قديم 29-04-2011, 11:10 PM   #79
lionheart01
عضو جديد

مشاركات الشكر: 8
شكر 14 مرات في 8 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Halim مشاهدة المشاركة
انا احترم تماما وجهة نظرك

زي ما انا قلت قبل كده انها كلها قناعات شخصية - على فكرة لم اكن اتحدث عن اي جهاز لسامسونج عندما قلت الأجهزة التعبانة-
ان مش بزعل ابدا من اي نقاش موضوعي بدون انحياز, لأن النقاشات الموضوعية تفيد الأعضاء بينما التحيز لأي جهاز ايا كان يضرهم.
بالنسبة للمقارنة انا لم اقارن ابدا بين الآرك و اي جهاز آخر في هذا الموضوع لأن الموضوع مخصص للآرك فقط.
لو انت شايف ان افضل جهاز في التاريخ هو Galaxy S اذن اكيد انت صح, و لو غيرك شايف ان افضل جهاز في الكون هو HTC Desire اكيد ايضا انه صح.
بس انا عاوزك تعرف حاجه, معظم مستخدمين الهواتف الذكية ليست لديهم القدرة و المعرفة الكافية لعمل الروت او استخدام رومات معدلة او حل مشاكل و تغيير Kernels ليس لعيب فيهم و لكن ليس لديهم الوقت الكافي لذلك.
المبدأ الأساسي عند شراء جوال او محمول او نقال او موبايل اني استطيع استخدامه بكفاءه و بدون مشاكل من اول تشغيل بعد ما افتح الكرتون Out of box, بعد كده لو حبيت اغير روم او اكسر سرعة المعالج الخ دي قصة تانية, و لهذا السبب الآيفون في القمة - لست من انصار الآيفون و لكن احقاقا للحق -.
شركة سامسونج هي الافضل بلا منازع في الهاردوير الداخلي لأجهزتها, لكن لنفرض انك مستخدم غير محترف لهواتف اندرويد و عاوز جهاز تستخدمه في الدخول على الانترنت و استعراض بريدك الالكتروني الخاص بالشركة Exchange و استخام ال GPS لمعرفة الطريق, و مش عندك وقت كل شوية توديه صيانة او تغير روم او تعدل سوفتوير.
هل تستطيع ان تنصحه بجهاز Galaxy S, لا اعتقد.
عن نفسي انا حاليا انصحه بجهاز من تلاته, Iphone 4 او XPERIA ARC او HTC Desire العادي, طبعا حسب حالته المادية.
اما وجهة نظري الشخصية بالنسبة للجالاكسي اس فقط و ليس كل اجهزة سامسونج هي انه جهاز يحتوي على افضل هاردوير مع اسوأ خامات صنع و سوفتوير سئ و واجهة استخدام شكلها سئ.

يا أخي الفاضل ما ينفعش اني اشتري جهاز جهاز جديد و اول ما اشغله الاقيه مليان مشاكل تجعله غير قابل للاستخدام الا لما اعمل روت و اغير روم.

ارجو المعذرة عن خروجي عن الموضوع اخواني الافاضل و لن اخرج عنه مرة اخرى

الله يوفقك يا أخي

و انا شخصياً , مستخدم سابق للجالاكسي أس

و الحمد لله إني توفقت في الأكسبيريا آرك

و هذي عن قناعه شخصية كمان
lionheart01 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون lionheart01 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اعلان