المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو مساعدنى الدازير ام النكسيس

noura322
27-06-2010, 02:51 PM
السلام عليكم
انا عايزة اشترى جهاز اندرويد وعجبنى الاتش تى سى دايزير بس عندى شوية استفسارات قبل الشراء...
1. انا قرات ان صوت الجهاز سىء فهل هذا صحيح يعنى مش بسمع صوت المتصل كويس ولا ايه
2.هل البطارية مناسبة للجهاز انا عارفة ان اتش تى سى دائما لا تضع بطارية مناسبة مع امكنيات الجهاز
3. هل الجهاز بيسخن جامد لانى كنت اعانى من هذه المشكلة فى HD 1
4.سمعت ان الذاكرة الداخلية صغيرة لا تكفى ان تضع عليها الكثير من البرامج ...طيب هو ماينفعش انى احط البرامج على الذاكرة الخارجية
5.هل صحيح ان المواد المصنعة للجهاز رديئة مثل البلاستيك
6.هل التاتش بتاع الجهاز كويس ولا لازم تضغط على الشاشة شوية عشان يستجيب يعنى حساسية التاتش مثل اى جهاز من الاجهزة iphone .... HD2 ......HD1....
7. هل صحيح لا يوجد اعدادات للنت يعنى ماينفعش ادخل على النت من السيم كارد ....واى فاى وبس
ففى النهاية اى هذه الاجهزة افضل الدازير ام نكسيس وان افضل من حيث كل ماسبق ذكرة واذا كان النكسيس افضل فهل هذه المشاكل فيه ايضا
اسف على الاطالة ولكن تعرفون عند شراء جهاز جديد يكون الواحد محتار شوية ...شكرا جزيلا

nicegypt
27-06-2010, 08:15 PM
النكسس هو الافضل من كل شىء جهاز شيك وجامد ويستحمل وغير قابل للخدش وتعريبه سهل وعمل الرووت ليه اسهل واسهل اما الديزاير فهو جهاز لا غبار عليه هو اخو النكسس ولكن عمل الرووت ليه محتاج واحد فاهم كويس هو بيعمل ايه الجهاز بلاستيك خلاف النكسس عليه اطار من المعدن الجهازين كويسين ولكن كخامة وكتعريب وكدعم يبقى النكسس بلا شك ويوجد اعدادات للانترنت عادى جدا ولكن مش متاكد لكل الشبكات ولا لا انا نازل مصر الاسبوع الجاى والله اعلم اذا كنت هعرف اشغل النكسس ولا لا ولكن بالمنتدى شباب كتير من مصر معاهم الاندرويد عموما وهذا هو المهم لى

الترنسستر
27-06-2010, 11:13 PM
كلاهما خيارين ممتازين لكن النكسس مدعوم شويه من المطورين وبالتوفيق ؟؟؟؟؟

noura322
30-06-2010, 12:52 AM
يعنى الديزاير مش حلو

nicegypt
30-06-2010, 01:03 AM
كويس الديزاير محدش قال عليه حاجة ولكن سؤالك كان واضح وتسال عن الدعم والخامة الخ فكل هذه الاشياء مقارنة بين الجهازين فالنكسس يكسب بجدارة

noura322
30-06-2010, 01:06 AM
طيب معلش لكثرة الاسئلة هل مشكلة الذاكرة موجودة ايضا فى النكسس
وبالنسبة للبطارية والسخونية لنكسس ايه اخبارهم

nicegypt
30-06-2010, 04:15 AM
ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﻟﺬﺍﻛﺮﻩ ﻣﺶ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﺎﻟﻨﻜﺴﺲ ﻭﺍﻟﺴﺨﻮﻧﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﻩ ﺑﺎﻟﺠﻬﺎﺯﻳﻦ ﻭﻟﺘﻔﺎﺩﻯ ﺍﻟﺴﺨﻮﻧﻪ ﺍﺛﻨﺎﺀ ﺍﻟﺸﺤﻦ ﻟﺎﺑﺪ ﻣﻦ ﻣﺤﻮﻝ ﻟﺘﺤﻮﻳﻞ ﺍﻟﻜﻬﺮﺑﺎﺀ ﻟﺎﻥ ﺍﻟﺎﺟﻬﺰﻩ ﻏﻴﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﻩ ﺑﺎﻟﺸﺮﻕ ﺍﻟﺎﻭﺳط ﻭﺍﺣﻨﺎ ﺑﻨﺴﺘﺨﺪﻡ 220 ﻓﻮﻟﺖ ﻭﺍﻟﺪﻭﻝ ﺍﻟﺎﻭﺭﻭﺑﻴﻪ 110 ﻭﺍﻟﺠﻬﺎﺯ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻟﻠﺪﻭﻝ ﺍﻟﺎﻭﺭﻭﺑﻴﻪ ﺍﻧﺎ ﻃﺒﻌﺎ ﺑﺘﻜﻠﻢ ﻋﻦ ﻣﺼﺮ ﻣﻌﺮﻓﺶ ﺩﻭﻝ ﺍﻟﺨﻠﻴﺞ ﺍﺧﺒﺎﺭﻫﺎ ﺍﻳﻪ ﺑﺼﺮﺍﺣﻪ ﺍﻧﺎ ﻣﻌﺎﻳﺎ ﺍﻟﻨﻜﺴﺲ ﻓﻰ ﺍﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭﺍﻟﺴﺨﻮﻧﻪ ﺗﻆﻬﺮ ﻓﻘﻄ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﺎﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺍﻟﺸﺪﻳﺪ ﻟﻠﺠﻬﺎﺯ ﻓﻰ ﻭﻗﺖ ﺍﻟﺤﺮ ﺍﻣﺎ ﺧﻠﺎﻑ ﺫﻟﻚ ﻓﺎﻟﺠﻬﺎﺯ ﻣﻦ ﺍﺭﻭﻉ ﻣﺎ ﻳﻜﻮﻥ

noura322
30-06-2010, 02:31 PM
هو مش الرام فى النكسس 512 والديزير 576 يعنى الديزير اعلى يبقى ليه المشكلة دي مش موجودة فى النكسس هل النكسس يتيتح للك ان تضع البرامج فى ذاكرة تريدها
هل سوف يتم معالجة هذه المشكلة فى الديزير
النكسس والديزير متوفرين فى مصر دلوقتى

nicegypt
30-06-2010, 02:44 PM
نعم المعلومة صحيحة ولكن انا معرفش ليه الديزاير كدة ولكن المشكلة عمرها ما واجهتني ﺑﺎﻟﻨﻜﺴﺲ