قديم 16-03-2011, 04:13 AM   #1
عضو اساسي

الصورة الرمزية m7mdkalo

مشاركات الشكر: 331
شكر 798 مرات في 269 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

طريقه حفظ shsh و استخدام tiny umbrella

[]بسم الله الرحمن الرحيم

استفسار كتير بنلاقية بيتكرر .. ؟؟!!
( قمت بالتحديث بالغلط وفقدت الجيلبريك ..فهل أستطيع الرجوع للفيرموير القديم وعمل جيلبريك مرة اخرى ؟)
الأجابة طبعا لا ..

طب لييييييه؟؟
لأن آبل تمنع إستعادة آي فيرموير قديم على جهازك عن الحالي اللي موجود في الساحة ..
ولو حاولت تعمل الريستور حتلاقي خطأ طلعلك من برنامج الأيتونز
وحتضطر في النهاية الي وضع الفيرموير الأخير التي تسمح به آبل على جهازك .

طيب كيف تقوم آبل بمنعي ؟؟!! وكيف هي تعرف اني اقوم بتنزيل فيرموير سابق او قديم !!؟ ..
بإختصار في كل مرة تقوم بعمل تثبيت لفيرموير على جهازك ، برنامج الأيتونز بيأخذ الاذن من سيرفرات آبل وهذه السيرفرات بتكشف اذا كان هذا الفيرموير آخر إصدار او لا

فأذا كان اخر إصدار ترسل لك الموافقة .. هذا يعني أنك تستطيع تثبيت الفيرموير الذي تريده آبل فقط.

السؤال هنا ماذا يفعل المستخدم الذي قام بالتحديث الخطأ و يريد العودة الى الاصدار السابق Downgrade من نظام التشغيل ؟؟

الإجابة هي لا تستطيع فعل شيئ الا اذا كنت قمت بتأمين نفسك وحفظت هذه الموافقة من آبل على جهازك او على سيرفر سيديا
وبكدا تقدر دائماً الرجوع للإصدار الذي قمت فيه بحفظ ملفات الموافقة من آبل

*
*
*
*
*
*
/\

هو دا بإذن الله اللي حنشرحة
كيفية نسخ مفتاح SHSH لجهازك لفريم معين ، الذي يمثل موافقة آبل على تثبيت الفيرموير دا اللي انت حفظتلة الموافقة لة.
======================================== ========== ===================
ملاحظات هامة قبل الشرح

1- مين يقدر يحفظ الSHSH :
اللي عامليين جيلبريك واللي مش عامليين كمان

2- لماذا بناخد نسخة للـ ECID SHSH؟
عشان زي مقولنا بالمختصر المفيد عشان تقدر تعمل ريستور للفريم دا او لو حدثت في اي وقت ترجعلة تاني حتي بعد منع ابل التواقيع لة ومنع الريستور لة

ماهو الـ ECID SHSH؟
هو توقيع للفريموير الخاص بجهازك على سيرفرات ايتونز لدى ابل، يتم فحصه في كل مره تود عمل ريستور للفريموير
حتي لو لاحظتم لما بتعملم تحديث او ريستور بتلاقي في وسط الخطوات بتطلعلك الكلمة دي
"Verifying restore with Apple."

في الخطوة دي بيتم التأكد من صحة هذا التوقيع واصداره في كل تحديث بتعملة انت

، ولما يتم اصدار فريموير جديد لأي جهاز من اجهزة iphone,ipod,ipad فأن سيرفرات ابل تتوقف التوقيعات للأصدارات السابقة من الفريموير فيصبح من الصعب العوده للأصدارات السابقة من الفريموير عن طريق الآيتونز وبتبقي مجبر انك تحدث للفريموير الجديد فبالتالي تخسر الجيلبريك واي اشياء اخرى.

**************************************** ********** **************************************** **

ملحوظة هامة جدا : لما بيطلع فريم وير جديد وانت علي فريم قبلة
انت خلاص بتفوت فرصة انك تسجل ال shsh للفريم القديم

يعني انت لما بتحفظ الshsh مبيتحفظ اللي الجهاز علية لأ بيتحفظ اخر فريم موجود في الساحة وقت حفظك
<<<<<مثال>>>>>
يعني انت لو حفظت وكان جهازك علي الفريم 3.1.2 وكان هو اخر فريم يبقي تمام انت ممكن اي وقت تحدث ترجعلة تاني

اما لو انت مثلا بتحفظ وكان في فريم 3.1.3 نزل خلاص انت كدا فوت فرصة انك تحفظ لفريمك اللي هو 3.1.2 اللي حيتحفظ 3.1.3

ولاحظ الجهاز بيحفظ الshsh للفريم حتي لو مالهوش جيلبريك
وكل متييجي تحفظ .....لما ينزل فريم جديد بيبقي ممكن لو اي وقت حدثت ترجع تاني لأي واحد من اللي انت حفظتلة الSHSH الخاصة بيه
العملية دي اللي اسمها داونجريد

======================================== ========== ==============

الجزئية اللي فاتت دي انا حبيت اكتبها كلها واشرحها بأستفاضة
عشان اللي
حابب يعرف ازاي بتحصل العملية كاملة ولييه وبتحصل ازاي زييي هههههه
3d smile  1

طيب ازاي بقي بنحفظ الملف دا والطريقة

في ادوات كتيير اللي بتعمل نسخ لهذا المفتاح وحفظه على اجهزتنا ومنها هذه الاداة التي حشرحها هنا واللي انا شايف من وجهة نظري انها افضلهم عشان دعم فريقها ليها وتنزيل تحديثات دائمة ليها في اوقات متقاربة
TinyUmbrella

(((للي حابب يعرف اسماء ادوات تانية للعلم في مثلا الأداة
AutoSHSH من الفريق iH8Sn0w ))))

نرجع تاني لأداتنا اللي حنشرحها
TinyUmbrella

هي ليها وظيفتين يعني 2 في 1 هههههههه

Umbrella-1: وتستخدم للحصول على ملف SHSH زي مقولنا وحفظه في جهازك للسماح لك باجراء داون جريد Downgrade مستقبلا دون اي مشكلةوطبعا الكلام دا زي مقولنا ينفع كمان الاجهزة التي لم يتم عمل جيل بريك ليها.

TinyTSS-2: وتستخدم لاجراء تحديث لنظام التشغيل دون تحديث البيس باند مما يسمح بالحفاظ على حالة فك القفل للشبكة.

استني كدا.... يعني اية يا عم الحج الحتة دي

يعني مثال انت مثلا معاك ايفون مغلق علي شبكة معينة يعني مش مفتوح رسمي تمام وعلي فريم معين وعامل جيلبريك وان لوك والعملية تمام معاك

في فريم جديد نزل وعاجبك ونزلة جيلبريك بس منزلهوش ان لوك للبيس باند بتاعة

عشان زي مانتم عارفين انت لما تييجي تحدث لفرييم معين بيتحدث كمان رقم اصدار المودم للجهاز اللي هو البيس باند

البرنامج بقي الخاصية دي بتتيحلك انك تحدث فريمك القديم للجديد ويفضل البيس باند زي ماهو فانت تعمل الجيلبريك والأن لوك بالأداة القديمة اللي انت كنت عامل بيها الأن لوك علي فريمك القديم لأن البيس باند متغيرش

طيب بسم الله نبدأ الشرح

1-الأول اتفضلم حملو الأداة الأول من الرابط دا
[TinyUmbrella [WIN

دي اخر اصدار 4.1.11 مش حتلقيلها شرح علي النت عشان لسة نازلة rules

TinyUmbrella-2 يشتغل مع جميع الاجهزة ( الا ايفون 2G + ايبود تاتش 1G )
+
اي فيرجن ( 3.0 وفوق )

بعد كدا اتبع الشرح clap

اذا انت تستخدم ويندوز 7سوي خيارات run as administreatror زي ما تحت في الصوره او اذا انك xp عادي افتح البرنامج الصور في الاسفل انا ماعرف طريقه العرض فوضعت الصور في المرفقات اول صوره لويندوز 7
بعدها يفتح البرنامج و يقول تحزير امان سوي allow to all زي ما في الصوره
وبعدها يفتح البرنامج اول شي راح يتعرف على جهازك انا اشرت في الصوره بعدها تروح و تختار save shsh انتو ماراح تتطلع عندكم زي ما طالعا عندي في البرنامج الفيرمويرات عشان انا حفظت shsh وبعد ماتسوي حفظ يطلع خط تحت يكون مكتوب فوق الخط your device is connoction , ويحفظ الملف

كدا تمام تم بنجاح الحفط

واسف يا شباب انو ماقدرت اشرح تمام بس اذا عرفت طريقه عرض الصور راح تنبسطو

الصور المرفقة

m7mdkalo غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون m7mdkalo على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اخر 5 مواضيع للعضو m7mdkalo
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
متجر متخصص لبيع جميع منتجات apple منتدى البيع والشراء m7mdkalo 0 2818 12-03-2015 12:29 PM
كل برامج تطوير تطبيقات الايفون (للمطورين) ملتقى المطورين لنظام iOS m7mdkalo 0 3004 18-06-2013 06:57 PM
صورة من الايفون 5 (تعليقاتكم) التصوير الفوتوغرافي توفانآ 7 3011 25-05-2013 06:57 PM
ادعمونا (مقدمة برنامجنا " الفن السابع ") عن... التصوير الفوتوغرافي M.A.A. 5 2407 09-05-2013 09:27 PM

اعلان