المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تم معرفة سبب موت جهازي الاس تو وهو صياح؟!!!

Elwihiby
13-05-2012, 06:52 AM
بعد لف ودوران عن سبب اللي حصل لجهازي وموته اكلينيكيا ولف ع دور الصيانة المحلية مع فشل فايجاد حل وانعاش الجهاز دورت ع النت ولئيت الموضوع دة Siyah kernel 3.1RC6 and BRICKED GALAXY S2 - xda-developers (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1615058)
وعرفت ان السبب هو كيرنال صياح :ko2: ايوة دي الحقيقة ناس كتير فالوضوع حصلهم زيي والموب لا يستجيب لاي شئ الفكرة ان فيه نسخة من صياح فيها مشكلة كانت نسخة ار سي -شبه مستقرة يعني- وبتمسح كل معلومات الجهاز من ذاكرته الداخلية البوتلودر والروم والانترنال الداتا وبرتشن والبرامج كلو بيتمسح كانك عملت لهارد عندك مثلا دليت للبرتشن وبئت مساحته مبهمة بدون نوع ولا داتا المهم ان الحل الموجود دلوقتي هوة اما الريف بوكس ودة قليل التواجد حبتين او تبديل المزربورد بتاعة الجهاز فالضمان وانا جهازي جايبه من برة يعني تقريبا هيدفعوني تمن جهاز جديد لو غيرت مزر انا ناوي ان شاء الله اشوف الريف بوكس دة وان شاء الله خير بس مضطر اصبر شوية لان اللي لئيتهم فالقاهرة وانا فامتحانات دة غير الانتخابات والقلق

اخيرا
نصيحة اخوية بعد التجربة اوعي تخاطر بان جهازك يبئة مدمار تجارب واياك والاصدارات التجريبية سواء رومات او كيرنالات انا عارف ان دة داء عند الاندرودية اسمه داء الرومات والتجريب والمقارنات بس ع الاقل خليك فالمضمون جرب النسخ المستقرة ويحبذ الرسمية واعمل لنفسك مساحة مخاطرة وانت بتثبت روم مطور عشان ميجيش لحظة وتنصدم لا قدر الله وربنا يوفق الجميع للخير :)

motlq
13-05-2012, 07:35 AM
اصلا صياح بنفسة اعترف والموضوع حتى في المنتديات الاجنبية

عميره
13-05-2012, 08:18 AM
لمه يضر الناس شو جابره حط موضوع فاشل انا استنجدت باكثر من 5000 شخص على المنتدى ولااحد ساعدني في صيانه جهازي واصبح جهازي في عداد الموتى

badboy_ksa
13-05-2012, 08:30 AM
طبيعي .. كل مطور يضع جملة شهيره

(لست مسؤول اذا حدث خلل بجهازك)

والخطأ وارد

Elwihiby
13-05-2012, 04:17 PM
انا مبغلطش المطور ولاا بحملو المسؤلية كاملة هوة بشر برضو انا بحظر الناس من التجربة فالاصدارات البيتا وشبه مستقرة يعني محبكتش اساسا لما المطور نفسو يقلك دي نسخة تجريبية يعني ريسك اعلي متتعاملش معاها كانها حنسخة مستقرة واول مينزل ع الموقع يكون ع جهازك انا عملت كدة وادي النتيجة ودة الدرس اللي اتعلمته وبشارك بيه الناس عشان الفايدة العامة

koko787
13-05-2012, 05:34 PM
عداك العيب

ومشكور على التحذير

عسجد
13-05-2012, 06:13 PM
أشرت في عدت مناسبات بأن كيرنل (صياح) يؤثر على الجهاز وهذا من واقع تجربة.

ebba3310
13-05-2012, 08:40 PM
عوضك الله خيرا
والكيس من اتعظ بغيرة

RAXMAX
15-07-2012, 04:47 PM
100/100انا اشوف انك متحمل الخطأ
لانك اذا كنت تبا تلعب في الجهاز اكيد راح يخرب عليك .. واذا ما لعبت في الجوال ما راح تتعلم ..