الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   منتدى هواتف Google Android العام (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=92)
-   -   أرجو الإفادة بشأن إختيارى لهاتف أندرويد مناسب (لا تبخل بنصيحتك) (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=606200)

mhabeb 02-06-2015 09:45 AM

أرجو الإفادة بشأن إختيارى لهاتف أندرويد مناسب (لا تبخل بنصيحتك)

[CENTER][SIZE=5][B][SIZE=4][COLOR=Red]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته[/COLOR][/SIZE]
[/B][/SIZE][/CENTER]

[SIZE=3]أ[B]حبابى انا قادم على شراء جوال اندرويد ولكنى محتار ما بين 3 اجهزة ما عارف ايهم أختار
أنا الحين معاى iPhone 6 ولكنى محتاج الأندرويد فى الوقت الراهن

[SIZE=4][COLOR=Red]محتار ما بين :[/COLOR][/SIZE]

[COLOR=Navy]LG G4[/COLOR][COLOR=Navy]

SONY Z3

GALAXY S6[/COLOR]

[SIZE=4][COLOR=Red]أنا إحتياجاتى بالجهاز :[/COLOR][/SIZE]

1- خامة الجهاز (أريد جهاز يتحمل)
2- سرعة استجابة النظام حتى وان كانت الذاكرة ممتلئة وليس به عيوب التهنيج والحرارة وخلافة
3- عمر البطارية ونسبة استهلاكها يكون جيد
4- تكون الكاميرا جيدة بالنسبة للتصوير والفيديو وخلافة

[/B][/SIZE][CENTER][SIZE=3][B] أرجو الإفادة وإذا فيه جوال آخر تقترحونه أكون شاكر جداً [/B][/SIZE]
[/CENTER]

[SIZE=3][/SIZE][CENTER][SIZE=4][B]شكراً جزيلاً[/B]
[/SIZE][/CENTER]

catalpa2010 02-06-2015 10:17 AM

بعد التجربة بالنسبة لي يبقى الهواوي ميت 7 أحسن هاتف أندرويد الان استعمله منذ 5 أشهر والجهاز روعة ، عمر البطارية ممتاز لا تنهيج ولا ارتفاع الحرارة

śøm 02-06-2015 11:22 AM

كل يلي ذكرتهم جيدين ولكن من ناحيه احتياجاتك اعتقد الاس 6 هو الأفضل من حيث السرعه والسلاسه واستجابه النظام والكاميرا جدا رائعه والبطاريه كذلك ومن ناحيه الشكل هو جميل

deutsh1 02-06-2015 12:22 PM

LG G4 for these reasons :
* Capability for MicroSD Card.
*Capability for replacement of battery.
*The truly colours deu to IPS.
*High performance of Camera

Sent from my LG-D855

awsx 02-06-2015 02:30 PM

GALAXY S6
يبقى من اقوى الاجهزة هالسنة سوا من حيث التصميم او النظام او الكاميرا التي تعد الاقوى في الهواتف حالياً

e6alee 02-06-2015 05:15 PM

من تجربة عدة شركات ،، أجهزة HTC هي الأفضل بدون منازع

maanzin 02-06-2015 05:46 PM

Huawei ascend mate 7 و لن تندم باذن الله

MaZaGnGy 02-06-2015 08:04 PM

المشكلة انك تقريبا عايز كل حاجة فيجهاز واحد هههههههههه
افضل سلاسة في الاستعمال تحت اي ضغط كالاتي
اجهزة نكسيس بالاندرويد الخام
اجهزة اتش تي سي
اجهزة موتورولا
اجهزة ال جي وسامسونج

افضل اجهزة من حيث الكاميرة
ال جي جي 4
سامسونج اس 6
سوني زد 3

افضل اجهزة من حيث البطارية
سوني زد 3 وده بالذات جبار
نوت 4
اس 5 و ام 8 متقاربين من بعض ومعقولين انا معايا ام 8 بطارية استعمال متواصل تصمد لاكثر من 8 ساعات
الجلاكسي اس 6 وال جي جي 4 هتلاقيهم اقل من اللي فوق بس ميزة الشحن السريع بتعوض الموضوع ده

الخلاصة وده راي المتواضع وانت ليك حرية الاختيار
افضل جهاز من سامسونج النوت 4 حاليا
الاس 6 بطارية غير قابلة للازالة وبدون منفذ لذاكرة خارجية

ال جي جي 4 في نظري افضل من الاس 6 في الشاشة والكاميرة وفي كذا مراجعة ومقارنة ممكن تتفرج عليهم

لو مش فارق معاك الحجم النوت 4 هو الاختيار الامثل رغم اني مش بحب سامسونج بس الحق يقال

لو عايز جهاز حجمه معقول
انا برشحلك يا سوني يا اتش تي سي
سوني زد 3 جهاز قمة الروعة ضد المياه وبطارية جبارة وسلاسة وكاميرة جيدة جدا
او اتش تي سي بس ام 8 جهاز بفخامة الايفون وسلس و بطارية جميلة كاميرة حلوة بس مش زي الزد 3

اسف للاطالة واخر حاجة لو انت هتختار من الاجهزة اللي انت قايل عليهم شوف اخبار بطارية الال جي 4 لو عجبتك توكل علي الله ماعجبتكش يبقي زد 3

Dr-Design 02-06-2015 09:08 PM

LG G4 جهاز رائع

mhabeb 02-06-2015 10:29 PM

[quote=catalpa2010;4913202]بعد التجربة بالنسبة لي يبقى الهواوي ميت 7 أحسن هاتف أندرويد الان استعمله منذ 5 أشهر والجهاز روعة ، عمر البطارية ممتاز لا تنهيج ولا ارتفاع الحرارة[/quote]

[B]مشكور حبيبي ولكنى لا افضل الحجم الكبير فعلا الجهاز جميل بس المشكلة 6 انش كبير
تحياتى;):thumbup:[/B][COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:21 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:19 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=śøm;4913220]كل يلي ذكرتهم جيدين ولكن من ناحيه احتياجاتك اعتقد الاس 6 هو الأفضل من حيث السرعه والسلاسه واستجابه النظام والكاميرا جدا رائعه والبطاريه كذلك ومن ناحيه الشكل هو جميل[/quote]

[B]مشكور يا حبيبي فعلا جهاز اس 6 رائع ولكنى لا ارى اختلاف كبير بينه وبين اكسبريا 3 خصوصا ان السونى افضل فى البطارية حسب ما قرأت وانه يدعم الذاكرة الخارجية[/B]
[B]شكرا على النصيحة الغالية :):)[/B][COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:23 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:21 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=deutsh1;4913239]LG G4 for these reasons :
* Capability for MicroSD Card.
*Capability for replacement of battery.
*The truly colours deu to IPS.
*High performance of Camera

Sent from my LG-D855[/quote]

[B]فعلا انا بقيت بفكر فيه هو والسونى وان كنت اميل الى السونى من حيث التصميم والخامات
شكرا جزيلا على المرور الطيب :)[/B][COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:29 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:23 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=MaZaGnGy;4913401]المشكلة انك تقريبا عايز كل حاجة فيجهاز واحد هههههههههه
افضل سلاسة في الاستعمال تحت اي ضغط كالاتي
اجهزة نكسيس بالاندرويد الخام
اجهزة اتش تي سي
اجهزة موتورولا
اجهزة ال جي وسامسونج

افضل اجهزة من حيث الكاميرة
ال جي جي 4
سامسونج اس 6
سوني زد 3

افضل اجهزة من حيث البطارية
سوني زد 3 وده بالذات جبار
نوت 4
اس 5 و ام 8 متقاربين من بعض ومعقولين انا معايا ام 8 بطارية استعمال متواصل تصمد لاكثر من 8 ساعات
الجلاكسي اس 6 وال جي جي 4 هتلاقيهم اقل من اللي فوق بس ميزة الشحن السريع بتعوض الموضوع ده

الخلاصة وده راي المتواضع وانت ليك حرية الاختيار
افضل جهاز من سامسونج النوت 4 حاليا
الاس 6 بطارية غير قابلة للازالة وبدون منفذ لذاكرة خارجية

ال جي جي 4 في نظري افضل من الاس 6 في الشاشة والكاميرة وفي كذا مراجعة ومقارنة ممكن تتفرج عليهم

لو مش فارق معاك الحجم النوت 4 هو الاختيار الامثل رغم اني مش بحب سامسونج بس الحق يقال

لو عايز جهاز حجمه معقول
انا برشحلك يا سوني يا اتش تي سي
سوني زد 3 جهاز قمة الروعة ضد المياه وبطارية جبارة وسلاسة وكاميرة جيدة جدا
او اتش تي سي بس ام 8 جهاز بفخامة الايفون وسلس و بطارية جميلة كاميرة حلوة بس مش زي الزد 3

اسف للاطالة واخر حاجة لو انت هتختار من الاجهزة اللي انت قايل عليهم شوف اخبار بطارية الال جي 4 لو عجبتك توكل علي الله ماعجبتكش يبقي زد 3[/quote]
[B]
إنت جبت المختصر كدة ... إن شاء الله السونى لأن حجمة مناسب وانا لا افضل الاحجام الكبيرة التى تدخل فى فئة الفابلت والبطارية الجميع أشد بآدائها والتصميم والخامات عالية والكاميرا مناسبة وبها العديد من اختيارات التصوير ولا يعانى من مشكلات الحرارة الا فى بعض الحالات كالتصوير ال 4K أو ألعاب ال Play station
شكرا جزيلا للمعلومات الرائعة وأنا نويت على السونى إن شاء الله
;):):thumbup::thumbup:[/B]

MaZaGnGy 03-06-2015 02:44 AM

الف مبروك مقدما وصدقني جهاز قمة الروعة واختيار مش هتندم عليه ان شاء الله

mhabeb 04-06-2015 05:54 PM

[quote=MaZaGnGy;4913507]الف مبروك مقدما وصدقني جهاز قمة الروعة واختيار مش هتندم عليه ان شاء الله[/quote]

[B]الله يبارك فيك وشكراً على النصيحة :):)[/B]

wafi ko 04-06-2015 09:30 PM

انا لا افضل الزد3 زجاجه سهل الخدش وعانيت منه وخاصة من الخلف وزجاج الكاميرا تحديدا بالاضافة لفتحة الشحن التي تجعلك تكره الجهاز
ماعدا الحرارة بمناسبة وبغير مناسبة
وبرأيي lg g3 افضل منه فما بالك ب g4 او s6

ramy01011 04-06-2015 10:14 PM

في اختياراتك الاس 6 او الجي 4 الزد 3 اقدمهم و كاميرته تعيسة

MaZaGnGy 05-06-2015 05:09 PM

بالنسبة للزد 3 كاميرة جميلة اي نعم هي ليست مثل الاجهزة الحديثة ولكن تصورها رائع وخصوصا ليلا
وبالنسبة للزجاج لما كان معايا الجهاز كنت اضع عليه لزقة حماية من الزجاج في الخلف والامام
وبالنسبة لموضوع الشحن وصلة المجنتك سوف تجعلك تستغني عن فتح وغلق غطاء الحماية لفتحة الشحن العادية وثمنها في مصر 100 جنيه
بالنسبة للحرارة لم تصدفني سخونة اطلاقا ما عدا استخدام التصوير فيديو 4k واظن التصوير HD كافي جدا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 06:50 PM.