قديم 06-04-2015, 01:05 PM   #31
أبو حمزه
عضو اساسي

الصورة الرمزية أبو حمزه

مشاركات الشكر: 1,257
شكر 2,697 مرات في 1,760 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_attia مشاهدة المشاركة
أخ هنداوي شكرا علي الاهتمام

انا بنقل الروم عن طريق copy و paste ... باخد الروم من الكمبيوتر copy واضعها داخل الجوال في internal storage واعملها paste زي ماهيه الامتداد بتاعها بيكون .zip وبعدين بدخل من الريكفري واعملها install...

الريكفري الي عندي TWRP V2.8.0.2
هل انا محتاج اني انزل النسخه الجديده ولا اشتغل عادي بالنسخه دي ؟
داخل ال INTERNAL STORAGE موجود برتشن واحد وهو TWRP فقط مش نفس الاول كان موجود كذا برتشن هل ده عادي ولا في حاجه غلط ؟
الروت الي انت قصدك عليها الي هيه SuperSU-v2.46 دي انا وضعته داخل INTERNAL STORAGE وعملتله INSTALL ... اما لوحاجه تانيه غير ده عرفني ايه هيه .

وشكرا ليك واسف علي ازعاجك .

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:04 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:13 AM ---------

عاوز اقولك حاجه بتحصل معايا ومش فاهمها :
لما اجي اعمل Reboot System بيطلعلي رساله مكتوب فيها No OS installed Are you sure you wish to reboot? وبعدين بضغط Swipe to Reboot بيطلعلي Install Super SU? Your device dose not appear to be rooted.
install SuperSU now? This will root your device. وبعدين بضغط Swipe to install بيعمل ريستارت ويوقف علي كلمة htc.

الكلام ده ممكن يوضحلك حاجه .
بالنسبه للجزء الاول من السؤال هو الريكفري كويس وبدل بيتعرف على الكمبيوتر عن طريق mount وبعدين enable MTP يبقى مفيش مشكله عايز تحدث للنسخه 2.8.4.0 فافضل ممكن تجرب وتشوف بالنسبه للجزءالتاني بأن لا يوجد OS يعني مفيش روم او مفيش سوفتوير موجود اظن المشكبه عندك في تحميل الروم من اللينك شكله معطوب حاول تحمله من جديد وجرب تاني
بالنسبه لرومات اللولي بوب فالافضل انك تكون محدث الفيرموير وانت الفيرموير اللي عندك قديم حق الكيتكات 4.19 وعلشان تحدثه لازم تكون.s-off فانت جرب ان ما اشتغل معاك كويس نزل اصدار من viper للكيتكات واظن هو 7.0.2 اخر اصدار للكيتكات بس الاول شوف اللولي بوب وشوف الاول غير الريكفري الى الاصدار 2.8.4.0 او قبل ما تغير الريكفري فك الضغط عن الروم وشوف هيتفك معاك ولا لا ان اتفك كويس غير الريكفري ما اتفكش كويس ووقف يبقا حمل الروم من جديد وبعدين انقله اشتغل يبقا تمام ما اشتغلش غير اصدار الريكفري
أبو حمزه غير متصل  
العضو التالي يشكر أبو حمزه على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة

اعلان