الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   منتدى هواتف Google Android العام (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=92)
-   -   اسألة بخصوص الHtc Desire (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=265762)

Khaled A 21-11-2010 02:18 AM

اسألة بخصوص الHtc Desire

السلام عليكم :)
ايه رايكم فيه؟؟
عندي كذا سؤال كدة بخصوصه
اولا = انا شوفت عيوبه كدة في موقع gsmarena
من ضمنهم
Limited storage available to the user on the system partition (you are left with only 120 MB for installing apps)

فانا مش فاهم قصدهم ايه؟ يعني انا عندي عدد محدود من التطبيقات اللي اسطبها ؟؟؟ 120 ميجا فقط؟؟؟!!!

وعيب اخر No DivX and XviD video playback
فهل يوجد برامج تخليه يشغل الصيغ ديه؟؟

و
No voice dialing
مش فاهم ايه المقصود منها؟؟؟

وايضا Non hot-swappable memory card
وبردو مش فاهم ايه المقصود منها؟؟
[url]http://www.gsmarena.com/htc_desire-review-468.php[/url]
____
ثانيا تصويره سيء ام جيد؟؟ يعني مثلا لو قارناه بالسامسونج الويف (تصوير ثابت وفيديو)

___
ثالثا :بالنسبة للملاحة(فهي مهمة بالنسبالي) فهل يوجد برامج ملاحة جيدة جداا تدعم خرائط مصر تكون مكركة؟؟

رابعا: بالنسبة للانرويد انا مستخدمتوش قبل كدة لكن اللي عاوزه اعرف ايه اللي يميز الاندرويد عن باقي الانظمة مثل السيمبيان ويجعله نظام جباار؟؟؟؟؟

وشكرا وجزاكم الله خيراا..

ماجد الشوق 21-11-2010 04:05 AM

انا بصراحه محتار بين جهازين

1/ السامسونج جالكسي كابتيفيت

2/ الديزاير

-------

الاشياء الناقصه بالديزاير والي اشوفها عيب حصلت السامسونج يحمل هذي الاشياء وهي

1/ الذاكره الداخليه بالسامسونج 8 او 16 قيقا
2/ يشغل جميع الصيغ ومنها Xvid -Divx
3/ يصور اتش دي فيديو 720

انا اشوف هذي المقارنه بتخليك تشوف جهاز ثاني غير عن الديزاير وبيحمل نظام الاندرويد

والسعر متقارب جدا من 1800-2000

وبخصوص الملاحه يوجد برامج كثير للملاحه بنظام الاندرويد

::

انا حبيت اذكر مقارنه بين السامسونج والديزاير عشان انا افكر بالديزاير وايضا بالسامسونج
فبينت لك النواقص بالديزاير الي متوفره بجهاز ثاني

Garmin555 21-11-2010 09:16 AM

[quote=Khaled A;2001691]السلام عليكم :)
ايه رايكم فيه؟؟
عندي كذا سؤال كدة بخصوصه
اولا = انا شوفت عيوبه كدة في موقع gsmarena
من ضمنهم[COLOR=Red][B]
فانا مش فاهم قصدهم ايه؟ يعني انا عندي عدد محدود من التطبيقات اللي اسطبها ؟؟؟ 120 ميجا فقط؟؟؟!!!
[/B][/COLOR] Limited storage available to the user on the system partition (you are left with only 120 MB for installing apps)
وعيب اخر No DivX and XviD video playback
فهل يوجد برامج تخليه يشغل الصيغ ديه؟؟

و
No voice dialing
مش فاهم ايه المقصود منها؟؟؟

وايضا Non hot-swappable memory card
وبردو مش فاهم ايه المقصود منها؟؟
[URL]http://www.gsmarena.com/htc_desire-review-468.php[/URL]
____
ثانيا تصويره سيء ام جيد؟؟ يعني مثلا لو قارناه بالسامسونج الويف (تصوير ثابت وفيديو)

___
ثالثا :بالنسبة للملاحة(فهي مهمة بالنسبالي) فهل يوجد برامج ملاحة جيدة جداا تدعم خرائط مصر تكون مكركة؟؟

رابعا: بالنسبة للانرويد انا مستخدمتوش قبل كدة لكن اللي عاوزه اعرف ايه اللي يميز الاندرويد عن باقي الانظمة مثل السيمبيان ويجعله نظام جباار؟؟؟؟؟

وشكرا وجزاكم الله خيراا..[/quote]
[COLOR=Navy][B]
تقدر تركب ذاكره لحد 32 GB

,وتركب البرامج الي انتا عاوزها مافيش مشاااكل ...

فويس دايلني يعني يتعرف علي اوامر الصوت ويعمل لك اتصال لسه ماجربتهاش ومش عمليه من اصلوا

التصوير مافيش مشاكل .. ولو ان الصوت المصاحب مش كويس مقارنه بجوال عادي

الملاحه كويسه شغال القوقل من الاساس فيه وفي خرائط كمان

انصحك تاخذ لك لفه في المنتدي عن مميزات الديزاير وتشوف من التجارب الفعليه ;)[/B][/COLOR]

Khaled A 23-11-2010 04:31 AM

شكرااااا للردود يا جماعة
يعني هو افضل ولا الايفون افضل مثلا؟؟؟؟؟

AMEENOUFISSA 23-11-2010 09:01 AM

انا عندي ديزاير ومابنصحك بكل htc بشكل عام هو جهاز جيد بس بالنسبة لسعرو لازم يكون بمواصفات اعلى وكمان بيتإخرو لينزل تعريب رسمي للجهاز

Alfy 24-11-2010 01:35 PM

الديزاير المتاح رسميا فى مصر والشرق الوسط معرب بالكامل من قبل HTC
جهاز جبار يعمل بكفاءة عالية جدا ومن مميزاته:
امكانية عمل روت له بسهوله تامة ويعنى ذلك امكانية اضافة مميزات فى النظام الداخلى للجهاز والتحكم فى صرف البطارية كذلك تحديثه باستمرار الى احدث اصدار دون انتظار الشركه الأم لتنزيله والتعريب دائما جاهز ويعمل بكفاءة عالية جدا وعن تجربه والأخوة هنا ما شاء الله خبراء فى هذا المجال
مشكلة الذاكرة الداخلية موجوده فى اصدار اندرويد 2.1 المعرب رسميا والمتاح فى مصر والشرق الوسط وفى انتظار التحديث لنظام 2.2 المعرب والذى يتيح استخدام الذاكرة الخارجية بالكامل والتى تصل الى 32 جيجا مع الأخذ فى الأعتبار ان هناك برامج تابعة لجوجل لا تعمل الا على الذاكرة الداخلية مثل جوجل ايرث
اما اذا كنت مثلى ولا تريد الأنتظار فالبديل متاح وهو عمل روت للجهاز وهى عملية سهلة جدا ومشروحه هنا فى المنتدى بالتفصيل الممل والروت كما ذكرت لك يجعل الجهاز مفتوح تفعل به ماتشاء من حيث الشكل او المضمون المهم ان الروت اتاح لى انزال اصدار 2.2 وتعريبه بسهولة ويسر وتحسين اداء الجهاز بصفة عامة
انا مثلا يهمنى جدا التصفح والأخبار وال gps وكلهم يعملون بكفاءة تامة و ال GPS التقاط اشارته سريع جدا ولن تصدق اننى التقط اشارة الأقمار وانا داخل المنزل بعكس النوكيا السابق الذى كنت امتلكه والذى اعتبر نظامه (السيمبيان) غبيا مقارنه بالأندرويد
اخيرا الديزاير من وجهة نظرى جهاز متين وصايع بالبلدى وكمام سعره معقول جدا 3750 جنيه
اما العيوب فمعروف ان HTC ليست رائدة فى مجال كاميرات الهواتف او المالتى ميديا بصفة عامة لذلك اذا كانت المالتى ميديا تهمك فالسامسونج x9000 او السونى اكسبيريا 10 قد يكونوا خيار افضل
اما اذا اردت جهاز يتحكم فيك وتستأذنه عند اجراء ايه عملية داخليه فالأى فون هو خيارك فلديه بالتاكيد امكانيات ممتازة خاصة فيما يخص الملتى ميديا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 01:58 AM.