الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   منتدى أجهزة الايفون iPhone العام (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=79)
-   -   اختفاء أيقونات الآيفون الأصليه...!! (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=311008)

bab11 21-04-2011 06:13 PM

اختفاء أيقونات الآيفون الأصليه...!!

[B][/B][B][/B][CENTER][SIZE=4]السلام على الجميع[/SIZE][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4]جهازي آيفون 4[/SIZE]
[SIZE=4]4.2.1[/SIZE]
[SIZE=4]عامل له جيلبريك[/SIZE][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4]نزلت برامج من السيديا بالتحديد سورس sinfuliphonerepo[/SIZE]
[SIZE=4]ودخل الجهاز في السيف مود....[/SIZE]
[SIZE=4]فقدت مباشرة الأيقونات المعنية بجهات الإتصال والرسائل والإعدادات وحتى السيديا...[/SIZE]
[SIZE=4]تمكنت من إخراج الجهاز من السيف مود بواسطة حذف البرامج اللي نزلتها مؤخرا عن طريق برنامج iphone pc suite[/SIZE]
[SIZE=4]ولكن للأسف لم استرجع الأيقونات المذكورة أعلاه على الرغم من أن المعلومات موجوده لأنها تظهر عندما أعمل بحث عن أسماء مثلا ولكن ما أقدر أعمل اتصال...!![/SIZE]
[SIZE=4]والرسائل كلها موجوده واقدر أشوفها عن طريق iphone pc suite ولكن ما أقدر أرسل.[/SIZE][/CENTER]

[CENTER][SIZE=4]أيش الحل يا خبراء....؟؟؟؟[/SIZE][/CENTER]

midogado 21-04-2011 08:30 PM

السلام عليكم .. اقتراحى يا اخى انك توصل الايفون ببرنامج الايتونز وتعمل backup .. وبعدين اعمل ريستور للايفون .. وبعدين تعمل جيلبريك عن طريق الريد سنو وتعمل restore من الايتونز وكل شئ يرجع تمام ان شاء الله ..

bab11 21-04-2011 10:56 PM

أخوي midogado
شاكر مبادرتك بالرد.....للأسف الآيتيونز ما رضى يعمل ريستور للجهاز...!!
يظهر لي الخطأ 3194
هل هناك حل آخر قبل اللجوء للريستور....؟؟

bab11 22-04-2011 09:05 AM

[SIZE="4"][CENTER][CENTER]ما شاء الله....وين أهل الخبره...؟؟ :rolleyes:
ترا التلفون طايح ما منه فايده...وما قادر استخدمه...!![/CENTER][/CENTER][/SIZE]

Karella 02-09-2011 06:48 AM

أنا برضو حصلي مثلك ازا احد لقي حل أو ازا انتا لقيت حل بلييز شاركو

abu-saleh1 08-11-2012 10:07 AM

السلام عليكم

[I][COLOR="Magenta"]انا عندي نفس مشكله الاخ تماااااما يا ريت اللي عنده حل يساعدني اختفت ايقونة الاعدادات من الجهاز بعد عملية الجيلبريك واختفت السيديا وكثير ايقونات انا اهم شي عندي حاليا ايقونة الاعدادات
[COLOR="Magenta"][COLOR="Red"][/COLOR][/I][B]حاولت اعمل ريستور وتحديث ل 6 لكن للأسف الخطأ 3194 جنني وحاولت كل الطرق وبدون فايده ارجو المسااااااعده[/B][/COLOR][/COLOR]

eng.mo0dy90 08-11-2012 10:12 AM

اول شي قبل عمل اي ريستور احفظ ملف الشاش .... جرب اعمل ري سبرنق لو ماتغير شي اعمل ريستور .. بس لا تنسى تحفظ الملف عشان تقدر ترجع لنفس النسخه وماتضطر تنزل ios6

abu-saleh1 08-11-2012 10:19 AM

تمام أخي قمت بعملية حفظ الشاش ... لكن كيف أعمل ري سبرنق لو سمحت ؟؟

eng.mo0dy90 08-11-2012 10:30 AM

حمل برنامج tiny umbrilla عالكمبيوتر .. ووصل الايفون تلقائيا تلقائيا راح يظهر عندك ملف ال shsh .. راح تلاقي شرح للبرنامج في المنتدى .. بالنسبة للـ ري سبرنق اسهل شي من برنامج sbsetting لو عندك تضغط على باور وتختار ري سبرنق ..

abu-saleh1 08-11-2012 10:45 AM

شكرا اخي جاري تنزيل البرنامج وعمل ريسبرنق :)[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:45 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 12:34 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR]اخي العزيز بالنسبه لبرنامج SBS SETTINGS يجب ان ينزل من السيديا .. على العلم اني عملت للجهاز جيلبريك واختفت ايقونة السيديا ولم تفلح عملية الجيلبريك ... واختفت اغلب الايقونات الاساسيه هل يوجد حل اخر غير الريسبرنق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 04:17 PM.