قديم 23-06-2014, 10:38 AM   #64
abdurrhman
عضو اساسي

الصورة الرمزية abdurrhman

مشاركات الشكر: 8,918
شكر 11,113 مرات في 2,176 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tretre مشاهدة المشاركة
جزاك الله خيرا على الموضوع الرائع بصراحة مفيد جدا
كنت عاوز استفسر عن التاب دهLenovo ThinkPad Tablet 2 36795XU - 3G/4G 10.1-Inch 64 GB Black شوفته مستعمل على امازون بسعر معقول وده الرابط بتاعه
Amazon.com : Lenovo ThinkPad Tablet 2 36795XU - 3G/4G 10.1-Inch 64 GB (Black) : Tablet Computers : Computers & Accessoriesمكتوب انو بيشغل 3gهل معنى ذلك انو يشغل شريحة موبايل نت هو الموقع ضامن الجهاز وبيقول انو فتش العلبة بالكامل ومفيش اى عيوب بس مش عارف هما بيشغلو الجهاز ويشوفوا ادائه يعنى فيه لاق ولابطئ مش عارف ياريت تنصحونى اشتريه ولا بلاش انا كنت هاشتريه عن طريق ديل جامد وهايوصلى لحد البيت واسف على الاطالة بس دى اول مرة اشترى من امازون
نعم يدعم شريحة موبايل نت لكن هذا التابلت قديم و معالجه قديم مش قوي كفاية لعطيك أداء قوي بالاضافة للرام القديم lpddr2 و انا شفت مراجعات كثير للوحيات الجيل القديم من معالج انتل اللي بتبدأ ب Z2 و الأغلب قالو ان الاداء مش بزيادة

بعدين سعره غالي كثير مقارنة بجيله يعني الجديد بيبدأ من 578 دولار !!!! غالي جدا جدا لأن لوحيات الجيل اللي بعده أرخص منه بمية دولار ع الأقل !! هذا و معالجاتهم أفضل و الرام أحدث ..

بالنهاية ما أنصحك فيه لأنه قديم و غالي.. بمعنى ليش تدفع مبلغ على تابلت مستعمل و جيل قديم و انت بتقدر بنفس المبلغ تشتري واحد جديد و جيل جديد ؟!

راجع الموضوع ممكن تلاقي شيء مناسب و مبدأيا أنصحك بواحد من الثلاثة ..

اذا كنت مهتم باتصال 3g خذ تابلت lenovo miix 2 10 متوفر بأمازون ب497.99 دولار جديد و البائع امازون نفسهم

اذا ما كنت مهتم باتصال 3g عندك واحد من الاثنين اما hp omni 10 أو asus t100 و كل واحد بيتميز عن الثاني بشيء لكن بشكل عام hp omni 10 أفضل بكثير و رح أقول لك ليش

أولا نقاط تفوق الأسوس :-
1- كيبورد مرفق فيه هارد ديسك سعة 500 gb في حالة اشتريت نسخة 32 جيجا
2- متوفر بأسواقنا العربية

ثانيا نقاط تفوق الhp :-
1- شاشة دقتها أفضل بكثير fullhd
2- خامة ملمسها أفضل
3- نسخة معالج atom baytrail أقوى و أفضل من الموجودة بالأسوس
4- وجود كاميرا خلفية بدقة 8 ميجابكسل بينما الأسوس مافي كاميرا خلفية

و لك حرية الاختيار بالآخر حسب متطلباتك

بالتوفيق
abdurrhman غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون abdurrhman على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق

اعلان