موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 02-06-2013, 07:37 PM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 5
شكر 11 مرات في 11 مشاركات
بطارية جلاكسي اس 4

السلام عليكم ورحمة الله

هي لي البطاريه بتخلص بسرعه كدا دي مش بتكمل يوم

انا لما جبتو شحنتو لحد الاخر وبعدين كمل يوم وخلص قلت يمكن عشان بنقل الحاجات وكدا وانا ببقي فتحة الواي فاي 24 ساعه والفيس بوك تقريبا دا بس

وتاني يوم نفس الشئ

والتالت برضو انا مش فهمة لى دا عادي ولا في شئ

lolita lolo غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو lolita lolo
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
مشكلة تهنيج شاشه نوت 5 بعد اخر تحديث (مساعده... منتدى هواتف Google Android العام Ahmad Helmy 6 5895 31-07-2017 11:39 PM
مساعدة ضرورى samsung galaxy tab Gt-p5100 منتدى الأجهزة اللوحية لنظام Google Android العام Nooruddeen 3 5039 04-07-2016 11:34 AM
مساعدة فى مكان شراء Samsung note 5 هام وعاجل منتدى البيع والشراء lolita lolo 0 1248 19-12-2015 10:32 PM
مشكله في التحديث بقالها 3 ايام قسم ترقيات الأجهزة الأخرى بنظام Google Android طلال اسلام 5 1361 26-06-2013 06:12 PM

اعلان

قديم 02-06-2013, 08:32 PM   #2
Hyk_UAE
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 96
شكر 201 مرات في 66 مشاركات

كل التلفونات حدها يوم وتخلص اذا استعملتها!

Hyk_UAE غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 02-06-2013, 08:57 PM   #3
lolita lolo
عضو جديد

بس انا الاس وان مكنش كدا دا كان بيقعد معايا باليومين كاملين وكنت برضو ببقا مشغله كل حاجة

قديم 02-06-2013, 09:47 PM   #4
مهند الكاتب
عضو نشط

مشاركات الشكر: 118
شكر 392 مرات في 224 مشاركات

ممكن ترفعي صور لأستخدام البطارية من وقت الشحن 100% الى ان يفضى الشحن ؟؟؟؟

مهند الكاتب غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 02-06-2013, 09:48 PM   #5
El Kbeer
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 0
شكر 42 مرات في 24 مشاركات

بصي سياسه سامسونج من زمان انها عامله البطاريه تقعد يوم علي اعتبار ان مفيش شخص طبيعي يقعد 24 ساعه بره البيت واذا حصل هيكون في عربيه يبقي يجيب شاحن العربيه ....انا كنت شغال في الوكاله

El Kbeer غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 02-06-2013, 10:51 PM   #6
lolita lolo
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند الكاتب مشاهدة المشاركة
ممكن ترفعي صور لأستخدام البطارية من وقت الشحن 100% الى ان يفضى الشحن ؟؟؟؟
اوك اول مااشحنة النهاردة ان شاء الله هعمل كدا

بعدين سؤال كمان من فين نقفل الحاجات الشغاالة يعني الموبيلات القديمة كان المانجر برا لاكن هنا بندخل على السيستنج وبعدين نشوف اى الشغال ونوقف واحد واحد

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:51 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:49 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة El Kbeer مشاهدة المشاركة
بصي سياسه سامسونج من زمان انها عامله البطاريه تقعد يوم علي اعتبار ان مفيش شخص طبيعي يقعد 24 ساعه بره البيت واذا حصل هيكون في عربيه يبقي يجيب شاحن العربيه ....انا كنت شغال في الوكاله
بس دي سياسة غريبه اى دا بس الانا مستغرباله ان سامسونج القديم الكان معايا مكنش كدا
قديم 03-06-2013, 04:52 PM   #7
مهند الكاتب
عضو نشط

[QUOTE=lolita lolo;4197900]اوك اول مااشحنة النهاردة ان شاء الله هعمل كدا

بعدين سؤال كمان من فين نقفل الحاجات الشغاالة يعني الموبيلات القديمة كان المانجر برا لاكن هنا بندخل على السيستنج وبعدين نشوف اى الشغال ونوقف واحد واحد[COLOR="Silver"]

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:51 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:49 PM --------

اكبسي زر الهوم مطولا لثانيتين تطلع التطبيقات الشغالة

اول ايقونة عاليمين علامة سلة نفاية وعليها X هاي تقفل كل التطبيقات اللي ب
الخلفية

واخر ايقونة عاليسار تدخلين بيها عالرام ومسح الرام

قديم 03-06-2013, 07:57 PM   #8
lolita lolo
عضو جديد

[quote=مهند الكاتب;4198976]

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolita lolo مشاهدة المشاركة
اوك اول مااشحنة النهاردة ان شاء الله هعمل كدا

بعدين سؤال كمان من فين نقفل الحاجات الشغاالة يعني الموبيلات القديمة كان المانجر برا لاكن هنا بندخل على السيستنج وبعدين نشوف اى الشغال ونوقف واحد واحد[COLOR="Silver"]

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:51 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:49 PM --------

اكبسي زر الهوم مطولا لثانيتين تطلع التطبيقات الشغالة

اول ايقونة عاليمين علامة سلة نفاية وعليها X هاي تقفل كل التطبيقات اللي ب
الخلفية

واخر ايقونة عاليسار تدخلين بيها عالرام ومسح الرام
تسلم اخي مهند

معلش انا عارفة اني بتعبكو بكتر الاسئلة
انت قلتلي اني ارفع صور لأستخدام البطارية من وقت الشحن 100% الى ان يفضى الشحن ؟؟؟؟
يعنى اشحنة لحد الاخر واصورها وبعدين لما يفضي اصورها ؟؟ انا صورتها امبارح وهو 28%

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:57 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:29 PM ---------

الصورة الاولي كانت وهو خلاص بيفضي

الصورة التانية كان بعد مااتشحن بخمس ساعات بس مكنتش استخدمتو نهائي

انا مش عارفة كدا صح ولا المفروض انت كنت تقصد حاجة تانيه
بطارية جلاكسي اس 4

بطارية جلاكسي اس 4

الصورة التالتة بعد اللعب عليه ولاكن فترة قصيرة جدا لا تتعدي الربع الساعه وكانت لعبه subway

بطارية جلاكسي اس 4

انا مش عارفة دا الكنت تقصدو ولا لا بس انا قلت احاول
العضو التالي يشكر lolita lolo على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 03-06-2013, 09:10 PM   #9
almogharby
عضو متفاعل

مشاركات الشكر: 392
شكر 382 مرات في 257 مشاركات

وعليكم السلام ، الاخوان كفو ووفوا لكن سياسه سامسونج هي بطاريه الهاتف تستهلك خلال يوم واحد ، لكن كم مده تشغيل الشاشه في البطاريه بمعني عند الدخول الي BATTERY اضغطي علي SCREEN وسيظهر لكي مده تشغيل الشاشه .

وفي المستقبل قومي بتصوير الشاشه من داخل الهاتف نفسه بالضغط علي زر الهوم + زر الباور لمده 3 ثواني .

almogharby غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 03-06-2013, 10:35 PM   #10
DADER
عضو فعال

الصورة الرمزية DADER

مشاركات الشكر: 1,482
شكر 936 مرات في 403 مشاركات

اختي الفاضلة، في عندك مشكلة بالـMedia server أدخلي عليه من البرامج المستهلكة للبطارية وإذا حصلتيه شغال مع فترة تشغيل الجهاز معناها التالي؛
*انت بتتفرجي عفيديوهات أو بتسمعي صوتيات اغلب الفترة، اذا كان صحيح فهذه ليست مشكلة.

*إذا كنت عكس الفقرة الأولى، جربي تخرجي كرت الذاكرة وجربي تشتغلي عالجهاز وشوفي إذا في تحسن...

*إذا الفقرتين الأولى والثانية لم ينفعوا اعملي التالي؛ ابحثي في ذاكرة الجهاز عن أي ملف وسائط غير كامل التنزيل أو تالف أو اسمه عبارة عن مربعات وخرابيش وقومي بحذفه وجربي الجهاز.

اذا كنت ملمّة بالروت وتوابعه اقرأي الموضوع التالي
الكمبيوتر الكفي

DADER غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 03-06-2013, 10:41 PM   #11
lolita lolo
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almogharby مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ، الاخوان كفو ووفوا لكن سياسه سامسونج هي بطاريه الهاتف تستهلك خلال يوم واحد ، لكن كم مده تشغيل الشاشه في البطاريه بمعني عند الدخول الي BATTERY اضغطي علي SCREEN وسيظهر لكي مده تشغيل الشاشه .

وفي المستقبل قومي بتصوير الشاشه من داخل الهاتف نفسه بالضغط علي زر الهوم + زر الباور لمده 3 ثواني .
تسلم اخي انا كنت عايزة اعرف الطريقة انا كنت عارفاها في هاتفي القديم بس هنا مختلفة

بس لو هي فعلا سياسه المفروض تبقى على كل الهواتف عشان كدا انا مستغربة لان انا مازلت عندي الهاتف القديم ومازال بيقعد باليومين بدون مااشحنة واول ماجبتة كان ساعات بيوصل لثلاثة ايام عشان كدا استغربت
قديم 04-06-2013, 01:05 AM   #12
eltamimi
عضو جديد

مشاركات الشكر: 93
شكر 22 مرات في 18 مشاركات

اقتباس:
تسلم اخي انا كنت عايزة اعرف الطريقة انا كنت عارفاها في هاتفي القديم بس هنا مختلفة

بس لو هي فعلا سياسه المفروض تبقى على كل الهواتف عشان كدا انا مستغربة لان انا مازلت عندي الهاتف القديم ومازال بيقعد باليومين بدون مااشحنة واول ماجبتة كان ساعات بيوصل لثلاثة ايام عشان كدا استغربت

مبارك عليكى جلاكسى اس 4 وتتهنى فيه ان شاء الله

أختى الكريمه هل سويتى فورمات من ريكفرى مود بعد التحديث الاخير وهل نزلتى التحديث ام لا ؟

وبالتوفيق اختى الكريمه
eltamimi غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 04-06-2013, 02:26 AM   #13
مهند الكاتب
عضو نشط

هل تبادليني جهازك بجهازي

يا ستي البطارية عندك مثل الحلاوة موصافات الجهاز من معالج وشاشة كبيرة ونقية وغيرها تأخذ من الشحن اكثر من غيره

هذه اولا

وثانيا عندي ملاحظة عندكي الميديا سيرفيس ماخذه نسبة من البطارية ... اذا كان عندك ميموري خارجي فرغيه بعد نقل الشغلات المهمة منه الى الحاسبة ثم فورمات للميموري الخارجي من الجهاز ... وتأكدي من عدم وجود ملف ملتيميديا في الميموري ( صورة ) او غيره مضروبة لأن المعالج عندكي بيحاول يتعرف عليها او يعمل thumb وما بيقدر لأنها معطوبة .... متابع

قديم 04-06-2013, 04:18 AM   #14
lolita lolo
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eltamimi مشاهدة المشاركة
مبارك عليكى جلاكسى اس 4 وتتهنى فيه ان شاء الله

أختى الكريمه هل سويتى فورمات من ريكفرى مود بعد التحديث الاخير وهل نزلتى التحديث ام لا ؟

وبالتوفيق اختى الكريمه
تسلم اخي

بس انا بعد التحديث معملتش فورمات انا اول مافتحت الموبيل قبل ماانزل وانقل ملفاتي حملت التحديث

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:18 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:15 AM ---------

اقتباس:
هل تبادليني جهازك بجهازي

يا ستي البطارية عندك مثل الحلاوة موصافات الجهاز من معالج وشاشة كبيرة ونقية وغيرها تأخذ من الشحن اكثر من غيره

هذه اولا

وثانيا عندي ملاحظة عندكي الميديا سيرفيس ماخذه نسبة من البطارية ... اذا كان عندك ميموري خارجي فرغيه بعد نقل الشغلات المهمة منه الى الحاسبة ثم فورمات للميموري الخارجي من الجهاز ... وتأكدي من عدم وجود ملف ملتيميديا في الميموري ( صورة ) او غيره مضروبة لأن المعالج عندكي بيحاول يتعرف عليها او يعمل thumb وما بيقدر لأنها معطوبة .... متابع
ههههه ما يغلى عليك اخي

لا انا الميموري خارجي مش ركبتة بس ممكن يكون فعلا في كدا في الصور القديمة لاني نقلت كل ماكان على التليفون القديم للجديد في نفس الملفات يعني مثلا صور الكاميرا في الكاميرا صور الداونلود في الداون لود وهكذا بس اصلا وانا بنقل كنت بلاحظ ان الصور الفيها مشاكل كان بيعملي ايرور في نقلها وانا كنت بعملها سكيب انها متتنقلش فيعتبر كدا الصور البايظة مش اتنقلت فاية كدا الممكن يكون عامل الاذمة دي
قديم 04-06-2013, 05:26 AM   #15
shawbkah
عضو اساسي

الصورة الرمزية shawbkah

مشاركات الشكر: 1,233
شكر 1,197 مرات في 493 مشاركات

السلام عليكم
الافاضل تكرموا بالحلول ما شاء الله
وبكل بساطة حتى المستخدم لايقع في حيرة.. يجب ان نتفق على ان:
نظام الاندرويد برمته مستهلك ومستنزف للطاقة وعندما يكون جهاز كالاس4 بهذه المواصفات الضخمة سيكون مستهلك للطاقة ايضا وهذا طبيعي.
ثانيا: تأتي الشركات بالافضلية مع تفاوت للميزات ف موتورولا الافضل في البطارية وهكذا.
لذلك نحن بانتظار مايخبئه تحديث نواة لينوكس الخاصة بنظام اندرويد التي ستكون نقلة كبيرة في صرف الطاقة وتوفيرها.

وانصحك باستخدام تطبيق بسيط يساعد في الحفاظ على صرف الطاقة
Go power master

shawbkah غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 05-06-2013, 12:26 AM   #16
مهند الكاتب
عضو نشط

اقتباس:
تسلم اخي

بس انا بعد التحديث معملتش فورمات انا اول مافتحت الموبيل قبل ماانزل وانقل ملفاتي حملت التحديث

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:18 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:15 AM ---------

ههههه ما يغلى عليك اخي

لا انا الميموري خارجي مش ركبتة بس ممكن يكون فعلا في كدا في الصور القديمة لاني نقلت كل ماكان على التليفون القديم للجديد في نفس الملفات يعني مثلا صور الكاميرا في الكاميرا صور الداونلود في الداون لود وهكذا بس اصلا وانا بنقل كنت بلاحظ ان الصور الفيها مشاكل كان بيعملي ايرور في نقلها وانا كنت بعملها سكيب انها متتنقلش فيعتبر كدا الصور البايظة مش اتنقلت فاية كدا الممكن يكون عامل الاذمة دي
ما كان لازم تعملي skip لأن الصور التي تنقل للأس 4 بطريقة غير الطريقة في اس1 واس2
حيث يوجد فيهما خاصية ( الادوات المساعدة لل usb ) خلاف اس3 ونوت 2و اس4

المهم افحصي تلك الصور اللي في الجهاز وشوفي هل يوجد منها معطوبة ولا تظهر عند النقر عليها[COLOR="Silver"]
قديم 05-06-2013, 02:38 PM   #17
lolita lolo
عضو جديد

اقتباس:
ما كان لازم تعملي skip لأن الصور التي تنقل للأس 4 بطريقة غير الطريقة في اس1 واس2
حيث يوجد فيهما خاصية ( الادوات المساعدة لل usb ) خلاف اس3 ونوت 2و اس4

المهم افحصي تلك الصور اللي في الجهاز وشوفي هل يوجد منها معطوبة ولا تظهر عند النقر عليها[COLOR="Silver"]
هو كان بيعمل ايرور انها مش هتتنقل فيها مشكله فكان بيديني اخيارين الهو اني احوال انقلها تاني او خلاص اعملها سكيب انها مش تتنقل فاانا كنت بعمل سكيب بس هدخل اشوف الصور في الجهاز فيها حاجة بايظة فعلا ولا لا تسلم اخي مهند على المساعدة
رد

العبارات الاستدلاليه
ميموري, البطارية, الواي فاي, بطارية, سامسونج, usb