المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ...كل ما يتعلق بالجهاز⓿⓿⓿ Samsung Galaxy Note ⓿⓿⓿ رابطة.ملاك+اخبار -صور-فديو مواصفات

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12

متعب القرني
02-10-2012, 07:15 PM
ارجوووووووووكم والله محتاج الرد بأسرع وقت
اشتريت الجلكسي نوت قبل كم يوم وواجهت مشكلتين كرررهتني فيه اولا مااقدر اكلم الاسبيكر السماعه ماتشتغل ثانيا الفلاش لايعمل لافي الكاميرا ولابرامج الاضاءة والفلاشات ارجوكم ردوا علي

الشباب
03-10-2012, 11:13 AM
السلام عليكم
الله يعطيكم العافية والصحة جهودكم مشكورة وواضحة
عندي مشكلة في جالكسي نوت عندما يتصل علي زأخوي يعطيه مشغول دائماً مستحيل يمسك الخط .. دائماً مشغول وهذه المشكلة صارلها تقريباً شهرين تأكدت من إعدادات الجهاز مثل تحويل المكالمات أو الحضر أو غيره كل شيء طبيعي ومافيه أي مشكلة .. اتصلت على 902 وقالوا لي هذه مشكلة في الجهاز اسأل متخصصين في الجالكسي ربما يفيدونك .. المشكلة صراحة مزعجتني جداً أرجو أن أجد لديكم حل
ولكم منا الدعاء

* للمعلومية جواله أيضاً جالكسي نوت

Ahmad Helmy
03-10-2012, 04:12 PM
اعمل اعادة ضبط المصنع .......... لان المشكلة من الراديو

عبد العزيز12
03-10-2012, 06:16 PM
تحديث:

الجهاز سعره الان بحدود ال 1845
وسعر النوت 2 بي 2600 من اكسيوم

كل ما يتعلق بي GALAXY NOTE II رابطة ملاك + مواصفات + صور (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=454863)

فتح الجزء الثاني للموضع لاخيه نوت 2

nasserjordan
10-10-2012, 06:46 PM
السلام عليكم ......ليش ما حد ذكر مشله عمل فل ويب داتا عليه وامكانيه عطب الجهاز نهائيا بسبب الويب داتا؟؟؟!!!!!!مشكله لا بد من ذكرها في كل وقت وكل حين.......

hama2110
10-10-2012, 07:08 PM
إخواني قرأت اليوم خبر بان شركة سامسونج قد اعلنت رسميا عن قرب نزول تحديث الجيلي بين للنوت فالذي عنده معلومة لا يبخل بها لاني جديد في النوت و لاحظت شكاوى كثيرة جدا من الايسكريم و شكل الجيل جااااامد جدا و سيغير من اداء النوت 1 تماما و في انتظار البشارة.

haythams
11-10-2012, 09:42 PM
ياشباب ارجو المساعده معظم الالعاب لا تعمل الا بالضغط على زر الرجوع حتى تبدء ولكن بعد لعب مرحله او اثنين تتوقف وتعود لبداية العبه ويظهر لرجو الشركه ويختفي ودواليك حتى اقوم بالخروج من اللعبه تماما فهل من مغيث

hama2110
12-10-2012, 05:12 PM
هيه لا اخبار عن الجيلي للنوت ولا ايه ارجو الاهتمام يا شباب ،

REDAISMAILE
20-10-2012, 05:42 PM
السلام عليكم
الله يعطيكم العافية والصحة جهودكم مشكورة وواضحة
عندي مشكلة في جالكسي نوت عندما يتصل علي زأخوي يعطيه مشغول دائماً مستحيل يمسك الخط .. دائماً مشغول وهذه المشكلة صارلها تقريباً شهرين تأكدت من إعدادات الجهاز مثل تحويل المكالمات أو الحضر أو غيره كل شيء طبيعي ومافيه أي مشكلة .. اتصلت على 902 وقالوا لي هذه مشكلة في الجهاز اسأل متخصصين في الجالكسي ربما يفيدونك .. المشكلة صراحة مزعجتني جداً أرجو أن أجد لديكم حل
ولكم منا الدعاء

* للمعلومية جواله أيضاً جالكسي نوت

سلام اخي ممكن توقف 3ج وحاول الاتصال كان سارلي هذا المشكل في كلاكسي 9000 اتمنى انو يحل المشكل انا لاان على النوت بس ما في مشكلة هيك
كلاكسي نوت ن 7000 رضى اسماعيل

Ahmad Helmy
23-10-2012, 06:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شباب برجاء تساعدوني
جهازي النوت كان يشبك ويتعامل مع الكيز بكل سهوله وبدون مشاكل وعمل اكثر من مره باك اب
الان بعد تحديث الكيز الي اخر اصدار ..... لا يشبك مع النوت ويطلب مني ان ادخل علي اعدادا>خيارات المطور>تصحيح USB (صح)

واتبعت الخطوات واصبح يبحث عن الجوال النوت بالنص ساعه ولا فائده !!!!
برجاء ساعدوني ماذا افعل
برجاء لا تنسوني

ملك متقاعد
25-10-2012, 12:35 AM
السلام عليكم

متى ينزل عند الوكيل جالكسي نوت 32GB ؟

hassan161
26-10-2012, 05:34 PM
السلام عليكم شباب انا مستخدم جديد للأندرويد وأتمنى منكم تساعدوني جاهزي galaxy note 7000 والفيرجن يلي عليه 4.0.4 وأريد أن أعربه بشكل كامل فما الحل يا أهل الخبره مشكورين عل مساعده

ابومازن
28-10-2012, 06:36 AM
السلام عليكم شباب انا مستخدم جديد للأندرويد وأتمنى منكم تساعدوني جاهزي galaxy note 7000 والفيرجن يلي عليه 4.0.4 وأريد أن أعربه بشكل كامل فما الحل يا أهل الخبره مشكورين عل مساعده

يصعب التعريب بالكامل.
ولكن يمكنكم تحميل نفس اصدار الفيرجن الخاص بالدول العربية وستكون الروم معربة بشكل كامل

خادم القران
04-11-2012, 06:22 PM
شبااااااااااااب مكتوب على جهازي

fabrique en coree par samsung

هل هذا يعني ان الجهاااااز مزيف وانضحك علي فيه ؟؟؟

مع العلم انو معاه ضمااااااان سنة

هل من تفاصيل اكثر ؟؟؟

ابومازن
04-11-2012, 07:37 PM
شبااااااااااااب مكتوب على جهازي

fabrique en coree par samsung

هل هذا يعني ان الجهاااااز مزيف وانضحك علي فيه ؟؟؟

مع العلم انو معاه ضمااااااان سنة

هل من تفاصيل اكثر ؟؟؟

لا مو مزيف
باللغة الفرنسية معناه صنع في كوريا بواسطة سامسونج

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

bomariam1
04-11-2012, 09:21 PM

الروم الاصلي موجود في النت. استخدم بحث جوجل وادخل على رابط xda.
بتحصل كل المعلومات التي تحتاج لها.

تم الإرسال من جهازي GT-N7100 بواسطة تاباتوك 2

خادم القران
05-11-2012, 12:53 PM

تفضل اخي الكريم

أسهل طريقة للمحاذاة: ببرنامج morelocale 2 إظهار (العربية إسرائيل) (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=445408)

برنامج مجربه شخصيا وتعريب كامل

ولن لا يعمل محاذاة في الاعدادات

تحياتي لك :)

Ahmad Helmy
05-11-2012, 04:09 PM
شباب برجاء تساعدوني
جهازي النوت كان يشبك ويتعامل مع الكيز بكل سهوله وبدون مشاكل وعمل اكثر من مره باك اب
الان بعد تحديث الكيز الي اخر اصدار ..... لا يشبك مع النوت ويطلب مني ان ادخل علي اعدادا>خيارات المطور>تصحيح USB (صح)

واتبعت الخطوات واصبح يبحث عن الجوال النوت بالنص ساعه ولا فائده !!!!
برجاء ساعدوني ماذا افعل
برجاء لا تنسوني

الحمد لله تم بحمد الله حل المشكله والنوت يعمل جيد جدا مع الكيز
والحمد لله بعد البحث والتدقيق وصلت للعطل وحليته

اشكركم جميعا ...... مع ان ولا رد واحد لحل مشكلني

د.هشام
05-11-2012, 09:11 PM
سلام عليكم يا شباب عندي مشكله غريبة ف الكيز..وهي اني اول ما اوصل النوت عن طريق usb وافتح الكيز من اللاب بتاعي..واكون فاتح الواي فاي على اللاب...مش عارف بيحصل ايه او الكيز بيعمل ايه ف اشاره الواي فاي..بييجي علامه تعجب على اشاره الواي فاي دليل ان الواي فاي مبقاش شغال...واضطر اعمل troubleshooting للواي فاي على اللاب واقفل الكيز عشان يرجع تاني الواي فاي شغال...ياترى المشكلة دي من ايه..علما باني عندي احدث نسخه من الكيز والمشكله دي عندي من زمان وكنت بستخدم كابل adsl..اثناء تشغيل الكيز...ولكني اريد لها حلا الان لو تكرمتوا

Ahmad Helmy
08-11-2012, 04:10 AM
سلام عليكم يا شباب عندي مشكله غريبة ف الكيز..وهي اني اول ما اوصل النوت عن طريق usb وافتح الكيز من اللاب بتاعي..واكون فاتح الواي فاي على اللاب...مش عارف بيحصل ايه او الكيز بيعمل ايه ف اشاره الواي فاي..بييجي علامه تعجب على اشاره الواي فاي دليل ان الواي فاي مبقاش شغال...واضطر اعمل troubleshooting للواي فاي على اللاب واقفل الكيز عشان يرجع تاني الواي فاي شغال...ياترى المشكلة دي من ايه..علما باني عندي احدث نسخه من الكيز والمشكله دي عندي من زمان وكنت بستخدم كابل adsl..اثناء تشغيل الكيز...ولكني اريد لها حلا الان لو تكرمتوا

برجاء التأكد من ان اصدارك هو الاخير كما فى المرفقات60100

ابو عامر''
10-11-2012, 12:57 AM
مشكور اخوى على الطرح

fadi rashed
10-11-2012, 11:04 AM
قبل يومين عملت روم للجهاز ونزلت عليه روم الأيس كريم ساندويش 4.0.4 وجرت الأمور بشكل جيد ولكن حدثت معي مشكله وهيقمت بعمل باك اب لكل الملفات والاسماء والصور عن طريق برنامج الkies وجرت بشكل جيد وقام برنامج الkies بعمل ملف للباك اب بصيغه sbu ووضعها على جهاز الكومبيوتروبعد ما قمت بالروم وانهيته رفض برنامج ال kies التعرف على الجهاز وشبكته اكثر من مرة ووفصلته ولاكن نفس المشكلهانا اريد حل للمشكله اما بأن تقترحو لي برنامج اقوم بتنصيبه على الجلاكسي نوت ويقوم بفتح ملف الباك اب الذي صيغته sbu بعد ان انقله للموبايلاو المساعده في حل مشكله برناااامج ال kies المتخلف الذي عجزت معه وقمت بتحديثه لاخر اصدار ولاكن من دون جدوىوالمسج الذي يظهر من الkies هو this device is not supported by kies 2.0ارجو المساعده باسرع وقت لان الموبايل لا يحتوي ولا على اي اسم او اي شيوشكرا لك

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:04 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:57 AM ---------

كيف حليت مشكله ال kies اخ احمد

AL_ADMIRAL
15-11-2012, 09:57 AM
لي فتره منقطع عن أخبار الجهاز
وحبيت أستفسر هل أتسرب الروم الرسمي الي يدعم نافذتين ؟!
لينك للروم لو نزل , وشكرا مقدما (^_^)

nahi
15-11-2012, 10:25 AM
تفضل اخوي
للجلاكسي نوت1 n7000 :: مفاجأة :: روم الروكيت ROKET ROM 4.1.2 (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=463996)

Ahmad Helmy
17-11-2012, 03:53 AM
قبل يومين عملت روم للجهاز ونزلت عليه روم الأيس كريم ساندويش 4.0.4 وجرت الأمور بشكل جيد ولكن حدثت معي مشكله وهيقمت بعمل باك اب لكل الملفات والاسماء والصور عن طريق برنامج الkies وجرت بشكل جيد وقام برنامج الkies بعمل ملف للباك اب بصيغه sbu ووضعها على جهاز الكومبيوتروبعد ما قمت بالروم وانهيته رفض برنامج ال kies التعرف على الجهاز وشبكته اكثر من مرة ووفصلته ولاكن نفس المشكلهانا اريد حل للمشكله اما بأن تقترحو لي برنامج اقوم بتنصيبه على الجلاكسي نوت ويقوم بفتح ملف الباك اب الذي صيغته sbu بعد ان انقله للموبايلاو المساعده في حل مشكله برناااامج ال kies المتخلف الذي عجزت معه وقمت بتحديثه لاخر اصدار ولاكن من دون جدوىوالمسج الذي يظهر من الkies هو this device is not supported by kies 2.0ارجو المساعده باسرع وقت لان الموبايل لا يحتوي ولا على اي اسم او اي شيوشكرا لك

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:04 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:57 AM ---------

1- افتح كلمة السر الخاصة بك من الموبايل
2- شيل علامة (صح) من علي USB Debug
3- ومن الموبايل عند شبكه بالكومبيوتر نزل الستاره من الاعلي ستجد كلمة "خصائص الاتصال" (اوكلمه تشبها) اضغط عليها واختار MTP

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:51 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:47 AM ---------

ملحوظه يوجد تحديث جديد للكيز
اعتقد يكون استعداد للاصدار 4.1.1

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:53 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:51 AM ---------

ملحوظه يوجد تحديث جديد للكيز
اعتقد يكون استعداد للاصدار 4.1.1

MIG35
22-11-2012, 10:35 PM
حجمه كبير ده المشكله

AL_ADMIRAL
22-11-2012, 10:56 PM
طيب شباب لي ماترفعوه على قوقل درايف

ahmed2mo
26-11-2012, 01:15 AM
إخواني قرأت اليوم خبر بان شركة سامسونج قد اعلنت رسميا عن قرب نزول تحديث الجيلي بين للنوت فالذي عنده معلومة لا يبخل بها لاني جديد في النوت و لاحظت شكاوى كثيرة جدا من الايسكريم و شكل الجيل جااااامد جدا و سيغير من اداء النوت 1 تماما و في انتظار البشارة.

انصحك بالذهاب الي هذا الموضوع
الروم جيلي بين روعه
وفعلا خفيف وزاد من سرعة الجهاز
وجعل الجهاز روعه نوت 1 بمواصفات النوت 2
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
للجلاكسي نوت 1 الاصدرا الخامس من الروم الرائع Ultimate JP 4.1.2 (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=465985)
مع جزيل الشكر

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:41 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:39 AM ---------

الروم جيلي بين روعه
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
للجلاكسي نوت 1 الاصدرا الخامس من الروم الرائع Ultimate JP 4.1.2 (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=465985)
مع جزيل الشكر

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:43 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:41 AM ---------

وصلني تحديث قبل قليل
لكن لم أرى اي تغيرات كبيره في جهازي
وجاري البحث
فقط لاحظت تغيير بعض الايقونات والازرار داخل بعض البرامج

تم ارفاق صورة من بيانات الجهاز

الروم جيلي بين روعه
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
مع جزيل الشكر:1ste:

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:45 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:43 AM ---------

وصلني تحديث قبل قليل
وجاري البحث

الروم جيلي بين روعه
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
مع جزيل الشكر

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:45 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:45 AM ---------

وصلني تحديث قبل قليل
وجاري البحث

الروم جيلي بين روعه
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
مع جزيل الشكر

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:11 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:45 AM ---------

^^^^^^^^^^^^^^^^^^
متي ينزل ؟؟؟؟ انا منتظره بقالي فتره طويييييله جدا ... ومازلت منتظر التحديث

الروم جيلي بين روعه
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
مع جزيل الشكر

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:15 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:11 AM ---------

^^^^^^^^^^^^^^^^^^
متي ينزل ؟؟؟؟ انا منتظره بقالي فتره طويييييله جدا ... ومازلت منتظر التحديث

الروم جيلي بين روعه
يعني دلع موبايلك
وتباهي بأمكانياته
مع جزيل الشكر

د.هشام
26-11-2012, 07:36 PM
برجاء التأكد من ان اصدارك هو الاخير كما فى المرفقات60100

شكرا لك اخي الكريم على الرد..
ولكن بعد تحديث الكيز اعاني من نفس المشكله..
اول ما اشبك النوت باللاب وافتح الكيز..تظهر علامه تعجب على مكان شبكة الواي فاي ويتعطل النت..
ولا استطيع الدخول على النت مره اخرى الا بعد اغلاق الكيز ..واعادة ضبط النت على اللاب مرة اخرى..
هل يوجد حل اخر؟

د.هشام
01-12-2012, 01:30 PM
شكرا لك اخي الكريم على الرد..
ولكن بعد تحديث الكيز اعاني من نفس المشكله..
اول ما اشبك النوت باللاب وافتح الكيز..تظهر علامه تعجب على مكان شبكة الواي فاي ويتعطل النت..
ولا استطيع الدخول على النت مره اخرى الا بعد اغلاق الكيز ..واعادة ضبط النت على اللاب مرة اخرى..
هل يوجد حل اخر؟

تعليقا على مشكلتي فقد وجدت لها حلا بسيطا..اتمنى ان يستفيد منه الجميع..
اني قفلت الواي فاي على اللاب اولا..ثم شبكت النوت وفتحت الكيز..ثم فتحت بعدها الواي فاي..اشتغل بهذه الطريقة..قبل كده كنت بشبك النوت وافتح الكيز والواي فاي مفتوح..
لا ادري ما السبب ولكن كده المشكلة اتحلت واتمنى ان يستفيد من يعاني من نفس المشكلة..
وشكرا لكم جميعا

comand360
02-12-2012, 07:22 AM
السلام عليكم
عندي استفسار عن قلم النوت 2 هل يدعم الكتابه العربيه
بحيث تكتب بالقلم ويقرا الكتابه ويرجع يطبعها بخط الكتروني بدل خط اليد
هذي الميزه مفعله في بعض اصدارات النوت 10.1
فارجو التاكد اذا موجوده او لا
وفي اي اصدار
ودمتم سالمين

memoria
02-12-2012, 08:48 AM
نعم يدعم الكتابة العربية ولكنها مزعجة قليلا

comand360
02-12-2012, 12:34 PM
اشكرك على ردك
ولاكن كيف مزعجه ارجو انك توضح
لاني ناوي اعطي بيه محاضرات
واستخدمه كا نوت في اثنائها

tamer4herbs
03-12-2012, 02:11 AM
اخواني هل يوجد كرينل افضل من الكرينل الرسمي الذي يأتي مع الايس كريم ساندويتش 4.0.4 يحافظ اكثر على البطارية ويمنع الحرارة ويسرع الجهاز ؟؟؟؟؟

blaster2010
03-12-2012, 11:47 AM
اخواني هل يوجد كرينل افضل من الكرينل الرسمي الذي يأتي مع الايس كريم ساندويتش 4.0.4 يحافظ اكثر على البطارية ويمنع الحرارة ويسرع الجهاز ؟؟؟؟؟

speedmod-kernel-n7000-ics-k3-13-Odin

shaker-j
06-12-2012, 07:56 AM
السلام عليكم حياكم الله
أريد مساعدة في مشكلة عدم التعرف على نوع الملفات للهارد ديسك الداخلي في النوت
ولذلك اضطريت إلي الفرمتة ... أريد الآن برنامج لإعادة الملفات
وجزى الله خيرا من يلبي اخاه

خامس العططاوي
08-12-2012, 11:44 PM
الله يجزاك خير
الجهاز اقل مايقال عنه بانه رائع والأروع منه مجهودك المميز وكلمة الشكرا قليلة في حقك .. وكما ذكر احد الأخوان نرجوا الأبتعاد عن المقارنات بين الأجهزة لكي لا يفقد الموضوع جماله
بارك الله فيك ورحم الله والديك , والله يوفق الجميع
اخوكم العططاوي

ahmednegm74
12-12-2012, 12:27 AM
جزاك الله خيرا

tahasheko
13-12-2012, 06:58 PM
اخوان انا خسرت ميزة مهمة كانت موجودة في هاتفي السابق نوكيا قبل اقتناء هاتفي الحالي جالاكسي نوت والميزة هي اشتغال المنبه حتى بعد اطفاء الجهاز وهذه الميزة غير موجودة في النوت ولا انا غلطان؟؟؟؟؟؟؟

tamer4herbs
13-12-2012, 06:59 PM
مفيش اي اخبار عن تحديث الجيلي بين الرسمي ؟؟؟؟؟؟؟
متى يصل إلينا هل هناك احد عنده خبر الله يبارك فيكم ؟؟؟؟؟

hatem aljandali
15-12-2012, 01:44 AM
انا عندي مشكلة انو لما بوصل الجهاز بالكمبيوتر فبيعطيني ال kise انو مافي تحديثات للنظام مع انو النظام الي موجود عليه هلأ 4.0.3 شو الحل ؟؟؟؟

shinystarr
15-12-2012, 06:40 PM
اخوان انا خسرت ميزة مهمة كانت موجودة في هاتفي السابق نوكيا قبل اقتناء هاتفي الحالي جالاكسي نوت والميزة هي اشتغال المنبه حتى بعد اطفاء الجهاز وهذه الميزة غير موجودة في النوت ولا انا غلطان؟؟؟؟؟؟؟

غير موجودة الا في نوكيا فقط

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:39 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:37 PM ---------

speedmod-kernel-n7000-ics-k3-13-Odin

هذا الكيرنل كان حلو وسريع ولكن عندنا بدأ يهنج ويوقف الجهاز تماما حذفته واعدت فرمتة الجهاز ووضع روت عادي مع الكيرنل الاصلي

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 08:40 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 08:39 PM ---------

انا عندي مشكلة انو لما بوصل الجهاز بالكمبيوتر فبيعطيني ال kise انو مافي تحديثات للنظام مع انو النظام الي موجود عليه هلأ 4.0.3 شو الحل ؟؟؟؟

يبدو ان االتحديث اتى لدول عربية دون الاخرى وبالتالي لو تريد نسخة 4.04 نزلها عن طريق الاودين

سهران الليل
19-12-2012, 12:19 AM
هناك شاشة للنوت اللي محتاجها يراسلني

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

Ahmad Helmy
19-12-2012, 05:15 PM
اعتقد التحديث الي 4.1.1 يكون عاي اوائل 2013 كما سمعنا

ابو ديم محمد
24-12-2012, 10:54 PM
الأخوة الأفاضل رواد المنتدى شريت جوال جلكسي نوت 2 قبل أسبوع من المانيا والجهازع يدعم اللغه العربيه بكل شئ ماعدا التعرف على الكتابه بخط اليد العربيه في البحث أو الرسائل أو تحويل المذكرة الى نص
أرجو ألمساعده من الجميع وأنا شاكر لكم حسن اهتمامكم

mahfoudayoub
29-12-2012, 12:38 PM
شكرا لصاحب الموضوع وبارك الله فيك

koko00
29-12-2012, 04:15 PM
لو سمحتووا
تحديثPremium suite الجميل

متى يصل لجالكسي نوت 1

التحديث الهواىي
OTA

احمد الهادي
01-01-2013, 10:35 AM
مفيش اي اخبار عن تحديث الجيلي بين الرسمي
متى يصل لجالكسي نوت 1 عن طريق التحديث الهواىي ارجوا الرد

PPC 4 an Arab
01-01-2013, 11:30 AM
لو سمحتووا
تحديثPremium suite الجميل

متى يصل لجالكسي نوت 1

التحديث الهواىي
OTA

مفيش اي اخبار عن تحديث الجيلي بين الرسمي
متى يصل لجالكسي نوت 1 عن طريق التحديث الهواىي ارجوا الرد

لا مفيش.!!:confused:

لكن ان شاء الله قرب، الله يجزينا صبرنا بخير ان شاء الله.

ع العموم، لو نزل التحديث راح تشوفوه ان شاء الله في المنتدى سواء في هذه الصفحة او المشاركات الجديدة. او هنا:

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/)

Ahmad Helmy
04-01-2013, 12:20 AM
اليوم حاولت تحديث النوت ...... ومالقيت اي تحديث جديد الي 4.1.2
ومازلت فى الانتظار

يوسف العشاوي
04-01-2013, 09:05 PM
اليوم حاولت تحديث النوت ...... ومالقيت اي تحديث جديد الي 4.1.2
ومازلت فى الانتظار

أخي أحمد .... على اي تحديث انت الان انا في مصر واخر تحديث قمت به للنوت 1 كان الى 4.0.3 ولم يصلني اي تحديث اخر من ساعتها .. ارجوا ابلاغي ولك كل الشكر

I8001
04-01-2013, 09:07 PM
ياريت لو تشوفو هالموضوع
مشكلة بطارية النوت (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=474360)

Ahmad Helmy
08-01-2013, 07:21 AM
أخي أحمد .... على اي تحديث انت الان انا في مصر واخر تحديث قمت به للنوت 1 كان الى 4.0.3 ولم يصلني اي تحديث اخر من ساعتها .. ارجوا ابلاغي ولك كل الشكر

انا الان علي روم ايسكريم 4.0.4 ..... ونزلت الروم الرسمي من علي الاودين لاني كنت علي روم 4.0.3 ولم اجد اي تحديث فى مصر فنزلته بنفسي يدويا من علي برنامج الاودين بعد تحميله طبعا
ولا يوجد اي تحديث رسمي جديد للنوت1 حتي الان

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 07:21 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 07:20 AM ---------

ولكن هل تواجه اي مشاكل مع روم 4.0.3 ؟؟؟

يوسف العشاوي
08-01-2013, 11:45 PM
[QUOTE=Ahmad Helmy;3922422]انا الان علي روم ايسكريم 4.0.4 ..... ونزلت الروم الرسمي من علي الاودين لاني كنت علي روم 4.0.3 ولم اجد اي تحديث فى مصر فنزلته بنفسي يدويا من علي برنامج الاودين بعد تحميله طبعا
ولا يوجد اي تحديث رسمي جديد للنوت1 حتي الان

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 07:21 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 07:20 AM ---------

ولكن هل تواجه اي مشاكل مع روم 4.0.3 ؟؟؟
اولا الف شكر على ردك .... وبالنسبة لي يعني تقريبا لاتوجد مشاكل محددة ... لكن ربما البطارية اصبحت اسوأ من قبل وهناك بعض التهنيج ....

Ahmad Helmy
10-01-2013, 04:42 AM
وهذه هي المشاكل التي اتحدث عنها
مع روم 4.0.4 سيتحسن الامر الي الافضل
ولكن كما قرات فى هذا العام 2013 سيتم تحديث رسمي للنوت1 الي 4.1.2 .... نحن فى الانتظار

soso2
10-01-2013, 05:37 AM
ممكن كرينال مناسب للجلي بيم

احمد الهادي
11-01-2013, 03:01 PM
السلام عليكم اخواني انا اول مرة استخدم برنامج Samsung Kies واوي ما شبكت الجهاز علية طلعت الرسالة بالصورة بالاسفل

http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/01_2013/842130.jpg (http://www.ce4arab.com/?Z4vahf)

والجهاز علي اصدار 2.3.6 gingerbread

اتواكل علي الله واكمل التحديث :confused: ؟
والسؤال ما هو هذا التحديث :confused:
وجزاكم الله ك الخير

يوسف العشاوي
11-01-2013, 03:59 PM
السلام عليكم اخواني انا اول مرة استخدم برنامج Samsung Kies واوي ما شبكت الجهاز علية طلعت الرسالة بالصورة بالاسفل

[/URL][URL]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/01_2013/842130.jpg (http://www.ce4arab.com/?Z4vahf)

وجزاكم الله ك الخير
نعم توكل على الله مافي مشاكل

Ahmad Helmy
12-01-2013, 05:37 PM

http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/01_2013/842130.jpg (http://www.ce4arab.com/?Z4vahf)

وجزاكم الله ك الخير

ممكن ان تكمل التحديث....لايوجد مشاكل
هذا التحديث الي الايسكريم ساندويتش 4.0.3 .... وللامانه مانت عليه من قبل (2.3.6) هو الافضل من حيث قلة التأخير والسرعه .... اما من حيث توافقيات البرامج واضافة بعض البرامج فيكون الايسكريم الجديد

احمد الهادي
13-01-2013, 11:08 AM
شكرا اخي الكريم بالفعل قمت بالتحديث 4.0.4 الاماراتي
اخد الجهاز ساعتين ونص ينزل البرنامج لاكن الحمد لله ما في اي مشاكل واهم ميزة وجدتها
التصفح صار اسرع .... الحمد لله وفي انتظار الجلي بين

aliat
13-01-2013, 03:56 PM
تقرير مفصل بشكل جميل وواضح
عجيب شكرا

tayeb097
14-01-2013, 10:08 PM
السلام عليكم
لدي galaxy note n7000
وقد قمت بتحديثه الى 4.0.4 فوجدته قد قفلة الشبكة فكيف افتحه :2unlock:

tamer4herbs
17-01-2013, 11:59 PM
السلام عليكم ورحمة الله
وانا ابحث في المواقع الخاصة برومات السامسونج رأيت تحديث جيلي بين للنوت على موقع Firmware archive | Samsung Updates (http://samsung-updates.com/device/?id=GT-N7000)
هذا التحديث موجه لاوروبا . وللمكسيك .
السؤال هل هذا تحديث رسمي للنوت ؟؟ وهل فيه اي مشاكل ؟؟ وهل يقرأ اللغة العربية ؟
هل من الممكن ان احدث النوت اليه ؟؟ وما الفرث بين الاوروبي والمكسيكي ؟
جزاكم الله خيرا .

Ahmad Helmy
20-01-2013, 08:12 AM
هل يوجد اي تحديث الي 4.1 فى العام الجديد عند اي احد منكم علي نوت1؟؟؟

big star
22-01-2013, 07:28 AM
انا مثلك اخوي انتظر التحديث للجيلي بين

هل وصل التحديث للسعودية؟ومتى؟

ومشكوريين

kagira
24-01-2013, 05:04 PM
سيبوكم من التحديث الرسمي... تابعوا الفيديو هذا وشوفو وش تقدرون تسوون في الجلي بين المسرب. Galaxy Note - Unlimited 5-Layout Multiwindows - Tablet Mode - YouTube

جربته شخصيا وتعمل بكفائه على روم. Angry 3 (:

هذا رابط موضوع المود Tablet UI | Phablet UI | Phone UI : Take Your Pick Build your own ROM - xda-developers (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2105063)

Ahmad Helmy
25-01-2013, 01:04 AM
روم جمبله ولكنها ماخوذه من النوت تابلت 10.1 تماما

ارى ان الروم الاصلية افضل.....ومازلت انتظر

د.هشام
25-01-2013, 04:07 AM
السلام عليكم ورحمة الله..كل عام وانتم بخير.
لو سمحتوا هل ممكن توصيل الجالاكسي نوت بهارد ديسك خارجي ويقوم بقراءة ما عليه لنقله على النوت..وكيف ذلك ان كان ممكنا..

Ahmad Helmy
25-01-2013, 04:19 AM
جرب وصلة يواس بي(وصلة منفصلة) من النوت الي الهارد دسك

kagira
25-01-2013, 01:30 PM
روم جمبله ولكنها ماخوذه من النوت تابلت 10.1 تماما

ارى ان الروم الاصلية افضل.....ومازلت انتظر

1- ليس روم وانما مود يركب على كل روم جلي بين مسرب lsc
2- ثم انا ما اقصد الاشعارات حتى تقول مشابه لنوت تاب 10.1 اعطني جهاز آخر فيه خاصية floating multiwindow صدقني ما بتحصل لانه شئ غير رسمي اصلا ولن يكون موجود في الروم الرسمي للجلي بين وبحسب كلام المطور انه ربما لن يكون بإمكانك ان تقوم باستخدام خاصية النوافذ الطائره على الروم الرسمي للجلي بين.
3 - يوجد اكثر من شكل للمود مو بس شكل تاب بامكانك استخدامها على 320dp اي نفس كبر برامج النوت او الفابليت بشكل عام
4- حتى وان كان شكل الاشعارات يشبه النوت تاب ما زال بإمكانك انك تحول كل البرامج عندك ل 320dp او ما تشاء باستخدام تطبيق perapp كما ذكرها المطور في موضوعه ان كنت اصلا دخلت عالموضوع.
5- انا استخدم تاب نوت 10.1 وهو مو كذا ابدا وخاصية تحريك النوافذ وتصغيرها غير موجوده الا مع هذا المود وتابع مقاطع لتاب نوت 10.1 في اليوتيوب اذا ماقد استخدمت تاب نوت.

REDAISMAILE
25-01-2013, 05:27 PM
سيبوكم من التحديث الرسمي... تابعوا الفيديو هذا وشوفو وش تقدرون تسوون في الجلي بين المسرب. Galaxy Note - Unlimited 5-Layout Multiwindows - Tablet Mode - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=t1ZSrfg59Q8)

جربته شخصيا وتعمل بكفائه على روم. Angry 3 (:

هذا رابط موضوع المود Tablet UI | Phablet UI | Phone UI : Take Your Pick Build your own ROM - xda-developers (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2105063)

السلام عليكم اولا مشكور على الموضوع
لم يشتغل معي ركبته عن طريق الريكوفري ولم يحصل اي تغيير سوى تثبيت الثيم ADW lancher

kagira
25-01-2013, 10:41 PM
السلام عليكم اولا مشكور على الموضوع
لم يشتغل معي ركبته عن طريق الريكوفري ولم يحصل اي تغيير سوى تثبيت الثيم ADW lancher

وعليكم السلام ..
اولا تأكد انك على اصدار جلي بين lsc انا سبق وجربته على alliance rom وواجهت مشاكل معه بس مع angry 3 يعمل بشكل رائع..

ثانيا تأكد انك نزلت الاصدار الخاص بالتاب اللي هي..
230.TabletUI.unlimited.zip (http://d-h.st/nqE)
230.TabletUI.select.zip (http://d-h.st/gwY)

هذا اذا اردت كما في الفيديو السابق وبإمكانك تغيير ما تريد وجعلها تعمل على وضع الفابليت العادي.

قم بتثبيت unlimited اولا ثم select

واعلمني بالنتائج :)

shinystarr
26-01-2013, 09:21 AM
السلام عليكم ورحمة الله..كل عام وانتم بخير.
لو سمحتوا هل ممكن توصيل الجالاكسي نوت بهارد ديسك خارجي ويقوم بقراءة ما عليه لنقله على النوت..وكيف ذلك ان كان ممكنا..

انا جربت حالا بالوصلة

لم يتعرف عليه
الوصلة فقط تشبك الفأرة وتشتغل من الفأرة عادي على النوت .. وما جربت الفلاش ميموري

د.هشام
26-01-2013, 10:12 AM
السلام عليكم..
لم يتعرف على الهارد الخارجي..
تعرف فقط على الماوس والفلاش ميموري..
هل احد لديه تجربة اخرى؟

يوسف العشاوي
26-01-2013, 02:23 PM
السلام عليكم..
لم يتعرف على الهارد الخارجي..
تعرف فقط على الماوس والفلاش ميموري..
هل احد لديه تجربة اخرى؟

يا اخوة الوصلة لاتتعرف على الهارد فقط الفلاش والذواكر صغيرة السعه ولا أحد يتعب نفسة اكثر من هذا

kagira
26-01-2013, 03:22 PM
يا اخوة الوصلة لاتتعرف على الهارد فقط الفلاش والذواكر صغيرة السعه ولا أحد يتعب نفسة اكثر من هذا

السعه كبيره جدا وتحتاج لكهرباء اعلى حتى تعمل والنوت ببساطه لا يستطيع توفير هذه الكميه من الطاقه!!

teto86fq
02-02-2013, 08:39 PM
مشكور على الموضوع الجميل

REDAISMAILE
03-02-2013, 08:39 PM
آلسلآم عليكم آنآ تم آلتنزيل على آلنوت وآن وهي شغآلة تمآم آلمشكل آلوحيد هو صغر آلكتآبة وأريد آلآن آلعودة للروم آلمنزل سبقآ فكيف ذآلك لٱنني حآولت ولم آفلح آلمرجو مسآعدتي

Ahmad Helmy
03-02-2013, 08:47 PM
ان شاء الله ننتظر التحديث يوم 1-3-2013 كما ذكر الي 4.1.2

diaaattawna
03-02-2013, 09:40 PM
متى ينزل فلسطين

REDAISMAILE
03-02-2013, 09:50 PM
آلسلآم عليكم آنآ تم آلتنزيل على آلنوت وآن وهي شغآلة تمآم آلمشكل آلوحيد هو صغر آلكتآبة وأريد آلآن آلعودة للروم آلمنزل سبقآ فكيف ذآلك لٱنني حآولت ولم آفلح آلمرجو مسآعدتي

shinystarr
05-02-2013, 10:48 PM
لكي تعود للروم السابق عليك وضع الروم من جديد باستخدام الاودين

7esain
09-02-2013, 12:39 AM
مشكووووور اخوي على طرحك الرائع

نايف_007
11-02-2013, 11:35 AM
http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/02_2013/859326.png (http:///)

تتوقعون المشكلة في البطارية ولا الجوال لان النوت 2 بطاريته قوويه فساعتين ما يكفي ,, انا شفت بعد الردود في ناس جوالتهم يشتغل 22 ساعة ..

عطوني حل بارك الله فيكم ...

shinystarr
11-02-2013, 06:12 PM
نايف_007 اعتقد المقصود بالساعتين هو انه شغال منذ ساعتين منذ شحنه وليس متبقي على البطارية ساعتين وتنفرغ

نايف_007
11-02-2013, 06:40 PM
اها shinystarr تسلملي والله ما قصرت ..

tamer4herbs
19-02-2013, 06:17 PM
نسخة الجيلي بين الألمانية الرسمية نزلت ...
هل جربها أحد ؟؟
وهل هي مغلقة على شبكة اتصالات debitel أم مفتوحة على كل الشبكات لأن مكتوب بجوارها debitel ؟؟؟
Firmware archive | Samsung Updates (http://samsung-updates.com/device/?id=GT-N7000)

dr/adel
20-02-2013, 01:50 PM
أنا نزلت el-jellybean الالماني امبارح من على el-kies بس بطيييييييء جدا والجهاز بيعلق كتير قوي :( 4.1.2

shinystarr
20-02-2013, 05:37 PM
نزلت النسخة الالمانية عن طريق الكيز وهي تقرا وتكتب عربي ولا يوجد بها قوائم عربي
والجهاز اصبح بطيء والرام ميتنفذ بشدة واضطريت لعمل ويب وضبط المصنع وها انا اجرب

tamer4herbs
21-02-2013, 10:14 AM
انا نزلت نسخة الجيلي بين من يومين عن طريق الأودين .
فلشت كرينل سبيد مود عملت كل الوايبات والفورمات كلها كلها .
وبعدين نزلت الجيلي بين الألماني الرسمي . والجهاز مستقر جدا جدا .

dr/adel
21-02-2013, 11:50 AM
نزلت النسخة الالمانية عن طريق الكيز وهي تقرا وتكتب عربي ولا يوجد بها قوائم عربي
والجهاز اصبح بطيء والرام ميتنفذ بشدة واضطريت لعمل ويب وضبط المصنع وها انا اجرب

يا ترى بعد الويب في جديد ولا لسة بطيء ؟؟؟؟

shinystarr
21-02-2013, 07:04 PM
يا ترى بعد الويب في جديد ولا لسة بطيء ؟؟؟؟

بعد ما نزلت الجيلي بين عن طريق الوادين ولم ينحذف اي شيء كان الجهاز بطيئ جدا والرام تستنفذ

عملت باك اب طبعا بالتيتانيوم ثم ويب كامل لكل شيء واعادة ضبط المصنع

وبعد ذلك الجهاز سلس جدا ومستقر جدا والتيتانيوم رجع لي كل شيء كما كان ومشكلة اختفاء الايقونات للبرامج اللي على كارد الذاكرة اختفت تماما

واصبحت استطيع نقل كل البرامج لكارت الذاكرة وذلك لتزويد المساحة في الذاكرة الداخلية

كما ان النسخة اصلية

وفيها المالتي تاسك وال smart stay وحركات جديدة وجميلة

jubail2002
21-02-2013, 07:22 PM
ياشباب عندي مشكلة طلعت لي في النوت 2 وهي ان الجهاز صار يطفي من حاله ويشتغل بحاله فجأة !!
مرات اشغل يوتيوب ويفطفي ويعاود التشغيل من نفسه ..!!
وش حل هذي المشكله الله لا يهينكم ....!!

dr/adel
21-02-2013, 09:52 PM
بعد ما نزلت الجيلي بين عن طريق الوادين ولم ينحذف اي شيء كان الجهاز بطيئ جدا والرام تستنفذ

عملت باك اب طبعا بالتيتانيوم ثم ويب كامل لكل شيء واعادة ضبط المصنع

وبعد ذلك الجهاز سلس جدا ومستقر جدا والتيتانيوم رجع لي كل شيء كما كان ومشكلة اختفاء الايقونات للبرامج اللي على كارد الذاكرة اختفت تماما

واصبحت استطيع نقل كل البرامج لكارت الذاكرة وذلك لتزويد المساحة في الذاكرة الداخلية

كما ان النسخة اصلية

وفيها المالتي تاسك وال smart stay وحركات جديدة وجميلة

شكرا جدا بس هو إيه التتانيوم ده أنا باعمل بك اب من kies !!

shinystarr
22-02-2013, 05:45 PM
Titanium backup pro ابحث عنه في المنتدى ستجد النسخة البرو اما في الماركيت النسخة المجانية فيها خصائص مش كاملة ، وده اهم برنامج في وجهة نظري للجهاز

بيحتاج روت

بيعمل باكب لكل البرامج و الداتا و بتاعتها في كارت الذاكرة وكل ما تحط برنامج جديد بيحدث الباكب اوتوماتيكي وكما انه بيرفع ملفات الباكب الى حساب drop box بتاعك ان اردت ,, ويعد عمل فورمات او ويب بمجرد ما تعمل ريستور كل شيء يرجع زي ما كان بالضبط والبرامج ترجع بالداتا بتاعتها فقط الفولدرات يتبعثر ما بداخلها وتحتاج لعمل فولدرات من جديد

الكيز بيعمل باكب للبيانات الخاصة بالإعدادات والصور والفيديوهات والرسايل والكونتاكت واعدادت النت ولا يعمل باك اب للبرامج والضبط بتاعها والداتا بتاعتها

أندرويديستا
25-02-2013, 06:55 PM
شكرا لمجهودك الرائع
;);););););)
:thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

kokohomsy
28-02-2013, 10:37 PM
عند وصول الجيلي بين للنوت 1 عن طريق الكيز ما هي الخطوات
للتحديث الجهاز بالتفصيل من الالف الى الياء
و كيفية التنصيب و طريقة عدم ضياع اي من البيانات
بالانتظار و شكرا سلفا

Ahmad Helmy
01-03-2013, 02:31 AM
ليس عليك اي شئ سوى انك توصل جوالك بالكيز وهو يبدأ التحديث دون تدخل منك
ومن الافضل لك اخذ نسخه احتياطيه

هل وصلك التحديث الي 4.1.2 ؟؟

halo reach
01-03-2013, 11:43 AM
مشكلة في نوت تو لا تتوفر سعة تخزين كافية

شباب ممكن مساعدة عدندي مشكلة هي لا تتوفر سعة تخزين كافية اي شيء

احاول احملة او اثبتة تظهرلي لا توجد مساحة كافية وهذه صورة للـ مشكلة

معه علم ان ذاكرتي

ارجو منكم مساعدتي والف شكر لمن يقدم المساعدة

احمد الهادي
01-03-2013, 01:33 PM
هل وصل التحديث 04.1.2 الي نوت 1 ؟؟

Ahmad Helmy
01-03-2013, 02:31 PM
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
لم يصلني (مصر) بعد ما وصلت بالكيز

kokohomsy
01-03-2013, 08:43 PM
ليس عليك اي شئ سوى انك توصل جوالك بالكيز وهو يبدأ التحديث دون تدخل منك
ومن الافضل لك اخذ نسخه احتياطيه

هل وصلك التحديث الي 4.1.2 ؟؟
لم يصل الى الان
النسخة الاحتياطية تاخذ عن طريق الكيز ام هناك برنامج افضل

Ahmad Helmy
02-03-2013, 01:50 AM
^^^^^^^^^^^^^^^^
النسخة الاحتياطيه تؤخذ عن طريق الكيز بكل بساطه ولكن الكيز لا يأخذ التطبيقات ولا الداتا
ولكن عن طريق برنامج titanum او برنامج GoBackup يأخذ نسخة احتياطيه كامله بما فيها التطبيقات والداتا

Ismael55
04-03-2013, 08:46 AM
السلام عليكم

يوجد عند صديقي جهاز سامسنوج نوت (N-7000) يعني القديم وليس النوت-2 الجديد.
الشاشة مكسورة لكن الجهاز يعمل بشكل طبيعي وشاشة اللمس ممتاز وكأن شيئا لم يحدث لها.
استبدال الشاشة مع الديجيتايزر (LCD + Digitizer) مكلف جدا ولكن بعد تصفحي للإنترنت وجدت معلومات تفيد أنه بالإمكان استبدال الزجاج العلوي فقط دون الديجيتايزر وهذه الطريقة كلفتها أقل بكثير.
لكني أيضا وجدت معلومات تفيد أنه من الصعب جدا فصل الديجيتايزر عن الزجاج وبالتالي فلا يوجد حل إلا استبدال الإثنين معا.

وسؤالي لأصحاب الخبرة هو: هل يمكن استبدال شاشة Samsung Note دون ديجيتايزر Digitizer أم لا؟

مع الشكر مسبقا لكم ولهذا المنتدى الكريم...

Ismael55
04-03-2013, 03:30 PM
وجدت الإجابة عن السؤال السابق ووضعتها في الموضوع المطروح مستقلا بالرابط التالي:

أرجو المساعدة: استبدال شاشة Samsung Note دون ديجيتايزر Digitizer (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=487890)

ألمير 2
06-03-2013, 11:47 PM
السلام عليكم
ياأخوان انا تعبت وان اانتظر روم الجيلي بين 4.1.2
ياترى ماهو سر تأخر التحديث ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Ahmad Helmy
08-03-2013, 11:37 AM
^^^^^^^^^^
+++++1

tamer4herbs
08-03-2013, 02:48 PM
السلام عليكم
ياأخوان انا تعبت وان اانتظر روم الجيلي بين 4.1.2
ياترى ماهو سر تأخر التحديث ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخي نزلت حتى الآن عدة اصدارات رسمية لعدة دول .
انا شخصيا فلشت الروم الألماني الرسمي وشغال زي الفل له قرابة 3 اسابيع .
ادخل على الرابط و ستجد الروم .
Firmware archive | Samsung Updates (http://samsung-updates.com/device/?id=GT-N7000)

احمد الهادي
09-03-2013, 11:20 AM
الي الحين ما نزل تحديث الجلي بين 4.1.2 للشرق الاوسط ؟؟؟؟؟؟؟
وما زلنا في الانتظار

shinystarr
09-03-2013, 05:40 PM
الروم الالماني تحفة بس بياكل البطارية اكل .. شحن كل 10 ساعات استخدام

kalammoufid
12-03-2013, 07:45 PM
السلام عليكم
مشكور على هذا الموضوع ...

mr.lato
13-03-2013, 03:20 PM
السلام عليكم شباب

كم سعر النوت 2 فى السعودية الآن ( جديد و مستعمل )

amermg76
15-03-2013, 12:39 PM
التحديث للامارات نزززززززززززززززل اخيرا رسمي وصل موبيلك بالكمبيوتر و حدث

احمد الهادي
15-03-2013, 12:58 PM
جاء التحديث

4.2.1 الجلي بين

لسامسونج جالكسي نوت 1 GT:N7000 موجه للامارات XSG

التحديث كبير جدا بحم 721.5 MB

خجول الكون
15-03-2013, 09:32 PM
اخواني احدث للأمارات ولا انتظر

وانا جهازي من السعوديه.؟

كيف طريقة التحديث

احمد الهادي
15-03-2013, 11:47 PM
[/COLOR]تحديث الجلي بين الرسمي للامارات XSG 4.1.2 نزل اليوم بتاريخ 15/03/2013
يحديث سلس وخفيف واعتقد انة ما فية مشاكل الي الحين وجاري التجرية

د.هشام
16-03-2013, 09:44 PM
يريت اللي حدث الجهاز يقولنا اخبار البطارية ايه معاه مقارنة بالايس كريم ساندوتش..
وياترى ميعاد وصوله الى مصر امتى..مع العلم ان مصر مكانش وصلها تحديث الايس كريم من 4.0.3 الى
4.0.4
وشكرا لكم:-)

احمد الهادي
17-03-2013, 12:13 AM
صرف البطاريه بالمقارنة بالاصدار 4.0.4 تقريبا مثلة

واعتقد انة الاصدار 4.1.2 افضل من ناحية صرف البطارية

تقريبا يوم كامل من بداية الدوام 8 ص 100% الي 12م تصل الي 15%

مع فتح الوايرلس طول اليوم

Special
17-03-2013, 06:43 AM
صرف البطاريه بالمقارنة بالاصدار 4.0.4 تقريبا مثلة

واعتقد انة الاصدار 4.1.2 افضل من ناحية صرف البطارية

تقريبا يوم كامل من بداية الدوام 8 ص 100% الي 12م تصل الي 15%

مع فتح الوايرلس طول اليوم
يعني أربع ساعات أو تقصد إلى 12 ص
8a.m. إلى 12 a.m.?

احمد الهادي
17-03-2013, 09:54 AM
اسف اخواني القصد من 8 صباحا الي 12 بعد منتصف الليل :wacko:

Ahmad Helmy
17-03-2013, 10:17 AM
اخواني الاعزاء
اليوم شبكت الموبايل بالكومبيوتر لاتأكد من وصول التحديث الجديد ووجدت الاتي
New firmware is available
current firmware version : PDA:LR8 / PHONE:LRK / CSC:LR8(XSG) , E
Last firmware version : PDA:LSB / PHONE:LSO / CSC:LSA (XSG) , E

وهذا يعني ان التحديث وصل والحمد لله
جاري عمل نسخة احتياطيه ثم التنزيل
ساوافيكم باخر الاخبار
:) :)

احمد الهادي
17-03-2013, 11:52 AM
توكل على الله :)

التحديث روعه ويستحق:thumbup:

يوسف العشاوي
17-03-2013, 12:01 PM
اخواني الاعزاء
اليوم شبكت الموبايل بالكومبيوتر لاتأكد من وصول التحديث الجديد ووجدت الاتي
New firmware is available
current firmware version : PDA:LR8 / PHONE:LRK / CSC:LR8(XSG) , E
Last firmware version : PDA:LSB / PHONE:LSO / CSC:LSA (XSG) , E

وهذا يعني ان التحديث وصل والحمد لله
جاري عمل نسخة احتياطيه ثم التنزيل
ساوافيكم باخر الاخبار
:) :)
طيب انا مافيش حاجة وصلتني هنا في مصر مع اني مجرب اليوم الصبح ..هل لهذا تفسير
وانا على فكرة اخر تحديث كان وصلني هو 4.0.3

cezar2010
17-03-2013, 01:05 PM

السلام عليكم اخى الكريم اهلا باهل مصر

لا تنتظر كثيرا فحتى الان الروم 4.0.4 ايس كريم لم يصدر لمصر
ونا هنا فى اوربا جهازى نوت المانى شركه 3
طبعا مافيش عربى
وفكيت حمايه الشريحه بشكل قانونى ب 15 يورو والحمد لله التليفون شغال على اى شريحه
عن طريق الكود الاصلى من احد المواقع المتخصصه فى ذلك

عملت تفليش للروم الاماراتى 4.0.4 من يوم ماجبته
واول امبارح اول ما الجيلى بين نزل للامارات الحبيبه
حملته من سام موبايل وفلشته اودين على طول

ملحوظات بسيطه
1 - رابط الروم من سام موبايل هوت فايل وده المتاح فقط هيتعبك شويه عشان النت والملف كبير شويتين

للتحميل من
Hotfile.com: One click file hosting: Samsung-Updates.com-GT-N7000-XSG-N7000JPLSB-1361277481.zip (http://hotfile.com/dl/198321675/3d347ea/Samsung-Updates.com-GT-N7000-XSG-N7000JPLSB-1361277481.zip.html)

2 - انا فلشت بالاودين 3.04 مش 3.07 لانى لقيته الاخ عبدالرحمن العنزى شغال بيه
وكمان فى صديق قال لما فلش 3.07 حصلت له مشكله ولما اعاد التفليش ب 3.04 كله بقى تمام

3 - الروم تحفه بجد فى الاول هتحس انه التتش تقيل شويه
بس مميزاته جميله جدا الا ان خاصيه ال air view مش موجوده بس مش مشكله خالص
الجهاز بقى حاجه تانيه خالص

وبالفعل اداء البطاريه جميل وصرفها كويس والحمد لله

الروم فيه عربى وانجليزى امريكا وانجلترا وفرنسى واوردى قراءه وكتابه وقوائم وكيبورد وكل حاجه تمام
4 - لافضل اداه يرجى عمل استعاده ضبط المصنع من الجهاز نفسه قبل وبعد التفليش
للحصول على افضل اداء وهذا ما حدث معى بالفعل

لا روت ولا غيره فرمت من الجهاز نفسه استعاده ضبط المصنع فقط لا غير

تابع هذا الموضوع للشرح من

رابط الموقع

للاسف لايمكننى اضافه اسم الموقع هنا
فقط ابحث عنه بالعربى فى جوجل الموقع اسمه x q 5 5 بدون مسافات
رابط الموضوع
/?p=11237

ومبروك مقدما
وتقبل تحياتى اخوك
أحمد - مصر الحبيبه
اوربا حاليا

shinystarr
17-03-2013, 08:53 PM
جاري التبديل من الروم الالماني للاماراتي وساوافيكم بالنتيجة وللعلم النسخة الاماني ماكان فيها ال Air view ولكني اتبعت بعض الخطوات المشروحة في اليوتويب وتمكنت من اضافتها لكن لازم الجهاز يكون مروت ..

------------- تم التحميل وتركيب الروم الاماراتي بدل الاماني باستخدام الاودين الجديد 3.07 عادي ولم يتغير اي شيء في اعدادات الجهاز والحمد لله حتى ترتيب البرامج داخل الفولدرات لم يتغير ولكنني فقدت الروت .. وجاري عمل روت من جديد

cezar2010
17-03-2013, 09:21 PM
جاري التبديل من الروم الالماني للاماراتي وساوافيكم بالنتيجة وللعلم النسخة الاماني ماكان فيها ال Air view ولكني اتبعت بعض الخطوات المشروحة في اليوتويب وتمكنت من اضافتها لكن لازم الجهاز يكون مروت ..

------------- تم التحميل وتركيب الروم الاماراتي بدل الاماني باستخدام الاودين الجديد 3.07 عادي ولم يتغير اي شيء في اعدادات الجهاز والحمد لله حتى ترتيب البرامج داخل الفولدرات لم يتغير ولكنني فقدت الروت .. وجاري عمل روت من جديد

الحمد لله اخى الكريم على نجاح العمليه وبالتوفيق ان شاء الله

على فكره بخصوص نسخه الاودين انا ماعنديش خبره كبيره فى الاندرويد ولا الرومات
هى مره واحده اللى عملتها من 2.3.6 الى 4.0.4

وكنت قلقان قوى وعشان كده قريت قبل ما فلش الجيلى بين
ولما لقيت صوره الاودين 3.04 قولت اعمل زى الشرح وخلاص

المهم الحمد لله على نجاح العمليه

Ahmad Helmy
18-03-2013, 05:16 AM
وصدقائي الاعزاء تم بحمد الله تنزيل التحديث الجديد الي الجيلي بين 4.1.2 علي النوت1 بنجاح بعد معاناه كبيره مع الكيز

اولا بدأت باخذ نسخة احتياطيه من الكيز للموبايل لكن طلع عيني من البطء والقطع واعادة التشغيل
ثانيا بدات بالموافقه علي التحديث من الكيز علي الفيرموير الجديد (الروم ) وايضا طلع عيني الكيز من بطئه واعادة المحاوله بعد القطع عدة مرات وفي النهاية تركت الموبايل شابك علي الكيز ودخلت نمت وبدأت عملية التحديث
الحمد لله تمت بنجاح وفعلا جميل جدا وسلس ولم افقد اء برنامج بئ الفولدرات اتفك ما بداخلها واتمسح الفولدر فقط ولم يمسح ما بداخله
ومازال جاري البحث والتجربة
المميزات كالاتي:
1-اتساع سعة الرام من 808 الي 862 م.ب
2-سلاسه اكبر في التقليب بين الصفحات
3-زيادة فى حجم الصوت -اصبح اعلي
4-تحسن فى لوحة المفاتيح العربيه-يعني حرف د مثلا كنت لازم اضغط شفت لكي ينتقل لهذا الحرف اما الان اغلب الحروف موجوده فى زراير منفصله
5- زيادة بعض البرامج
6-زيادة فى بعض الخصائص مثل تعدد الاطارات (مالتي تاسك) ومراقب العين للقراءه (لا ينام حتي تنام)
7-صرف البطاريه يعتبر افضل بنسبة بسيطه

وجاري التجربه

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:16 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:01 AM ---------

صديقي بكل بساطه اقول لك اني مغير الي الكيرنل الرسمي للامارات XSG لان المصري حتي الان لم يحصل علي 4.0.4
والطريقه كالاتي
1-اكتب هذا الكود
#06#* لاظهار IMEI
2-اكتب *#272*IMEI#
ثم اختار كود الامارات XSG واعلم انه سيمسح كل اللي علي الموبايل

بالتوفيق

احمد الهادي
18-03-2013, 09:36 AM
اللي عاوز يغير الروم الي روم الامارات XSG
بدل الاصفار برقم السيريال نمبر للجهاز

بتلاقيه في Setting , About Device , Status , IMEI

قم بأختيار روم الامارات XSG (اخر اختيار) و

انتبه :p:p برامجك والاشياء يالي على جوالك رح تنمسح ياريت تعمل نسخة قبل ما تبدا بعمل تنصيب وبعد ما تختار XSG اكبس INSTALL واستنى على جهازك ثواني هيعمل ريستارت واهلا بك في روم الامارات

Ahmad Helmy
18-03-2013, 11:03 AM
اصدقائي عندي سؤال
هل الروم الجديده 4.1.2 تدعم خاصية النظره الطائره Air View ؟ واذاكانت تدعمه فمن اين افعلها
شكرا لكم

احمد الهادي
18-03-2013, 12:51 PM
اعتقد ان خاصية Air View يدعمها فقط قلم جالكسي نوت II :confused:
والله اعلم:)

shinystarr
18-03-2013, 06:12 PM
خاصية تغير كود الروم لن تعمل في الجيلي بين واللي قبله .. فقط كاانت تعمل في الرومات القديمة

-------------------

خاصية ال air view غير موجودة في روم الجيلي بين الإماراتي او الألماني ولكني استطعت تركيبها من لخطوات بهذا الموقع - لازم روت -
How to get AirView for the Galaxy Note 1 N7000 (http://www.cursed4eva.com/airview-galaxynote/)

ولازم برنامج root explorer وتحمل الملف اللي في الموقع وتضعه في داخل فولدر اسمه etc - permission وتغير ال permission كما في الصورة واعمل ريستارت ومبروك عليك الإير فيو

Ahmad Helmy
19-03-2013, 12:33 AM
اشكرك اخي علي المعلومه
لايوجد اير فيو فى هذا الروم .... ان شاء الله فى الروم الجديد 4.2.2

ألمير 2
20-03-2013, 05:26 AM
نعم صحيح لا يدعمها الروم الاماراتي ولا خاصيه القفل الحبري
انا قمت بتفليش الروم عن طريق الاودين
رغم ان حصلت على تحديث عن طريق الكيز بس خفت
لاني مامجرب احدث عن طريق الكيز
الروم رائع لو لا البطيء القليل ...

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:26 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:20 AM ---------

اخواني الاعزاء ماهو الافضل برأيكم التفليش عن طريق الاودين
ولا انه تحدث عن طريق الكيز ؟؟؟؟؟

shinystarr
20-03-2013, 08:14 PM
فعلا لاحظت بطء في الجهاز بعد ما ركبت الروم بدون ما اعمل فورمات - ويب - ولكن اضطريت بعد يوم ان اعمل ويب كامل factory reset والجهاز اصبح سلس جدا ومريح جدا

majidsak
20-03-2013, 11:42 PM
منذ حدَّثت جوالي note1 إلى آيسكريم ظهرت لدي مشكلة عدم تعرف الكمبيوتر على الجهاز

بمعنى عندما أوصل الكيبل بين الجوال والكمبيوتر يتم بدء شحن البطارية لكن الكمبيوتر لا يتعرف على الجوال مطلقا حتى في برنامج كيز بآخر تحديثاته

عملت فورمات للجهاز لاستعادة إعدادت المصنع لكن المشكلة لاتزال:wacko:

حاولت في خاصية USB utilities لكن لم تنحل المشكلة:confused4:

حاولت أيضا تفعيل USB debugging لكن الوضع لم يتغير:o

فعلت خاصية mock locations لكن دون فائدة:ko2:

جربت على كمبيوتر ثاني وكيبل آخر لكن دون فائدة:ranting2:

فهل لديكم فكرة عن المشكلة:confused: ، وهل وجد أحدكم لها حل:ampoline:

أرجو المساعدة

احمد الهادي
21-03-2013, 01:27 AM
هل التجديث تم عن طريق الكيز؟؟

ألمير 2
21-03-2013, 07:41 AM
فعلا لاحظت بطء في الجهاز بعد ما ركبت الروم بدون ما اعمل فورمات - ويب - ولكن اضطريت بعد يوم ان اعمل ويب كامل factory reset والجهاز اصبح سلس جدا ومريح جدا

بالله عليك اخي الغالي كيف يعني ويب كامل ؟؟
انا عملت هذه الخطوات
ومازال هناك بطئ ملحوظ ؟؟
اطفاء الجهاز وبعد الاطفاء يقوم بالظغط على زر التشغيل + زر اوكي + زر رفع الصوت للاعلى ويدخل على كلمة wipe data/factory reset , وبعدين يذهب الى خيار yes all data format وعنده الانتهاء من الفورمات يذهب الى خيار wipe cache partition ومن ثمه الرجوع الى خيار rebort system now

majidsak
21-03-2013, 11:51 AM
هل التجديث تم عن طريق الكيز؟؟

نعم أخوي أحمد يظهر لي آخر تحديث كان عن طريق برنامج الكيز

shinystarr
21-03-2013, 01:22 PM
بالله عليك اخي الغالي كيف يعني ويب كامل ؟؟
انا عملت هذه الخطوات
ومازال هناك بطئ ملحوظ ؟؟
اطفاء الجهاز وبعد الاطفاء يقوم بالظغط على زر التشغيل + زر اوكي + زر رفع الصوت للاعلى ويدخل على كلمة wipe data/factory reset , وبعدين يذهب الى خيار yes all data format وعنده الانتهاء من الفورمات يذهب الى خيار wipe cache partition ومن ثمه الرجوع الى خيار rebort system now

هو ما ذكرته بالضبط restore factory setting

tamer4herbs
21-03-2013, 05:34 PM
الإخوة التي تشتكي من زيادة صرف في البطارية مع حرارة زائدة وبطء في الجهاز بعد تركيب الروم ...
أنا كنت أعاني جدا من هذا وقمت بتركيب كرينل سبيد مود فوجدت تحسن ملحوظ في الأداء سرعة ملحوظة حرارة شبه منعدمة .
رابط الكرينل من المطورين
ياريت الي يجرب يبلغنا بتجربته

http://forum.xda-developers.com/show....php?t=2181599

shinystarr
21-03-2013, 08:36 PM
كيرنل سبيد مود كنت مركبه على الايسكريم سندويتش وكان دائم التهنيج والريستارت بمفرده مع فتح العديد من التطبيقات والكاميرا فحذفته

Ahmad Helmy
22-03-2013, 01:05 AM
يا جماعة الخير برجاء نريد كلمة نهائية
هل عمل ويب كامل ومسح شامل للجهاز ........هل سيحسن من التعليق البسيط وصرف اليطارية الملحوظ؟؟؟؟
برجاء الافاده قبل عمل هذا المسح الشامل وخسارة البرامج والداتا

للعلم انا مازلت علي الكيرنل الاصلي
شكرا لكم

xperia x10 mini
22-03-2013, 11:42 AM
السلام عليكم....

هلم من طريقة اتغيير مسار حفظ ملفات الواتس أب من الذاكرة الداخلية للجهاز و وحفظها في الذاكرة الخارجية ( sd card )؟؟

و كذلك ملفات البرامج مثل الألعاب؟؟

Ahmad Helmy
22-03-2013, 03:57 PM
السلام عليكم....

هلم من طريقة اتغيير مسار حفظ ملفات الواتس أب من الذاكرة الداخلية للجهاز و وحفظها في الذاكرة الخارجية ( sd card )؟؟

و كذلك ملفات البرامج مثل الألعاب؟؟

بالدخول علي الضبط>>التطبيقات
ستري جميع البرامج لديك اختر اي برنامج تريد او اي لعبة بالضغط عليه ثم اختار من ااسطر الثاني (تخزين) نقل الي بطاثة SD

salm_564
23-03-2013, 11:29 AM
الاخوة الكرام
انا من فلسطين _ غزة منذ فترة ياتينى التحديث للجلي بين عن طريق برنامج الكيز واحاول ان ينزل معى ولكنه فشل ولكن اليوم 23=3=2013 نزلته عن طريق الكيز ولم ياخذ وقت الان جهازى 4.1.2 .
كيف استطيع استعمال الميزات الجديدة الرجاء الافادة .
ملاحظة : قبل التحديث بفترة عملت ضبط مصنع عن طريق ادخال عدة ارقام وعندما بدات بادخال البيانات سجل البلد هى الامارات وانا من غزة .

aluzdi
24-03-2013, 06:19 PM
انا جوالي التوت انسرق ....وجاني هدية نفس الجوال ....لكن اريد ان اعرف هل استطيع ان استعيد كامل بياناتي من قوقل سواء الاسماء ونحوها ....انا لا أعلم ان كانت تخزنت هذه البيانات في قوقل او لا ...الشيء الثاني انا الان جاري نقل الاسماء من جوال اخر قديم عندي ....لكن وجدت الاسم لما يظهر في النوت يظهر ناقص ...يعني مثلا الاسم الاول ثم اسم الاب لكن ناقص حرف او حرفين .....ياليت المساعدة ضرري ....وجزاكم الله خير

الـهـ2009ـاوي
26-03-2013, 08:07 AM
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عندي إستفسار

كيفية التحويل من الكاميرا الأمامية إلي الخلفية عند تصوير الفيديو في النوت!!!

ففهي التصوير الثابت - العادي - تظهر أيقونه بالأعلى تتيح لك الإنتقال بين الكاميرا الأمامية أو الخليفة

و لكني لا أجدها ( تختفي ) عند تصوير الفيديو!!!

طبعا - في النوت 2 تظهر أيقونه بالأعلى في حالة التصوير الثابت و تصوير الفيديو تتيح لك الإنتقال بين الكامرتين بسلاسه

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

طاهر عبدالعال
26-03-2013, 02:41 PM
أنا ركبت الروم الجيلى بين عن طريق الكيز ولم اعمل فورمات قبل الروم وكل البيانات رجعت عادى بدون أى حزف او الغاء لكن الجهاز فى بطئ ماذا اعلمل
كمان Smemo كانت موجودة وفجأة أختفت كيف أظهرها على الشاشة
ضرورى ياشباب الله يجزيكم خير

Ahmad Helmy
26-03-2013, 04:18 PM
يا جماعة الخير برجاء نريد كلمة نهائية
هل عمل ويب كامل ومسح شامل للجهاز ........هل سيحسن من التعليق البسيط وصرف اليطارية الملحوظ؟؟؟؟
برجاء الافاده قبل عمل هذا المسح الشامل وخسارة البرامج والداتا

للعلم انا مازلت علي الكيرنل الاصلي
شكرا لكم

هل من مجيب !!!!!!!

طاهر عبدالعال
26-03-2013, 04:28 PM
والله أنا نفسك محتار هل أعمل استعادة ضبط المصنع وأرجع انزل نسخة الجيلى بين مرة تانية وهل سيتم فقد جميع البيانات والارقام والصور مع العلم بأنى عملت نسخة احتياطية من ملفاتى بالكيز هل هذاكافى
برجاء الرد ضرورى ياشباب

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:28 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:27 PM ---------

هل اذا عملت نسخة احتياطية عن طريق الكيز يكون فيها كل الداتا والصور والبيانات ولا فى برامج افضل

cezar2010
26-03-2013, 04:45 PM
هل من مجيب !!!!!!!

اخى الغالى أحمد
بص يا سيدى انا مش محترف فى الاندرويد وكل علاقتى بيه انى عملت تفليش
لروم أيس كريم 4.0.4
وبعدين روم جيلى بين 4.1.2

تمام لحد كده
لا ليا فى روت ولا كيرنال ولا رومات مطبوخه ولا فى اى حاجه وعمرى ما عملتها ولا هعملها
مادام الجهاز شغال بالروم الاصلى ليه اتعب نفسى خصوصا انى لسه طالع من مرحله شقاء
مع اجهزه HTC بس بنظام الويندوز موبايل أيام الله لا يعودها فك البوت لود وتفليش وERROR ومشاكل كتير

المهم الاخ عبدالرحمن العنزى كان نصح فى احد مواضيعه عند الانتقال من روم الى روم اخر
خاصه اذا كان اصدار مختلف مثلا من ايس كريم الى جيلى بين
يفضل عمل فورمات قبل وبعد التفليش

ونا والله عملت كده من يوم ما روم الامارات جيلى بين نزل من حوالى اسبوع
عملت فورمات قبل التفليش
وبعدين فلشت بأودين خد حوالى 5 دقايق والحمد لله تمت بنجاح
وبعدين عملت فورمات بعد التفليش من داخل الجهاز خصوصا ان امر الفورمات عن طريق الارقام
بالطريقه اللى انت ضايفها فى احد ردودك لا يعمل فى رومات الجيلى بين لما يسببه من ثغرات
كما اشار الاخ عبدالرحمن العنزى وانا اثق فيه الى حد كبير جدا

المهم حسيت فى اول تجربه للجيلى بين ان الجهاز تقيل بعض الشئ لكن فى نفس الوقت
حسيت ان الجهاز جميل شكل مختلف برامج جديده كل شئ جديد بالفعل نقله نوعيه
من ايس كريم الى جيلى بين

قرات رد من الاخو بيقول يجب عمل شويه وايبات وحاجات كده وانا لا اخفى عليك عمرى ما عملتها
لان كان فى ناس حذرت منها على روم الايس كريم لما تسببه من المشكله الى اسمها HARD BREAK
تقريبا

والله يا اخى انا نسيت كل التحذيرات وقمت داخل على الريكفرى مود
وعملت WIPE DATA وعملت WIPE CASHE تقريبا

ومن ساعتها والجهاز احسن بكتير من الاول واصبح اسرع
اما بخصوص البطاريه فلاحظت تحسن معقول علما ان الخبراء يقولوا ان مشكله البطاريه
مع النوت هى خاصه بالبروسيور تقريبا - ما علينا انا مش بهتم قوى بالكلام ده
انا لما الجهاز بيخلص شحن بوصله بالشاحن واشحنه ما هو الجهاز معمول عشان كده
يتشحن - يتسخدم - يعاد شحنه - يعاد استخدامه الى ان يقل اداع البطاريه ومن ثم نشترى بطاريه جديده

على فكره فى ناس كانت بتقول وتحذر من عمل الوايبات على جهاز النوت سواء روم ايس كريم
او روم جيلى بين عشان مشكله HARD BREAK الا اذا كنت على كيرنل امن
ونا ماليش فى الكيرنالات ولا غيره
ونا والله نسيت التحذير ده وعملت والحمد لله الجهاز اشتغل تمام

وهذه هى تجربتى حتى الان مع النوت 1 اتمنى ان اكون افدتك وتقبل تحياتى

shinystarr
26-03-2013, 05:01 PM
أنا ركبت الروم الجيلى بين عن طريق الكيز ولم اعمل فورمات قبل الروم وكل البيانات رجعت عادى بدون أى حزف او الغاء لكن الجهاز فى بطئ ماذا اعلمل
كمان Smemo كانت موجودة وفجأة أختفت كيف أظهرها على الشاشة
ضرورى ياشباب الله يجزيكم خير

ال S memo انتقل الى ال S note والبرنامج اختفى تماما والمزامنة مع الكيز في ال S memo قبل التحديث لن تعيد اي مما كان فيه سابقا

هل اذا عملت نسخة احتياطية عن طريق الكيز يكون فيها كل الداتا والصور والبيانات ولا فى برامج افضل

النسخ الإحتياطي عبر الكيز فقط يرجع لك الصور والاسماء والرسايل

اما البرامج وملفات الداتا تبع البرامج فلا يمكن عمل باك اب الا ببرامج تحتاج رووت مثل Titanium backup

Ahmad Helmy
26-03-2013, 06:17 PM
اخى الغالى أحمد
بص يا سيدى انا مش محترف فى الاندرويد وكل علاقتى بيه انى عملت تفليش
لروم أيس كريم 4.0.4
وبعدين روم جيلى بين 4.1.2

تمام لحد كده
لا ليا فى روت ولا كيرنال ولا رومات مطبوخه ولا فى اى حاجه وعمرى ما عملتها ولا هعملها
مادام الجهاز شغال بالروم الاصلى ليه اتعب نفسى خصوصا انى لسه طالع من مرحله شقاء
مع اجهزه HTC بس بنظام الويندوز موبايل أيام الله لا يعودها فك البوت لود وتفليش وERROR ومشاكل كتير

المهم الاخ عبدالرحمن العنزى كان نصح فى احد مواضيعه عند الانتقال من روم الى روم اخر
خاصه اذا كان اصدار مختلف مثلا من ايس كريم الى جيلى بين
يفضل عمل فورمات قبل وبعد التفليش

ونا والله عملت كده من يوم ما روم الامارات جيلى بين نزل من حوالى اسبوع
عملت فورمات قبل التفليش
وبعدين فلشت بأودين خد حوالى 5 دقايق والحمد لله تمت بنجاح
وبعدين عملت فورمات بعد التفليش من داخل الجهاز خصوصا ان امر الفورمات عن طريق الارقام
بالطريقه اللى انت ضايفها فى احد ردودك لا يعمل فى رومات الجيلى بين لما يسببه من ثغرات
كما اشار الاخ عبدالرحمن العنزى وانا اثق فيه الى حد كبير جدا

المهم حسيت فى اول تجربه للجيلى بين ان الجهاز تقيل بعض الشئ لكن فى نفس الوقت
حسيت ان الجهاز جميل شكل مختلف برامج جديده كل شئ جديد بالفعل نقله نوعيه
من ايس كريم الى جيلى بين

قرات رد من الاخو بيقول يجب عمل شويه وايبات وحاجات كده وانا لا اخفى عليك عمرى ما عملتها
لان كان فى ناس حذرت منها على روم الايس كريم لما تسببه من المشكله الى اسمها HARD BREAK
تقريبا

والله يا اخى انا نسيت كل التحذيرات وقمت داخل على الريكفرى مود
وعملت WIPE DATA وعملت WIPE CASHE تقريبا

ومن ساعتها والجهاز احسن بكتير من الاول واصبح اسرع
اما بخصوص البطاريه فلاحظت تحسن معقول علما ان الخبراء يقولوا ان مشكله البطاريه
مع النوت هى خاصه بالبروسيور تقريبا - ما علينا انا مش بهتم قوى بالكلام ده
انا لما الجهاز بيخلص شحن بوصله بالشاحن واشحنه ما هو الجهاز معمول عشان كده
يتشحن - يتسخدم - يعاد شحنه - يعاد استخدامه الى ان يقل اداع البطاريه ومن ثم نشترى بطاريه جديده

على فكره فى ناس كانت بتقول وتحذر من عمل الوايبات على جهاز النوت سواء روم ايس كريم
او روم جيلى بين عشان مشكله HARD BREAK الا اذا كنت على كيرنل امن
ونا ماليش فى الكيرنالات ولا غيره
ونا والله نسيت التحذير ده وعملت والحمد لله الجهاز اشتغل تمام

وهذه هى تجربتى حتى الان مع النوت 1 اتمنى ان اكون افدتك وتقبل تحياتى

الله يبارك فيك اخ cezar2010 صدأقني طمنتي
وانا كمان زيك من الغير مهتمين بالرومات المطبوخه .... انا افضل فقط الاصلي , ولا اريد عمل روت لتركيب كيرنال جديد انا افضل ان يكون الجهاز علي الوضع الاصلي كما هو
ومن ناحية المسح الشامل .... فعلا احد الاصدقاء حذرني منه خصوصا مع الكيرنل الاصلي

انا ان شاء الله اخد نسخه احتياطيه كاملة بالداتا والبرامج ثم التجربه والله الموفق
لان علي الروم الاولي الجينجربريد 2.3.6 كانت تصمد البطاريه 4 ايام باستخدام مستمر و6 ايام باستخدام بسيط

cezar2010
26-03-2013, 07:11 PM
الله يبارك فيك اخ cezar2010 صدأقني طمنتي
وانا كمان زيك من الغير مهتمين بالرومات المطبوخه .... انا افضل فقط الاصلي , ولا اريد عمل روت لتركيب كيرنال جديد انا افضل ان يكون الجهاز علي الوضع الاصلي كما هو
ومن ناحية المسح الشامل .... فعلا احد الاصدقاء حذرني منه خصوصا مع الكيرنل الاصلي

انا ان شاء الله اخد نسخه احتياطيه كاملة بالداتا والبرامج ثم التجربه والله الموفق
لان علي الروم الاولي الجينجربريد 2.3.6 كانت تصمد البطاريه 4 ايام باستخدام مستمر و6 ايام باستخدام بسيط

بالتوفيق اخى الغالى احمد
ونا بالفعل اول ماجهازى كان جاى
كان عليه نسخه2.3.6 وهو من النمسا حيث انا الان
وكان مغلق على شبكه 3 ولانى احب االحل الأمن ذهبت الى احد المواقع المتخصصه على النت
ودفعت 20 يورو وتم ارسال رقم فك الشبكه خلال ساعه تقريبا
ومن يومها وهو بيعمل على اى شريحه الحمد لله

ثانيا انا جهازى كان عليه 2.3.6 لكنى اول مره اشبكه على الكيز لقيت تحديث 4.0.4 على طول
وبالتالى لم استعمل الاصدار 2.3.6 الا لدقائق معدوده فقط
عملت تحديث ل 4.0.4 لكن مافيش عربى لان التحديث كان المانى
ومن يومها بدات علاقتى بالأودين عن طريق تفليش اول روم فى حياتى وهو 4.0.4 الامارات
وكان البطاريه كما هى الان فى الجيلى بين لا فرق شاسع بينهما
يبدو والله اعلم ان نظام الايس كريم والجيلى بين يحتاجوا طاقه زياده عن الجينجر بريد لما فيهما\من امكانيات اكثر

موفق اخى الكريم وتقبل تحياتى

yafgm
27-03-2013, 02:48 AM
ياريت حد يشرحلى اذاى ارجع الملفات والالعاب والدتا بتاعتهم
عشان انا كل شوية بعمل روم ومش بعرف اعمل نسخة احتياطية مع انى عاندى البرنامج باك اب
ياريت شرح على اى برنامج

Ahmad Helmy
27-03-2013, 03:15 AM
رجوع الملفات الاساسيه مثل الاسماء,الصور,الفيديو,النوت,التقويم,الان ترنت,الرسائل ....كل هؤلاء يرجعو عن طريق الكيز بعد اخذ نسخة احتياطيه
اما البرامج والداتا فلابد من برنامج اخر وليس الكيز ..... مثل GoBackup او Titanium او غيرهم ويفضل عمل روت للموبايل اما من غير روت فيأخذ البرامج بدون الداتا
يعني لازم تسطب البرامج تاني يدويا بس مش حتضيع البرامج والالعاب

salm_564
27-03-2013, 09:33 PM
الاخوة الاعزاء جهاز النوت عندى بطيئ مثلا فى الاسماء لو فاحت برنامج وعملت رجوع باشعر هناك بطئ واضح جهازى محدث للجلى بين 4.1.2 .
ارجوا الافادة

طاهر عبدالعال
28-03-2013, 10:30 AM
والله أنا مثلك كرهت الجهاز جدا وسويت أستعادة ضبط المصنع والجهاز بطئ ويعلق كتير والايس كريم ساندويش مع رامات النوت 1 كان ممتاز وسريع
والله نصيحة لا احد ينزل الجيلى بين على النوت 1 لانه ممكن يكون غير متوافق مع رامات النوت
السؤال كيف اعود الى نظام الايس كريم ساندوتش مرة اخرى

Ahmad Helmy
28-03-2013, 02:16 PM
كل اللي عنده مشكله فى سرعة الموبايل بعد الترقيه او يشعر ببعض التعليق عليك بعمل الاتي:
1-اعادة ضبط المصنع
2-مسح الكاش Wipe Cach من وضع الريكافري
3- مسح المعلومات Wipe Data من وضع الريكافري

*** مع العلم انه سيتم مسح جميع المعلوما من موبايلك ويعود كأنه جديد ***
برجاء عمل نسخة احتياطية مسبقا

--** للعلم روم الجيلي بين 4.1.2 افضل بكثييييير من روم الايسكريم 4.0.3 او 4.0.4

طاهر عبدالعال
28-03-2013, 02:44 PM
السلام عليكم اخى الفاضل احمد حلمى
ممكن طريقة مسح الريكفرى بالتفصيل لان الجهاز بطئ وبيعلق ;);););););)

Ahmad Helmy
28-03-2013, 04:08 PM
بعد اخذ نسخة احتياطيه للمحتويات و للبرامج والداتا قم بالاتي

اولا قم بمسح للجهاز من هنا:
الضبط -- نسخ احتياطي واعادة الضبط--اعادة تعيين بيانات المصنع--اعادة تعيين الجهاز

ثانيا:الخطوة الادق
1-بعد غلق الجهاز قم بالضغط علي الازرار "التشغيل+الهوم+زر الصوت الاعلي" وتفضل ضاغط الي ان تري شكل الاندرويد وهو بطنه مفتوحه , اترك يدك
2-انت الان علي وضع الريكفري , ستجد الاختيار رقم 4 وهو wipe data/factory reset اختر هذا الاختيار بالضغط علي زر التشغيل سيقوم بمسح النعلومات كلها
3-بعد الانتهاء اذهب الي الختيار رقم 5 وهو wipe cache partition واختاره بالضغط علي زر التشغيل

وبعد الانتهاء قم بتشغيل الهاتف واخبرنا بالاخبار وكفائة التشغيل

معلومه مهمه**** الاصدقاء حذرونا من عمل ويبات الا علي كيرنل امن , ولمعرفة المزيد تابع المشاركات السابقه من هذا الموضوع
ولكن اخونا الغالي cezar2010 لم يقم بتركيب اي كيرنل جدي وتمت المهمه بنجاح

برجاء اخبرنا بالتطورات

mo3az4islam
28-03-2013, 04:54 PM
عندي مشكلة مؤرقة بقالها فترة .. أنا أستخدم سماعة بلوتوث باستمرار، والسماعة كانت تعمل بكفاءة عالية طوال فترة طويلة تقارب السنة تقريبا.
ولكن اختلف أدائها في فترة الآيس كريم (بعد ما عملت ويبات) وظلت موجودة بعد التحديث للجيلي بين ( عملت ويبات برضه).
المشكلة التي تظهر هي أثناء المكالمات الهاتفية بدون مقدمات أجد الصوت انتقل من سماعة البلوتوث إلى سماعة الموبايل، مما يعني انفصال سماعة البلوتوث، لكن عندما أضغط زر سماعة البوتوث التي تظهر في المكالمة مرتين متتاليتين، يعود الصوت مرة أخرى إلى سماعة البلوتوث، ثم بعد دقيقة تقريبا أو أكثر يتكرر الانقطاع فأعاود نفس الحركة.
ظننت أن المشكلة في السماعة البلوتوث فجربت السماعة مع موبايل جالاكسي جراند الجديد ولم يحدث الانقطاع. ثم جربت موبايلي مع بلوتوث السيارة، فحدثث نفس مشكلة الانقطاع.

عندما أستخدم السماعة البلوتوث مع الفيديو لا يوجد أي مشكلة ولا يحدث أي نوع من أنواع الانقطاع. لكن مع مشغل الموسيقى ألحظ توقف البرنامج ثم عودته بعد ثواني قليلة، كأن هناك من أوقفها ثم أعاد تشغيلها. وأعتقد أن هذه الحركة لها علاقة بمشكلة البلوتوث.
بحتث كثيرا حول هذه المشكلة ولم أجد حلولا

هل هناك أي فكرة حول كيفية حل هذه المشكلة؟؟

وجزاكم الله خيرا

Ahmad Helmy
28-03-2013, 05:09 PM
اخونا الغالي
1-هل انت علي الكيرنل الاصلي ؟ واذا كان لا فعلي اي كيرنل انت الان؟ هل انت علي الروم الاصلي ؟
2-من الممكن ان تعود الي الروم 2.3.6 الاصلي ثم توصل بالكيز لكي تحدث مباشرة الي 4.1.2 الاصلي (بدون اي ويبات)

لان هذه المشكله واضح انها فقد فى احد ملفات التشغيل الخاصه بتواصل البلوتوث

cezar2010
28-03-2013, 05:19 PM
بعد اخذ نسخة احتياطيه للمحتويات و للبرامج والداتا قم بالاتي

اولا قم بمسح للجهاز من هنا:
الضبط -- نسخ احتياطي واعادة الضبط--اعادة تعيين بيانات المصنع--اعادة تعيين الجهاز

ثانيا:الخطوة الادق
1-بعد غلق الجهاز قم بالضغط علي الازرار "التشغيل+الهوم+زر الصوت الاعلي" وتفضل ضاغط الي ان تري شكل الاندرويد وهو بطنه مفتوحه , اترك يدك
2-انت الان علي وضع الريكفري , ستجد الاختيار رقم 4 وهو wipe data/factory reset اختر هذا الاختيار بالضغط علي زر التشغيل سيقوم بمسح النعلومات كلها
3-بعد الانتهاء اذهب الي الختيار رقم 5 وهو wipe cache partition واختاره بالضغط علي زر التشغيل

وبعد الانتهاء قم بتشغيل الهاتف واخبرنا بالاخبار وكفائة التشغيل

معلومه مهمه**** الاصدقاء حذرونا من عمل ويبات الا علي كيرنل امن , ولمعرفة المزيد تابع المشاركات السابقه من هذا الموضوع
ولكن اخونا الغالي cezar2010 لم يقم بتركيب اي كيرنل جدي وتمت المهمه بنجاح

برجاء اخبرنا بالتطورات

مثل ما قلت اخى الكريم احمد حلمى
انا عملت الويبات دى كلها على اساس ان التحذير كان من عملها على رومات ايس كريم
وللعلم فقط انا يوم ما عملتها ما كنتش حاطط فى دماغى انه ممكن يحصل اى مشكله
والحمد لله عملتها وتمت العمليه بنجاح وهى اول مره فى حياتى اعملها اصلا

ولما طلبت منك انك تعملها انت كمان اعتقد انك قمت بها تقريبا واعتقد ايضا لم تحدث مشكله والحمد لله
الا ان هناك بعد الناس يحذروا من عملها سواء ايس كريم او جيلى بين
ما علينا
لكن هم قالوا بلاش تعملها خصوصا على جهاز النوت تحديدا واذا جاءت معاك مره ولم يحدذ مشكله
فلا تحاول عملها مره اخرى من غير كيرنال امن
وانت عارفنى لا ليا فى الكيرنالات ولا الروت انا اخرى روم رسمى على اودين هههه

وبناء عليه اللى عايز يعملها كاول مره واخر مره حتى يؤكد لنا احد الخبراء من انها أمنه اهلا وسهلا
مش عايز يبقى ينزل كيرنال امن ويعمل ما يريد

وبالتوفيق ان شاء الله

اضم صوتى لصوتك الجيلى بين يختلف تماما عن ايس كريم
نقله نوعيه بكل المقايس وربنا يوفكم جميعا

mo3az4islam
28-03-2013, 05:30 PM
اخونا الغالي
1-هل انت علي الكيرنل الاصلي ؟ واذا كان لا فعلي اي كيرنل انت الان؟ هل انت علي الروم الاصلي ؟
2-من الممكن ان تعود الي الروم 2.3.6 الاصلي ثم توصل بالكيز لكي تحدث مباشرة الي 4.1.2 الاصلي (بدون اي ويبات)

لان هذه المشكله واضح انها فقد فى احد ملفات التشغيل الخاصه بتواصل البلوتوث

1- أنا على الكيرنل الأصلي، والروم الحالي هو الجيلي بين 4.1.2 الأصلي الذي تم تنزيله من الكيز
2- هل يمكن أن أعود إلى روم 2.3.6 من خلال الكيز؟؟
3- ألا يوجد حلول أخرى لا تعتمد على إعادة الروم كل شوية؟

Ahmad Helmy
28-03-2013, 08:01 PM
1- أنا على الكيرنل الأصلي، والروم الحالي هو الجيلي بين 4.1.2 الأصلي الذي تم تنزيله من الكيز
2- هل يمكن أن أعود إلى روم 2.3.6 من خلال الكيز؟؟
3- ألا يوجد حلول أخرى لا تعتمد على إعادة الروم كل شوية؟

اخونا الغالي ممكن تتأكد من الاتي:
1-كم سعة التخزين الداخليه عندك (تسمي وحدة التخزين USB ولابد ان تكون 11.07 جيجا)
2-كم سعة ذاكرة الجهاز عندك (لابد ان تكون 1.97 جيجا)

- من الممكن العوده الي اي روم اصلي عن طريق الاودين وليس الكيز او التحميل علي كارت الميموري وتحميله من وضع الداونلود
- ان شاء الله تكون مشكله بسيطه ولا نلجأ الي اعادة الروم .... خلينا نمشي خطوات

برجاء الاجابه علي هذه الاسئله وان شاء الله كل شئ يتحل

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 07:01 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 06:57 PM ---------

مثل ما قلت اخى الكريم احمد حلمى
انا عملت الويبات دى كلها على اساس ان التحذير كان من عملها على رومات ايس كريم
وللعلم فقط انا يوم ما عملتها ما كنتش حاطط فى دماغى انه ممكن يحصل اى مشكله
والحمد لله عملتها وتمت العمليه بنجاح وهى اول مره فى حياتى اعملها اصلا

ولما طلبت منك انك تعملها انت كمان اعتقد انك قمت بها تقريبا واعتقد ايضا لم تحدث مشكله والحمد لله
الا ان هناك بعد الناس يحذروا من عملها سواء ايس كريم او جيلى بين
ما علينا
لكن هم قالوا بلاش تعملها خصوصا على جهاز النوت تحديدا واذا جاءت معاك مره ولم يحدذ مشكله
فلا تحاول عملها مره اخرى من غير كيرنال امن
وانت عارفنى لا ليا فى الكيرنالات ولا الروت انا اخرى روم رسمى على اودين هههه

وبناء عليه اللى عايز يعملها كاول مره واخر مره حتى يؤكد لنا احد الخبراء من انها أمنه اهلا وسهلا
مش عايز يبقى ينزل كيرنال امن ويعمل ما يريد

وبالتوفيق ان شاء الله

اضم صوتى لصوتك الجيلى بين يختلف تماما عن ايس كريم
نقله نوعيه بكل المقايس وربنا يوفكم جميعا

اخي الغالي
الحمد لله ان ربنا سلم معاك ومحصلش شئ لجهازك ... صدقني انت مطمني :):):)
بحاول اشوف هل حصل خلل مع اخونا معاذ فى جهازه النوت ولا لا

cezar2010
28-03-2013, 10:15 PM
طيب الحمد لله اخى احمد حلمى ان لحد دلوقتى مافيش مشاكل
ربنا يبعد عنا المشاكل عشان الواحد اصلا مش ناقص

وبخصوص الاستفسارت عندى لك استفسار
النهارده قرأت رد اخونا الغالى السابق عن سماعه البلوتوث وقولت ليه ما جربهاش
انا عندى سماعه بلوتوث تبع نوكيا عمرى ما استعملتها اصلا لسه جديده
المهم فتحت العلبه شغلت السماعه فتحت البلوتوث فى النوت
والحمد لله اتعرف عليها
المشكله بقى انى لما احب اشغل الميوزيك بلاير على play via bluetooth
بيقولى لم يتم العثور على اى شئ

وفى نفس الوقت عندما استخدم ال dialer استطيع سماع صوت الرنين والمكالمات

انا المفروض انها تشتغل زى ما فى نوكيا يعنى
مادام مشغل سماعه البلوتوث المفروض اى صوت اقدر اسمعه فى السماعه سواء مكالمات - ملفات صوت - فيديو - راديو اى شى
هل من مساعده

Ahmad Helmy
28-03-2013, 11:32 PM
انا كده حبدأ اقلق من عمل وايبات للنوت1 .... مع اني متأكد ان الشكله دي مشكلة سوفتوير بحته
طيب للتأكد ياريت تجرب البلوتوث علي اي جهاز اخر وياريت لو كان سامسونج نوت1
انا مازلت عمال ابحث فى هذا الموضوع

cezar2010
28-03-2013, 11:47 PM
انا كده حبدأ اقلق من عمل وايبات للنوت1 .... مع اني متأكد ان الشكله دي مشكلة سوفتوير بحته
طيب للتأكد ياريت تجرب البلوتوث علي اي جهاز اخر وياريت لو كان سامسونج نوت1
انا مازلت عمال ابحث فى هذا الموضوع

يا اخى احمد لا تقلق مانا قولت لك انها شغاله عادى فى المكالمات
لكن مع الميوزيك بلاير لا
يمكن انا فى اختيار مش عارفه ولا حاجه
وبعدين انا اصلا مش بستخدمها
دانا بس حبيت اجرب
يعنى اللى خلانى اتجنن انها شغاله مع المكالمات لكن الميوزيك بلاير لا

اعتقد انها مش نفس مشكله الاخ السابق صح ولا انا غلطان
لان هو بيقول مشكلته فى المكالمات لكن انا مشكلتى فى البلاير سواء ملف صوتى او فيديو

وتقريبا كلامك انها مشكله سوفتير تقريبا او الواحد مش عارف كيفيه الضبط خصوصا انى لا استعمل بلوتوث اصلا فى حياتى

mo3az4islam
29-03-2013, 01:24 AM
اخونا الغالي ممكن تتأكد من الاتي:
1-كم سعة التخزين الداخليه عندك (تسمي وحدة التخزين USB ولابد ان تكون 11.07 جيجا)
2-كم سعة ذاكرة الجهاز عندك (لابد ان تكون 1.97 جيجا)

- من الممكن العوده الي اي روم اصلي عن طريق الاودين وليس الكيز او التحميل علي كارت الميموري وتحميله من وضع الداونلود
- ان شاء الله تكون مشكله بسيطه ولا نلجأ الي اعادة الروم .... خلينا نمشي خطوات

برجاء الاجابه علي هذه الاسئله وان شاء الله كل شئ يتحل[COLOR="Silver"]

اخي الغالي
الحمد لله ان ربنا سلم معاك ومحصلش شئ لجهازك ... صدقني انت مطمني :):):)
بحاول اشوف هل حصل خلل مع اخونا معاذ فى جهازه النوت ولا لا

1-سعة التخزين الداخلية = 11.08 جيجا
2- ذاكرة الهاتف = 1.97 جيجا

أتمنى أن نشارك معا في التجربة لنتأكد من هذه المشكلة ونحلها، ولو كانت مشكلة عامل ممكن نكلم الدعم الفني لسامسونج

أنا معاك أخي أحمد حلمي خطوة بخطوة لنصل ان شاء الله للمشكلة

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:24 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 12:12 AM ---------

طيب الحمد لله اخى احمد حلمى ان لحد دلوقتى مافيش مشاكل
ربنا يبعد عنا المشاكل عشان الواحد اصلا مش ناقص

وبخصوص الاستفسارت عندى لك استفسار
النهارده قرأت رد اخونا الغالى السابق عن سماعه البلوتوث وقولت ليه ما جربهاش
انا عندى سماعه بلوتوث تبع نوكيا عمرى ما استعملتها اصلا لسه جديده
المهم فتحت العلبه شغلت السماعه فتحت البلوتوث فى النوت
والحمد لله اتعرف عليها
المشكله بقى انى لما احب اشغل الميوزيك بلاير على play via bluetooth
بيقولى لم يتم العثور على اى شئ

وفى نفس الوقت عندما استخدم ال dialer استطيع سماع صوت الرنين والمكالمات

انا المفروض انها تشتغل زى ما فى نوكيا يعنى
مادام مشغل سماعه البلوتوث المفروض اى صوت اقدر اسمعه فى السماعه سواء مكالمات - ملفات صوت - فيديو - راديو اى شى
هل من مساعده

أخي الكريم،
أدخل على إعدادات البلوتوث، سترى اسم السماعة وبجوارها ترس الاعدادات، أدخل عليها، وتأكد أنه تم الاختيار لكلا الخيارين Call audio & Media audio.

cezar2010
29-03-2013, 02:06 AM

أتمنى أن نشارك معا في التجربة لنتأكد من هذه المشكلة ونحلها، ولو كانت مشكلة عامل ممكن نكلم الدعم الفني لسامسونج

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:24 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 12:12 AM ---------

أخي الكريم،
أدخل على إعدادات البلوتوث، سترى اسم السماعة وبجوارها ترس الاعدادات، أدخل عليها، وتأكد أنه تم الاختيار لكلا الخيارين Call audio & Media audio.

جزاك الله كل خير اخى الحبيب
بالفعل جربت ذلك ولم يكن هناك الا هذا الخيار لما ضغط على علامه الترس setting
ولكن كان الاسم مختلف شويه تقريبا
use device audio
ولكن لا تعمل ايضا

مافى مشكله اخوانى خلينا نفرج بالجيلى بين شويه
بلاها البلوتوث احنا مش رجال اعمال ولا حاجة

الف الف شكر على ردك اخى الكريم وتقبل تحياتى

ابن العراق
29-03-2013, 02:35 PM
السلام عليكم
روم الجيلي بين الاماراتي هل احد من الاخوان رفعه على سيرفر آخر .. لان التحميل من الهوت فايل مزعج جدا.

Ahmad Helmy
29-03-2013, 04:03 PM

أخي الكريم،

الحمد لله انت من ناحية الهاردوير سليم تماما .... كما توقعت هي مشكلة سوفتوير بحته
جاري البحث

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:03 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:01 PM ---------

جزاك الله كل خير اخى الحبيب
بالفعل جربت ذلك ولم يكن هناك الا هذا الخيار لما ضغط على علامه الترس setting
ولكن كان الاسم مختلف شويه تقريبا
use device audio
ولكن لا تعمل ايضا

مافى مشكله اخوانى خلينا نفرج بالجيلى بين شويه
بلاها البلوتوث احنا مش رجال اعمال ولا حاجة

الف الف شكر على ردك اخى الكريم وتقبل تحياتى

عندك حق مشكلة البلوتوث مع الصوتيات مش مشكله نهائيا المهم نستمتع بالجيلي بين ومميزاته

salm_564
29-03-2013, 05:32 PM
الاخوة الاعزاء
عملت ضبط عن طريق الضغط على الباور ورز الصوت لاعلى والهوم فظهر الشعار المفتوح البطن ثم ظهرت قائمة اخترت الخيار الرابع wipe dada factory rest ثم ظهر عدة اسطر كلها no فاخترت yes delet yser data ثم ظهرت قائمة اخرى اخترت الخيار wipe cache partion ولم يحدث شيئ وبقى الجهاز يكرر العملية .
الرجاء المساعدة

cezar2010
29-03-2013, 05:39 PM
الاخوة الاعزاء
عملت ضبط عن طريق الضغط على الباور ورز الصوت لاعلى والهوم فظهر الشعار المفتوح البطن ثم ظهرت قائمة اخترت الخيار الرابع wipe dada factory rest ثم ظهر عدة اسطر كلها no فاخترت yes delet yser data ثم ظهرت قائمة اخرى اخترت الخيار wipe cache partion ولم يحدث شيئ وبقى الجهاز يكرر العملية .
الرجاء المساعدة

اعتقد بعد عمل الخطوة الثانيه وهى wipe cache partition
ستجد خيار اسمه reboot system now
اضغط عليه عن طريق ظهر الباور سيعمل الجهاز ريستارت وخلاص تمام

لو لسه هناك مشكله
يمكنك اعاده تفليش الروم من اودين مره اخرى لو احببت

salm_564
29-03-2013, 05:51 PM
بعد ما تلبت شويه ضغطت على كلمة روبوت وعمل الجهاز بصورة جيدة والان احمل التحديثات ونكون على تواصل

cezar2010
29-03-2013, 06:38 PM
بعد ما تلبت شويه ضغطت على كلمة روبوت وعمل الجهاز بصورة جيدة والان احمل التحديثات ونكون على تواصل

يعنى تمام الحمد لله كل شئ كويس
موفق اخى الكريم
رجاء لاتعمل ويب داتا ولا وايب كاش تانى
لان فى ناس بتحذر منها مع النوت 1 بصفه عامه

لكن انا عملتها زيك بالظبط وماحصلش حاجه
لكن مش كل مره تسلم الجره بالتوفيق يا غالى

salm_564
29-03-2013, 09:39 PM
الحمد لله الجهاز اصبح ممتاز ونزلت البرامج بس انا فقدت برنامج مدير المهام من القائمة وذلك بعد التحديث الى الجلى بين .
على العموم اشكر جدا هذا الموقع العزيز على قلبى فكل ما اريده اجده هنا .

احمد الهادي
30-03-2013, 08:32 AM
salm_564

اضعط مطولاً علي زرار الهوم ستجد مدير المهام اسفل يسار الشاشة

طاهر عبدالعال
31-03-2013, 09:36 AM
هل احد جرب ينزل الروم بدون مسح الداتا من الريكفرى وبعدين نزله مرة اخرى بعد مسح الريكفرى
هل هناك فرق كبير فى سرعة الجهاز على روم الجيلى بين فى الطريقتين
لان الروم نازل عندى بعد عمل أسستعادة ضبط المصنع فقط بدون عمل مسح الداتا من الريكفرى وحاسس انه بطئ
هل ارجع امسح الداتا وانزل الروم مرة اخرى

cezar2010
31-03-2013, 01:36 PM
هل احد جرب ينزل الروم بدون مسح الداتا من الريكفرى وبعدين نزله مرة اخرى بعد مسح الريكفرى
هل هناك فرق كبير فى سرعة الجهاز على روم الجيلى بين فى الطريقتين
لان الروم نازل عندى بعد عمل أسستعادة ضبط المصنع فقط بدون عمل مسح الداتا من الريكفرى وحاسس انه بطئ
هل ارجع امسح الداتا وانزل الروم مرة اخرى

اخى طاهر انا عملت زيك بالظبط
لان الناس كانت بتحذر من عمل ويبات على روم ايس كريم
وبالتالى قبل ما نزل روم الجيلى بين انا فرمت الجهاز ولكن عن طريق الارقام
لانى كنت عارف قبل كده ان طريقه الفورمات عن طريق الارقام لن تعمل مع رومات جيلى بين
وهى طريقه مفيده حيث تقوم بارجاع الجهاز كما كان تمام

ثم بعد ذلك قمت بتفليش روم الجيلى بين عادى خالص
لكنى هنا قمت بعمل الويبات الاتنين اللى هما WIPE CACHE PARTITION
DELETE ALL DATA مش فاكر اسمهم كويس
وبعدين REBOOT SYSTEM
وحسيت بفرق ليس بالكثير ولكنه افضل من سابقه
حيث انى لم اقم بعمل الويبات لمده يوم بعد تفليش الجيلى بين وكنت احس بثقل نوعى
لكن بعد عملها تحسن الجهاز
وعلى فكره فى ناس لسه بتحذر من عمل ويبات على جهاز النوت بصفه عامه وليس على روم ايس كريم
لكنى عملتها والرزق على الله والاخ احمد حلمى عملها وناس كتير عملتها
لان فى ناس بتقول ان رومات جيلى بين حلت مشكله الثغره اللى كانت بتعمل مشكله فى النوت على الايس كريم قبل كده

وبعيدا عن كل هذا وذاك
الجيلى بين طعم تانى وشكل تانى اتمنى لك الاستمتاع به
اتمنى انى اكوت افدتك من خلال خبرتى التى لا تتعدى سوى تفليش رومين فقط ههههههه
على فكره بالمناسبه عمرى ما جربت لا روت ولا كيرنال ولا هجرب
انا مخليه على الرسمى وان كان يستهلك بطاريه فهناك الشاحن لاعاده الشحن
ساستخدم الكيرنال المعدل فى حاله مااذا كان يعطينى بطاريه لا تحتاج لشحن اما غير ذلك فالرسمى هو الافضل مهما كان

طاهر عبدالعال
31-03-2013, 02:00 PM
شكرا جزيلا عملت كده بالظبط ولكن مش عارف مصير البرامج والداتا

cezar2010
31-03-2013, 02:05 PM
شكرا جزيلا عملت كده بالظبط ولكن مش عارف مصير البرامج والداتا

اعتقد والله اعلم ان كل شئ هيروح تقريبا
ان لم يكن سيتبقى بعض الملفات والصور والله مش عارف بالتحديد

لكن على حال فى المرات القادمه ابقى اعمل كوبى للملفات المهمه
وكده كده البرامج موجوده على حسابك فى جوجل بلاى

واعتذر عن عدم افادتك بشكل جيد فى هذه النقطه
لعل وعسى ياتى عضو اخر له خبره يفيدك
وتقبل تحياتى

Ahmad Helmy
31-03-2013, 05:01 PM
بعد عمل وايبات سيتم مسح كل شئ من الجهاز ويعود كما انه جديد من المصنع
ويفضل اخذ نسخة احتياطيه من الكيز والبرامج الاخري المساعده لاخذ نسخه احتياطيه من البرامج والداتا

يسوفي
01-04-2013, 02:04 PM
مشكور على المعلومات

salm_564
01-04-2013, 11:59 PM
الاخوة الاعزاء
سيتم ترقية النوت 2 والجلاكسى 3 الى الجلى بين 4.2.2 فى شهر مايو فهل من نصيب للنوت 1

Ahmad Helmy
02-04-2013, 09:44 AM
اعنقد نصيب نوت1 من التحديث سيكون علي اخر السنه او العام القادم

majidsak
02-04-2013, 03:35 PM
منذ حدَّثت جوالي note1 إلى آيسكريم ظهرت لدي مشكلة عدم تعرف الكمبيوتر على الجهاز

بمعنى عندما أوصل الكيبل بين الجوال والكمبيوتر يتم بدء شحن البطارية لكن الكمبيوتر لا يتعرف على الجوال مطلقا حتى في برنامج كيز بآخر تحديثاته

عملت فورمات للجهاز لاستعادة إعدادت المصنع لكن المشكلة لاتزال:wacko:

حاولت في خاصية USB utilities لكن لم تنحل المشكلة:confused4:

حاولت أيضا تفعيل USB debugging لكن الوضع لم يتغير:o

فعلت خاصية mock locations لكن دون فائدة:ko2:

جربت على كمبيوتر ثاني وكيبل آخر لكن دون فائدة:ranting2:

فهل لديكم فكرة عن المشكلة:confused: ، وهل وجد أحدكم لها حل:ampoline:

أرجو المساعدة

سبب هذه المشكلة هو العطل في قطعة الكونيكتور في الجوال وهي التي توصل إليها كيبل اليو إس بي

ولحل هذه المشكلة لابد من تغيير هذه القطعة وسوف تجدها مكسورة بالتأكيد

حدثت لي هذه المشكلة وحليتها بتغيير هذه القطعة

تحياتي

prince2012
02-04-2013, 03:36 PM
السلام عليكم اخوانى الكرام قمت بالامس بتركيب الروم الرسمى الاماراتى الجلى بن على جهازى الجلاكسى والروم بصراحة اكثر من رائع جدا فقط اضفت له عمل روت له مشكلتى الوحيدة الا الان الاحظ نزول البطارية بشكل كبير وسؤال لمالكى الجهاز اريد برنامج لغلق البرامج التى تعمل بالخلفية ..
اضافة اخوانى انى لما حدثت الى الجلى بن لم اقوم بعمل ضبط مصنع او خطوات ال wipe data فقط حدثت من الاوين وكان الرزم ايس كريم .
وجزاكم الله كل خير .

cezar2010
02-04-2013, 03:51 PM
السلام عليكم اخوانى الكرام قمت بالامس بتركيب الروم الرسمى الاماراتى الجلى بن على جهازى الجلاكسى والروم بصراحة اكثر من رائع جدا فقط اضفت له عمل روت له مشكلتى الوحيدة الا الان الاحظ نزول البطارية بشكل كبير وسؤال لمالكى الجهاز اريد برنامج لغلق البرامج التى تعمل بالخلفية ..
اضافة اخوانى انى لما حدثت الى الجلى بن لم اقوم بعمل ضبط مصنع او خطوات ال wipe data فقط حدثت من الاوين وكان الرزم ايس كريم .
وجزاكم الله كل خير .

اهلا بك اخى الكريم ومبروك الجيلى بين والروت كمان
مع انى عمرى ما نزلت لا روت ولا كيرنال شغال على الرسمى ولما الشحن يخلص اشحنه تانى
ماهو الكابل معمول عشان كده المهم
تابه هذا الموضوع فضلا لا امرا

ابحث على جوجل عن هذا الموقع x q 5 5 بدون فواصل
هتلاقى هناك موضوعين لطلبك واحد يحتاج روت والتانى لا يحتاج
انا اسف مش عارف ابعت لك الرابط لان موقعنا الغالى لا يسمح بذلك

prince2012
02-04-2013, 04:27 PM
اهلا بك اخى الكريم ومبروك الجيلى بين والروت كمان
مع انى عمرى ما نزلت لا روت ولا كيرنال شغال على الرسمى ولما الشحن يخلص اشحنه تانى
ماهو الكابل معمول عشان كده المهم
تابه هذا الموضوع فضلا لا امرا

ابحث على جوجل عن هذا الموقع x q 5 5 بدون فواصل
هتلاقى هناك موضوعين لطلبك واحد يحتاج روت والتانى لا يحتاج
انا اسف مش عارف ابعت لك الرابط لان موقعنا الغالى لا يسمح بذلك
جزاك الله كل خير اخى الكريم جربت تطبيق greenify وفعلا اغلق البرامج فى الخلفية ولكن لم يستطع غلق برامج النظام التى لا استخدمها وتستهلك البطارية بشكل كبير ومنتظر اراء الاخوة ايضا بحيث لو هناك برنامج او طريقة فعالة لهذه المشكلة ..

cezar2010
02-04-2013, 04:40 PM
جزاك الله كل خير اخى الكريم جربت تطبيق greenify وفعلا اغلق البرامج فى الخلفية ولكن لم يستطع غلق برامج النظام التى لا استخدمها وتستهلك البطارية بشكل كبير ومنتظر اراء الاخوة ايضا بحيث لو هناك برنامج او طريقة فعالة لهذه المشكلة ..

بالتوفيق يا غالى
والله كان فى فيديو برضه للاخ عبدالرحمن
تقريبا انك بتدخل على applications
والبرنامج اللى انت مش عايزه تعمل له close يدوى
وهو قال انه مافيش اى مشكله لان البرامج اللى النظام بيحتاجها لن تجد اختيار close مفعل اصلا
جرب وربنا يوفقك

كاكا~ksa
02-04-2013, 10:42 PM
الف شكر لك يالغالي

majidsak
04-04-2013, 06:26 PM
الحمد لله تم حل مشكلة ارتفاع درجة الحرارة ومشكلة سرعة نفاد البطارية الناتجتان عن ترقية الجهاز إلى نظام التشغيل جيلي بين في جهاز Note

طالع المشاركة التالية:

http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=494741

Ahmad Helmy
04-04-2013, 06:57 PM
باختصار حلت مشكلتك كالتالي:
1- استعادة ضبط المصنع
2- تركيب كيرنل جديد
3- دخول الي الريكفري مود وعمل وايبات المسح

استمتع بالسرعه الملحوظه والاستهلاك الاقل

prince2012
05-04-2013, 04:14 PM
اخوانى الكرام بعد التحديث الى الجلى بن زر الباور والهوم لا يقوم بتصوير الشاشة وايضا جربت الباور + تخفيض الصوت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

dangerous life
05-04-2013, 05:35 PM
تصوير الشاشه يكون بتحريك اليد من اقصي اليمين لاقصي اليسار
او بالضغط علي زرار القلم وضغطه بسيطه بالقلم علي الشاشه

prince2012
05-04-2013, 06:48 PM
تصوير الشاشه يكون بتحريك اليد من اقصي اليمين لاقصي اليسار
او بالضغط علي زرار القلم وضغطه بسيطه بالقلم علي الشاشه

عذرا اخى ارجو التوضيح واين هو زر القلم ؟؟

cezar2010
05-04-2013, 07:05 PM
عذرا اخى ارجو التوضيح واين هو زر القلم ؟؟

تابع هذا الفيديو

Screen Capture in Galaxy Note- Palm swipe, Hardware button and S pen - YouTube

prince2012
05-04-2013, 07:31 PM
جزاك الله كل خير اخى الكريم تم التصوير بنجاح تام ..

cezar2010
05-04-2013, 07:40 PM
جزاك الله كل خير اخى الكريم تم التصوير بنجاح تام ..

اليوتيوب عليه كل حاجه وجوجل برضه

موفق اخى الكريم دايما

prince2012
07-04-2013, 11:57 PM
اخوانى الكرام بعد اذنكم ما سبب تدنى تقييم جهازى فى برنامج البنشمارك بعد التحديث الى الجلى بن الرسمى ..
وهذه الصورة من جهازى .

منتظركم .

shinystarr
08-04-2013, 08:52 PM
اخوانى الكرام بعد التحديث الى الجلى بن زر الباور والهوم لا يقوم بتصوير الشاشة وايضا جربت الباور + تخفيض الصوت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نعم الخاصية دي اتلغت

سهران الليل
09-04-2013, 01:19 AM
عندي عدسة تقريب خاصة للجالكسي نوت 2
بقوة تقريب 8X
وبسعر 90 ريال

Sent from my EK-GC100 using Tapatalk 2

prince2012
09-04-2013, 02:22 AM
اخوانى الكرام بعد اذنكم ما سبب تدنى تقييم جهازى فى برنامج البنشمارك بعد التحديث الى الجلى بن الرسمى ..
وهذه الصورة من جهازى .

طاهر عبدالعال
10-04-2013, 12:58 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تم التحديث بنجاح الى الجيلى بين والحمد لله الجهاز اصبح رائع بعد عمل استعادة ضبط المصنع ومسح البيانات والكاش من الريكفرى
المشكلة انه انا بستخدم ايميلات كثيرة وبعد التحديث لا يعطينى الجهاز اى تنبيه لوصول ايميل ولا رنات مع انى مشغل المزامنة بشكل مستمر

د.هشام
12-04-2013, 03:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله اخواني جميعا..
لي سؤال من فضلكم..
هل يمكن تصوير فيديو باستخدام كاميرا الجالاكسي نوت 1 الامامية؟..

احمد الهادي
14-04-2013, 12:08 PM
سؤال بخصوص رسالة Not registered on network
جالكسي نوت1 الروم الرسمي جلي بين 4.1.2 للامارات

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 12:08 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 11:54 AM ---------

هوة مبدئيا المشكلة عامة في السعودية علي شبكة موبايلي الحمد لله تأكدت من اكثر من جهاز وجاري المتابعه

zaher777
17-04-2013, 07:04 PM
يعطيك العافية

Ahmad Helmy
21-04-2013, 05:13 PM
السلام عليكم ورحمة الله اخواني جميعا..
لي سؤال من فضلكم..
هل يمكن تصوير فيديو باستخدام كاميرا الجالاكسي نوت 1 الامامية؟..

نعم يمكن بكل سهوله مثلها مثل الكاميرا الاخلفيه

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 04:13 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 04:07 PM ---------

ومسحت النوت1 كله وعملت وايبات كامله
والحمد لله لم يحدث اي تلف وحسيت بتحاسن طفيف فى البطارية
ف

dr/adel
21-04-2013, 05:19 PM
أرجو المساعده ربنا يجازيكم خيرا ,,أنا عملت فورمات لسامسونج جلاكسي تاب GTp6200 7 ,وكل ال صور اللي عليه اتمسحت ارجوكم إزاي استردها !!!!

osama777
22-04-2013, 05:44 PM
عملت تحديث هوائي بالسعودية لـ JPLBS لكن إختفت اللغة العربية من اللغات الرجاء المساعدة

د.هشام
22-04-2013, 08:29 PM
كيف يمكن ذلك وانا لما بحول وضع التصوير من الصور للفيديو اثناء تشغيل الكاميرا الامامية..يحول التليفون.تلقائيا الكاميرا اللي الكاميرا الخلفية

shinystarr
22-04-2013, 09:16 PM
كيف يمكن ذلك وانا لما بحول وضع التصوير من الصور للفيديو اثناء تشغيل الكاميرا الامامية..يحول التليفون.تلقائيا الكاميرا اللي الكاميرا الخلفية

كاميرا zoom FX تقوم بتلك المهمة

د.هشام
24-04-2013, 01:39 PM
كاميرا zoom FX تقوم بتلك المهمة

شكرا لك

masrawy2004
24-04-2013, 09:15 PM
السلام عليكم.. ممكن حد يساعدني..انا كنت باعمل software upgrade لموبايلي سامسونج جلاكسي نوت 1...الجهاز اخد وقت اطول من اللازم...حوالي ساعة و نصف...نزعت البطارية و حطيتها تاني...الان الجهاز لا يفتح ...ارجو المساعدة

shinystarr
26-04-2013, 09:17 AM
واضح انه لابد من تركيب الروم عن طريق الاودين

Ahmed M Safwat
27-04-2013, 11:43 AM
مشكوووووووووووووور

cezar2010
27-04-2013, 12:53 PM
السلام عليكم اخوانى مالكى النوت 1
احببت ان اشارككم تجربه الروم العراقى الاخير للنوت واحد
فى البدايه ظننت انه هناك فرق لكن بعد التحميل وجدت ان الروم هو نفسه روم الامارات التغيير فقط هو دوله التوجيه
لكنى قولت اجرب مش هخسر حاجه

اولا انا عملت فورمات من الهاتف نفسه والحمد لله تمام
بعد كده عملت الويبات من الريكفرى مود والحمد لله مافيش اى مشكله تذكر بخصوص الهارد بريك اللى كانت فى ايس كريم
وبعدين فلشت الروم العراقى تمام اخد حوالى 3 دقائق و 20 ثانيه
وبعد كده عملت برضه فورمات من الجهاز نفسه ومافيش مشاكل
وبعد كده عملت الويبات مره تانيه من الريكفرى مود وكله تمام من غير اى مشاكل

يعنى انا عملت فورمات للهاتف من الهاتف نفسه مرتين - مره قبل التفليش ومره بعد التفليش
وعملت الويبات من الريكفرى مود مرتين - مره قبل التفليش ومره بعد التفليش

والحمد لله الجهاز تمام ومافيش اى مشاكل خالص الحمد لله

احببت ان اشارككم تجربتى لكى يتشجع الاعضاء ويجربوا الروم لمزيد من التجارب لعل وعسى نكتشف شئ جديد
او صرف قليل فى البطاريه او اى حاجه تختلف عن روم الامارات

هذا وتقبلوا تحياتى

cezar2010
28-04-2013, 10:41 AM
تحديث
اخوانى الكرام بخصوص الروم العراقى للنوت 1 ارجو من الجميع تفليشه
لانه بعد التجربه اتضح انه افضل فى صرف البطاريه بكثير من الروم الاماراتى
بالتوفيق للجميع
يرجى عمل كل الويبات قبل وبعد التفليش للتخلص من اى اثار سايقه للروم الاماراتى او غيره

sarous
29-04-2013, 10:10 AM
هل يوجد اي طريقة لفورمات الجهاز دون اللجوء للوايب فورمات .......كان لي تجربة حزينة على الايسكريم ومتخوف ان اعيد الكرة مع الجليبين افدونا........وشكرا

cezar2010
29-04-2013, 03:01 PM
هل يوجد اي طريقة لفورمات الجهاز دون اللجوء للوايب فورمات .......كان لي تجربة حزينة على الايسكريم ومتخوف ان اعيد الكرة مع الجليبين افدونا........وشكرا

والله اخى الكريم ايام ما كنت على الايس كريم كنت افرمت الجهاز مره عن طريق الهاتف نفسه
او عن طريق الارقام
ولك افرمته ابدا عن طريق الريكفرى تفاديا لمشكله البريك تمام
لكن بعد ان تم تعطيل الفرمته عن طريق كود الارقام فى الجيلى بين
بفرمت الجهاز عن طريق الهاتف نفسه من الداخل
وايضا عن طريق الريكفرى والوايبات وعملت كده مرتين مره قبل ما حمل الروم ومره بعد ما حملت الروم
يبدوا بالفعل ان مشكله البريك كانت فى رومات الايس كريم وتم حلها فى الجيلى بين

هذا ما قمت به والراى الاول والاخير لك

cezar2010
30-04-2013, 02:56 PM
نصيحه لكل عشاق النوت ياريت تفلشوا روم العراق الجديد لانه فى فرق شاسع فى صرف البطاريه عن روم الامارات
بصراحه مالوش حل

لونا جونيور
02-05-2013, 07:32 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال؟ان شاء الله بخير :thumbup:
انا عندي جهاز جالكسي نوت 1 و كثير يعجبني و مواصفاته بديعه :o
لكن بالفتره الاخيره واجهتني مشكله فيه :(
و هي اني في مره من المرات كنت فاتحه الواي فاي
و جالسه اقلب الفيسبووك و بعدين دخلت عالاشعارات و الموبايل علق شويه و بعدين طلعني من التطبيق
و علق الموبايل و ما يستجيب ابدا و انا جالسه اساوي فيه حركات التنفس الاصطناعي هههههههه يعني بحاول اقفله و افتحه مره ثانيه بس ما يستجيب تركته لمده خمس دقائق على امل انو يستجيب لحاله
بس ما في اي استجابه مع شديد الاسف :(
فقمت طلعت البطاريه و رجع الموبايل بس اللي لاحظته اني لمن ابغى افتح قفل الشاشه
يعني لمن اضغط على زر اللي فالوسط او زر فتح قفل المفاتيح انو بيتاخر لما تظهرلي الشاشه
و عملت ريستارت عده مرات و قفلت موبايلي لمده 3 ساعات ع ساس بيرتاح :p بس ما في اي فايده

و مشكله ثانيه اني لمن ادخل على ملفاتي بيستغرق وقت طويييييييييييييييييل حتى يفتحلي الملف بيظهرلي كلمه Processing يعني بيستمر لمده 5 دقائق :(
مع العلم اني ماني حاطه كثير تطبيقات عليه و في مجال كبير بالذاكره يعني مو مليانه

ارجوكم افيدوني قلبي الصغير قد تحطم على جوالي الحبيب جالكسي نوت

cezar2010
03-05-2013, 12:50 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال؟ان شاء الله بخير :thumbup:
انا عندي جهاز جالكسي نوت 1 و كثير يعجبني و مواصفاته بديعه :o
لكن بالفتره الاخيره واجهتني مشكله فيه :(
و هي اني في مره من المرات كنت فاتحه الواي فاي
و جالسه اقلب الفيسبووك و بعدين دخلت عالاشعارات و الموبايل علق شويه و بعدين طلعني من التطبيق
و علق الموبايل و ما يستجيب ابدا و انا جالسه اساوي فيه حركات التنفس الاصطناعي هههههههه يعني بحاول اقفله و افتحه مره ثانيه بس ما يستجيب تركته لمده خمس دقائق على امل انو يستجيب لحاله
بس ما في اي استجابه مع شديد الاسف :(
فقمت طلعت البطاريه و رجع الموبايل بس اللي لاحظته اني لمن ابغى افتح قفل الشاشه
يعني لمن اضغط على زر اللي فالوسط او زر فتح قفل المفاتيح انو بيتاخر لما تظهرلي الشاشه
و عملت ريستارت عده مرات و قفلت موبايلي لمده 3 ساعات ع ساس بيرتاح :p بس ما في اي فايده

و مشكله ثانيه اني لمن ادخل على ملفاتي بيستغرق وقت طويييييييييييييييييل حتى يفتحلي الملف بيظهرلي كلمه Processing يعني بيستمر لمده 5 دقائق :(
مع العلم اني ماني حاطه كثير تطبيقات عليه و في مجال كبير بالذاكره يعني مو مليانه

ارجوكم افيدوني قلبي الصغير قد تحطم على جوالي الحبيب جالكسي نوت

يرجى متابعه هذا الموضوع وتحميل ونفليش الروم العراقى الجديد فربما يحل كل المشاكل
الروم رائع بجد بخلاف روم الامارات او اى روم ايس كريم او غيره

من هنا

نصيحة لكل ملاك النوت 1 - GT-N7000 - جربوا روم العراق MID الجديد (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=499679)

Ahmad Helmy
03-05-2013, 03:34 PM
اخواني برجاء اريد حلا
موبايل احد الاصدقاء دخل النمط عدة مرات خطأ فقفل الجهاز وطلب منه ادخال البريد الالكتروني ولما يدخله لا يدخل لان تفعيل البيانات مغلق ولا يستطيع فتحه لان الجهاز مغلق
هل من حل لفتح الجهاز بدون عمل فورمات ؟؟؟؟

برجاء المساعده
شكرا لكم

shinystarr
04-05-2013, 03:42 PM
على حد علمي لا حل الا بالفورمات عن طريق الاودين او فاكتوري ريست

ahmad hesham
05-05-2013, 05:48 AM
التحديث لم يصل لي بعد على الكيز على النوت 1 نسخه السعوديه ؟؟؟
هل هناك حل ؟

cezar2010
05-05-2013, 01:01 PM
التحديث لم يصل لي بعد على الكيز على النوت 1 نسخه السعوديه ؟؟؟
هل هناك حل ؟

الحل هو انك تقوم بتركيب الروم بشكل يدوى من االودين
لانك ممكن تنتظر طويلا حتى يأتى على الكيز
ففى معظم الاوقات تكتفى سامسونج باصدار احد التحديثات لاحد الدول العربيه فقط
فحتى الان لم يصدر ايس كريم ساندوتش 4.0.4 للنوت لدوله مصر الغاليه
وبالتالى لم انتزر وقمت بتركيب 4.0.4 الامارات وبعده 4.1.2 الامارات الاول ثم 4.1.2 العراق والان على 4.1.2 الامارات الثانى الصادر بالأمس
تابع هذا الموضوع للروم الجديد ولا تحرم نفسك من متعه الجيلى بين على النوت 1

تحديث جديد samsung n7000 نسخة الامارات (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=500442)

ahmad hesham
06-05-2013, 05:24 AM
الحل هو انك تقوم بتركيب الروم بشكل يدوى من االودين
لانك ممكن تنتظر طويلا حتى يأتى على الكيز
ففى معظم الاوقات تكتفى سامسونج باصدار احد التحديثات لاحد الدول العربيه فقط
فحتى الان لم يصدر ايس كريم ساندوتش 4.0.4 للنوت لدوله مصر الغاليه
وبالتالى لم انتزر وقمت بتركيب 4.0.4 الامارات وبعده 4.1.2 الامارات الاول ثم 4.1.2 العراق والان على 4.1.2 الامارات الثانى الصادر بالأمس
تابع هذا الموضوع للروم الجديد ولا تحرم نفسك من متعه الجيلى بين على النوت 1

تحديث جديد samsung n7000 نسخة الامارات (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=500442)

شكرا جزيلا

amermg76
06-05-2013, 11:14 AM
السلام عليكم
اليوم جاني تحديث هوائي صغير حوالي 2.8 ميجا لو حد يعرف ايه فائدته ياريت يقول
مع العلم انا على الجيلي بين الاماراتي

cezar2010
06-05-2013, 12:45 PM
السلام عليكم
اليوم جاني تحديث هوائي صغير حوالي 2.8 ميجا لو حد يعرف ايه فائدته ياريت يقول
مع العلم انا على الجيلي بين الاماراتي

بدون تفكير اى تحديث ياتى لك من سامسونج اكيد فيه شئ جديد
قم بعمل التحديث مع انى ماعرفش ايه هو ولم ياتنى شئ
توكل على الله اخى الكريم

Barbis
09-05-2013, 10:54 PM

اريد برنامج يجعلنى اخذ النت الذى بالحاسوب الى الجلاكسى نوت
وافضل برنامج ملاحة للنوت 1 به خريطة مصر

shinystarr
10-05-2013, 03:06 PM
وعليكم السلام ..

برنامج connectyfi lite المجاني يجعل اللابتوب بتحول لنقطة توزيع انترنت وايرلس وبالتالي للنوت .. ولو ما عندك لابتوب وعندك كمبيوتر عادي يبقى اشتري له قطعة وايرلس
موقع البرنامج Connectify - Turn your PC into a Wi-Fi Hotspot and Get Faster Internet (http://www.connectify.me/) مع ملاحظة ان النسخة المجانية من البرنامج لا تنقل النت القادم من فلاشة النت USB 3G modem زي اتصالات وفودافون
ولا بد من النسخة البرو وهي موجودة هنا

Dropbox - connectifypro3.7+sn.rar (https://www.dropbox.com/s/6ne3xzry0z2spok/connectifypro3.7%2Bsn.rar)

ومكركة وتعمل جيدا ولكنها اقدم من المعروضة في الموقع

------------------------
الملاحة وبرامجها كلها في قسم الملاحة ولكن عشان اريحك افضل واسهل برنامج هو السيجك
Dropbox - com.sygic.aura-24-v11.2.6.apk (https://www.dropbox.com/s/adjajwerrpxne47/com.sygic.aura-24-v11.2.6.apk)

نسخة 2011 المكركة بعد ما تثبتها على الجهاز تحتاج لتحميل حوالي 500 ميجا بيانات وخرائط واصوات عربي وتوجيه عربي ... الخ

بوليكا
13-05-2013, 10:37 AM
الأعزاء الأفاضل ..

انا معي جالاكسي نوت N7000 .. هل نوت 2 يستحق التغيير إليه .. أم أنه ليس هناك فرق كبير بينهما .. علماً بانني لا يهمني الألعاب كثيراً .

أرجو الإجابة

cezar2010
13-05-2013, 12:44 PM
الأعزاء الأفاضل ..

انا معي جالاكسي نوت N7000 .. هل نوت 2 يستحق التغيير إليه .. أم أنه ليس هناك فرق كبير بينهما .. علماً بانني لا يهمني الألعاب كثيراً .

أرجو الإجابة

مما قرأت اخى الكريم
ان النوت 2 وحش الاجهزه المدعومه بالقلم
ويستحق الاقتناء فورا
والله لولا الفلوس ما تأخرت دقيقه عن شرائه
توكل على الله فالنوت 2 وحش وحش

بوليكا
13-05-2013, 12:53 PM
سؤال أخر اخي الكريم .. سمعت أن هناك تحديث نزل نسخة الإمارات .. هل أقوم بتحميله أم قد يضر الجهاز وما الفرق بين كل نسخة واخري في التحديث

cezar2010
13-05-2013, 05:30 PM
سؤال أخر اخي الكريم .. سمعت أن هناك تحديث نزل نسخة الإمارات .. هل أقوم بتحميله أم قد يضر الجهاز وما الفرق بين كل نسخة واخري في التحديث

اهلا بك اخى الكريم الخلاصه كالتالى
فى شهر فبراير الماضى تم صدور النسخه العربيه من الجيلى بين 4.1.2 للنوت 1
ولكن للاسف هذه النسخه كانت سريعه جدا فى صرف البطاريه بشكل غير طبيعى سواء فى وضع السكون
او عند الاستعمال العادى او الاستعمال المكثف

وبالفعل قامت سامسونج بإصدار نسخه اخرى فى شهر ابريل الماضى كانت موجهه الى العراق
وفى هذه النسخه تم حل مشكله الصرف بشكل كامل
بعض الناس تقول انه لا فرق لكنى اؤكد انه هناك فرق شاسع ان لم يكن فى وضع الاستعمال العادى او المكثف فعلى الاقل فى وضع السكون

اقسم لك اخى الكريم ان الجهاز الان يظل معى مده 3 ايام ونصف فى وضع السكون والواى فاى مفتوح دائما لكنى بالفعل لا استخدم الجهاز لانه ليس جهازى الرئيسى
لكنه اؤكد فى وضع السكون يظل 3 ايام
وبالتالى فى وضع الاستعمال العادى او المكثف احتمال يظل يوم او يومين
ايا كان فهو افضل مليون مره من روم الامارت السابق الصادر فى شهر فبراير

ثم اصدرت سامسونج منذ اسبوعين تقريبا نفس الروم العراقى لكنه موجه الى الامارات يحمل الكود XSG
علما ان كود العراق هو MID
فقمت بالانتقال من روم العراق الى روم الامارات وكلاهما واحد لا فرق سوى فى دوله التوجيه والكود فقط

الخلاصه اخى الكريم توكل على الله وقم بتركيب الروم الاماراتى من هنا

ملاحظات بسيطه حتى تحصل على روم نقى سلس خالى من اى شوائب سابقه لاى روم

علما انك ستفقد كل البيانات الموجوده على جهازك لانك ستقوم بفورمات كامل للجهاز

اولا - اذا كنت على روم ايس كريم وتريد الانتقال الى روم الجيلى بين
1 - عمل فورمات للجهاز عن طريق الارقام
2 - عمل جميع الويبات

تابع هذا الفيديو فيه شرح للطريقتين
- YouTube

3 - قم بتنصيب برنامج سامسونج كيز
4 - ركب الروم عن طريق برنامج الاودين
5 - عمل فورمات مره اخرى لكن هذه المره لن تعمل طريقه الفورمات عن طريق الكود
لان سامسونج قامت بتعطيلها وسنستبدلها بالفورمات عن طريق الجهاز نفسه من الداخل Clear Data
ستجدها فى الـ Setting
6 - عمل الويبات عن طريق الجزء الثانى من الشرح فى الفيديو السابق

ثانيا - اذا كنت بالفعل على روم جيلى بين
1 - عمل فورمات مره اخرى لكن هذه المره لن تعمل طريقه الفورمات عن طريق الكود
لان سامسونج قامت بتعطيلها وسنستبدلها بالفورمات عن طريق الجهاز نفسه من الداخل Clear Data
ستجدها فى الـ Setting
2 - عمل الويبات عن طريق الجزء الثانى من الشرح فى الفيديو السابق

3 - قم بتنصيب برنامج سامسونج كيز
4 - ركب الروم عن طريق برنامج الاودين
5 - عمل فورمات مره اخرى لكن هذه المره لن تعمل طريقه الفورمات عن طريق الكود
ستجدها فى الـ Setting
6 - عمل الويبات عن طريق الجزء الثانى من الشرح فى الفيديو السابق

amermg76
14-05-2013, 07:41 PM
التحديث الصغير 2.8 ميجا هو اضافة للنسخة الاماراتي لعلاج مشكلة البطارية و الحرارة يعني مش لازم تنزل التحديث العراقي و لا الاماراتي الجديد كامل

Special
14-05-2013, 08:07 PM
أنا نزلته ولكن لم أشعر بتحسن في أداء البطارية

بوليكا
15-05-2013, 01:57 PM
يا جماعة حد يفيدنا من فضلكم .. هل ننزل الروم بتاع الامارات الجديد أم لا.. وهل هناك فرق في اي شيء بعد التحديث .. برجاء الإفادة من السادة الخبراء

cezar2010
16-05-2013, 12:40 AM
يا جماعة حد يفيدنا من فضلكم .. هل ننزل الروم بتاع الامارات الجديد أم لا.. وهل هناك فرق في اي شيء بعد التحديث .. برجاء الإفادة من السادة الخبراء

نعم بوليكا توكل على الله وحمل الروم الاماراتى الجديد وركبه عن طريق الاودين واستمتع بروم جميل

amjenan
16-05-2013, 04:45 AM
انا عندي مشكله جهازي طفي مايشتغل حاولت اشغله مافي فايده ممكن حل للجهاز

بوليكا
16-05-2013, 11:20 AM
[quote=cezar2010;4170207]نعم بوليكا توكل على الله وحمل الروم الاماراتى الجديد وركبه عن طريق الاودين واستمتع بروم جميل

أخي العزيز .. أنا تعبتك معايا .. بس ممكن تقولي ببساطة خطوات التنزيل .. عشان ما اعملش حاجة غلط .. ولقد ذكرت في رد سابق أن أقوم بتنزيل برنامج سامسونج KIES وهو بالفعل مثبت علي جهازي ولكن ما فائدته أثناء تنزيل الروم ...

لذا أرجو منك تبسيط الخطوات حتي أقوم بعمل الروم بلا مشاكل

cezar2010
16-05-2013, 01:04 PM
[quote=cezar2010;4170207]نعم بوليكا توكل على الله وحمل الروم الاماراتى الجديد وركبه عن طريق الاودين واستمتع بروم جميل

أخي العزيز .. أنا تعبتك معايا .. بس ممكن تقولي ببساطة خطوات التنزيل .. عشان ما اعملش حاجة غلط .. ولقد ذكرت في رد سابق أن أقوم بتنزيل برنامج سامسونج KIES وهو بالفعل مثبت علي جهازي ولكن ما فائدته أثناء تنزيل الروم ...

لذا أرجو منك تبسيط الخطوات حتي أقوم بعمل الروم بلا مشاكل

اهلا بك اخى الكريم ولا تعب ولا حاجه
تابه الرد التالى والمهم هو قرأه الموضوع كامل مره واتنين حتى تتأكد من أنك فهمت كل شئ
ثم توكل على الله
تابع الرد على نفس الطلب من هنا

الكمبيوتر الكفي - عرض مشاركة واحدة - نصيحة لكل ملاك النوت 1 - GT-N7000 - جربوا روم العراق MID الجديد (http://www.ce4arab.com/vb7/showpost.php?p=4168902&postcount=75)

بخصوص برنامج سامسونج كيز فهو ضرورى للحصول على تعريفات الدرايفرز لاى جهاز سامسونج
فقط ليتعرف الكمبيوتر على الجهاز ثم بعدها نقوم بالتركيب عن طريق برنامج اودين على الكمبيوتر
أقرأ الردود كلها بدقه حتى تحصل على نتيجه طيبه

يوسف العشاوي
16-05-2013, 06:07 PM
هذا الروم الاخير للإمارات او روم العراق بالفعل روم خيالي ورائع ...تم التركيب بالامس والنتيجه ولله الحمد لا تصدق سلاسة واضافات مذهلة وجاري اختبار البطارية وبقية الاشياء

amermg76
16-05-2013, 06:49 PM
ممكن تعرفنا ايه الاضافات

cezar2010
16-05-2013, 10:19 PM
هذا الروم الاخير للإمارات او روم العراق بالفعل روم خيالي ورائع ...تم التركيب بالامس والنتيجه ولله الحمد لا تصدق سلاسة واضافات مذهلة وجاري اختبار البطارية وبقية الاشياء

حمدالله على السلامه اخى يوسف
الحمد لله تمت العمليه بنجاح وبالتوفيق دايما
استمتع بالروم يا يوسف وعيش
وربنا يحميك ويبارك لك فى النوت 1
وتقبل تحياتى
اخوك أحمد

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:19 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:18 PM ---------

ممكن تعرفنا ايه الاضافات

الاضافات كتير اخى الكريم خصوصا لو كنت على روم ايس كريم او اى روم سابق للايس كريم
اما اذا كنت على روم جيلى بين سابق لهذا الروم الاماراتى الاخير فيكفى ان صرف البطاريه واداء الجهاز
تحسن بكشل كبير جدا نقله نوعيه من الاخر

لا تحرم نفسك من متعه تجربه الروم الرسمى على النوت 1
توكل على الله وقم بتركيبه واكتشف انت الاضافات بنفسك

بوليكا
17-05-2013, 10:38 AM
أخي العزيز Cezar .. أعرف أننا أثقلنا عليك ولكن عندي سؤال هام جدا .. وأريدك أن تجيب عليه بمنتهي الصراحة من خلال خبرتك .. وهو أنني اليوم رأيت سعر الجالاكسي نوت 2 قد وصل إلي 4000 فقط وأنا لسة شاري النوت 1 من شهرين ب 3300 ولسة في الضمان .. هل ترشح لي أني ابيع النوت 1 واستبدله بالنوت 2 أم أنه ليس هناك فروق واضحة بين الجهازين وأن أنتظر حتي صدور الجديد من سامسونج .. برجاء الرد مع توضيح الفروق ..

شكرا اخي الحبيب علي مجهوداتك

cezar2010
17-05-2013, 12:48 PM
أخي العزيز Cezar .. أعرف أننا أثقلنا عليك ولكن عندي سؤال هام جدا .. وأريدك أن تجيب عليه بمنتهي الصراحة من خلال خبرتك .. وهو أنني اليوم رأيت سعر الجالاكسي نوت 2 قد وصل إلي 4000 فقط وأنا لسة شاري النوت 1 من شهرين ب 3300 ولسة في الضمان .. هل ترشح لي أني ابيع النوت 1 واستبدله بالنوت 2 أم أنه ليس هناك فروق واضحة بين الجهازين وأن أنتظر حتي صدور الجديد من سامسونج .. برجاء الرد مع توضيح الفروق ..

شكرا اخي الحبيب علي مجهوداتك

مرحبا اخى الكريم بوليكا نحن موجودين تحت الامر والطلب فكلنا اخوه نفيد ونستفيد من بعضنا البعض

بخصوص سؤالك يا باشا
انت غلطت اصلا من الاول عشان اشتريت النوت 1 وخصوصا انت بتقول انك شاريه من شهرين والجهاز الى حد ما يعتبر قديم دلوقتى خصوصا بعد صدور النوت 2 تمام
تانى حاجه انك تقريبا ما دورتش ولا قريت كتير قبل ما تشترى النوت 1 لانك لو كنت دورت شويه ولفيت على النت كنت عرفت ان النوت 2 جهاز وحش جبار خارق وهو الاخ الاكبر للنوت 1 لكن لهذا العام وبالتالى انت دفعت 3300 جنيه وكان ممكن تجيب النوت 2 ب 4000 وفرق شاسع جدا بين النوت 1 والنوت 2 فى البطاريه والرامات والبروسيسور وكل شئ

لكن بما انك خلاص اشتريت النوت 1 ولسه من فتره قريبه شهرين زى مانت بتقول يبقى لا تفكر فى بيعه ابدا لانى عارف ان البيع هيخسرك كتير ونا متأكد من كده

الحل هو الابقاء على النوت 1 حاليا لحين صدور النوت 3 ويقول البعض انه سيكون قريبا
وبالتالى تنتقل مره واحده من النوت 1 الى النوت 3 وتعطى النوت 1 لاحد اخواتك او والدك او غيره
فهما كان البيع سيضر كثير بالسعر

وهطذا تكون النقله من جهاز عمره سنتين الى جهاز عمره ايام
هذه وجهه نظرى ولك حريه الاختيار
وتقبل تحياتى
اخوك أحمد