موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى الأجهزة اللوحية لنظام Google Android العام
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 23-01-2014, 02:02 AM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 3
شكر 5 مرات في 5 مشاركات
بطارية نوت 8

السلام عليكم ورحمة الله
دى اول مشاركة ليا فى منتداكم الرائع
انا متابعة المنتدى كزائرة و فادنى كتير و عندى استفسار و لجأت لكم ويارب الاقى اجابة تطمنى
انا معايا نوت 8 بقالى 4 ايام ومن ساعه ما جبته و انا بصحى الاقيه ناقص شحن كتير
يعنى مثلا النهاردة هو خلص شحن الساعه 6 الصبح كان 100% انا فصلته من الشحن ومستخدمتوش خااالص لحد الساعه 12 الظهر
لاقيته 85%
كتير جدا فى 6 ساعات بس ينقص 15% من غير استخدام مع العلم انه مافيهوش شريحة و انا قافلة الواى فاى وقافلة كل الابلكيشنز اللى استخدمتها قبل ما انام ف مش عارفة المشكلة فين
هل ده طبيعى ؟
و لكم جزيل الشكر

دوما لك الحمد غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر دوما لك الحمد على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة

اخر 5 مواضيع للعضو دوما لك الحمد
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
نقل التطبيقات الى الذاكرة الخارجيه منتدى الأجهزة اللوحية لنظام Google Android العام keenan 3 3352 12-01-2015 06:57 PM
بطارية نوت 8 منتدى الأجهزة اللوحية لنظام Google Android العام cezar2010 9 7960 23-01-2014 02:02 AM

اعلان

قديم 23-01-2014, 03:48 AM   #2
messi2050
عضو مشارك

مشاركات الشكر: 43
شكر 36 مرات في 32 مشاركات

لا طبعا ده مش طبيعى انا معايا نفس الجهاز وبتنقص من الليل لغاية لما اصحى الصبح 1 % و احيانا مبتنقصش خالص شوفى فى الsettings الrunning apps علشان تعرفى اكتر برنامج بيسحب البطارية انا عامل disable للاس فويس و جوجل ناو لانى مبستخدمهمش و دول اكتر حاجتين بيخلصوا البطارية

messi2050 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر messi2050 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 23-01-2014, 10:52 AM   #3
دوما لك الحمد
عضو جديد

شكر 5 مرات في 5 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة messi2050 مشاهدة المشاركة
لا طبعا ده مش طبيعى انا معايا نفس الجهاز وبتنقص من الليل لغاية لما اصحى الصبح 1 % و احيانا مبتنقصش خالص شوفى فى الsettings الrunning apps علشان تعرفى اكتر برنامج بيسحب البطارية انا عامل disable للاس فويس و جوجل ناو لانى مبستخدمهمش و دول اكتر حاجتين بيخلصوا البطارية
الف شكر لرد حضرتك
انا خايفة يكون تسريب شحن لان و انا بجربه اول مرة فى المحل مفتحش معايا و لما سألت قالولى المفروض بيبقى مشحون حاجة وتلاتين فى الميه بس بتاعى مكانش مشحون خالص
كمان النهاردة عمل معايا نفس الموضوع
قبل ما انام كان 67% صحيت لاقيته 53% فى 6 ساعات بردو
قفلته خااالص يعنى power off لمدة نص ساعه وفتحته لاقيته 51% يعنى مقفول خالص وفى نص ساعه سحب 2%
ده اللى خلانى شاكه انه بيسرب
المشكلة انه ضمان دولى و وانا بفتح العلبه كان فى ضمان جواها من السعودية بس انا مش عارفة التصرف اللى المفروض يتم دلوقتى ايه
هل ارجعه المحل اللى اشتريته منه بس هايرضى ياخده ولا هايعمل مشكلة و المفروض يتبدل ولا يتصلح ولا ايه بس لو اتصلح هايتفتح طبعا وده هايوقعلى سعره لما ابيعه بعد كده
مش عارفة اعمل ايه ده بقاله 5 ايام معايا بس
ملحقتش اتهنى بيه
معلش تعبت حضرتك معايا
العضو التالي يشكر دوما لك الحمد على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 23-01-2014, 03:56 PM   #4
messi2050
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دوما لك الحمد مشاهدة المشاركة
الف شكر لرد حضرتك
انا خايفة يكون تسريب شحن لان و انا بجربه اول مرة فى المحل مفتحش معايا و لما سألت قالولى المفروض بيبقى مشحون حاجة وتلاتين فى الميه بس بتاعى مكانش مشحون خالص
كمان النهاردة عمل معايا نفس الموضوع
قبل ما انام كان 67% صحيت لاقيته 53% فى 6 ساعات بردو
قفلته خااالص يعنى power off لمدة نص ساعه وفتحته لاقيته 51% يعنى مقفول خالص وفى نص ساعه سحب 2%
ده اللى خلانى شاكه انه بيسرب
المشكلة انه ضمان دولى و وانا بفتح العلبه كان فى ضمان جواها من السعودية بس انا مش عارفة التصرف اللى المفروض يتم دلوقتى ايه
هل ارجعه المحل اللى اشتريته منه بس هايرضى ياخده ولا هايعمل مشكلة و المفروض يتبدل ولا يتصلح ولا ايه بس لو اتصلح هايتفتح طبعا وده هايوقعلى سعره لما ابيعه بعد كده
مش عارفة اعمل ايه ده بقاله 5 ايام معايا بس
ملحقتش اتهنى بيه
معلش تعبت حضرتك معايا
مفيش تعب ولا حاجة حضرتك طالما انه ضمان دولى ممكن استبداله فى خلال 14 يوم من تاريخ الشراء بس ده بيبقى حسب البائع يعنى ممكن يرضى و ممكن لا لكن كان المفروض حضرتك تاخدى بالك من الموضوع ده من لحظة ما جربتيه عنده ومشتغلش لان السامسونج بالذات لازم بتيجى مشحونة للنص او اقل لو موافقش على التغيير فى حاجة اسمها معايرة البطارية battery callibration ممكن حضرتك تجربيها بس الافضل ان حضرتك تحاولى معاه انك تبدليه لان المعايرة نتيجتها مش مضمونة 100 %
العضو التالي يشكر messi2050 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 23-01-2014, 04:43 PM   #5
دوما لك الحمد
عضو جديد

شكر 5 مرات في 5 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة messi2050 مشاهدة المشاركة
مفيش تعب ولا حاجة حضرتك طالما انه ضمان دولى ممكن استبداله فى خلال 14 يوم من تاريخ الشراء بس ده بيبقى حسب البائع يعنى ممكن يرضى و ممكن لا لكن كان المفروض حضرتك تاخدى بالك من الموضوع ده من لحظة ما جربتيه عنده ومشتغلش لان السامسونج بالذات لازم بتيجى مشحونة للنص او اقل لو موافقش على التغيير فى حاجة اسمها معايرة البطارية battery callibration ممكن حضرتك تجربيها بس الافضل ان حضرتك تحاولى معاه انك تبدليه لان المعايرة نتيجتها مش مضمونة 100 %
ربنا يبارك لك
حضرتك اللى شجعتني اروح وفعلا رحت رجعته و جبت واحد تانى
هو فى الاول كان عايز يقنعنى أن ده طبيعى وبيحصل وانى فاتحة ابلكيشنز كتير وكده بس انا أصريت أن فى مشكلة وقلته انى مش اول مرة أمسك تاب وعارفه كويس البطارية بتعمل ايه
انا كان معايا تاب 2 10 قبل النوت 8 وكان معايا نوت 2 وحاليا سونى اكسبيريا z1 ومفيش حاجة منهم عملت معايا كده ابدا
ف لما قلتله كده فهم انى عارفة فقالى خلاص مفيش مشكلة انا هاريحك واغيرهولك
بدلهولى على طول و حطلى سكرينة مجانا كمان بس اللى خلاه يعمل كده انى لسه مشلتش اللزق اللى فى الضهر ولا الجناب يعنى الجهاز لسه بحالته
دلوقتى هو فيه شحن تقريبا 50 % انا بكتب لحضرتك منه
وشفت هنا فى المنتدى نصايح انى افضى البطارية خالص اول مرة واسيبه يشحن لحد 100% ف هاعمل كده ان شاء الله
و بجد متشكرة لحضرتك جدا جزاك الله كل خير
قديم 23-01-2014, 04:52 PM   #6
messi2050
عضو مشارك

الف مبرووك لحضرتك حل المشكلة وانشاءالله مش هتواجهى اى مشاكل فى الجهاز الجديد انا البطارية عندى بتقعد 5.5 ساعات brightness 40 % وواى فاى always on وده برنامج انا بستخدمه فى كتابة الملاحظات و المحاضرات سريع جدا ومفيد ومتوافق مع الs-pen اتفضلى https://play.google.com/store/apps/d...yluslabs.write انشاءالله يفيدك لكن عاوز استفسر من حضرتك عن حاجة انا النوت عندى بيسخن جدا عند لعب لعبة مودرن كومبات 4 والبطارية بتخلص بسرعة جدا هل عند حضرتك بيحصل نفس الكلام ده عند لعب اللعبة دى ؟

قديم 23-01-2014, 05:20 PM   #7
دوما لك الحمد
عضو جديد

شكر 5 مرات في 5 مشاركات

انا اسفه معلش انا معرفش اللعبة دى ايه ف مش هاقدر افيدك
بس عموما انا قريت ان اللعب العاليه يعنى اللى بتبقى مساحتها عاليه و الرسيليوشن بتاعها عالى بتسحب جامد من البطارية اثناء اللعب
بس موضوع السخونة مبيحصلش معايا فى اى جهاز سامسونج استعملته هو حصل معايا فى موبايلى السونى لما بفتح نت من عليه كتير او استخدمه مدة طويلة انما النوت 2 و التاب 2 معملوش معايا كده
والنوت 8 مش هاقدر احكم عليه دلوقتى غير لما اجربه كام يوم كده
انا كان مضايقنى موضوع البطارية ف معرفتش اتعامل معاه كويس
و متشكرة جدا على البرنامج هانزله

قديم 23-01-2014, 05:50 PM   #8
cezar2010
عضو فعال

الصورة الرمزية cezar2010

مشاركات الشكر: 1,449
شكر 689 مرات في 429 مشاركات

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله
دى اول مشاركة ليا فى منتداكم الرائع
انا متابعة المنتدى كزائرة و فادنى كتير و عندى استفسار و لجأت لكم ويارب الاقى اجابة تطمنى
انا معايا نوت 8 بقالى 4 ايام ومن ساعه ما جبته و انا بصحى الاقيه ناقص شحن كتير
يعنى مثلا النهاردة هو خلص شحن الساعه 6 الصبح كان 100% انا فصلته من الشحن ومستخدمتوش خااالص لحد الساعه 12 الظهر
لاقيته 85%
كتير جدا فى 6 ساعات بس ينقص 15% من غير استخدام مع العلم انه مافيهوش شريحة و انا قافلة الواى فاى وقافلة كل الابلكيشنز اللى استخدمتها قبل ما انام ف مش عارفة المشكلة فين
هل ده طبيعى ؟
و لكم جزيل الشكر
السلام عليكم
الإجابة كالتالى

أولا
بخصوص نوع الجهاز والروم المثبت عليه الان - جهازى
أملك الجهاز نوت 8 نسخه WIFI و 3G - إسم الجهاز GT-N5100
وليست النسخة الت WIFI فقط - تأكد من 1لك
الأن أنا على الروم الألمانى الأخير
DBT-N5100XXCMK1-20131121134634

حيث أنه حتى الان لم يصدر روم 4.2.2 موجه للدول العربيو
فقمت بتحميل الروم وتركيبه عن طريق برنامج أويدن والحمد لله كل شئ تمام

ثانيا
لو حضرتك على الروم الرسمى إللى هو المفروض يكون 4.1.2 وليكن روم الإمارات
فصدقنى الروم جميل جدا وصرف البطارية ممتاز
ولا يوجد فرق بينه وبين الروم 4.2.2
وبالتالى قم بعمل ما يلى

1 - إغلاق خاصية Sync
2 - إغلاق خاصية GPS
3 - ترك البطارية حتى تفضى خالص والجهاز يقفل من نفسه
وبعدها قم بشحن الجهاز وهو مغلق - ستلاحظ أن فترة الشحن أقل من فترة الشحن والجهاز مفتوح
يفضل عمل ذلك أثناء النوم - بما إنه لن تكون فى حاجه ليكون الجهاز مفتوح
4 - قم بتكرار الخطوة الـ 3 عده مرات أنا انصح بإتباعها دوما
وستجد فرق إن شاء الله
5 - تفعيل خاصية POWER SAVING - وتقليل سطوع الشاشة بشكل يدوى إلى النصف
وتغييرها إلى نسبة تريدها طبقا لسطوع الضوء فى المكان الذى توجد فيه
الخلاصة - شحن البطارية يفضل بعد إنتهائها تمام
ثم شحنها كاملة 100 فى المية ثم إستخدامها حتى تفرغ مرة أخرى

ده رابط الروم الألمانى إصدار 4.2.2 للجهاز GT-N5100 فقط نسخة WIFI - 3G
http://terafile.co/e9774c679148/N510...XACMJ2_DBT.zip

وهو روم مجرب وجميل وكل شئ فيه تمام التمام ويدعم العربية قراءة - كتابة - لوحة مفاتيح

أما هذا فهو روم الإمارات إصدار 4.1.2 للجهاز GT-N5100 فقط نسخة WIFI - 3G
http://terafile.co/260857544350/N510...JVBMD1_LYS.zip

وهو روم مجرب وجميل وكل شئ فيه تمام التمام ويدعم العربية قراءة - كتابة - لوحة مفاتيح

أنا كل ما بكون زهقان أقوم مركب أى روم من الرومين دول
مرة ألمانى 4.2.2
ومرة إماراتى 4.1.2

موفق فى إختياراتك إن شاء الله

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:50 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:45 PM ---------

اقتباس:
ربنا يبارك لك
حضرتك اللى شجعتني اروح وفعلا رحت رجعته و جبت واحد تانى
هو فى الاول كان عايز يقنعنى أن ده طبيعى وبيحصل وانى فاتحة ابلكيشنز كتير وكده بس انا أصريت أن فى مشكلة وقلته انى مش اول مرة أمسك تاب وعارفه كويس البطارية بتعمل ايه
انا كان معايا تاب 2 10 قبل النوت 8 وكان معايا نوت 2 وحاليا سونى اكسبيريا z1 ومفيش حاجة منهم عملت معايا كده ابدا
ف لما قلتله كده فهم انى عارفة فقالى خلاص مفيش مشكلة انا هاريحك واغيرهولك
بدلهولى على طول و حطلى سكرينة مجانا كمان بس اللى خلاه يعمل كده انى لسه مشلتش اللزق اللى فى الضهر ولا الجناب يعنى الجهاز لسه بحالته
دلوقتى هو فيه شحن تقريبا 50 % انا بكتب لحضرتك منه
وشفت هنا فى المنتدى نصايح انى افضى البطارية خالص اول مرة واسيبه يشحن لحد 100% ف هاعمل كده ان شاء الله
و بجد متشكرة لحضرتك جدا جزاك الله كل خير
من الواضح انى قمت بالرد متأخر فقد عملت إقتباس لأول رد دون قراءة باقى الردود
الحمد لله مبروك تبديل الجهاز - موفقه دوما
cezar2010 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر cezar2010 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 24-01-2014, 12:41 AM   #9
دوما لك الحمد
عضو جديد

شكر 5 مرات في 5 مشاركات

جزاك الله خيرا انا بصراحة مفهمش فى موضوع الرومات ده بس انا بعمل كل الخطوات اللى حضرتك قلت عليها وبردو كان فيه مشكلة فى الجهاز علشان كده غيرته وهاجرب اسيبه لما يخلص شحن خالص واشحنه وهو مقفول مدام هايدى نتيجة احسن لانى مجربتش الخطوة دى خالص فى اى جهاز معايا
متشكرة ليكم جدا و ده كان ظنى فى منتداكم و الحمد لله ظنى فى محله

قديم 24-01-2014, 02:02 AM   #10
cezar2010
عضو فعال

الصورة الرمزية cezar2010

مشاركات الشكر: 1,449
شكر 689 مرات في 429 مشاركات

اقتباس:
جزاك الله خيرا انا بصراحة مفهمش فى موضوع الرومات ده بس انا بعمل كل الخطوات اللى حضرتك قلت عليها وبردو كان فيه مشكلة فى الجهاز علشان كده غيرته وهاجرب اسيبه لما يخلص شحن خالص واشحنه وهو مقفول مدام هايدى نتيجة احسن لانى مجربتش الخطوة دى خالص فى اى جهاز معايا
متشكرة ليكم جدا و ده كان ظنى فى منتداكم و الحمد لله ظنى فى محله
بالتوفيق دوما
cezar2010 غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
البطارية, اكسبيريا, بطارية, شريحة, نوت