الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=113)
-   -   تحديث جديد samsung n7000 نسخة الامارات (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=500442)

عنيد وافتخر 06-05-2013 12:45 AM

مشكور اخى الكريم

hamadadaban 06-05-2013 01:42 AM

بارك الله فيك اخي بدي استفسر من حضرتك هلأ هاد الروم مش ملعوب فيه وهوا رسمي متل ما هوا من سامسونج
وكيف بدي اتأكد انه نزل ع الجهاز ونزل بشكل صحيح
فيه طريقة اعرف منها ولا كيف ؟ ؟
مره تانية بتشكرك على ردك ومساعدتك النا يا عزيزي

angelonline 06-05-2013 05:19 AM

اخواني انا علي روم الالماني المحدث شهر ابريل فهل الروم العربي افضل ام لا؟

tyb.brk 06-05-2013 07:18 AM

[CENTER][FONT="Courier New"][COLOR="Blue"][SIZE="4"]

سلام علیکم

اقدم لیکم فایل روت لروم الامارات

[url="http://www.mediafire.com/?ggvnr8xh7jvt9yl"]PhilZ-cwm6-JPLSB-UAE-5.00.5-signed.zip[/url][/SIZE][/COLOR][/FONT][/CENTER]

Nooruddeen 06-05-2013 09:18 AM

[quote=hamadadaban;4153878]بارك الله فيك اخي بدي استفسر من حضرتك هلأ هاد الروم مش ملعوب فيه وهوا رسمي متل ما هوا من سامسونج
مره تانية بتشكرك على ردك ومساعدتك النا يا عزيزي[/quote]
نعم هذا الروم عربي رسمي من سامسونج وليس معدلا من قبل أحد (حسب علمي) لأنه من موقع مشهور بالرومات الرسمية ، والروم هذا بصيغة tar الرسمية.
ما دام الروم اشتغل عندك من دون مشاكل فمعنى هذا أنه نزل من دون أخطاء، وإلاّ تنزل الروم من جديد على الروم نفسه مرة أخرى فسيشتغل من دون أخطاء بإذن الله تعالى.

[quote=angelonline;4154030]اخواني انا علي روم الالماني المحدث شهر ابريل فهل الروم العربي افضل ام لا؟[/quote]
(حسب استخدامي القليل للرومين) الفرق بينهما ليس كبيرا :
الروم الألماني أفضل من هذا الروم من حيث السلاسة والسرعة ولكن توجد فيه برامج خاصة باللغة الألمانية، وقد حاولت أنا تعريب الروم ببرامج التعريب وبحزم التعريب لكنه لم يقبل لكونه جديدا مختلفا عن الرومات الأخرى،،،
والروم العربي هذا الأخير أفضل منه من حيث القوائم العربية وبعدم وجود برامج زائدة عن برامج السامسونج الرسمية.[COLOR="Silver"]

[/COLOR][quote=tyb.brk;4154069][CENTER][FONT="Courier New"][COLOR="Blue"][SIZE=4]

سلام علیکم
اقدم لیکم فایل روت لروم الامارات
[URL="http://www.mediafire.com/?ggvnr8xh7jvt9yl"]PhilZ-cwm6-JPLSB-UAE-5.00.5-signed.zip[/URL][/SIZE][/COLOR][/FONT][/CENTER]
[/quote]

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لك أخي على الكيرنل، أضفته (إلى المشاركة الثانية في بداية الموضوع) بروابط أكثر، مع كيرنلات أخرى متوافقة مع هذا الروم.

alholom 06-05-2013 10:52 AM

المشكلة في الرومات العربية تاخر الرومات المطبوخة وقليل من المطورين العرب عكس النسخ الانجليزية .
أرسلت بواسطة GT-N7000

Nooruddeen 06-05-2013 11:02 AM

[quote=alholom;4154223]المشكلة في الرومات العربية تاخر الرومات المطبوخة وقليل من المطورين العرب عكس النسخ الانجليزية .
أرسلت بواسطة GT-N7000[/quote]
كلامك صحيح ، وبخاصة النوت1 هذا لم أجد اهتمام المطورين الكبار به، بخلاف الأجهزة المشهورة الأخرى.
ولعل السبب في هذا وجود برامج السامسونج الخاصة باستخدام القلم، فمن الصعب حذفها أو استبدالها لحاجة البعض إليه دون آخر.
والحمد لله على كل حال.

angelonline 06-05-2013 11:19 AM

(حسب استخدامي القليل للرومين) الفرق بينهما ليس كبيرا :
الروم الألماني أفضل من هذا الروم من حيث السلاسة والسرعة ولكن توجد فيه برامج خاصة باللغة الألمانية، وقد حاولت أنا تعريب الروم ببرامج التعريب وبحزم التعريب لكنه لم يقبل لكونه جديدا مختلفا عن الرومات الأخرى،،،
والروم العربي هذا الأخير أفضل منه من حيث القوائم العربية وبعدم وجود برامج زائدة عن برامج السامسونج الرسمية.[COLOR="Silver

مشكور اخوي الكريم علي ردك بس استحملني في استفسار اخر
انا بعد ما حملت الروم الالماني بحذف البرامج الالمانية فليس عندي مشكلة في الروم ومركب كيرنل سبيد مود 5-5 وهو رااااااااائع في البطارية حقيقي مذهل فكنت بسأل هل الروم العربي افضل يستاهل اني اغير الالماني ام لا ؟؟
واسف لازعاجك

Nooruddeen 06-05-2013 11:21 AM

[quote=angelonline;4154266]

مشكور اخوي الكريم علي ردك بس استحملني في استفسار اخر
انا بعد ما حملت الروم الالماني بحذف البرامج الالمانية فليس عندي مشكلة في الروم ومركب كيرنل سبيد مود 5-5 وهو رااااااااائع في البطارية حقيقي مذهل فكنت بسأل هل الروم العربي افضل يستاهل اني اغير الالماني ام لا ؟؟
واسف لازعاجك[/quote]
إذا كانت القوائم الإنجليزية مناسبة لك، فلا أنصحك أن تغير إلى الروم العربي .

moslim for ever 06-05-2013 11:21 AM

:confused::confused::confused::confused::confused::confused:سؤال للاخوة عند توصيل الجهاز بكيز بيقولى ان جهازك لايدعم الترقية من خلال كيز لملذا هل لان الروم غير رسمى او لانه اخر اصدار

angelonline 06-05-2013 11:27 AM

[quote=Nooruddeen;4154270]إذا كانت القوائم الإنجليزية مناسبة لك، فلا أنصحك أن تغير إلى الروم العربي .[/quote]

الف شكر اخي الكريم

Nooruddeen 06-05-2013 11:57 AM

[quote=moslim for ever;4154271]:confused::confused::confused::confused::confused::confused:سؤال للاخوة عند توصيل الجهاز بكيز بيقولى ان جهازك لايدعم الترقية من خلال كيز لملذا هل لان الروم غير رسمى او لانه اخر اصدار[/quote]
أولآ: لأنه آخر إصدار.
ثانيا: هل استخدمت كيرنلا معدلا؟ لأن استخدام الكيرنلات المعدلة وفتح حماية الجهاز (روت) يجعل الجهاز لا يقبل التحديث الهوائي سواء بواسطة برنامج الكيس أو بواسطة الهاتف نفسه.

moslim for ever 06-05-2013 12:02 PM

[quote=Nooruddeen;4154317]أولآ: لأنه آخر إصدار.
ثانيا: هل استخدمت كيرنلا معدلا؟ لأن استخدام الكيرنلات المعدلة وفتح حماية الجهاز (روت) يجعل الجهاز لا يقبل التحديث الهوائي سواء بواسطة برنامج الكيس أو بواسطة الهاتف نفسه.[/quote]
[CENTER][SIZE=7]لا لم استخدم اى كرينكالات او اعمل روت للجهاز وعند البحث عن تحديثات هوائية بيقول انتا على اخر تحديث متاح ولكنى عند شبك البرنامج بالكيز جيبلى اصدار البرنامج الثابت وفى الاسفل البرنامج لا يدعم التحديث باستخدام الكيز [/SIZE]
[/CENTER]

Nooruddeen 06-05-2013 12:11 PM

[quote=moslim for ever;4154322][CENTER][SIZE=1]لا لم استخدم اى كرينكالات او اعمل روت للجهاز وعند البحث عن تحديثات هوائية بيقول انتا على اخر تحديث متاح ولكنى عند شبك البرنامج بالكيز جيبلى اصدار البرنامج الثابت وفى الاسفل البرنامج لا يدعم التحديث باستخدام الكيز [/SIZE]
[/CENTER]
[/quote]
لا يضر ما يقوله الكيز، وأقترح أن لا تهتم به...
لأن التحديث بواسطة Odin مثل التحديث بواسطة الكيز والتحديث الهوائي، لا يلغي الضمان ولا يسبب مشكلة للجهاز عند اتباع الطرق الصحيحة.
والنتيجة أن التحديث بواسطة Odin أسرع بكثير من انتظار التحديث الهوائي الذي يتأخر لمدة شهر أو شهرين.
وكذلك ميزة التحديث بواسطة Odin أننا نستطيع قبل التحديث عمل فورماة للجهاز (استعادة ضبط المصنع) وحذف جميع ما في الجهاز لينزل الروم نظيفا من دون مخلفات الروم السابقة.
والله أعلم.

moslim for ever 06-05-2013 12:14 PM

[quote=Nooruddeen;4154332]لا يضر ما يقوله الكيس، وأقترح أن لا تهتم به...
لأن التحديث بواسطة Odin مثل التحديث بواسطة الكيس والتحديث الهوائي، لا يلغي الضمان ولا يسبب مشكلة للجهاز عند اتباع الطرق الصحيحة.
والنتيجة أن التحديث بواسطة Odin أسرع بكثير من انتظار التحديث الهوائي الذي يتأخر لمدة شهر أو شهرين.
وكذلك ميزة التحديث بواسطة Odin أننا نستطيع قبل التحديث عمل فورماة للجهاز (استعادة ضبط المصنع) وحذف جميع ما في الجهاز لينزل الروم نظيفا من دون مخلفات الروم السابقة.
والله أعلم.[/quote]
يا استاذ نور الدين عايز اخد رايك فى شىء بالنسبة للنوت لو سمحت ادخل على الرابط وعايز رايك على فكرة المشكلة انا معلم عليها بالقلم الاسود
[url="http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=498977"]مشكلة كبيرة فى النوت 1 ارجوا المساعدة [/url]

cezar2010 06-05-2013 12:49 PM

[quote=hamadadaban;4153878]بارك الله فيك اخي بدي استفسر من حضرتك هلأ هاد الروم مش ملعوب فيه وهوا رسمي متل ما هوا من سامسونج
مره تانية بتشكرك على ردك ومساعدتك النا يا عزيزي[/quote]

نعم اخى الكريم الروم رسمى من سامسونج
حيث ان موقع سام موبايل او موقع سامسونج ابديت
يقوم بسحب الرومات الرسميه ورفعها للاعضاء ومن ثم تركيبها عن طريق اودين
لمن لا يريد الانتظار لعمل ابديت عن طريق برنامج سامسونج كيز الممل
تخيل تركب روم اللى انت عايزه فى 4 دقايق ام تنتظر التحديق يجيلك على سامسونج كيز
وممكن لا يأتى من الاساس بجانب عمل ابديت مباشر من النت ويحتاج سرعه كبيره ووجع قلب
وممكن البرنامج يهنج او الكهرباء تقطع ومشاكل كتير كتير

للتأكد من الروم
اذهب الى setting
about device
هتلاقى كل بيانات الجهاز ورقم الروم الموجود على جهازك وهو 4.1.2 إن شاء الله[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:42 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:40 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=angelonline;4154030]اخواني انا علي روم الالماني المحدث شهر ابريل فهل الروم العربي افضل ام لا؟[/quote]

توكل على الله اخى الكريم فالروم رائع بمعنى الكلمه من غير تعديل ولا غيره
رسمى من سامسونج وقد حلت فيه مشكله صرف البطاريه
لا تحرم نفسك من متعه الروم الرسمى
والرأى الاول والاخير لك
وتقبل تحياتى[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:49 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:42 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=moslim for ever;4154271]:confused::confused::confused::confused::confused::confused:سؤال للاخوة عند توصيل الجهاز بكيز بيقولى ان جهازك لايدعم الترقية من خلال كيز لملذا هل لان الروم غير رسمى او لانه اخر اصدار[/quote]

اهلا بك من جديد اخى الكريم
سابقا لطالما ارهقتنى هذه الرساله
ولكن بعد معرفه الطريق الى الرومات والاودين لم اعد اهتم بهذه الرساله المزعجه
التى يكون سببها ان جهازك مثلا من المانيا وانت ركبت عليه روم الامارات او من مصر وانت ركبت عليه روم السعوديه وهكذا
فليذهب سامسونج كيز والترقيه عن طريقه الى طريق اللاعوده مادما هناك اودين

كبر دماغك
على فكره ساعات لو عملت ريستارت او نزلت ويندوز جديد او حذفت الكيز وركبته مره تانيه تختفى الرساله التى لا فائده لها اصلا

والله سامسونج كيز كان مجننى بس ربنا تاب عليها من يوم ماعرفت الاودين:thumbup:

د.هشام 06-05-2013 12:49 PM

الحمد لله نزلت الجيلي بين..شكرا لكم
ولكن هناك مشكلة كانت موجوده عالايس كريم ومازالت موجوده..
وهي عند فتح my files لذاكرة الجهاز الداخلية كانت تستغرق وقتا طويلا جدا..وكنت اتغلب على ذلك ببرنامج my file manager
بعد الجيلي بين..يستغرق وقتا..ثم يغلق الصفحه ويتحول الى صفحة التطبيقات!..
وايضا شغلت برنامج my file manager..وبيفتح بسرعه وبدون اي مشكلة ملفات الذاكرة الداخلية..
مع العلم انه لا توجد مشكله بالنشبة للذاكرة الخارجية

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

cezar2010 06-05-2013 01:18 PM

[quote=د.هشام;4154386]الحمد لله نزلت الجيلي بين..شكرا لكم
ولكن هناك مشكلة كانت موجوده عالايس كريم ومازالت موجوده..
وهي عند فتح my files لذاكرة الجهاز الداخلية كانت تستغرق وقتا طويلا جدا..وكنت اتغلب على ذلك ببرنامج my file manager
بعد الجيلي بين..يستغرق وقتا..ثم يغلق الصفحه ويتحول الى صفحة التطبيقات!..
وايضا شغلت برنامج my file manager..وبيفتح بسرعه وبدون اي مشكلة ملفات الذاكرة الداخلية..
مع العلم انه لا توجد مشكله بالنشبة للذاكرة الخارجية

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2[/quote]

دكتور هشام مبروك على نجاح التركيب
استفسار بسيط هل قمت بعمل فورمات للجهاز وعمل ويبات من الريكفرى
اذا كانت الاجابه لا فيجب فورا عمل فورمات للجهاز من داخل الجهاز نفسه عن طريق
Back up and resect - Factory data reset - Format Usb storage

ثم الدخول الى وضع الريكفرى مود عن طريق الضغط على زر الصوت لاعلى مع زر الهو مع زر الباور
ثم عمل
wipe data - factory reset
wipa cashe partition
restart system now
الانتقال عن طريق زر الصوت لاعلى ولاسفل
الاختيار او ok عن طريق زر الباور

وإن شاء الله ستجد كل شئ تمام بعد عمل ذلك وستحصل على روم نقى سلس خالى من اى مخلفات سابقه لاى روم مطبوخ او رسمى

اما اذا كانت الاجابه بنعم فما عليك الا هو هو كل ما سبق ايضا واعاده تركيب الروم مره اخرى من الاودين وكل شئ هيبقى تمام بإذن الله

moslim for ever 06-05-2013 01:18 PM

[quote=cezar2010;4154372]نعم اخى الكريم الروم رسمى من سامسونج
حيث ان موقع سام موبايل او موقع سامسونج ابديت
يقوم بسحب الرومات الرسميه ورفعها للاعضاء ومن ثم تركيبها عن طريق اودين
لمن لا يريد الانتظار لعمل ابديت عن طريق برنامج سامسونج كيز الممل
تخيل تركب روم اللى انت عايزه فى 4 دقايق ام تنتظر التحديق يجيلك على سامسونج كيز
وممكن لا يأتى من الاساس بجانب عمل ابديت مباشر من النت ويحتاج سرعه كبيره ووجع قلب
وممكن البرنامج يهنج او الكهرباء تقطع ومشاكل كتير كتير

للتأكد من الروم
اذهب الى setting
about device
هتلاقى كل بيانات الجهاز ورقم الروم الموجود على جهازك وهو 4.1.2 إن شاء الله[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:42 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:40 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]

توكل على الله اخى الكريم فالروم رائع بمعنى الكلمه من غير تعديل ولا غيره
رسمى من سامسونج وقد حلت فيه مشكله صرف البطاريه
لا تحرم نفسك من متعه الروم الرسمى
والرأى الاول والاخير لك
وتقبل تحياتى[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 11:49 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:42 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]

اهلا بك من جديد اخى الكريم
سابقا لطالما ارهقتنى هذه الرساله
ولكن بعد معرفه الطريق الى الرومات والاودين لم اعد اهتم بهذه الرساله المزعجه
التى يكون سببها ان جهازك مثلا من المانيا وانت ركبت عليه روم الامارات او من مصر وانت ركبت عليه روم السعوديه وهكذا
فليذهب سامسونج كيز والترقيه عن طريقه الى طريق اللاعوده مادما هناك اودين

كبر دماغك
على فكره ساعات لو عملت ريستارت او نزلت ويندوز جديد او حذفت الكيز وركبته مره تانيه تختفى الرساله التى لا فائده لها اصلا

[CENTER] والله ياميونج كيز كان مجننى بس ربنا تاب عليها من يوم ماعرفت الاودين:thumbup:[/quote] a[SIZE=7]شكرا ياغالى على فكرة الروم احسن من روم العراق بمراحل وشكرا لك على النصيحة [/SIZE]:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:
[/CENTER]

yafgm 06-05-2013 01:30 PM

انا فلشت الروم فجر امس وكلة تمام مع الويبات والفرمتة
نرجع بقى للروم الروم سريع بس المشكلة فى البطارية بتصرف بسرعة فى حالة السكون
بعد سكون الجهاز لمدة 6 ساعات البطارية من 100 الى 78 من غير كلام وﻻ لعب ولا نت فقط سكون
انا كنت مرتاح هتدور بقى على كرينل كويس ويارت لو نور قال ماهو افضل كرينل

fenac 06-05-2013 01:36 PM

[quote=yafgm;4154441]انا فلشت الروم فجر امس وكلة تمام مع الويبات والفرمتة
بعد سكون الجهاز لمدة 6 ساعات البطارية من 100 الى 78 من غير كلام وﻻ لعب ولا نت فقط سكون
انا كنت مرتاح هتدور بقى على كرينل كويس ويارت لو نور قال ماهو افضل كرينل[/quote]

صحيح البطارية تصرف كثيرا في السكون .. جاري الرجوع الى روم nooooot :mad:

cezar2010 06-05-2013 01:38 PM

[quote=yafgm;4154441]انا فلشت الروم فجر امس وكلة تمام مع الويبات والفرمتة
انا كنت مرتاح هتدور بقى على كرينل كويس ويارت لو نور قال ماهو افضل كرينل[/quote]

والله يا اخى انا صرف البطاريه ممتاز معايا فى وضع السكون
بقاله يومين معايا بالظبط انا شحنته يوم 3/5/2013 الساعه 2.00 ظهرا كاملا 100% شحن
والان اليوم 6/5/2013 الساعه 12.35 ظهرا والبطاريه 43 %
يعنى نقدر نقول 3 ايام كامله استهلكت 50% من البطاريه من غير لا كيرنال ولا اى شئ
فقط ما قمت به فور تركيب الروم هو تعطيل المزامنه - gps - mobile data
من الشريط العلوى
وايضا تفعيل power saving
وكل شئ تمام والحمد لله
ما قمت بتعطيله لا نحتاجه اصلا

تابع المشاركه رقم 2 لاخ نور فى حاله ما كنت تريد كيرنال او غيره من هنا
[url="http://www.ce4arab.com/vb7/showpost.php?p=4150642&postcount=2"]الكمبيوتر الكفي - عرض مشاركة واحدة - تحديث جديد samsung n7000 نسخة الامارات[/url]

moslim for ever 06-05-2013 01:40 PM

[quote=cezar2010;4154454]والله يا اخى انا صرف البطاريه ممتاز معايا فى وضع السكون
بقاله يومين معايا بالظبط انا شحنته يوم 3/5/2013 الساعه 2.00 ظهرا كاملا 100% شحن
والان اليوم 6/5/2013 الساعه 12.35 ظهرا والبطاريه 43 %
يعنى نقدر نقول 3 ايام كامله استهلكت 50% من البطاريه من غير لا كيرنال ولا اى شئ
فقط ما قمت به فور تركيب الروم هو تعطيل المزامنه - gps - mobile data
من الشريط العلوى
وايضا تفعيل power saving
وكل شئ تمام والحمد لله
ما قمت بتعطيله لا نحتاجه اصلا[/quote] قعد معايا 6 ساعات بعد اللعب لمدة ساعة ونصف لعبة جاتا وجارى الان اعادة الشحن
:boxing2::boxing2::boxing2::boxing2:

cezar2010 06-05-2013 01:48 PM

[quote=moslim for ever;4154457]قعد معايا 6 ساعات بعد اللعب لمدة ساعة ونصف لعبة جاتا وجارى الان اعادة الشحن
:boxing2::boxing2::boxing2::boxing2:[/quote]

جاتا يا راجل يا بختك انت مولعها العاب على النوت
ربنا يبارك لك فى جهازك تعيش وتلعب عليه جاتا وكل الالعاب
العب اشحن - فضى البطاريه - اشحن تانى - العب
استمتع يا عزيزى

moslim for ever 06-05-2013 01:49 PM

[quote=cezar2010;4154470]جاتا يا راجل يا بختك انت مولعها العاب على النوت
ربنا يبارك لك فى جهازك تعيش وتلعب عليه جاتا وكل الالعاب
العب اشحن - فضى البطاريه - اشحن تانى - العب
استمتع يا عزيزى[/quote]
لو عايز رابط الالعاب من عنيا ياغالى :p:p:p

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 10:59 PM.