الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   منتدى Windows Phone العام (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=132)
-   -   أخبار وندوزفون Windows Phone 7 اليومية (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=377002)

verynuclear 04-12-2011 11:47 PM

[quote=casper_600;3064095]نعم الباك اب لا يغير فى البوتلودر البوت لودر لازم له جولد كارد الا لو ظهر جديد .............من السيد cotulla
ولابد من عمل جولد كارد و الان انا اقراء فى هذا الموضوع جزى الله صاحبه كل الخيرات وفقط لا استطيع استيعاب فكره تصنيع الكابل المزدوج و الان اقراء فيها و اركز اكثر (الله المستعان) صعبه شويه
ولكن على بركة الله ثم الاخوه هنا بالمنتدى
اشكرك اهتمامكم العميق اخى verynuclear[/quote]

[CENTER][SIZE=3][COLOR=Navy]الفكرة بسيطه
اعتبر الكابل شكل حرف الـ Y اى رأس بالاسفل ويطلع منها راسين بالاعلى
الراس التى بالاسفى هى Male او USB عادى الذى يدخل فى الكمبيوتر
الرأسين بالاعلى هما Female اى مثل التى يدخل فيها الـ USB الموجوده بالكمبيوتر او الـ Hub
تقوم بتعريه اسلاك الـ Female ليظهر لك 4 الوان
قم بتوصيلهم معا كل لون مع لونه
بعد ذلك تقوم بتوصيل اللون الاحمر والاسود من الـ Male مع الأحمر والاسود فى الـ Female الموصله معا اما الابيض والاخضر فى الـ Male لا توصلهم بشيء (لف لاصق وانتهت العمليه)
الان اصبح لديك كابل Y
الصوره الموجوده بالموضوع ستساعدك أكثر فهى ملونه
[/COLOR][/SIZE][/CENTER][COLOR="Silver"]

[/COLOR][quote=the heart break;3064043]والله لقيت عندي باك اب وحطيته بملف الباك اب الخاص بزون ولقيت ببرنامج الزون الاستعاده للابديت القديم@@ بس مادري هو شنو قاعد ارجع الحين وبشوف

تاخريه اغسطس
ومشكور وماقصرت

بس عندي استفسار اخر نوعأ ما شفت الرومات المطبوخه بموضوعك الثاني ولقيت ان فيه احد الرومات كل اللغات هل اللغه العربيه منهم ؟[COLOR="Silver"]

[/COLOR]باك باك

سويت الباك اب

رجع التحديث الي 7.0.7403.0

ولكن -_- ماتغير الباوتلودر 5.0.2250.1[/quote]

[CENTER][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]جرب الان بعد ما وصلت الى التحديث رقم 7403 ان تحدث من الزون فيمكن ان يقوم الزون بالتحديث على اكثر من مرحله وربما (احتمال وارد) انه بعد تحديث المرحله الأولى يتحول البوتلودر الى4 اما ام لم يحدث فجرب المرحله الثانية فان لم يكن مافى غير الـ Goldcard

اما بالنسبه للغه العربيه فهى غير موجوده لكن البرامج تقرأ العربى بكفائه فى المانجو وسيكون معك الكيبورد (تمتلك كل شيء)
[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

casper_600 05-12-2011 01:39 AM

verynuclear
جزاك الله كل خير نعم الان انا ادقق بالصوره بالتفصيل بالاضافه الى شرح حضرتك
اخى هذا بالنسبه للوصله ولكن هناك قطعه اخرى غير الوصله فى الصوره الاولى ما هى هذه القطعه وبها مخرجان ليو اس بى ؟؟
[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/12_2011/598625.jpg[/IMG]

the heart break 05-12-2011 02:36 AM

[quote=verynuclear;3064132][CENTER][SIZE=3][COLOR=Navy]الفكرة بسيطه[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=Navy]اعتبر الكابل شكل حرف الـ Y اى رأس بالاسفل ويطلع منها راسين بالاعلى[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]الراس التى بالاسفى هى Male او USB عادى الذى يدخل فى الكمبيوتر[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]الرأسين بالاعلى هما Female اى مثل التى يدخل فيها الـ USB الموجوده بالكمبيوتر او الـ Hub[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]تقوم بتعريه اسلاك الـ Female ليظهر لك 4 الوان[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]قم بتوصيلهم معا كل لون مع لونه[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]بعد ذلك تقوم بتوصيل اللون الاحمر والاسود من الـ Male مع الأحمر والاسود فى الـ Female الموصله معا اما الابيض والاخضر فى الـ Male لا توصلهم بشيء (لف لاصق وانتهت العمليه)[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]الان اصبح لديك كابل Y[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]الصوره الموجوده بالموضوع ستساعدك أكثر فهى ملونه[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

[CENTER][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]جرب الان بعد ما وصلت الى التحديث رقم 7403 ان تحدث من الزون فيمكن ان يقوم الزون بالتحديث على اكثر من مرحله وربما (احتمال وارد) انه بعد تحديث المرحله الأولى يتحول البوتلودر الى4 اما ام لم يحدث فجرب المرحله الثانية فان لم يكن مافى غير الـ Goldcard[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

[CENTER][SIZE=3][COLOR=DarkGreen]اما بالنسبه للغه العربيه فهى غير موجوده لكن البرامج تقرأ العربى بكفائه فى المانجو وسيكون معك الكيبورد (تمتلك كل شيء)[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
[/quote]

ماتغير

مافي الا اشتري الوصله وطبق قولدكارد

يعطيك العافية وماقصرت والله اتعبتك معاي

wassaccio 05-12-2011 06:28 AM

[quote=verynuclear;3027154][CENTER][SIZE=3][COLOR="DarkRed"]تم إضافة برنامج Nokia Drive[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR="DarkRed"]البرنامج روعة ويعمل بكفائة عاليه جدا واسماء الاماكن بالعربى كأنك تستخدم خرائط نوكيا العادية [/COLOR][/SIZE][/CENTER]
[/quote]
هناك مشكلة في تحميل الخرائط فهل من حل؟؟؟؟:(

verynuclear 05-12-2011 06:37 AM

[quote=casper_600;3064378]verynuclear

اخى هذا بالنسبه للوصله ولكن هناك قطعه اخرى غير الوصله فى الصوره الاولى ما هى هذه القطعه وبها مخرجان ليو اس بى ؟؟

[url]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/12_2011/598625.jpg[/url][/quote]

[CENTER][SIZE="3"][COLOR="DarkGreen"]هي وصله واحده فقط
طرف يدخل بالكمبيوتر ويطلع منه طرفين واحد تدخل به قاريء الميموري والاخر تدخل به هاتفك[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

verynuclear 05-12-2011 06:40 AM

[quote=the heart break;3064428]ماتغير

مافي الا اشتري الوصله وطبق قولدكارد

يعطيك العافية وماقصرت والله اتعبتك معاي[/quote]

[CENTER][SIZE="3"][COLOR="DarkRed"]علي العكس اخي لا تعب ولا شيء
المهم تصل الي هدفك بعيدا عن الضمان
كن حذر وتأكد من اي خطوه قبل تنفيذها[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

verynuclear 05-12-2011 06:43 AM

[quote=wassaccio;3064602]هناك مشكلة في تحميل الخرائط فهل من حل؟؟؟؟:([/quote]

[CENTER][COLOR="Navy"][SIZE="3"]الخرائط تحمل عادي وتعمل بدون مشاكل
ماذا تقصد بالضبط[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

verynuclear 05-12-2011 06:46 AM

[CENTER][SIZE="3"][COLOR="Purple"]شباب لو سمحتو
ممكن متابعة اي مشكله او نقاش خاص بالجولد كارد في الموضوع الخاص به حتي نحقق اقصي استفاده من الموضوع لمن يريد معرفة تجاربكم مع الطريقه
شكرا لتفهمكم[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

verynuclear 05-12-2011 11:08 AM

[quote=casper_600;3064378]verynuclear
[URL]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/12_2011/598625.jpg[/URL][/quote]

[CENTER][SIZE=3][COLOR=Navy]هذه الوصله تستخدمها فقط لو استطعت ان تشترى الوصله الموجوده بجوارها
[SIZE=4]هذه هى الـ Female اخى[/SIZE]
لكن لو بتصنع الوصله يدويا فانك لن تحتاجها لانك سوف تشترى وصلتين كل واحده Male to Female وبالتالى اصبحت الفيميلات موجوده
[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

casper_600 05-12-2011 11:38 AM

[quote=verynuclear;3063439][CENTER][SIZE=3][COLOR=Navy]هذه مشكلة هاردوير[/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=Navy]مرة كنت اغير ظهر الجهاز وبعد تثبيت الظهر الجديد فوجئت ان الصوت اللى يطلع من الجهاز فى هذه الخروشه بطريقه عاليه جدا مما كرهنى فى التليفون[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]كل اللى سويته انى عملت شفط خفيف للسبيكر بفمى واتصلح ولم تعد المشكله هههههههههههه[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]جرب تشفط شفط خفيف وشوف ممكن تظبط ههههههه (جرب)[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy] لكنها ليست من الروم فانا استخدم روم دييب شاينينج ومافيها اى مشكله فان لم تظبط معك اكيد هى مشكله هارد وير ويلزمها صيانه[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]ممكن تحدث عندما تتحدث فى مكان فيه غبار او هواء شديد يمكن ان يلزمه تنظيف فقط[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=Navy]لو فى ضمان ارسله لهم ولا تفتحه اما لو ما فيه ضمان افتحه ونظفه انت :eek:[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
[/quote]
جزاك الله خيرا نعم اخى قمت بالنفخ فى السماعه و الشفط بقوه و استخدمت بلاور هواء لكن من بعيد و الحمد لله اتعدل حالها
:thumbup:

verynuclear 05-12-2011 12:00 PM

[quote=casper_600;3065053]جزاك الله خيرا نعم اخى قمت بالنفخ فى السماعه و الشفط بقوه و استخدمت بلاور هواء لكن من بعيد و الحمد لله اتعدل حالها
:thumbup:[/quote]

[CENTER][SIZE=3][COLOR=Navy]يا سلااااااااام
ان سعيد جدا جدا والله ;) ;)
مبروك عليك وان شاء الله ماترجع تانى
[/COLOR][/SIZE][/CENTER]

casper_600 05-12-2011 12:32 PM

يااخى هناك الله و عفا عنك و اكرمك و من كل قلبى دعوت لك دعوه فى صلاتى ان يرفع الله قدرك دنيا و اخره و ان يمد فى عمرك و انت اليه اقرب و اتقى و انت فى صحه و عافيه و انت فى هنا و سرور واليوم ان شاء الله ساشترى وصلتين كما اتفقنا لليو اس بى و ساحاول
ولكن يااخى الامر شورى
انا صراحه لا ارى فرق بين المطبوخ و العادى الا قليل فى النغمات واشياء اخرى قليه لا تكاد ان تذكر ما رايك؟انا اريد ان انتظر عند نزول اللغه العربيه رسميا على الويندوز فون ؟؟؟

wassaccio 05-12-2011 02:51 PM

[quote=verynuclear;3064614][CENTER][COLOR="Navy"][SIZE=3]الخرائط تحمل عادي وتعمل بدون مشاكل[/SIZE][/COLOR]

[SIZE=3][COLOR="Navy"]ماذا تقصد بالضبط[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
[/quote]
في البداية حملت Nokia Drive v1 و نزلت الخرائط بشكل ممتاز ولكن وجدت النسخة الجديدة Nokia drive v1.3 بعد ان استعملتها لم اعد استطيع تنزيل الخرائط فهي عندما تنزل لا تكمل و تعطي Error الغيت ال V1.3 و عدت الى ال V1 ولكن بقيت المشكلة تنزل الخريطة 50% ولكن لا تكمل

verynuclear 05-12-2011 04:40 PM

[quote=casper_600;3065209]يااخى هناك الله و عفا عنك و اكرمك و من كل قلبى دعوت لك دعوه فى صلاتى ان يرفع الله قدرك دنيا و اخره و ان يمد فى عمرك و انت اليه اقرب و اتقى و انت فى صحه و عافيه و انت فى هنا و سرور واليوم ان شاء الله ساشترى وصلتين كما اتفقنا لليو اس بى و ساحاول

ولكن يااخى الامر شورى

انا صراحه لا ارى فرق بين المطبوخ و العادى الا قليل فى النغمات واشياء اخرى قليه لا تكاد ان تذكر ما رايك؟انا اريد ان انتظر عند نزول اللغه العربيه رسميا على الويندوز فون ؟؟؟[/quote]

امين يا اخي سويا ان شاء الله
انا معك انه ما في فرق لكن يظل الكيبورد العربي هو كل الفرق
انا لا اهتم الا بالكيبورد فعلا وهناك اعضاء تهتم ببرامج الريجيستري

Sent from my HTC 7 Mozart

the heart break 06-12-2011 03:02 AM

السلام عليكم ^^

باك

بصراحه همم متردد من العمليه لاني حرقت الماذربورك قبل هل مرة <_< تتذكرها يمكن ؟

علي كل بغيت استفسر استفسار خارج عن الهكر نهائيأ ^^ وهو عن الواتس اب

الواتس اب عندي مرات يجيني تنبيه ان في احد هز لك والف مرة مايجيني لازم ادخل عليه

هذى عيب من البرنامج لانه للحين ما اكتمل ؟ ولا عشان اني مسكر احد الخيارات ؟

وفي شغله ثانية مرات ماقدر ادخل شات فيس بوك يطلع لي ( can't connect to see who online )

في شغله ثالثة <<مصخها

الا وهي . اقدر افتح شات ماسنجر غير الماسنجر المرتبط بالجهاز ؟ ولو اقدر شلون ؟

وسلامتك ^^

verynuclear 06-12-2011 06:03 AM

[quote=the heart break;3067221]السلام عليكم ^^

باك

بصراحه همم متردد من العمليه لاني حرقت الماذربورك قبل هل مرة <_< تتذكرها يمكن ؟

علي كل بغيت استفسر استفسار خارج عن الهكر نهائيأ ^^ وهو عن الواتس اب

الواتس اب عندي مرات يجيني تنبيه ان في احد هز لك والف مرة مايجيني لازم ادخل عليه

هذى عيب من البرنامج لانه للحين ما اكتمل ؟ ولا عشان اني مسكر احد الخيارات ؟

وفي شغله ثانية مرات ماقدر ادخل شات فيس بوك يطلع لي ( can't connect to see who online )

في شغله ثالثة <<مصخها

الا وهي . اقدر افتح شات ماسنجر غير الماسنجر المرتبط بالجهاز ؟ ولو اقدر شلون ؟

وسلامتك ^^[/quote]

فعلا المشكله ممكن تحدث مع الواتس اب لكن نادره جدا
الفيس بوك سليم تماما ولا توجد به مشكله اثناء الاتصال
لا تستطيع فتح شات لبريد اخر غير المسجل بالهاتف
طريقة الجولد كارد امنه تماما لكن لو خايف لا تقدم عليها

verynuclear 06-12-2011 06:06 AM

[quote=wassaccio;3065515]في البداية حملت Nokia Drive v1 و نزلت الخرائط بشكل ممتاز ولكن وجدت النسخة الجديدة Nokia drive v1.3 بعد ان استعملتها لم اعد استطيع تنزيل الخرائط فهي عندما تنزل لا تكمل و تعطي Error الغيت ال V1.3 و عدت الى ال V1 ولكن بقيت المشكلة تنزل الخريطة 50% ولكن لا تكمل[/quote]

بصراحه لم اجرب النسخه الجديده فالاصدار الاول يعمل بدون مشاكل
لو جهازك مكسور الحمايه يمكن الدخول ببرنامج الريجيستري وتقوم بمسح اي شيء له علاقه بالبرنامج ثم تقوم باعاده التشغيل ثم التثبيت مره ثانيه

R.ea.STM 06-12-2011 04:17 PM

رائع جدا ما شاء الله
جزاك الله خيرا يا استاذنا الكريم
أخبار ممتازة جدا

Ibrahim.sy 06-12-2011 04:31 PM

أخي verynuclear ممكن تضيفني على الإيميل عاوز أساألك كام سؤال بخصوص الموزارت والويندوز فون 7

ناطر اضافتك بفارغ الصبر
شكرا سلفا

verynuclear 06-12-2011 05:48 PM

[quote=Ibrahim.sy;3068480]أخي verynuclear ممكن تضيفني على الإيميل عاوز أساألك كام سؤال بخصوص الموزارت والويندوز فون 7

ناطر اضافتك بفارغ الصبر
شكرا سلفا[/quote]

حاضر اخي لي الشرف
ولو هناك استفسارات تفيد اعضاء المنتدي الكرام يمكنك طرحها بالموضوع المناسب

Ibrahim.sy 06-12-2011 05:53 PM

انا ناطر اضافتك بفارغ الصبر أخي
شكرا

casper_600 07-12-2011 12:18 PM

السلام عليكم احبابنا فى الله
ممكن تعريفنا كيف ننقل الفيديو الى الhd7
حاولت ان انقل احدى ملفات الفيديو من الزون اخذت وقت كبييييييييييييير ولم تنتقل فى الاخر
هل هناك طريقه ما

verynuclear 07-12-2011 02:04 PM

[quote=casper_600;3070704]السلام عليكم احبابنا فى الله
ممكن تعريفنا كيف ننقل الفيديو الى الhd7
حاولت ان انقل احدى ملفات الفيديو من الزون اخذت وقت كبييييييييييييير ولم تنتقل فى الاخر
هل هناك طريقه ما[/quote]

وعليكم السلام حبيبنا في الله واخونا العزيز
منورنا وجودك دوما وهذه حقيقه والله
ممكن يكون السبب ان ملف الفيديو يتم تحويل امتداده اثناء عملية النقل حتي يتوافق مع الهاتف وبالتالي تحتاج بعض الاحيان الي زيادة المساحه المحجوزه للملفات اثناء عملية النقل والتحويل
ادخل الي اعدادات الزون وستجد امر يمكنك من زيادة هذه المساحه المحجوزه ما عليك غيز زيادة المساحه المحجوزه
الامر علي ما اتذكر اسمه Conversion شيء
انا لا اتذكر اسمه بالضبط لكنك ستجده بالتاكيد
منتظر تجربتك
تحياتي

verynuclear 08-12-2011 01:41 PM

هل وجدت حل اخي Casper

casper_600 09-12-2011 05:45 AM

[quote=verynuclear;3073648]هل وجدت حل اخي Casper

Sent from my HTC 7 Mozart[/quote]

نعم اخى الحبيب و اعتذر عن تاخيرى فى الرد لبعض الامور الهامه واشكرك جزيل الشكر
نعم غيرت المساحه المحجوزه و اصبح اسرع بدرجه جيده افضل من الاول
:thumbup::thumbup:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 06:08 AM.