الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   ترقيات iPhone للاجهزة المغلقة (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=138)
-   -   مطلوب بيس باند 04.10.01 لتحديث ايفون 4 مش علية بيس باند (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=395971)

F3-man 19-01-2012 10:53 PM

[quote=baseem.aly;3193082]الاخ هانى انا برضو من مصر وبجرب على اجهزة للوصول لفك هواتف ده اميلى لتبادل المنفعة وان شاء الله عندى ملفات shsh كتير وان شاء نوصل لحل عربى لاول مرة عشان العرب مش يقلو عن اى شخص برة

[EMAIL="mr.baseem@yahoo.com"]mr.baseem@yahoo.com[/EMAIL][/quote]

الله يعطيك العافية
على مساعدة اخوك
هذه الناس ولا بـــــــــــــلاش

mahimed 20-01-2012 12:59 AM

المشكلة ليس في فك الضغط على الفيرم وار ولكن المشكلة في فك الضغط عن الملفات اللي تحوي الفيرم وار وهذي محتاجة اولا نظام ماك وكذلك خبرة ببرنامج terminal وهذا شرح يمكن يساعدك على الحكاية هذي للاسف ما عنديش نظام مايك عشان اساعدك بس رايح احمله واثبت ممكن نساعدك في شيء الله اعلم ههه
هاهو الرابط [url="http://forum.frenchiphone.com/index.php?topic=51544.0"][Tuto] Décrypter et extraire les fichiers .eep et .fls de votre Firmware[/url]

هانى الشامى 20-01-2012 10:46 AM

[quote=mahimed;3198589]المشكلة ليس في فك الضغط على الفيرم وار ولكن المشكلة في فك الضغط عن الملفات اللي تحوي الفيرم وار وهذي محتاجة اولا نظام ماك وكذلك خبرة ببرنامج terminal وهذا شرح يمكن يساعدك على الحكاية هذي للاسف ما عنديش نظام مايك عشان اساعدك بس رايح احمله واثبت ممكن نساعدك في شيء الله اعلم ههه
هاهو الرابط [URL="http://forum.frenchiphone.com/index.php?topic=51544.0"][Tuto] Décrypter et extraire les fichiers .eep et .fls de votre Firmware[/URL][/quote]

بالفعل تم فى كل ملافات النظام
والملافات المشفرة[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:46 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:36 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]محتاج طريقة للتواصل مع شريف هاشم
ويريت رقم التلفون لسرعة الوصول والتواصل

alaa_nori 20-01-2012 12:42 PM

[url="https://twitter.com/#!/sherif_hashim"]Twitter[/url]

هانى الشامى 20-01-2012 02:57 PM

[quote=alaa_nori;3199300][URL="https://twitter.com/#!/sherif_hashim"]Twitter[/URL][/quote]

معاية التويتر بتاعو يا غالى محتاج الرقم

هانى الشامى 20-01-2012 03:53 PM

تم دمج البيس باند
ولاكن توجد مشكلة
ودة رد سيرفر ابل

perform_baseband_update: requesting data from host
recv(8, 4) failed: connection closed
unable to read message size: -1
perform_baseband_update: host failed to provide baseband data[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:53 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:51 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=alnoaeme;3199704]اخي هاني.... فقط انشر الموضوع لنعرف كيف نساعدك .... الموضوع بسيط جداً وشبيه بعمل برنامج amac وانا اعمل من فترة للوصول لهذه الطريقة توكل على الله وانشر الموضوع كما ذكرت ليكون هذا العمل الاسبق عربياً والذي عجز منه الكثير[/quote]

انا قلت على كل شى تمكنت من خزف البيس باند الخاص بالجهاز
الان فى عملية اعدة بيس باند للجهاز

vendtta 20-01-2012 04:07 PM

اخى هانى انا عندى نظام الماك وممكن اقدر اساعدك
ممكن تقولى انتا استخدمت برامج ايه عشان اجيب البرامج المشابهه ليها على نطام الماك
ارجو الرد للمساعدة

mohaned 90 20-01-2012 05:37 PM

السلام عليكم
شباب انا مبررمج ايفون واستخدم لابتوب ماكنتوش
ارجو التواصل لاتمام السوفت وير
وهذا ايملي
[email]mohaned_baqi@yahoo.com[/email]

هانى الشامى 20-01-2012 07:15 PM

مش محتاج نظام ماك يا غالى
انا محتاج حد فاهم فى الموضع تقنى يعنى

alaa_nori 20-01-2012 10:24 PM

موفق يارب ...........

rahalwolf 21-01-2012 01:46 AM

اخي هاني اسف ان اقوالك ان الموضوع صعب جدا لان حضرتك لما تيجي تعطي فلاش الايتوينز هيعمل verifey علي السوفت وهيقبل لو انتا حافظ shsh لكن لما بيوصل لجزء البيسباند سيرفر ابل هيرفض البيسباند لان له shshخاص به
ودا الي محدش قدر يوصل لطريقه لحفظه
علشان طريقت دي تنجح لازم نلاقي طريقه نعمل بها سوفت للايفون بعيد عن ال itunes

هانى الشامى 22-01-2012 09:33 AM

[quote=rahalwolf;3201588]اخي هاني اسف ان اقوالك ان الموضوع صعب جدا لان حضرتك لما تيجي تعطي فلاش الايتوينز هيعمل verifey علي السوفت وهيقبل لو انتا حافظ shsh لكن لما بيوصل لجزء البيسباند سيرفر ابل هيرفض البيسباند لان له shshخاص به
ودا الي محدش قدر يوصل لطريقه لحفظه
علشان طريقت دي تنجح لازم نلاقي طريقه نعمل بها سوفت للايفون بعيد عن ال itunes[/quote]

نعم يا غالى هى دى المشكلة الى واقف عيها
بس لا تنسا ان البيس باند 6.15 لم يعد موجد فى سيرفر ابل ولاكن يمكن وضعة حتى الان

titti 27-01-2012 06:29 AM

مافيه طريقة نتحايل على الايتونز بحيث بدال مايتصل على سيرفرات ابل يتصل على نفس الكمبيوتر الخاص بنا ويحدث بدون مشاكل ولا انتظار الرد بالموافقه ؟

هانى الشامى 27-01-2012 07:33 PM

[quote=titti;3219898]مافيه طريقة نتحايل على الايتونز بحيث بدال مايتصل على سيرفرات ابل يتصل على نفس الكمبيوتر الخاص بنا ويحدث بدون مشاكل ولا انتظار الرد بالموافقه ؟[/quote]

وصلت يا غالى لىانى اخلى السيرفر المحلى يبث البيسباند
المشكلة انى مش معاية الملف الذ يتم بثة للاصدارات القديمة لانة غير
shsh
بتاع الرجوع لنسخة
بس خوفى من صدور نسخة جديدة خلانى اوقف التجربة

baseem.aly 28-01-2012 07:11 AM

الاخ هانى اى اصدار جديد تقوم به ابل عنك فك ملف Firmware ببرنامج الوونرار يظهر لك ملف BuildManifest -وملف اخر Restore ودول ملفين مربطين بسرفر ابل وان شاء الله هنوصل لحل

هانى الشامى 02-02-2012 11:02 AM

[quote=baseem.aly;3222591]الاخ هانى اى اصدار جديد تقوم به ابل عنك فك ملف Firmware ببرنامج الوونرار يظهر لك ملف BuildManifest -وملف اخر Restore ودول ملفين مربطين بسرفر ابل وان شاء الله هنوصل لحل[/quote]
توصلت الى جميع الملافات التى يتم بثها من سيرفر ابل
وقمت بتوجيها الى سيرفر شخصى
المشكلة ما عندى الملافات لاصدار بيس باند قديم جارى محاولة تعديلها

عامرقباني 20-03-2012 02:40 AM

عليكم بهذا البرنامج تابعوه في اليوتيوب او في الكوكل tinyumbrella-5.10.09

nashwans2003 20-03-2012 10:36 AM

اخواني انا داخل بهذا الموضوع بعمق وحسب تجاربي الكثيره فهمت وضعية الباسبيند وهيه باختصار ... الباسبيند يمكنك ان تمسحه من الجهاز ويمكن اعادته لاكن لا يمكن ان تعيده الى اصدار قديم فقط يمكنك تحديثه الثغره الوحيده التي كانت موجوده هيه انك تغيره الى باسبيند الايباد وهذه الثغره سرعان ما سدها ابل ... يعني وباختصار انو هذا الموضوع قديم من ناحية الفكره ولا يمكن ابدا انو يحصل على نتيجه ايجابيه

mhabeb 20-03-2012 11:59 AM

بالتوفــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــق يا شـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ^__^ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــامى

مجدى العراقي 02-06-2012 12:30 PM

باختصار هانى لايريد ان يقول الطريقة حتى لانستفاد فلا تلحو عليه
اكثر

sam_pon 03-07-2012 09:20 AM

تصدق يا استاذ هاني أنت والله مفيش منك

أنت شديت الناس بشكل رهيب لموضوع الكل بيحلم بيه من زمان
ودخلت في تحدي مع نفسك لكسر مشكلة البيس باند العنيد

وأنا حاسس انك حليت المشكله خلاص
لكن نظرا لتعبك فيها فأنت متردد في كونك تعرضها على الكل فيستفادوا منها بدون تعب وحتى اللي حيجربها لو معندوش خبره حيدخل في مشاكل ويوجعلك دماغك ده غير اللي جهازه حيخرب ويدعي عليك وبالتالي سيكون عرض الفكرة وجع دماغ أنت في غنى عنه

أو يكون حصل العكس باستسلامك للفشل لسبب من اثنين اما ان يكون الجهاز لا قدر الله حصل له تلف هاردوير أو أنك تكون مليت من كتر المحاولات بلا فائده

هذا مجرد تحليل شخصي وأنا عارف أنك ممكن تتخنق من كلامي وتقول على ايه بيتفلسف عليا هذا الشخص ، لكن والله انا عاجبني طريقة تفكيرك واتمنى ان اسمع اخبارك

المنارفون 08-07-2012 06:32 PM

يا حبيبي هذي العملية قد سويتها من قبلك وطلع الجهاز بدون موديم بدون ويفي بدون بلوتوث هاذا لا يعني انك حذفت السيس باند لن تصلح معك الى اذا فلشت اخر أصدار 04.12.01 او الاصدار اللي كان فوقه لوكان هالعمل صحيح كان سواها الديف تايم هذي العملية تطلع لما تفلش الأيفون بأصدار قديم بدون كاستم تتفلش منطقة السيس باند في الذاكرة لاكن تبقى القاعدة الأساسيه في المعالج من انفنيون الطريقه ناجحه 100% اذا غيرت المعالج

المنارفون 10-07-2012 10:03 AM

نظام CDMA شغال في اليمن وبدون شراء انلوك روح اقرب مركز خدمه ويأخذ بينات من جهازك ويشتغل معك انا مفعل 2 اجهزة بنظام CDMA

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 08:59 PM.