الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=113)
-   -   ما هي ملفات CSC/OMC لتركيب روم معدل ؟ (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=649526)

edward92 27-10-2017 10:30 AM

ما هي ملفات CSC/OMC لتركيب روم معدل ؟

اريد تنصيب روم معدل على note 5
انا على الروم الرسمي حاليا وريكفري معدل
لكن اريد انا اعرف ما هي CSC/OMC وما عملها
وهناك عدة ملفات كيرنل للروم مطروحة من قبل المطور ولم اعرف اي ملف اختار
الرجاء المساعدة

dooola 27-10-2017 11:13 AM

ملفات ssc هيا الملفات المسئولة عن الشبكة
والكرنل هوا الملف المسئول عن الربط بين السوفتوير والهاردوير وبدونة الجهاز لايقلع اطلاقا ولايعمل ....
عموما ..
اولا لابد ان تعرف موديل جهازك
وبعد كدة تحمل ملف الروم اذا كان Final او روم النوت 8 اذا كان وانا لاانصحك بروم النوت 8 لانة بة بعض المشكلات ..
وبعد كدة هتحمل ملف Csc /Omc هتلاقية تقريبا 1.5 جيجا
وبعد كدة هتحمل ملف الكرنل وتقريبا حجمة 113 ميجا
نرجع بقي للتسطيب
هتعمل كل الويبات ويب كاش وويب دلفاك وويب سيستم
وبعدين هتدخل الركفيري تسطب ملف الروم وتختار موديل جهازك من الاروما
والاروما هي عبارة عن عدة خيارات ستظهر امامك مثل اختيار موديل جهازك واختيار ملف الصوت واختيار ملف سمارت مانجر .... وهكذا

بعد كدة وقبل الخروج من الركفري هتسطب ملف اللي اسمة Csc/Omc وهوا خيارات اروما هيا كمان ودي فية خيارات وهتختار منها الدولة اللي انتا ساكن فيها مثلا هتختار مصر ستختار Egy اذا كنت مثلا في السعودية ستختار Usa وهكذا

بعد كدة وقبل الخروج من الركفيري هتسطب ملف الكرنل وهيا ايضا خيارات اروما ومنها هتختار موديل جهازك اذا كان n920c مثلا هتختارة
او تختار اي موديل حسب موديل جهازك
وبعدين تعمل ريبورت سيستم وانتظر حوالي 10 دقايق
......
عموما فية رومات كتير لايوجد بها كل اللف والدوران دة وبتكون خيارات اروما للكرنل وملف csc في ملف واحد وبتكون بخيارات واحدة بس وتريح دماغك
......
اتمني ان تكون فهمت كلامي حتي لاتقع في مشاكل

Sent from my SM-N935F using Tapatalk

kang85 27-10-2017 12:23 PM

الكرنل خله تلقائي يعني اللي عليه علامة صح المرشح من قبل المطور اما ملفات csc اختار دائماً XSG وبعدها اختار الدولة اذا كنت في الشرق الأوسط

Sent from my SM-N950F using ce4arab mobile app

edward92 28-10-2017 01:55 PM

[QUOTE=dooola;5174356]ملفات ssc هيا الملفات المسئولة عن الشبكة
والكرنل هوا الملف المسئول عن الربط بين السوفتوير والهاردوير وبدونة الجهاز لايقلع اطلاقا ولايعمل ....
عموما ..
اولا لابد ان تعرف موديل جهازك
وبعد كدة تحمل ملف الروم اذا كان Final او روم النوت 8 اذا كان وانا لاانصحك بروم النوت 8 لانة بة بعض المشكلات ..
وبعد كدة هتحمل ملف Csc /Omc هتلاقية تقريبا 1.5 جيجا
وبعد كدة هتحمل ملف الكرنل وتقريبا حجمة 113 ميجا
نرجع بقي للتسطيب
هتعمل كل الويبات ويب كاش وويب دلفاك وويب سيستم
وبعدين هتدخل الركفيري تسطب ملف الروم وتختار موديل جهازك من الاروما
والاروما هي عبارة عن عدة خيارات ستظهر امامك مثل اختيار موديل جهازك واختيار ملف الصوت واختيار ملف سمارت مانجر .... وهكذا

بعد كدة وقبل الخروج من الركفري هتسطب ملف اللي اسمة Csc/Omc وهوا خيارات اروما هيا كمان ودي فية خيارات وهتختار منها الدولة اللي انتا ساكن فيها مثلا هتختار مصر ستختار Egy اذا كنت مثلا في السعودية ستختار Usa وهكذا

بعد كدة وقبل الخروج من الركفيري هتسطب ملف الكرنل وهيا ايضا خيارات اروما ومنها هتختار موديل جهازك اذا كان n920c مثلا هتختارة
او تختار اي موديل حسب موديل جهازك
وبعدين تعمل ريبورت سيستم وانتظر حوالي 10 دقايق
......
عموما فية رومات كتير لايوجد بها كل اللف والدوران دة وبتكون خيارات اروما للكرنل وملف csc في ملف واحد وبتكون بخيارات واحدة بس وتريح دماغك
......
اتمني ان تكون فهمت كلامي حتي لاتقع في مشاكل

Sent from my SM-N935F using Tapatalk[/QUOTE]
انت شخص رائع;)
شكرا لك على ردك ومنحي جزء من وقتك
فهمت عليك جيدا
على العموم انا حملت جميع ملفات الروم khongli v11 للنوت ٥
اليوم سوف اقوم بتثبيت الروم على الجهاز واتمنى الا اواجه مشاكل
لكن هناك سؤالين يخطران لي وبما اني اول مرة سأقوم بتفليش روم معدل
السؤال الاول : انا سوف اضع ملفات الروم على ذاكرة الهاتف وسأقوم بعمل وايب لكل شيء. الا تحذف ملفات الروم عن الهاتف في هذه الحالة قبل ان اقوم بتثبيتها
والسؤال الثاني انت قلت ان اثبت ملف الروم واقوم بتثبيت باقي الملفات قبل الخروج من الريكفري لكن هل عندما اقوم بتثبيت الروم يبقى جهازي في وضع الريكفري ام انه يعيد الاقلاع اوتوماتكيا ويدخل الى النظام ويجب عليي الدخول الى الريكفري قبل دخول النظام
اسف عالاطالة لكن انا اول مرة اقوم بهذا الامر ولا اعرف مجريات العملية بشكل دقيق[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:55 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:44 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][QUOTE=kang85;5174364]الكرنل خله تلقائي يعني اللي عليه علامة صح المرشح من قبل المطور اما ملفات csc اختار دائماً XSG وبعدها اختار الدولة اذا كنت في الشرق الأوسط

Sent from my SM-N950F using ce4arab mobile app[/QUOTE]

اوك
شكرا لك اخي

edward92 28-10-2017 04:56 PM

اخ dooola شكرا لك وجدت فيديو على اليوتيوب اجابني على تسائلاتي الاخيرة
لن اخذ من وقتك اكثر من ذلك
شكرا جزيلا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 02:16 PM.