موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 20-04-2015, 10:30 PM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 3
شكر 1 مرة في 1 مشاركة
طلب مساعدة في اختيار رومات مطبوخة ، للهاتف htc ONE m7

يا جماعه انا مركب رووم في موبايلي اسمه
insertcoin-6.0.3-m7_ul

ومعايا اتنين روم منزلهم من موقع المطورين

واحد اسمه
★ ☆ [ROM][5.0.2] NuSenSeveN | Sense 7.0 | v3.00 [03-31-15]

والتاني اسمه
[ROM] Android Revolution HD 91.1 • High Quality & Performance • 7.19.401.2 • 5.0.2

عايز اعرف مين فيهم احسن ومين فيهم يمشي مع جهازي يعني مين فيهم نسخه شرق اوسط

وابدا بايه اعمل wipe ولا ايه الأول

واعمل s-off لموبايلي ولا لأ مش لازم
وانا جهازي دلوقتي unlocked , rooted

اسئلة مهمة اوي بالنسبالي لاني لسه مبتدا انما ممكن تكون سهله اوي بالنسبالك
ارجو المساعده وشكرا
zezo346 غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو zezo346
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
بالله عليكم استفسار بسيط لهاتف htc m9 - sprint... قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android mh7 3 2578 05-08-2016 12:48 PM
الحقوني بالله عليكم الموبايل بعد factory reset... المواضيع ذات العناوين الغامضة والغير معبرة عن محتوى الموضوع zezo346 0 1436 29-04-2015 03:52 AM
طلب مساعدة في اختيار رومات مطبوخة ، للهاتف htc... قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android أبو حمزه 14 5235 20-04-2015 10:30 PM
مشكلة مهمة و كبيرة في برنامج game hacker ارجو... منتدى Google Android للبرامج zezo346 5 2410 17-04-2015 06:15 PM
مشكلة في موبايل htc one بجد ملقتشي حد يحلها خالص منتدى هواتف Google Android العام zezo346 0 2639 23-08-2014 01:02 AM

اعلان

قديم 20-04-2015, 10:56 PM   #2
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

مشاركات الشكر: 1,257
شكر 2,697 مرات في 1,760 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zezo346 مشاهدة المشاركة
يا جماعه انا مركب رووم في موبايلي اسمه
insertcoin-6.0.3-m7_ul

ومعايا اتنين روم منزلهم من موقع المطورين

واحد اسمه
★ ☆ [ROM][5.0.2] NuSenSeveN | Sense 7.0 | v3.00 [03-31-15]

والتاني اسمه
[ROM] Android Revolution HD 91.1 • High Quality & Performance • 7.19.401.2 • 5.0.2

عايز اعرف مين فيهم احسن ومين فيهم يمشي مع جهازي يعني مين فيهم نسخه شرق اوسط

وابدا بايه اعمل wipe ولا ايه الأول

واعمل s-off لموبايلي ولا لأ مش لازم
وانا جهازي دلوقتي unlocked , rooted

اسئلة مهمة اوي بالنسبالي لاني لسه مبتدا انما ممكن تكون سهله اوي بالنسبالك
ارجو المساعده وشكرا
الرومات التي قلت عليها كلها تعمل معك وكلها رومات قويه وتحظى بالدعم من مطوريها ولا تحتاج لان تكون s-off لتفليش هذه الرومات وتحتاج الى s-off اذا اردت تغير ال firmware وان كان اصدار جوالك 1.56 فما فوق لن تستطيع عمل s-off الا عن طريق sunshine وتكلفته 25 دولار ويحتاج الى فيزه وانا ما ادري اصدار الفيرموير لديك كام تقدر تعرف عن طريق الذهاب الى البوتلودر ومكتوب بالاعلى اشياء والذي يهمنا هو الرقم تحت OS وال HBOOT وان كان جوالك محدث لاخر فيرموير وهو 7.19 وال HBOOT 1.61 على ما اعتقد وهو الفيرموير الخاص بنظام اللولي بوب فتستطيع تحميل الرومات الخاصه باللولي بوب مثل insertcoin 7.0.7 او viperone 8.0.0 او اي روم اصدار جديد
بالنسبه لل wipe من الافضل عمل full wipe cache&dalvik&data&system فقط عند الانتقال من روم لاخر وايضا من الاهميه عمل backup للروم الحالي في حال حدوث اي شئ وتستطيع الرجوع اليه مره اخرى
بالتوفيق
أبو حمزه غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 4 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة
قديم 20-04-2015, 11:19 PM   #3
zezo346
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

الحمد لله اخويا هنداوي رد عليا الف الف شكر للمساعده انا والله مش عارف اقولك ايه بس انا كنت في مشكلة في الجهاز علشان اعمله رووت و الجهاز علق بعد الشعار وصلحته بمبلغ كبير ومش عايز اكرر تاني بس ممكن اخد من حضرتك خمس دقايق من وقتك وتخليك معايا تجاوبني على اللي طلبه بالله عليك
وانا اصدار hboot 1.61 و os-7.19
وانا عايز اعرف منين ان الروم ينفع معايا وهل فيه طريقة للأس اوف ليا
وانا اصدار الأندرويد لولي بوب 5.0.2
وتنصحني ابدا تركيب رووم اخر ازاي بالظبط
هل اعمل اس اوف ولا اركبه بالاس اون عادي وابقى اسحب ملف الببوت من الروم اللي هركبه
1- اسحب ملف boot.img من الملف الروم المضغوط .
2- اخل على البوت لودر واشبك الجهاز بالكمبيوتر وتأكد انه اصبح FASTBOOT USB.
3- نفذ هذه الاوامر بالترتيب
1- fastboot erase cache
2- fastboot flash boot boot.img
3- fastboot erase cache
4- الان ادخل على الريكفري وثبت الروم كالمعتاد
5- اعد تشغيل الجهاز وسوف تعمل الروم بأذن لله

ولا انت ايه رايك اخويا هنداوي
وايه احسن رومات موجوده في الساحه انهارده وياريت ترشحلي واحد و تبعتلي اللينك بتاعه اكون شاكر ليك جدا صورة البوت لودر في المرفقات

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 10553395_10200430836770068_638228007121003414_n.jpg‏ (57.7 كيلوبايت, المشاهدات 141)
قديم 20-04-2015, 11:35 PM   #4
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
الحمد لله اخويا هنداوي رد عليا الف الف شكر للمساعده انا والله مش عارف اقولك ايه بس انا كنت في مشكلة في الجهاز علشان اعمله رووت و الجهاز علق بعد الشعار وصلحته بمبلغ كبير ومش عايز اكرر تاني بس ممكن اخد من حضرتك خمس دقايق من وقتك وتخليك معايا تجاوبني على اللي طلبه بالله عليك
وانا اصدار hboot 1.61 و os-7.19
وانا عايز اعرف منين ان الروم ينفع معايا وهل فيه طريقة للأس اوف ليا
وانا اصدار الأندرويد لولي بوب 5.0.2
وتنصحني ابدا تركيب رووم اخر ازاي بالظبط
هل اعمل اس اوف ولا اركبه بالاس اون عادي وابقى اسحب ملف الببوت من الروم اللي هركبه
1- اسحب ملف boot.img من الملف الروم المضغوط .
2- اخل على البوت لودر واشبك الجهاز بالكمبيوتر وتأكد انه اصبح FASTBOOT USB.
3- نفذ هذه الاوامر بالترتيب
1- fastboot erase cache
2- fastboot flash boot boot.img
3- fastboot erase cache
4- الان ادخل على الريكفري وثبت الروم كالمعتاد
5- اعد تشغيل الجهاز وسوف تعمل الروم بأذن لله

ولا انت ايه رايك اخويا هنداوي
وايه احسن رومات موجوده في الساحه انهارده وياريت ترشحلي واحد و تبعتلي اللينك بتاعه اكون شاكر ليك جدا
هلا بيك اخي والشكر لله بالنسبه انت اصدار الفيرموير لديك هو 7.19.401.2 وهذا الاصدار تحديث للفيرموير الخاص للولي بوب وانا ما ادري عن ملف boot هذا ولكن ان كنت unlocked ولديك رووت وريكفري معدل تستطيع تفليش اي روم خاص بجهازك انت جهازك انترناشيونال وقد سبق وفلشت روم insertcoin 6.0.3 وعلى ما اظن هذا روم الكيتكات ولا تحتاج الى s-off لتفليش هذه الرومات فقط كما قلت لديك بوتلودر مفتوح ورووت وريكفري معدل مثل TWRP ريكفري وهو الافضل فتستطيع تفليش هذه الرومات وانت في الاصل مفلش insertcoin 6.0.3 اذن الروم يعمل بدون s-off ويوجد رومات كثيره منها insertcoin و viperone و ARHD 91.0 و skydragon SD وانت جرب واللي ترتاح معه فلشه وهذا موقع للرومات وانت اختار

http://forum.xda-developers.com/htc-one/development

بالنسبه لملف ال boot انا ما ادري ولا جربته ولكن ان كان لديك خبره في هذا الموضوع وجربته قبل كدا فانت ادرى مني بهذا
عدد 2 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 21-04-2015, 12:03 AM   #5
zezo346
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

لا انا مجربتهوش ملف البووت بس انا بدور على شروحات فلقيت الكلام ده بالنسبة لتركيب الرووم للاس اون
فلو فيه طريقة تانيه ياريت تقولي عليها
انا ريكفري TWRP
ووللعلم رجل الصيانه هو اللي ركب الروم اللي انا فيه
وياريت تقولي ايه احسن رووم فيهم اخويا هنداوي وشكرا ليك و اسف ع الاطاله
وحضرتك مقولتليش اعرف منين الروم يتوافق مع جهازي
وايه رايك في الروم ده
[url="http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2334294"][ROM] ViperOne 8.0.0

قديم 21-04-2015, 02:06 PM   #6
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
لا انا مجربتهوش ملف البووت بس انا بدور على شروحات فلقيت الكلام ده بالنسبة لتركيب الرووم للاس اون
فلو فيه طريقة تانيه ياريت تقولي عليها
انا ريكفري TWRP
ووللعلم رجل الصيانه هو اللي ركب الروم اللي انا فيه
وياريت تقولي ايه احسن رووم فيهم اخويا هنداوي وشكرا ليك و اسف ع الاطاله
وحضرتك مقولتليش اعرف منين الروم يتوافق مع جهازي
وايه رايك في الروم ده
[url="http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2334294"][ROM] ViperOne 8.0.0
اخي قبل اي شئ اعمل back up يعني نسخة احتياطية من الروم اللي انت عليه حالياً من الريكفري BACKUP ثم بعد ذلك حمل الروم اللي انت عايزه والروم اللي قلتلي عليه اللي هو VIPER روم ممتاز وانا استعمله ولكن استعمل الاصدار الخاص بالكيتكات VIPERONE 7.0.2 قم بتحميله او اي روم انت عايزه وبما ان رجل الصيانه منزل لك روم INSERTCOIN وهذا الروم للاصدار العالمي INTERNATIONAL وروم VIPER كذلك للاصدار الانترناشيونال وهذا الموقع للبعض اهم الرومات مثل INSERTCOIN و VIPERONE و ARHD 91.0 و SKYDRAGON SD و ودول اهم واقوى رومات ممكن تستعملها من هنا
http://forum.xda-developers.com/htc-one/development

المهم بعد عمل نسخة احتياطية من الروم الحالي وبعد تحميل الروم قم بنسخة على الجوال في اي مكان ثم اذهب للريكفري ثم WIPE ثم advanced ثم علم على cache و dalvik و data و system فقط لا تعلم على اي شئ اخر نهائيا وتاكد من الاختيارات جيدا ثم بعد ما تسوي wipe ارجع للشاشه الرئيسية للريكفري ةاختار install ثم اختار الروم اللي انت نسخته ثم اتبع التعليمات للتفليش

هااااام جدا للمره الاخيره

1- اعمل نسخة احتياطيه من النظام اللي انت عليه او الروم اللي انت عليه من الريكفري وتاكد من نجاح العمليه
2- عند عمل wipe علم على اللي قلت لك عليه فقط وهقول تاني من الريكفري اختار wipe ثم advanced wipe ثم علم على dalvik cache و cache و data و system فقط لا غير لا تعلم على internal storage لان الاختيار دا لو علمت عليه سيقوم بحذف كل شئ في الجوال كل شئ وجميع بياناتك والنسخة الاحتياطيه والنظام خلاااص وايضا لا تعلم على usb OTG

خلاص وطبعا بعد اختيار اي شي في الريكفري في تحت خالص مستطيل اعمل سحب عليه من الشمال لليمين علشان ينفذ الامر
بالتوفيق
عدد 2 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 21-04-2015, 07:59 PM   #7
zezo346
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

الف الف شكر اخوي هنداوي وعملت كل اللي انت قولتلي عليه و نزلت رووم

وانا الان عليه وهنزل فيبر ون اللي انت قولتلي عليه
بس هنا ليا سؤال مش اكتر
اول واحد اشمعنى الكيتكات وانا على الاندرويد لولي بوب
وهل ينفع انزل كيتكات و انا لولي بوب ومش هياثر في حاجة ؟؟؟

والتاني
ازاي اركبله ثيمثات ؟؟؟ مش لانشرات ؟؟
هل بتبقى عن طريق الريكفري ولا بتبقى ازاي ؟؟
واجيبها منين بالظبط؟؟؟

العضو التالي يشكر zezo346 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 21-04-2015, 09:09 PM   #8
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
الف الف شكر اخوي هنداوي وعملت كل اللي انت قولتلي عليه و نزلت رووم

وانا الان عليه وهنزل فيبر ون اللي انت قولتلي عليه
بس هنا ليا سؤالين مش اكتر
اول واحد اشمعنى الكيتكات و هل ينفع انزله و فلشة وانا عندي اللولي بوب

وتاني حاجة لماذا لا توجد التحديثات الهوائية في ال about في الأعدادات
وهل في رومات في تحديثات هوائيه و رومات لا ؟؟
ولو فيه اسمهم ايه بالظبط؟؟

والف شكر اخويا هنداوي على المساعده و ربنا يجزيك خير يارب
بالنسبة (لإشمعنى) فانا ما حبيت رومات اللولي بوب او منتظر لفتره لغاية ما كل شئ يبقى تمام وكل المودات والثيمات تشتغل عليه وانا مرتاح مع الكيتكات لا اكثر ولا اقل ولا ارى اي شئ مميز في اللولي بوب وهى مسالة راحه نفسية لا غير
بالنسبة للتحديثات الهوائية لا ينفع لا اعلم لماذا وهو شئ ليس بالهام وبعدين مثلا روم فايبر فيه شئ اسمه venom hub وداخل هذا التطبيق كل شئ موجود يعني لو في اي اصلاح او تحديث فهم يقومون بوضعه داخل ال hub وكل شئ اخر مثل الثيمات او مودات واشياء اخرى كثيره قم باكتشافها بنفسك
وحتى روم insertcoin يوجد ايضا تطبيق لا اتذكر اسمه فيه جميع التحديثات اليومية ولكن تبقى تحت التجربه وعندهم اصدار ثابت ومشكلته تحيديثاته كثيره ويقومون بوضع التحديث على هيئة ملف zip وحجمه صغير وتقوم بتفليشه عن طريق الريكفري او عن طريق التطبيق وهو يقوم اتوماتيك بالذهاب الى الريكفري والتفليش والرجوع مره اخرى

بالنسبه لو عجبك روم زي ما قلت لك اعمل منه نسخه احتياطيه ولو حاولت تجرب شئ او مودات من الخارج فمن الممكن ان لا يكون متوافق مع الروم الذي لديك وسيتسبب في مشكلة وستضطر الى تفليش الروم من الاول تاني ولكن ان كان لديك نسخه احتياطيه وحاول ان تحدثها دائما فان لم يعمل الروم تستطيع عمل restore او استرجاع للنسخه القديمه بعد عمل wipe كالعاده
بالتوفيق
العضو التالي يشكر أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 21-04-2015, 09:24 PM   #9
zezo346
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

[/COLOR]يعني انا ينفع انزل روم كيتكات و انا على اللولي بوب ؟؟؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:24 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:21 PM ---------
وعايز اعرف يعني ايه ده
Latest Fullrom: ViperOne 8.0.0
Attention: NO Verizon support yet!!!! MD5: 5BF700F53FCD599BDDB88E02720A2EF6
ايه ال MD5
واعرف اللي عندي ازاي يعني ؟؟
انا عرفت انت ليه مش عايز تغير اللولي بوب ؟؟!!!!

وانا مليش دعوه انا عايز من ده
الكمبيوتر الكفي - عرض مشاركة واحدة - طلب روم مطبوخ مع روت للهاتف HTC - M7 مع خصائص فتح الجهاز عند النقرعلي الشاشه مثل M8

الكمبيوتر الكفي - عرض مشاركة واحدة - طلب روم مطبوخ مع روت للهاتف HTC - M7 مع خصائص فتح الجهاز عند النقرعلي الشاشه مثل M8
طلب روم مطبوخ مع روت للهاتف HTC - M7 مع خصائص فتح الجهاز عند النقرعلي الشاشه مثل M8 - الصفحة 3

قديم 21-04-2015, 09:35 PM   #10
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

بالنسبة انك تقدر تنزل روم كيتكات فنعم تستطيع لن يحدث مشكله المشكلة ممكن ان تحدث لو عندك قيرموير اقل من فيرموير الروم زي مثلا اخر فيرموير للكيتكات هو 6.19.401.12 وهو الذي لديك ثابت على الجوال وحاولت تفلش روم الفيرموير الخاص به 7.19.401.0 مثلا هنا ممكن تحصل مشكله في عدم عمل بعض التطبيقات مثل الوايفي او البلوتوث او اي شئ اخر لكن تقدر تفلش روم كيتكات والنظام الثابت لديك الفيرموير اعلى من الروم مفيش مشكله لانه محدث الى اخر تحديث يعني لو طلع نظام تاني وفيرموير مختلف نهائيا عن الموجود على الجوال فلن تستطيع تفليشه ومن الممكن ان يتسبب في مشكله وهنا ستحتاج الى ان تكون s-off لتفليش الفيرموير الحديث وهو يتضمن ايضا تحديث للاسلكي والبوتلودر اتمنى ان اكون استطعت توصيل المعلومه لك انشاء الله
بالنسبة لروم viperone 7.0.1 فهو فقط مكتوب كدا في موقعهم ولكن عند تحميله ستجده 7.0.2 وهو نفس ال 7.0.1 ولكن به تحديث بسيط وهذا هو

https://www.androidfilehost.com/?fid=95857557620393286

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:35 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:28 PM ---------

اقتباس:
[/COLOR]يعني انا ينفع انزل روم كيتكات و انا على اللولي بوب ؟؟؟

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:24 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:21 PM ---------
وعايز اعرف يعني ايه ده
Latest Fullrom: ViperOne 8.0.0
Attention: NO Verizon support yet!!!! MD5: 5BF700F53FCD599BDDB88E02720A2EF6
ايه ال MD5
واعرف اللي عندي ازاي يعني ؟؟
انا عرفت انت ليه مش عايز تغير اللولي بوب ؟؟!!!!

وانا مليش دعوه انا عايز من ده

طلب روم مطبوخ مع روت للهاتف HTC - M7 مع خصائص فتح الجهاز عند النقرعلي الشاشه مثل M8 - الصفحة 3
هذا ليس من الروم وانما هو كيرنال معدل والكيرنال هو الوسيط بين الهاردوير والسوفت وير وسواء فلشت كيتكات او لوللي بوب فيوجد كيرنال للنظامين وارجع للموقع اللي في مشاركتك واقرا وانا كاتب اختيارات الكيرنال واشياء اخرى تستطيع الاستفاده منها ولكن تاكد من ان الكيرنال لنفس نظام الروم ومتوافق معه كيتكات او لولي بوب والا ستحدث مشكله لو غير متوافق ولن يعمل وطبعا انت هيكون عندك نسخه احتياطيه على حسب ما اتفقنا ولا تكسل لانه شئ مهم جدا جدا جدا

بالتوفيق
العضو التالي يشكر أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 22-04-2015, 05:59 PM   #11
Dark_man28
عضو مشارك

الصورة الرمزية Dark_man28

مشاركات الشكر: 195
شكر 56 مرات في 48 مشاركات

البركه باخونا هينداوي ساعدني على كل الخطوات دي لكن الصراحه مفيش احسن من فايبر جربت كل الرومات حسيت دايما فيها حاجه ناقصه

Dark_man28 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر Dark_man28 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 22-04-2015, 07:28 PM   #12
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dark_man28 مشاهدة المشاركة
البركه باخونا هينداوي ساعدني على كل الخطوات دي لكن الصراحه مفيش احسن من فايبر جربت كل الرومات حسيت دايما فيها حاجه ناقصه
هلا اخوي الله يبارك فيك وفعلا انا جربت رومات ما اتذكر عددها من كترها وفي الاخر اخترت رومين insertcoin و viperone وكان عندي الرومين احول بينهم لكن في الاخير ثبت على viper واستعمله من زمان وهو من الرومات القويه والتي تحوز على دعم كبير جدا من تيم venom وعندهم مودات وثيمات رائعه فعلا روم يستحق كل التقدير ويدعموا ايضا ال m8 وال m9
تحياتي
قديم 29-04-2015, 03:47 AM   #13
zezo346
عضو جديد

شكر 1 مرة في 1 مشاركة

ساعدني بالله عليك اخويا هنداوي
الجهاز دلوقتي عملتله factory rest
بس كل اما يجي يدخل على واجهه مستخدم النظام يقوم قايلي
توقف واجهة المستخدم
والمشكله اني كان عندي باك اب بس موجود على الكبيوتر
انا مش عارف احطه على الذاكره الداخلية للجهاز
وفي نفس الوقت مش عارف اعمل حاجه من الريكفري لن مفيش سورس ولا لالاروم و لا للباك اب
على الموبايل
وكل مره اجي اعمل فاكتوري ريست يجي على واجهه المستخد و يقولي توقف واجهه المستخدم
ايه الحل يا جماعه ارجوكم

قديم 02-06-2015, 11:13 PM   #14
hantouch
عضو جديد

مشاركات الشكر: 1
شكر 1 مرة في 1 مشاركة

الاخ هنداوي
أثناء تحميل روم جديد للهاتف M7 قمت بعمل خاطئ وهو فورمات من خلال الركوفري لكل شي وكذلك mount - unmount

وبالتالي حصلت على جهاز فارغ من كل شيئ .. الا الريكوفري موجود.
الكمبيوتر لا يتعرف على الجهاز و لا ياي وسيلة... استطيع دخول الريكوفري ولكن الجهاز لا يقلع الا على شاشة اللوغو فقط وهذا طبيعي لعدم وجود نظام فيه... ارجو المساعدة...

hantouch غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 03-06-2015, 02:12 PM   #15
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hantouch مشاهدة المشاركة
الاخ هنداوي
أثناء تحميل روم جديد للهاتف M7 قمت بعمل خاطئ وهو فورمات من خلال الركوفري لكل شي وكذلك mount - unmount

وبالتالي حصلت على جهاز فارغ من كل شيئ .. الا الريكوفري موجود.
الكمبيوتر لا يتعرف على الجهاز و لا ياي وسيلة... استطيع دخول الريكوفري ولكن الجهاز لا يقلع الا على شاشة اللوغو فقط وهذا طبيعي لعدم وجود نظام فيه... ارجو المساعدة...
اخي لماذا تفعل شئ قبل ان تعلم الا ما سيؤدي ذلك بعد فعله ولماذا تحتاج الا عمل فورمات اي ملفات لاي روم بتعمل او بتنزل على القديم وعند تحميل روم جديد يقوم بسؤالك ان كنت تريد full wipe اي يقوم بعمل wipe cache و wipe dalvic و wipe data و wipe system فقط لا شئ اخر لانه يوجد اختيار وهو فورمات للذاكره الداخليه وتقوم بحذف كامل للذاكره الداخليه على كل حال الان ما نوع الريكفري واصداره يعني TWRP مثلا وكام رقم الاصدار له

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:12 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:56 PM ---------

ان كان اصدار الريكفري لديك twrp 2.8.4.0 او يمكن اصدار اقل لكن 2.8 ففيه خاصيه تدعم نسخ للروم الى الذاكره الداخليه مباشرة كالتالي
اذهب الى الريكفري ثم mount ثم في الاسفل خالص توجد enable MTP سيقوم الكمبيوتر بابتعرف على الجهاز
والقي نظره على هذا الموضوع
http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=598817
رد

العبارات الاستدلاليه
android, htc, htc one, rom, s-off, البلوتوث, الريكفري, تحميل, روت, روم, مطبوخ, موبايلي