الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=110)
-   -   للديزاير العادي * احلى رومات*جنجربريد و الايسكريم ساندويش***متجدد (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=351450)

فارس الفرات 14-09-2011 11:36 PM

[quote=magedor;2826168]مع كامل احترامى لرأيك اخى محمود الروم بها كذا عيب
1- عدم الأيقاظ من التراك بول وده ميعتبرش ميزة احنا بنزل الرومات لتيسير الأستخدام للجهاز كذلك عدم استهلاك زر الباور
2- عيب بالكاميرا اثناء وبعد التصوير وذلك باظلام الصورة
3- مساحة صغيرة جدا جدا

عندى سؤال لماذا لم نركز على روم واحدة بعينها ونتلاشى جميع عيوبها بدلاً من كثرة تنزيل الرومات وللأسف كلها بها عيب وإن كان العيب يتدرج فى المستوى ( يعنى فى عيب يعدى وعيب لا يعدى )
لماذا لا نوفر روم بمساحة كبيرة وكاميرا جيدة وتراك بول لفك القفل بدلاً من تنزيل رومات كل شوية للجهاز مما يؤدى الى قصر عمر الجهاز من كل شوية فك وتركيب وتقسيم ناهيك عن الوقت الضائع فى التنزيل .......فى النهاية دى وجهة نظرى لكم الحرية المطلقة فى الأخذ بها فى الأعتبار او اهمالها
واسف على الأطالة[/quote]
[CENTER][COLOR=DarkRed][B][RIGHT]أنا معاك يابشمهندس ماجد فى بعض الحجات واختلف معاك فى بعضها [/B]
[B]أولا حكاية الرومات الكتيرة والتنصيب الكتير للرومات وتقليل العمر الافتراضى للجهاز [/B]
[B]دى حاجة فى ايد كل واحد يقدر يتحكم فيها يعنى براحته ممكن يسطب او ميسطبشى [/B]
[B]دى حاجة ترجع لصاحب الجهاز وعادى انت ممكن تلغى الروت والـs-off وتثبت روم اصلية [/B]
[B]أو حتى الروم اللى كانت جاية مع الجهاز لو انت عايز[/B]
[B]ثانيا مشكلة زى الايقاظ من التراك بول بسيطة ومحلولة فى باتش ممكن تسطبه من الريكفرى [/B]
[B]او ملفات تضيفها للروم قبل التنصيب وكلو هيبقى تمام وانت عارف ان الجهاز اصلا مبيجيش فيه [/B]
[B]الايقاظ من التراك بول لكن فعلا لما الواحد اتعود عليها اسهل واسرع لكن زى ماقولتلك محلولة[/B]
[B]ثالثا انا اتفق معاك فى حكاية المساحة الداخلية اللى توفرها الرومات أنا عارف ان المعظم متجه لتنصيب [/B][B]الرومات ذات تقسيمة cm7r2 او تقسيمة الـ stock لأنها سريعة
لكن ياريت يكون فى إهتمام أكتر[/B] [B]برومات بتقسيمة الـdata2ext لأن فى كتير بردو يهمهم المساحة الداخلية [/B]
[B]مع العلم ان الرومات بتقسيمة الـ data2ext ليست بطيئة لدرجة إننا نستغنى عنها وأنا شايف أننا [/B]
[B]المفروض نهتم فيها شوية وانا اذكر ان الاخ سونى قال فى مرة ان الطلب زاد على هذه الرومات [/B]
[B]حيث أنها حلت مشكلة المساحة الداخلية وهى المشكلة الاساسية للديزاير[/B]
[B]أما بخصوص مشكلة الكاميرا ممكن نحلها عن طريق الإيفكت الموجود بالكاميرا وانا جربته والنتائج مرضية جدا او حنى نجرب كاميرا بديلة وان لم تنجح نحاول نعتمد على الايفكت وانا شايف إنه رائع
وده كان رأيى المتواضع وأنا أسف لو طولت عليكو لكن بحاول اساعد[/B][/COLOR]
[B]
[SIZE=5][COLOR=SeaGreen]وجزاكم الله كل الخير[/COLOR][/SIZE][/B]
[/CENTER][/RIGHT]

sony71 14-09-2011 11:40 PM

[quote=magedor;2826168]مع كامل احترامى لرأيك اخى محمود الروم بها كذا عيب
1- عدم الأيقاظ من التراك بول وده ميعتبرش ميزة احنا بنزل الرومات لتيسير الأستخدام للجهاز كذلك عدم استهلاك زر الباور .[COLOR=red]زر الايقاض بالروم هاي خاصية وليست عيب وهي احسن من زر الايقاض من الفارة......ليست عيب ولكنها خاصية فقط[/COLOR]
2- عيب بالكاميرا اثناء وبعد التصوير وذلك باظلام الصورة ..[COLOR=red]هذا راجع انو الرومات ليست للديزاير العادي والكامرة الي بالروم تم تطويرها لتتمشى مع الجهاز واذا تريد كامرة جيدة ارجع للروم الاصلي للديزاير[/COLOR]
3- مساحة صغيرة جدا جدا....[COLOR=red]المساحة كافية بالنظر للمساحة المتوفرة بالرومات الاصلية يعني 230 ميغا كافية لـ 300 برنامج زيادة السكريبت الموجود بالروم الي بينقل البرامج للتقسيمة ext ولحد الساعة ما لقيت واحد حمل بالجهاز اكثر من 100 برنامج [/COLOR]

عندى سؤال لماذا لم نركز على روم واحدة بعينها ونتلاشى جميع عيوبها بدلاً من كثرة تنزيل الرومات وللأسف كلها بها عيب وإن كان العيب يتدرج فى المستوى ( يعنى فى عيب يعدى وعيب لا يعدى )
لماذا لا نوفر روم بمساحة كبيرة وكاميرا جيدة وتراك بول لفك القفل بدلاً من تنزيل رومات كل شوية للجهاز مما يؤدى الى قصر عمر الجهاز من كل شوية فك وتركيب وتقسيم ناهيك عن الوقت الضائع فى التنزيل .......فى النهاية دى وجهة نظرى لكم الحرية المطلقة فى الأخذ بها فى الأعتبار او اهمالها
واسف على الأطالة[/quote]

[COLOR=red]اخي ماجد الرومات هنا بالموضوع للتطوير والمشاركة وكل روم لها خاصية معينة ومشاكلها ولحد الساعة ما نزلت رومات نهاية يعني احنا بنجرب ونكسب معرفة للمشاكل سبقنا ناس ونحن لحقناهم والقافلة تسير غدا قد نغيرا لجهاز ونروح لاجهزة اخرى ولكن نكون عندنا معرفة بالرومات ومشاكلها وهاي الي قدرت اقوله لك يا اخي ماجد ولعلمك جهازي صار عندو سنة وشهرين ونصبت عليه اكثر من 1000 مرة روم وهو لسه بقوته الاولى [/COLOR]

بالنسبة لرومات التقسيمة data2ext وهاي يعتمد اساسا على نوع الكلاس الي بالميموري كارد وعلى العموم اغلب الشباب ليس لديهم الكلاس العالي الي على الاقل لازم يتجاوز 6 و تقدر توفر باتش يتسطب بعد تنصيب الروم مباشرة بيخلي الروم data2ext هوموجود بمنتدى المطورين الاجنبي

فارس الفرات 14-09-2011 11:54 PM

[CENTER][B]ياريت يااخ سونى لو تبعتلنا رابط الباتش أو تقولنا اسمه ايه لإنى وجدت باتشات كتير ونسخ كتير [/B]
[B]ومش عارف اى واحد افضل وجزاك الله خيرا[/B]
[/CENTER]
وسؤال يا أخى سونى اثبت الباتش بعد تثبيت الروم مباشرة وقبل عمل ريستارت ولا ايه
وبعدين اثبت تقسيمة data2ext قبل تثبيت الروم ولا ايه

أزهري المنصوري 15-09-2011 02:10 AM

عمل متميز نشكرك عليه جزيل الشكر ، ونتمنى أن تكمل جميلك بوضع الروم SRMIX على رابط المديفير ، ونتمنى أن تضيف شرح التنصيب وهذا مهم جدا ، وجزالك الله عنا كل خير.....

DARK 2000 15-09-2011 11:01 AM

[quote=DARK 2000;2824932]ياليت أحد يرفع ملف الروم SRMix_3D_Data++HBOOT_V1.8.2_signed.zip مره ثانية
أو يعطيني رابط فيه الملف سليم[/quote]

أخي سوني ممكن ترفع الملف مرة أخرى
الرابط الأول سليم لكن الملف معطوب

killz 15-09-2011 03:11 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لدي مشكلة حيث انني مثبت روم LeeDroid_HD_3.3.3 R5
لا اعمل هل عملت شيء غلط ولكن البطاريه عند الاستخدام المتواصل تفرغ بعد كم ساعه فقط
حاولت تثبيت الراديو الاحدث لكن هناك مشكله في التثبيت في كل مرة احاول التثبيت

DARK 2000 15-09-2011 03:22 PM

[quote=killz;2827903]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لدي مشكلة حيث انني مثبت روم LeeDroid_HD_3.3.3 R5
لا اعمل هل عملت شيء غلط ولكن البطاريه عند الاستخدام المتواصل تفرغ بعد كم ساعه فقط
حاولت تثبيت الراديو الاحدث لكن هناك مشكله في التثبيت في كل مرة احاول التثبيت[/quote]

ما نوع الريكفري المستخدم
كم إصدار الراديو الموجود في جهازك

killz 15-09-2011 03:56 PM

amonra 2.1
والراديو اصدار 32.56.00.32u_5.17.05.08
عند تثبيت الراديو يظهر كل شي تمام ثم عند الضغط على reboot
يظهر لي رساله عن الفشل لكن لا استطيع قرائتها بسبب اعادة الجهاز فهي تختفي بسرعه

magedor 15-09-2011 04:34 PM

اخى سونى محتاج تعريب الرو Alex-V 1.6 Gingerbread Sense HD Rom
لآن اللى حضرتك كنت رافعه على ميديا فير اتمسح من السرفر

DARK 2000 15-09-2011 04:51 PM

[quote=killz;2828029]amonra 2.1
والراديو اصدار 32.56.00.32u_5.17.05.08
عند تثبيت الراديو يظهر كل شي تمام ثم عند الضغط على reboot
يظهر لي رساله عن الفشل لكن لا استطيع قرائتها بسبب اعادة الجهاز فهي تختفي بسرعه[/quote]

أخوي جرب هذي الخطوة
إدخل على الريكفري
وإذهب على خيار other
وإختر toggle signature
بعدين حمل الراديو

magedor 15-09-2011 09:25 PM

همشى حالى بروم فيرتوس الأصدار 3 لحين نزول روم d2ext خفيفة ومستقرة
بس لى سؤال لسونى باشا هل ممكن اغير الكرنل لأى روم يعنى احدث الكرنل فى روم فيرتوس 3 هل هذا ممكن ولو ممكن ازاى بيتم؟؟؟؟

sony71 15-09-2011 11:48 PM

الان روم Cool3D-AceS-v2a-bravo معربة :)

رابط التحميل ...................

الان ايضا الروم SRMix_3D_Data +++HBOOT_V1.8.2

رابط التحميل ..........................
[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:24 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:21 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=magedor;2828845]همشى حالى بروم فيرتوس الأصدار 3 لحين نزول روم d2ext خفيفة ومستقرة
بس لى سؤال لسونى باشا هل ممكن اغير الكرنل لأى روم يعنى احدث الكرنل فى روم فيرتوس 3 هل هذا ممكن ولو ممكن ازاى بيتم؟؟؟؟[/quote]
بالنسبة لتحديث الكيرنل عادي جداا مثل تثبيت الروم يعني عن طريق الريكوفري
فيما يخص الرومات الحديثة فهي مدمج معها الكيرنل الاخير V06
والكيرنل يختلف من روم الى روم مثل روم Cool3D-AceS-v2a-bravo مدمج فيها كيرنل ذكره المطور
يعني لو فيه كيرنل خاص بالروم رايح نذكره مع الروم الي بالموضوع :)
[INDENT][CENTER]مثلا اليوم طلع كيرنل

•GB SENSE Kernel 2.6.35 Desire Official (Overclocked & Undervolted)
•Max 1190Mhz
•Vdd Levels
•minimum voltage@950mV
•maximum voltage@1325mV
•BFQ/VR Scheduler
•Pershoot's audiomod (loudness).
•EXT4
•CIFS
•2 way call recording(avs333)
•Enable Swap
•ondemand, interactive, conservative, powersave, performance, Smartass & Smartass V2, smoothass, savagedzen cpufreq governors

0.6

-bravo-wifi add missing bits of patch port
-Havs Mix Vdd levels(EXP)
Change vdd_leves ----> vdd_levels_havs
ex)

Code:
echo '-25' > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/vdd_levels_havs
echo '+25' > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/vdd_levels_havs
-fixed USB mount on 2.3.4 - credits to Virtuous Unity Team(not tested)
-Add 10 microsec delay before fetching setup_data
-usb-gadget-SuperSpeed-function-power-management-test.patch
-battfix_final (thanks sibere)[/CENTER][/INDENT]
المصدر :[url="http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1254272"][GB_KERNEL]15/09/11 gingercakes-0.6 (OC/UV,VDDlevels_HAVS,2.3.4USBmountFIx) - xda-developers[/url][COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:48 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:24 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR]ارجو من الاخ محمد حافظ اذا اتاكد الشباب من الرومات خليك مركز وارفع الرومات على سيرفر اخر:)
وشكرا مقدما على المجهودات الي تقدمها لنا يا باشا:cool:

sony71 16-09-2011 02:02 AM

شباب اريد اعرف اذاالرومات الي حطيت روابطها تشتغل زين :confused:......يعنيماحدا حمل وجرب الرومات اريد ملاحظات:confused:

magedor 16-09-2011 04:51 AM

تم تجربة الرروم الان ايضا الروم SRMix_3D_Data +++HBOOT_V1.8.2
بتعلق اثناء التحميل على الجمل التالية بالترتيب
partition alignment

converting ext3 to ext4

running ext4 alignment

والشريط الأصفر بتاع التحميل هنج فى الأخر
مع العلم انى مقسم الميمورى الخارجية الى
ext = 1024
swap=0

mahmoudhafez200 16-09-2011 08:17 AM

[quote=sony71;2828985]الان روم Cool3D-AceS-v2a-bravo معربة :)
رابط التحميل [url="http://goo.gl/96VFC"]http://goo.gl/96VFC[/url]
الان ايضا الروم SRMix_3D_Data +++HBOOT_V1.8.2
رابط التحميل [url="http://goo.gl/WAAEw"]http://goo.gl/WAAEw[/url][COLOR="Silver"]
[/COLOR]ارجو من الاخ محمد حافظ اذا اتاكد الشباب من الرومات خليك مركز وارفع الرومات على سيرفر اخر:)
وشكرا مقدما على المجهودات الي تقدمها لنا يا باشا:cool:[/quote]

اخي سوني..والله اري الشباب ما شاء الله ما قصروا في التحميل :D والروابط متوقفة مؤقتاً.. ان شاء الله برفعهم اول ما يشتغلوا تاني الروابط :)

bestsitesus 16-09-2011 10:44 AM

[quote=sony71;2828985]الان روم Cool3D-AceS-v2a-bravo معربة :)

رابط التحميل

[/quote]
[LEFT]dropbox account is disabled. can u make another mirror?
[/LEFT]

sony71 16-09-2011 02:40 PM

[quote=bestsitesus;2830187][LEFT]dropbox account is disabled. can u make another mirror?[/LEFT]

[/quote]

الرومات الي على موقع dropbox سيتم تفعيلها بعد يومين انشاء الله لانو ليس مسموح لي بوضع الروابط في النتديات العامة وعلى هذا ننتظر تفعيل الحساب من اجل رفع الرومات على سيرفر اخر والبركة في اخوي محمد حافظ .......شكرا مقدما :)

magedor 16-09-2011 03:17 PM

اخى سونى الوين رار للروم هذا
RCMixS_v2.1_DA2EXTHboot_v04
معطوب ومش كامل ارجو اعادة رفعه لو تتكرم

ro7-alquloobali 16-09-2011 07:58 PM

السلام عليكم

اخوي سوني شخبارك?واخبار الجميع؟

وينك ما اشوفك في
@gmail

:)

sony71 16-09-2011 08:29 PM

هلا اخوي روح عاش من شافك انت الي وينك صارلك مدة ما تجي ................
الحمد لله على سلامتك والله وجودك معانا بيسعدنا .......محتاجينك دوما تكون معنا

magedor 16-09-2011 11:30 PM

محتاج احدث كرنل وذلك لتحديث الكرنل بتاع الروم

sony71 17-09-2011 12:26 AM

اي روم تريد تحدث لها كيرنل:confused:

magedor 17-09-2011 01:36 AM

فيرتوس يونتى 3 اللى فى الصفحة الأولى

أزهري المنصوري 17-09-2011 04:01 AM

مشكور الأخ سوني على مجهودك الرائع الذي عودتنا دوما عليه ، أرجو ياأخي مراعاة الملاحظات التالية ، وجزاك الله عنا كل خير :

أولا : نعم تم تحميل الروم SRMIX 1.8.2 DATA2EXT k ولكن تعبت كثيرا في محاولة S-OFF ، وفشلت في ذلك بالرغم من إطلاعي على كل المواضيع الخاصة بإزالة السكيورتي من الديزاير العادي من خلال هذا المنتدى الرائع ومن موقع xda ، وذلك حتى أتمكن من إعادة تقسيم الذاكرة الداخلية ، حتى أستفيد من توفير مساحة أكبر ، خاصة وأن الديزاير عيبه الأكبر صغر المساحة ، فما هو الحل بعد إذنك .؟؟؟؟؟؟؟؟

ثانيا : هل هنالك خاصة نقل ملف contacts إلى الذاكرة الخارجية

ثالثا : هل هنالك خاصية عمل محادثات جماعية في آن واحد "للإجتماعات" ؟؟؟؟

رابعا : هل هنالك خاصية إستلام الرسائل الصوتية عند عدم التمكن من الرد على المتصلين (ANSWER MACHINE) ؟؟؟؟

إذا لم توجد الخصائص أعلاه فهل يمكن طبخها على تحديث هذا الروم الرائع في تقديري بالرغم من أنني لم أثبته بعد ولكن لي تجربة مع GFAN DATA2EXT

yzakzak 17-09-2011 02:56 PM

السلام عليكم
انا متابع لموظوعكم, وما شاء الله المجهود واضح , لكن حبيت ان اجرب الروم المطبوخ من ايادي عربيه
وللأسف فشلت
لقد قمت بتحميل SRMix_3D_Data++HBOOT_V1.8.2
وجربتها عالى Cr2 Hboot عمليه التنصيب كانت ناجحه ولكن الجهاز علق على صوره المهرج يعني عند البوت الأول اكثر من 45 دقيقه بدون نتيجه.
قمت يتغيير ال HBOOT الى Data++ عندها الروم يرفض عمليه التنصيب ويطلع مشكله بعد عمليه فك EXT-SD
مع العلم بقيه الرومات شغاله مثل insertcoin , RCMixS_v2.1, Cool3D-AceS
هل يوجد اي خطأ من قبلي؟ هل عندكم طريقه او نصيحه اتبعها؟ للاضافه انا اقوم بعمل fullwipe مع كل عمليه تنصيب
مع جزيل الشكر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 09:11 AM.