قديم 30-04-2011, 04:54 PM   #88
tamoor1984
عضو جديد

مشاركات الشكر: 5
شكر 84 مرات في 30 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Halim مشاهدة المشاركة
انا احترم تماما وجهة نظرك
زي ما انا قلت قبل كده انها كلها قناعات شخصية - على فكرة لم اكن اتحدث عن اي جهاز لسامسونج عندما قلت الأجهزة التعبانة-
ان مش بزعل ابدا من اي نقاش موضوعي بدون انحياز, لأن النقاشات الموضوعية تفيد الأعضاء بينما التحيز لأي جهاز ايا كان يضرهم.
بالنسبة للمقارنة انا لم اقارن ابدا بين الآرك و اي جهاز آخر في هذا الموضوع لأن الموضوع مخصص للآرك فقط.
لو انت شايف ان افضل جهاز في التاريخ هو Galaxy S اذن اكيد انت صح, و لو غيرك شايف ان افضل جهاز في الكون هو HTC Desire اكيد ايضا انه صح.
بس انا عاوزك تعرف حاجه, معظم مستخدمين الهواتف الذكية ليست لديهم القدرة و المعرفة الكافية لعمل الروت او استخدام رومات معدلة او حل مشاكل و تغيير Kernels ليس لعيب فيهم و لكن ليس لديهم الوقت الكافي لذلك.
المبدأ الأساسي عند شراء جوال او محمول او نقال او موبايل اني استطيع استخدامه بكفاءه و بدون مشاكل من اول تشغيل بعد ما افتح الكرتون Out of box, بعد كده لو حبيت اغير روم او اكسر سرعة المعالج الخ دي قصة تانية, و لهذا السبب الآيفون في القمة - لست من انصار الآيفون و لكن احقاقا للحق -.
شركة سامسونج هي الافضل بلا منازع في الهاردوير الداخلي لأجهزتها, لكن لنفرض انك مستخدم غير محترف لهواتف اندرويد و عاوز جهاز تستخدمه في الدخول على الانترنت و استعراض بريدك الالكتروني الخاص بالشركة Exchange و استخام ال GPS لمعرفة الطريق, و مش عندك وقت كل شوية توديه صيانة او تغير روم او تعدل سوفتوير.
هل تستطيع ان تنصحه بجهاز Galaxy S, لا اعتقد.
عن نفسي انا حاليا انصحه بجهاز من تلاته, Iphone 4 او XPERIA ARC او HTC Desire العادي, طبعا حسب حالته المادية.
اما وجهة نظري الشخصية بالنسبة للجالاكسي اس فقط و ليس كل اجهزة سامسونج هي انه جهاز يحتوي على افضل هاردوير مع اسوأ خامات صنع و سوفتوير سئ و واجهة استخدام شكلها سئ.

يا أخي الفاضل ما ينفعش اني اشتري جهاز جهاز جديد و اول ما اشغله الاقيه مليان مشاكل تجعله غير قابل للاستخدام الا لما اعمل روت و اغير روم.

ارجو المعذرة عن خروجي عن الموضوع اخواني الافاضل و لن اخرج عنه مرة اخرى
انا طبعا احترم رئيك وكلامك منطقى جدا لكن الروت مش بيكمل 5 دقايق يعنى حضرتك ذكرت العيوب وقلت خامات رديئة لكن مذكرتش ان فية احسن شاشة فى تاريخ الموبايلات ونسيت تقول انة من اسرع بروسيسور نزل حتى الان لكن يمكن التيجرا افضل بس طبعا التيجرا جديد ومينفعش نقارن قديم بجدبد
نسيت تقول انة بينزل فية ميمورى مش موجودة فى اى جهاز htc او sony نسيت تقول انة هاردوير رهييب بسعر قليل
معلش لما نحط كل الكلام دة فى كفة واننا نعمل روت فى 5 دقايق فى الكفة التانية
اعتقد انى هختار انى اتعب 5 دقايق وهعمل روت ومش هنزل روم زى ما انت بتقول لانة اصلا مش محتاج روم هو محتاج روت بس
الجلاكسى اس فية مشكلة بسيطة جدا فى السوفت ورير عاملة مشاكل كتيرة فى الاستخدام وتخيل ان المشكلة دى حلها بيخلص فى 5 دقايق بس
ومع احترامى ليك ولرئيك انا مسكت htc desire hd جهاز شاشتة حقيرة جدا بالنسبة للجلاكسى
بالنسبة لخامة التصنيع هو فعلا بلاستيك بس انا كانت معاية سامسونج اومنيا وبلاستيك ووقع منى قول مثلا 20 مرة ومحصلش فية خدش ولما الشركة تنزلك موبايل سعرة حلوة وتققل من جودتة دة مش عيب لانها كانت ممكن تعملة بجودة اعلى بس ساعتها المفروض يكون ضعف تمن htc لانة حرام يكون احسن فى بروسيسور ورام وشاشة وارخص او بنفس السعر وكمان الناس زعلانة عشان بلاستيك
يعنى نسيتوا كلة اللميزات دى وبتقوقوا بلاستيك مع ان البلاستيك مستحيل يحصلة حاجة
معلش انا اصلا تخصص محاسبة تكاليف وفاهم يعنى اية جودة انتاج وسعر ولما بفكر فى الحاجة لازم افكر فيها من جميع الجهات
قبل ما هنهى معاك الكلام هقولك حاجة واحدة
الجلاكسى يكسب الديزاير اتش دى فى شاشة وميمورىوبروسيسور وارخص منة ب 1000 هل دة مش تنافس من الناحية الاقتصادية السامسونج افضل ولازم اى حد يقول افضل لو بيفكر بنظرية افضل امكانيات مع احس سعر
السامسونج فية عيوب معاك حق بس الاتش تى سى فية برضة عيوب والسونى اريكسون القديم كان كلة عيوب
شكرا ليك
tamoor1984 غير متصل   رد مع اقتباس

اعلان