موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام > منتدى ترقيات هواتف Google Android > قسم ترقيات أجهزة Huawei بنظام Google Android
انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث اجعل جميع المنتديات مقروءة

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 23-10-2019, 08:46 AM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 6
شكر 0 مرات في 0 مشاركات
لاصحاب الخبرة الفذة huawei mate 9 لا يدخل علي الفاست بوت

لأصحاب الخبرة
جوالي اتفرمت وعليه داتا مهمه جدا وعشان اعمل ريكوفري لازم اعمله رووت
خطوات الروت معروفع بس الجهاز ما بيدخل علي الفاست بووت نهائيا اقفل الجهاز واضغط زر الصوت لاسفل بعد كده ادخل الكابل ما بيدخل علي الفاست بوت ويعطيني علامه الشحن

megogo غير متصل   رد مع اقتباس

اخر 5 مواضيع للعضو megogo
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
لاصحاب الخبرة الفذة huawei mate 9 لا يدخل علي... قسم ترقيات أجهزة Huawei بنظام Google Android Artios 10 9800 23-10-2019 08:46 AM

اعلان

قديم 23-10-2019, 12:43 PM   #2
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

مشاركات الشكر: 1,257
شكر 2,697 مرات في 1,760 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة megogo مشاهدة المشاركة
لأصحاب الخبرة
جوالي اتفرمت وعليه داتا مهمه جدا وعشان اعمل ريكوفري لازم اعمله رووت
خطوات الروت معروفع بس الجهاز ما بيدخل علي الفاست بووت نهائيا اقفل الجهاز واضغط زر الصوت لاسفل بعد كده ادخل الكابل ما بيدخل علي الفاست بوت ويعطيني علامه الشحن
وصل الكابل بالكمبيوتر ووصل الهاتف عادي بعد كدا اعمل ريستارت للهاتف بعد ما يقفل او يديك شاشة سودا خليك ضاغط على زر خفض الصوت بدون الباور.
او لو انت منزل adb عندك والجهاز متعرف على الكمبيوتر عن طريق محرر الاوامر CMD واكتب
adb reboot bootloader
وعلشان تعمل روت لازم تفتح البوتلودر الاول انت فاتح البوتلودر؟
أبو حمزه غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة
قديم 24-10-2019, 09:39 AM   #3
megogo
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو حمزه مشاهدة المشاركة
وصل الكابل بالكمبيوتر ووصل الهاتف عادي بعد كدا اعمل ريستارت للهاتف بعد ما يقفل او يديك شاشة سودا خليك ضاغط على زر خفض الصوت بدون الباور.
او لو انت منزل adb عندك والجهاز متعرف على الكمبيوتر عن طريق محرر الاوامر CMD واكتب
adb reboot bootloader
وعلشان تعمل روت لازم تفتح البوتلودر الاول انت فاتح البوتلودر؟
اخي الكريم ابو حمزة شكرا علي ردك
لسه البوتلودر مش مفتوح وكنت هفتحه بس كان لازم ادخل علي وضع الفاست بوت بس للاسف ما بيفتح معايا
مش عارف هل فيه طريقة تانيه تخليني افتح البوتلودر و اعمل الروت بدون ما احتاج الدخول الي وضع الفاست بوت
قديم 24-10-2019, 05:30 PM   #4
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
اخي الكريم ابو حمزة شكرا علي ردك
لسه البوتلودر مش مفتوح وكنت هفتحه بس كان لازم ادخل علي وضع الفاست بوت بس للاسف ما بيفتح معايا
مش عارف هل فيه طريقة تانيه تخليني افتح البوتلودر و اعمل الروت بدون ما احتاج الدخول الي وضع الفاست بوت
للاسف علشان تفتح البوتلودر لازم اكيد تكون عل وضعية البوتلودر
نفسه هتدخل الاوامر للنظام ازاي لازم ،،، ايه المشكله عندك في البوتلودر انت عملت حاجه قبل كدا في الموبايل يعني فلشت شئ او نزلت روم تاني،،،، وانت عندك الروم الرسمي يعني هيروح فين البوتلودر موجود اكيد انت بس حاول مره واتنين.
انت جربت الخطوات اللي قلتلك عليها جربت حاجه منهم.
ممكن تجرب إنك تدخل على eRecovery وتعمل استعادة للروم من تاني وينزل من جديد.
عدد 2 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 25-10-2019, 02:02 PM   #5
megogo
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو حمزه مشاهدة المشاركة
للاسف علشان تفتح البوتلودر لازم اكيد تكون عل وضعية البوتلودر
نفسه هتدخل الاوامر للنظام ازاي لازم ،،، ايه المشكله عندك في البوتلودر انت عملت حاجه قبل كدا في الموبايل يعني فلشت شئ او نزلت روم تاني،،،، وانت عندك الروم الرسمي يعني هيروح فين البوتلودر موجود اكيد انت بس حاول مره واتنين.
انت جربت الخطوات اللي قلتلك عليها جربت حاجه منهم.
ممكن تجرب إنك تدخل على eRecovery وتعمل استعادة للروم من تاني وينزل من جديد.
اخي الكريم ابو حمزه
انا مش عارف المشكله فين انا معملتش اي حاحه فالتليفون من يوم ماجبته غير التحديثات واللي بعمله دلوقتي بعمله مضطر عشان اتفرمت وعايز ارجع الداتا اللي اتمسحت لانها مهمه جدا وللاسف مكنتش عامل نسخه احطياطيه عشان كده بعمل رووت للجهاز و متورط و الله و مش عارف اعمل ايه
دي المشكله كامله
يا ريت لو عندك حل ابو فكره تقولي علي الخظوات الله يحفظك
مع العلم جربت الطريقه دي (وصل الكابل بالكمبيوتر ووصل الهاتف عادي بعد كدا اعمل ريستارت للهاتف بعد ما يقفل او يديك شاشة سودا خليك ضاغط على زر خفض الصوت بدون الباور.
adb reboot bootloader)[IMG]file:///C:/Users/ahmed/Desktop/Untitled-1.jpg[/IMG] [IMG]file:///C:/Users/ahmed/Desktop/Untitled-2.jpg[/IMG]
قديم 25-10-2019, 06:53 PM   #6
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
اخي الكريم ابو حمزه
انا مش عارف المشكله فين انا معملتش اي حاحه فالتليفون من يوم ماجبته غير التحديثات واللي بعمله دلوقتي بعمله مضطر عشان اتفرمت وعايز ارجع الداتا اللي اتمسحت لانها مهمه جدا وللاسف مكنتش عامل نسخه احطياطيه عشان كده بعمل رووت للجهاز و متورط و الله و مش عارف اعمل ايه
دي المشكله كامله
يا ريت لو عندك حل ابو فكره تقولي علي الخظوات الله يحفظك
مع العلم جربت الطريقه دي (وصل الكابل بالكمبيوتر ووصل الهاتف عادي بعد كدا اعمل ريستارت للهاتف بعد ما يقفل او يديك شاشة سودا خليك ضاغط على زر خفض الصوت بدون الباور.
adb reboot bootloader)file:///C:/Users/ahmed/Desktop/Untitled-1.jpg file:///C:/Users/ahmed/Desktop/Untitled-2.jpg
اخي بالنسبة لارجاع الملفات المفقودة او التي تفرمتت صعب انها ترجع مره تاني ولو رجعت بترجع مختربه او غير صالحه وعمليتها معقده و90% ما تنفع هذا بالنسبة للملفات بالنسبة لموضوع الهاتف وهذا المهم في الامر ان البوتلودر يظهر وانا قلت لك جرب عمل استعاده للروم القديم عن طريق eRecovery والطريقة توصيل الكابل بالهاتف والصغط على زر الباور وزر تعلية الصوت حتى يظهر لك الريكفري حاول اصغط على زر الباور مع زر تعلية الصوت حتى يغلق الجوال ثم اترك زر الباور وخليك ضاغط على زر تعلية الصوت قليلا حتى يظهر الريكفري مثل ما عملت سابقا لما عملت فورمات للهاتف من الريكفري نفس الطريقة ولكن هذه المرة يكون الكابل واصل بالهاتف وعند ظهور الريكفري اختار الاختيار الاول ويكون عندك واي فاي سريع وان شاء الله يظبط.
او اغلق الهاتف ووصل الكابل مع الكمبيوتر والهاتف وبعد كدا اضغط زر خفض الصوت المفروض يجيلك صفحه بيضاء كدا هى دا البوتلودر او اغلق الهاتف ثم وصل الكابل بالهاتف واصغط الباور مع خفض الصوت واول ما تحس باهتزار لما تضغط الباور اترك زر الباورو خليك ضاغط زر خفض الصوت. المفروض يظهر عندك بدل انت ما عملتش لا روت ولا روم قبل كدا ولا فتحت البوتلودر من قبل ومعملتش حاجه في الجوال المفروض انه يدخل على شاشة البوتلودر مش عارف ايه مشكلتك ولا عارف انت بتعملها ازاي.

انت منين في مصر انا في القاهرة لو قريب مني خليني اشوفهولك واشوف المشكله فين.
عدد 2 من الاعضاء يشكرون أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 26-10-2019, 09:32 AM   #7
megogo
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

السلام عليكم ابوحمزة
انا للاسف بعد جدا عن القاهرة
بس انا عملت rRecovery جربت ادخل علي البوت لودر دخل بطريقه الاوامر الحمد لله adb reboot bootloader
بس للاسف جهاز الكمبيوتر مس حاسه و هو علي fastboot mode ابدا بيطلب انه يتوصل بالجهاز بوصله مش بيظهر علي الكمبيوتر
هل فيه طريقه تانيه للحصور علي كود فتح البوت لودر بدون الدخول علي الفاست بوت

قديم 26-10-2019, 03:04 PM   #8
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
السلام عليكم ابوحمزة
انا للاسف بعد جدا عن القاهرة
بس انا عملت rRecovery جربت ادخل علي البوت لودر دخل بطريقه الاوامر الحمد لله adb reboot bootloader
بس للاسف جهاز الكمبيوتر مس حاسه و هو علي fastboot mode ابدا بيطلب انه يتوصل بالجهاز بوصله مش بيظهر علي الكمبيوتر
هل فيه طريقه تانيه للحصور علي كود فتح البوت لودر بدون الدخول علي الفاست بوت
اوك تمام لكن انت هتفتح البوتلودر ازاي انت معاك الكود
قديم 26-10-2019, 07:06 PM   #9
Artios
عضو جديد

مشاركات الشكر: 39
شكر 74 مرات في 51 مشاركات

جرب عميل تفليش للجهاز عن طريق الميمري وبعدها جرب فوت علد بوت لودر

Artios غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون Artios على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 27-10-2019, 03:58 PM   #10
megogo
عضو جديد

شكر 0 مرات في 0 مشاركات

[QUOTE=أبو حمزه;5246425]اوك تمام لكن انت هتفتح البوتلودر ازاي انت معاك الكود[/QUO

للاسف الخطوات مشيت و جينا لمرحله الكود ما نفع لا هواوي وقفت ارسال الكود من اول تحديث اندرويد 8
انما اللي قبل كدة شغال ودي المشكله الجديدة ازاي ارجع النظام للقديم معنديش فكرة و جربت ارجعه من HiSuite ظهر الاصدار 9.01.25

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:58 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:55 PM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Artios مشاهدة المشاركة
جرب عميل تفليش للجهاز عن طريق الميمري وبعدها جرب فوت علد بوت لودر
البوت لودر اشتغل و المشكله دلوقتي اصبحت كيف احصل علي الكود عشان نفتح قفل البوت لودر
قديم 27-10-2019, 04:49 PM   #11
Artios
عضو جديد

مشاركات الشكر: 39
شكر 74 مرات في 51 مشاركات

اذهب الى هذا الموقع
https://ministryofsolutions.com/huaw...d-service-html
ومن ثم تأكد ان هاتفك ضمن الاجهزة التي يمكن ان يفك البوت لودر ومن ثم يجب ان تمتلك حساب باي بال لكي تحول 4 دولارات ومن ثم كلمهم واتس اب وهم سوف يشرحو لك الخطوات مع العلم يجب ان تكون عند خلفية باللغة الانجليزية وأي شي نحن بالخدمة اخي

Artios غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون Artios على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
رد

العبارات الاستدلاليه
huawei, البوتلودر, اندرويد, بوت لودر