الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=113)
-   -   روم miui8 للنوت 4 (n910c/s/h/u+n916) مبني علي اندرويد مارشملو (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=631773)

dooola 15-10-2016 11:09 AM

روم miui8 للنوت 4 (n910c/s/h/u+n916) مبني علي اندرويد مارشملو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..
اقدم لكم اليوم روم8 miui الصيني للنوت 4 مبني علي اندرويد مارشملو
هذا الروم بيتا ويصلح للنسخ الاتية
N910c_n910h_n910u_n910s_n916
====
الروم بة بعض المشكلات لانة بيتا وسيتم حلها قريبا
====
رابــــط التحميــــــل :

[url]https://mega.nz/#!qJNBhBCL!WtJ_DFYUc...6_sWGX1FBJBHV8[/url]
=====
رابط برامج قوقــــل
======
[url]https://mega.nz/#!XUlRhCKb!4IYxgqu--...kyUZU24cDQ0J_Q[/url]

رابط ملف الــــروت :
=====

[url]https://mega.nz/#!vNVxlDoQ!apaTgDhag...qXwsGsejrD6Oa4[/url]

طريقه التثبيت
======
1 / حمل الروم و البرامج و الروت
2 / ادخل على الريكفري
3 / عمل جميع الويبات (ويب سيستم - ويب داتا - ويب دالفك - ويب كاش )
4 / فلش ملف الروم فقط ثم ريبوت
5 / عند وصولك للواجهه الاولى من الاعدادات التي تظهر فيها اختيار اللغه اختار اللغه (الانجليزيه) و اكمل الاعدادات ثم بعد الانتهاء اختار العربيه من الضبط اذا كنت تريدها
6 / ادخل للريكفري مره اخرى
7 / فلش ملف البرامج ثم ريبوت
8 / ادخل للريكفري مره ثالثه
9 / فلش ملف الروت ثم ريبوت
10 / حتى يعمل معك الروت يجب حذف تطبيق supersu
تحياتي للجميع

Kill-Switch 15-10-2016 11:18 AM

سلمت اناملك استاذ عادل
عقبال جهاز النوت3

emasry266 15-10-2016 11:21 AM

عادل انت معلم واحنا منك بنتعلم تسلم يا برنس

yassein2 15-10-2016 11:21 AM

تسلم استاذ عادل بارك الله فيك علي تقديم كل ما هو جديد عندي سؤال مفيش روم زي ده للنوت 3

أرسلت من SM-N930F بإستخدام تاباتلك

Mahmoud Rashada 15-10-2016 11:28 AM

تسلم استاذ عادل سلمت

3bood fri7at 15-10-2016 11:30 AM

بااااارك الله فيك اخ عاااادل
ابدعت في طرح الروووووم

معاذ الرياحنة 15-10-2016 11:30 AM

يعطيك العافيه صديقي عادل
رمات miui جميلة جدا ولو كنت املك النوت 4 لقمت بتجربته
اتمنى صدور نسخه خاليه من المشاكل لتستمتعو اكثر بهذا الروم

أرسلت من HUAWEI NXT-L29 بإستخدام تاباتلك

dooola 15-10-2016 11:48 AM

[QUOTE=معاذ الرياحنة;5091678]يعطيك العافيه صديقي عادل
رمات miui جميلة جدا ولو كنت املك النوت 4 لقمت بتجربته
اتمنى صدور نسخه خاليه من المشاكل لتستمتعو اكثر بهذا الروم

أرسلت من HUAWEI NXT-L29 بإستخدام تاباتلك[/QUOTE]

تسلم اخ معاذ
بس كان عندي سؤال
هوا التابتلك شغال عندك ازاي
لانة لايعمل معي للاسف
ومش بعرف ادخل علي المنتدي خالص

معاذ الرياحنة 15-10-2016 11:52 AM

[QUOTE=dooola;5091682]تسلم اخ معاذ
بس كان عندي سؤال
هوا التابتلك شغال عندك ازاي
لانة لايعمل معي للاسف
ومش بعرف ادخل علي المنتدي خالص[/QUOTE]
مش شغال عندي
عشان افوت لازم اخرج من حسابي في التابتوك وارجع ادخل لمرة واحده وبعدين يغلق
اتمنى ايجاد حل لهذه المشكلة

أرسلت من HUAWEI NXT-L29 بإستخدام تاباتلك

aboraide alhareeze 15-10-2016 12:19 PM

بارك الله فيك استاذ عادل ابداع مستمر ومتابعة لكل ماهو جديد

جزاك الله خير....

أذينة 15-10-2016 05:24 PM

التحية والاحترام والتقدير لجهدك أخي العزيز عادل وإضافاتك لجهة الاخراج رائعة شكرا لك
اما لجهة عدم سماع صوت المتلقي فإن المطور قد وجد حلا قبل ساعات قليلة في هذا الملف [url]https://mega.nz/#!11BzUD7D!KwXbshmuUBgllsHbDbiRHya6MqxQgqhB-xeRVK-pxe4[/url]

ولكن لدي استفسار لم افهمه جيدا : هل تعمل على اندرويد 6.1 .. ؟
هل ممكن تفليشها فوق ميوي7 ؟

شكرا لك جزيل الشكر

dooola 15-10-2016 06:00 PM

[QUOTE=أذينة;5091741]التحية والاحترام والتقدير لجهدك أخي العزيز عادل وإضافاتك لجهة الاخراج رائعة شكرا لك
اما لجهة عدم سماع صوت المتلقي فإن المطور قد وجد حلا قبل ساعات قليلة في هذا الملف [url]https://mega.nz/#!11BzUD7D!KwXbshmuUBgllsHbDbiRHya6MqxQgqhB-xeRVK-pxe4[/url]

شكرا لك جزيل الشكر[/QUOTE]
نعم يعمل جيدا علي اندرويد 6.0.1 بدون الرجوع الي اندرويد اقل
اظن لابد من عمل ويبات كاملة قبل التفليش
تقبل تحياتي

رهيف الجنوب 15-10-2016 09:08 PM

السلام عليكم ورحمة الله الاخ عادل شكرا على ابداعك وروماتك دائما جميلة لاكن لدي مشكلة في روم نوت 7 - وفي الاحرى هي مشكليتن الاولى الكاميرا الخلفية لا تعمل / الثانيه البصمة
علما بان البصمة غير ضرورية ولاكن الكاميرا مهمة جدا ارجو الرد في اسرع وقت او قراءة موضوعي بخصوص هذي المشكلة في هذا القسم

جهاد2007 15-10-2016 09:14 PM

هلا وغلا أخواني انا فلشت الوم ولاكن لم استطع تخطي التسجيل او تخطيه ممكن أحد يشرح كيف اكمل ليعمل الجهاز

skywalker19 15-10-2016 09:20 PM

جزاك الله خيرا اخي عادل على المجهودات والمتابعة الثاقبة لكل جديد
روم يستحق التجريب
مميز كعادتك ....موفق دائما وابدا

hassan gouda 15-10-2016 09:35 PM

[QUOTE=جهاد2007;5091784]هلا وغلا أخواني انا فلشت الوم ولاكن لم استطع تخطي التسجيل او تخطيه ممكن أحد يشرح كيف اكمل ليعمل الجهاز[/QUOTE]

خلي اللغه انجليزي في الاول[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:35 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:33 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][QUOTE=أذينة;5091741]التحية والاحترام والتقدير لجهدك أخي العزيز عادل وإضافاتك لجهة الاخراج رائعة شكرا لك

شكرا لك جزيل الشكر[/QUOTE]
هههههههه الايام دول
لا عزيزي لازم تسطب ما رشيملو وبعدين فلش رقم 8 واصلاح السيم وبعدين اصلاح المكالمات الوارده

أذينة 15-10-2016 10:52 PM

[QUOTE=hassan gouda;5091789]خلي اللغه انجليزي في الاول[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:35 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:33 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR]
هههههههه الايام دول
لا عزيزي لازم تسطب ما رشيملو وبعدين فلش رقم 8 واصلاح السيم وبعدين اصلاح المكالمات الوارده[/QUOTE]
:ampoline:;) أحب أن أزف خبر سعيد وهو أن الروم تنزل بنجاح فوق روم ميوي 7 ولكن وبعد ذلك مودوم 6.1 وتم الأمر بنجاح باهر
بعد تعثر بسيط عملت الويب وها أنا في معرض التجربة شكرا جزيلا ومرحبا :1ste:
ملاحظة : لقد مسحت ملفات ميوي 7 بالكامل .. فقط للمعلومية

maxoo 16-10-2016 12:08 AM

مشكلة كبيرة معي يا استاذ عادل تليفوني نوت 4 n910c وتم ترقيته الي اخرتحديث رسمي للمارشميلو تحديث رسمي والمشكلة اني نزلت الإصدار 8 للروم ونزلت ريكفريهات كتير معدلة من الموقع بتاع الريكفري المعدل وحتي من الكمبيوتر الكفي وكل مااجي ادخل علي الوضع بتاع الريكفري المعدل يجيب كلمة بالأحمر فوق شعار سامسونج ويعمل ريستارت مفيش حل للمشكلة دي مش عارف حتي عملت لو cf root وحاولت من flashfiy مفيش فايدة بردة نفس المشكلة :([COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:06 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:03 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]نزلت الروم كملف علي الجهاز وحاولت اني أثبت الريكفري المعدل والجهاز بيظهر كلمة حمرا فوق سامسونج ويرستر ومش عارف ليه مش بيدخل علي الريكفري المعدل كدة مش حعرف أنزل روما ت معدلة[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:08 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:06 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]مشكلة كبيرة معي يا استاذ عادل تليفوني نوت 4 n910c وتم ترقيته الي اخرتحديث رسمي للمارشميلو تحديث رسمي والمشكلة اني نزلت الإصدار 8 للروم ونزلت ريكفريهات كتير معدلة من الموقع بتاع الريكفري المعدل وحتي من الكمبيوتر الكفي وكل مااجي ادخل علي الوضع بتاع الريكفري المعدل يجيب كلمة بالأحمر فوق شعار سامسونج ويعمل ريستارت مفيش حل للمشكلة دي مش عارف حتي عملت لو cf root وحاولت من flashfiy مفيش فايدة بردة نفس المشكلة

elbobzz 16-10-2016 10:11 AM

الله عليك بجد
كنت مستنيه بفارغ الصبر ولله تسلم ايدك ودماغك وكل حاجه لا بجد ابهرتني عقبال ما ينزل كامل
:thumbup::thumbup::thumbup:
سوال بقي انا علي v8 ارجع للل
رسمي ولا عادي
تحياتي ليك

dooola 16-10-2016 12:44 PM

[QUOTE=maxoo;5091828]مشكلة كبيرة معي يا استاذ عادل تليفوني نوت 4 n910c وتم ترقيته الي اخرتحديث رسمي للمارشميلو تحديث رسمي والمشكلة اني نزلت الإصدار 8 للروم ونزلت ريكفريهات كتير معدلة من الموقع بتاع الريكفري المعدل وحتي من الكمبيوتر الكفي وكل مااجي ادخل علي الوضع بتاع الريكفري المعدل يجيب كلمة بالأحمر فوق شعار سامسونج ويعمل ريستارت مفيش حل للمشكلة دي مش عارف حتي عملت لو cf root وحاولت من flashfiy مفيش فايدة بردة نفس المشكلة :([COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:06 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:03 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]نزلت الروم كملف علي الجهاز وحاولت اني أثبت الريكفري المعدل والجهاز بيظهر كلمة حمرا فوق سامسونج ويرستر ومش عارف ليه مش بيدخل علي الريكفري المعدل كدة مش حعرف أنزل روما ت معدلة[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:08 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:06 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]مشكلة كبيرة معي يا استاذ عادل تليفوني نوت 4 n910c وتم ترقيته الي اخرتحديث رسمي للمارشميلو تحديث رسمي والمشكلة اني نزلت الإصدار 8 للروم ونزلت ريكفريهات كتير معدلة من الموقع بتاع الريكفري المعدل وحتي من الكمبيوتر الكفي وكل مااجي ادخل علي الوضع بتاع الريكفري المعدل يجيب كلمة بالأحمر فوق شعار سامسونج ويعمل ريستارت مفيش حل للمشكلة دي مش عارف حتي عملت لو cf root وحاولت من flashfiy مفيش فايدة بردة نفس المشكلة[/QUOTE]
جرب كدة تركب كرنل من برنامج flashfiy الاول وليكن كرنل هاني قبل تركيب الركفيري المعدل

dooola 16-10-2016 12:45 PM

[QUOTE=elbobzz;5091902]الله عليك بجد
كنت مستنيه بفارغ الصبر ولله تسلم ايدك ودماغك وكل حاجه لا بجد ابهرتني عقبال ما ينزل كامل
:thumbup::thumbup::thumbup:
سوال بقي انا علي v8 ارجع للل
رسمي ولا عادي
تحياتي ليك[/QUOTE]
لا طبعا مش محتاج ترجع للرسمي
اعمل ويبات كاملة من الركفيري وبعدين سطب الروم والاصلاحات وخلاص
تحياتي

الارض2 16-10-2016 01:21 PM

يعطيك العافيه
عندي طلب ابي روت حق هذا الاصدار
تحياتي

TAHA.LAWYER 16-10-2016 02:34 PM

رااائع واتمنى من اخ دولا بخبرته ان يقوم بتعديلاته على الروم ويكون بأصدار خالي من المشاكل

maxoo 16-10-2016 05:32 PM

ارجو التواصل ضروري جدا يا استاذ عادل رقم الهاتف 01110242451 أو الايميل الخاص [email]abdosamy89@gmail.com[/email] ضروري جدااااا في مشكلة كبيرة شكرا أستاذ عادل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 08:20 AM.