومن تم unlock كيف ماواضح من صورة الاخ mode2001

المشكلة عند ازالة الروت عن طريق الريكفري تظهر لي رسالة "installition aported" شبيهة بصورة الاخ ragab20191

وحتي اذا قمت بعمل full unroot من super user ، تتم العملية وبعمل restart ، بس يرجع الروت والبرنامج من جديد

قديم 29-04-2015, 12:12 PM   #37
ragab20191
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

يا استاذ de3bis انا عملت unlock و relock كتير والله كل مره يظهر نفس الصوره ريكفري الا حضرتك شوفتها قبل كدا مش عارف اعمل والله انا تعبت
رابط صوره ريكفري :

ارجو الحل مشكله

قديم 29-04-2015, 01:14 PM   #38
de3bis
عضو مشارك

اقتباس:
السلام عليكم ،، اخي انا عامل relock ومن تم unlock كيف ماواضح من صورة الاخ mode2001

المشكلة عند ازالة الروت عن طريق الريكفري تظهر لي رسالة "installition aported" شبيهة بصورة الاخ ragab20191

وحتي اذا قمت بعمل full unroot من super user ، تتم العملية وبعمل restart ، بس يرجع الروت والبرنامج من جديد
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ragab20191 مشاهدة المشاركة
يا استاذ de3bis انا عملت unlock و relock كتير والله كل مره يظهر نفس الصوره ريكفري الا حضرتك شوفتها قبل كدا مش عارف اعمل والله انا تعبت
رابط صوره ريكفري :

ارجو الحل مشكله
من رد الأخ سرآآج أعتقد إن المشكلة فى ال Unroot ممكن يا جماعة تجربوا تعملوا ال UnRoot عن طريق تحميل الملف الذى أرفقته فى المشاركة لهذا الغرض بتحميل الملف " Remove SU.zip " عن طريق ال "Recovery" بالطريقة الموجودة فى "ثانيا" و الموجود بالرابط التالى :
Remove SU - Download - 4shared

هى دى الطريقة اللى أنا عملت بيها UnRoot ......

و تأكدوا من إن الجهاز معمول له UnLock لأن الصورة بتاعة الأخ رجب معمول فيها ReLock
و جربوا ال UpDate تانى.

و معلش الموضوع ده بيحتاج تجارب كتير لأن كل جهاز بيبقى له ظروف غير التانى ..... طبعا الخطوات الأساسية و احدة لكن توجد بعض الإختلافات البسيطة بين الأجهزة و بعض
قديم 29-04-2015, 01:43 PM   #39
سرآآج
عضو جديد

شكر 7 مرات في 4 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة de3bis مشاهدة المشاركة
من رد الأخ سرآآج أعتقد إن المشكلة فى ال Unroot ممكن يا جماعة تجربوا تعملوا ال UnRoot عن طريق تحميل الملف الذى أرفقته فى المشاركة لهذا الغرض بتحميل الملف " Remove SU.zip " عن طريق ال "Recovery" بالطريقة الموجودة فى "ثانيا" و الموجود بالرابط التالى :
Remove SU - Download - 4shared

هى دى الطريقة اللى أنا عملت بيها UnRoot ......

و تأكدوا من إن الجهاز معمول له UnLock لأن الصورة بتاعة الأخ رجب معمول فيها ReLock
و جربوا ال UpDate تانى.

و معلش الموضوع ده بيحتاج تجارب كتير لأن كل جهاز بيبقى له ظروف غير التانى ..... طبعا الخطوات الأساسية و احدة لكن توجد بعض الإختلافات البسيطة بين الأجهزة و بعض
المشكلة انا جهازي unlock ومتبت الريكفري ، ولما اجي اعمل install form sd card ، اختار الملف Remove SU.zip تظهرلي مشكلة " installation aborted "

جرب سوى من الريكفري او من البرنامج نفسه وبدون فائده ، ربما يجب ان يكون الجهاز relock ? متل ماقلت الموضوع يحتاج تجربة .

قديم 29-04-2015, 01:48 PM   #40
de3bis
عضو مشارك

إحتمال كبير لأن ال Relock يتطلب عمل ملف Tokken جديد لعمل Unlock و بعدها الجهاز بيكون عامل كأنه إتعمل له فورمات أو سوفت جديد

قديم 29-04-2015, 02:05 PM   #41
سرآآج
عضو جديد

شكر 7 مرات في 4 مشاركات

اذا قمت بعمل relock ومن تم unlock رح يتفرمت الجهاز ويروح الروت ، هده اكيد ومجربة ، ومن تم انصب الريكفري اللي عندك بالموضوع واكمل باقي الخطوات ، هل تعتقد ينجح الامر ؟

قديم 29-04-2015, 03:08 PM   #42
de3bis
عضو مشارك

اقتباس:
اذا قمت بعمل relock ومن تم unlock رح يتفرمت الجهاز ويروح الروت ، هده اكيد ومجربة ، ومن تم انصب الريكفري اللي عندك بالموضوع واكمل باقي الخطوات ، هل تعتقد ينجح الامر ؟
بالضبط كده ..... جرب و قلنا .....
قديم 29-04-2015, 07:43 PM   #43
سرآآج
عضو جديد

شكر 7 مرات في 4 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة de3bis مشاهدة المشاركة
بالضبط كده ..... جرب و قلنا .....
لم يحصل شئ !! عملت relock ومن تم unlock ؟ـ، بس المشكلة الـSupersu لايزال موجود !!

فقمت بفلتشة الريكفري الاصلية من الموضوع ، ولاكن لم اجد خيار install from sd card !!

ماعليه ، قمت بتنزيل الابديت ومشى شوي بالعداد ووفتح على الريكفري وطلعت مسج installation aborted !

**// مع العلم انه لم استطلع استبدال الملفات المدكورة بالخطوة 4 ! لم يسمح لي النظام بدلك ، مع انه البرنامج طلب صلاحيات روت واعطيتها له !

===============================
حاليا رح اجرب اعمل relock ومن تم التحديت

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:15 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 07:41 PM ---------

استطعت استبدال الملفات ! ولاكن لاتزال المشكلة موجودة الروت موجود =_=

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:43 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:15 PM ---------

اخي de3bis هل نجحت معك ازالة الروت ؟ من خلال البرنامج من خلال الريكفري ؟
قديم 29-04-2015, 10:51 PM   #44
de3bis
عضو مشارك

نعم نفعت معى نجحت معى ازالة الروت ؟ من خلال البرنامج من خلال الريكفري ؟
و كما كتبت فى شرح الموضوع ... هى الخطوات التى قمت بعملها و نجحت معى
و قد إستعملها أخرون و نفعت معهم أيضا مثل أخونا mode2001 و الذى كان يعانى من بعض المشاكل ايضا و لكن فى النهاية أمكنه التحديث
و كما قلت و أكرر لك أنا عملت النحديث و أنا على وضع Unlock و لم يمكن عمله على وضع Relock

قديم 30-04-2015, 09:57 AM   #45
سرآآج
عضو جديد

شكر 7 مرات في 4 مشاركات

اخيرا استطعت التغلب على الروت وعملت تحديت للسيتم

//** المشكلة اولا في ترتيب الخطوات ، لاتستطيع ازالة الروت ومن تم استبدال الملفين :
platform.xml
nc

وايضا لايمكن استبدالهم عن طريق برامج ادارة الملفات ، هذا بالنسبة لجهازي

سوف اضع رد كامل لاحقا ومرتب للخطوات

العضو التالي يشكر سرآآج على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 30-04-2015, 11:30 AM   #46
de3bis
عضو مشارك

و أدى كمان واحد قدر يتغلب على مشاكله ...................
و أنا زى ما قلت قبل كده فيه إطار عام للتحديث و لكن كل جهاز له تفاصيل مختلفة تبعا لخلفيات كثيرة .... مثل إزاى كنت عامل رووت على الكيت كات و كنت منزل أى ملف ريكفورى و لكن المهم فى الأخر إنك تقدر توصل للحلول و تشاركها مع باقى الناس لأننا كده بنعمل قاعدة بيانات لتجميع كل الإحتمالات ليستفيد منها باقى الناس ........

العضو التالي يشكر de3bis على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 01-05-2015, 01:23 PM   #47
سرآآج
عضو جديد

شكر 7 مرات في 4 مشاركات

اه الحمد لله مشت الامور على خير وبالنسبة لطريقتي كالتالي :
قبل البدء في الخطوات ، جهازي كان unlocked & rooted وكنت بحاول ازيل الروت ، اول ماعمل ريستارت يرجع الروت من جديد ! حليت المشكلة كالتالي :
قمت بتحميل التحديت من الجهاز ولم اعمل Install حيت تقوم بالدخول الي بطاقة الداكرة في مجلد downloads وتجد التحديت قم بفك الضغط واخد ملف الريكفري الاصلي recovery.img من داخل ملف frameware .

1- تثبيت اخر اصدار من ريكفري TWRP من هنا Techerrata Downloads - Browsing a5
2- تنقل ملفات الـnc&platform.xml الى بطاقة الداكرة من الكمبيوتر
3- تدخل على الريكفري وتعمل mount تم mount system .
4- تدخل على advanced ومن تم file manger ومن هناك تستطيع استبدال الملفات لمكانهم المدكور في الموضوع
5- تم تدخل على الفاست يوت وتقم بتتبيت الريكفري الاصلية التي تحصلت عليها من التحديت
6- تشغل الجهاز ومن تم تدهب للروت وتعمل full unroot من الاعدادت ، تلاحظ اختفاء البرنامج ، (انا لم اعمل restart) قم بالدهاب للاعدادت والبحت عن التحديت وتبيته وان شاء الله حيتبت .

وانبه قبل كل شي خد باكب كامل للجهاز من خلال ريكفري TWRP
عدد 3 من الاعضاء يشكرون سرآآج على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة
قديم 02-05-2015, 03:17 PM   #48
maxlower
عضو جديد

مشاركات الشكر: 5
شكر 1 مرة في 1 مشاركة

اقتباس:
اه الحمد لله مشت الامور على خير وبالنسبة لطريقتي كالتالي :
قبل البدء في الخطوات ، جهازي كان unlocked & rooted وكنت بحاول ازيل الروت ، اول ماعمل ريستارت يرجع الروت من جديد ! حليت المشكلة كالتالي :
قمت بتحميل التحديت من الجهاز ولم اعمل Install حيت تقوم بالدخول الي بطاقة الداكرة في مجلد downloads وتجد التحديت قم بفك الضغط واخد ملف الريكفري الاصلي recovery.img من داخل ملف frameware .

1- تثبيت اخر اصدار من ريكفري TWRP من هنا Techerrata Downloads - Browsing a5
2- تنقل ملفات الـnc&platform.xml الى بطاقة الداكرة من الكمبيوتر
3- تدخل على الريكفري وتعمل mount تم mount system .
4- تدخل على advanced ومن تم file manger ومن هناك تستطيع استبدال الملفات لمكانهم المدكور في الموضوع
5- تم تدخل على الفاست يوت وتقم بتتبيت الريكفري الاصلية التي تحصلت عليها من التحديت
6- تشغل الجهاز ومن تم تدهب للروت وتعمل full unroot من الاعدادت ، تلاحظ اختفاء البرنامج ، (انا لم اعمل restart) قم بالدهاب للاعدادت والبحت عن التحديت وتبيته وان شاء الله حيتبت .

وانبه قبل كل شي خد باكب كامل للجهاز من خلال ريكفري TWRP
لكم جزيل الشكر على المعلومة القيمة
تم بحمد الله التحديث
maxlower غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر maxlower على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 02-05-2015, 05:29 PM   #49
ragab20191
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

لسلام عليك يا اخي de3bis انا عندي مشكله ما اجي احدث الجهاز من الرغم عملت كل الخطوات تمام بس الجهاز نظام رقمه 1.56 يطلب تحديث نظام الجهاز رقمه 1.58 وكل ما نزل التحديث نظام يدخل علي ريفكري و يحمل شويه يظهر
رابط صوره ريكفري(ممكن تركز في الصور) :

و انا عملت unlock و relock كتير والله كل مره يظهر نفس الصوره ريكفري الا حضرتك شوفتها قبل كدا مش عارف اعمل والله انا تعبت

ملاحظ مش ممكن نزل التحديث الجديد عن طريق RUU وده طريقه من موقع XDA-Developers
اصل سألت احد المختصصين في الموقع نزل التحديث عن طريق RUU
رابط الموضوع :
How To Install OTA Update !!!!! | HTC Desire 816 | XDA Forums

رابط في طريقتين لحل تنزيل التحديث ممكن لو عرفت حاجه تقولي عليها عشان انا مش عارف حاجه من الطريقتين

قديم 11-05-2015, 06:19 PM   #50
ragab20191
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

لا تقلق يا اخي ahmmed2 بردو حصل مشاكل بعد تنزيل تحديث lollipop ولكن اتحلت بعد ما عملت اعاده ضبظ المصنع بس عن طريق الريكفري الاصلي بضغط علي زر صوت اسفل مع ضغط علي زر الباور و بعد كدا دخلت علي bootloader تختار كلمه recovery هيفتح معك اولا تختار wipe data / factory reset و ثانيا تختار wipe cache partition و بعد كل ده تختار reboot now ان شاء الله كل حاجه هتشتغل تمام

العضو التالي يشكر ragab20191 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
رد

العبارات الاستدلاليه
fastboot, google, htc, htc desire, restore, unlock, update, usb, البوت لودر, الريكفري, الواي فاي, تحميل, روت, ريكفري, مفتوح